Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Copernicus

Seglarens bekännelser

Rekommendera Poster

Historier om när det gått snett och något blivit fel under seglatser kan vara underhållande, men inte minst så kan vi lära oss av erfarenheterna. Därför bjuder jag med denna sida in alla att skriva om sina misstag eller situationer där man rätt och slätt haft otur. Hoppas det kan bli en spännande tråd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag inleder med en liten historia som utspelade sig för många år sedan på en kanal i norra Tyskland, eller Holland...nåväl, vi var på väg i en Allegro 27 ut mot någon hamn (kan inte komma på vilken). Kanalen/ån var i alla fall under inverkan av tidvatten.


Jag hade läst tabellerna och hade sån där ungdomlig övertygelse av stenkoll.

Vi gav oss iväg ca två timmar innan högvatten. Men redan efter en halvtimme började jag få den där känslan av att vi borde göra bättre fart. Gasade lite mer men farten ville inte riktigt infinna sig.

Kompisen undrade om jag tittat fel i tabellen men icke sade nicke, det hade jag verkligen inte gjort.
Vattnet sjönk undan oroväckande snabbt. Vi tryckte oss genant långsamt genom leran på full gas. Det blev riktigt svettigt mot slutet.
Vi kom fram till hamnen (var det nu var) och djupare vatten utan att fastna, vilket ju hade varit döden för en självsäker, allvetande ungdom att ligga på sidan med båten på botten precis innan hamnen. Till allas förtjusning.

 

Jag hade givetvis läst tokfel på tidvattnet. Det gäller att ha koll på vad man gör. Otur? Nix, ren jävla dumhet men mängder med tur att vi kom fram. Även om vi mudrade ganska rejält.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbar och sedelärande historia. Har du vågat dig tillbaka till tidvattenområden? 

Redigerad av Copernicus
Fel grammatik
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Copernicus:

Har du vågat dig tillbaka till tidvattenområden? 

Hahaha Jo då, fast med en "något" nedtonad övertygelse om min egen förträfflighet 🤩. Det går så mycket lättare då.

 

God jul på er allihopa!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den tiden man tvingades använda astronomisk navigering så gjorde man alltid om beräkningen två gånger samt kontrollerad med den döda räkningen. "SAME/CONTRARY" är ett klassikt fel.

Tidvatten är ännu enklare att gör fel på!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Tidvatten är ännu enklare att gör fel på!

Nu förstår jag inte riktigt ... 😏

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

För en del år sedan låg jag en höstdag med en bogserbåt förankrad i lä bakom en ö i Västerviks skärgård. Satt i styrhytten och myste när jag till min förvåning ser en finare segelbåt i 60 fotsklassen gå in i viken på motsatta sidan för att ta iland, helt oskyddad för den tilltagande NO vinden och sjöarna.  Jag visste att vinden skulle öka till kulingstyrka under kvällen och kunde inte förstå vad dom skulle göra där, och utgick från att dom skulle ge sig av inom kort. På kvällen blev vinden mycket hård med grov sjö, och jag såg att segelbåten draggade och högg hårt mot berget helt hjälplösa med besättningen på land i panik. Jag fann det tvunget att gå över och bogsera dom till min sida av viken, vilket var ett äventyr i mörkret och vädret ensam ombord. När detta var gjort tog jag jollen över för att hämta besättningen och hjälpa dom ombord på segelbåten. Dagen efter blev jag ombordbjuden på fika och tack för hjälpen osv av skepparen som visade sig vara en känd industriman, och han ondgjorde sig över SMHI:s i hans tyckte felaktiga sjöväderprognos för gårdagskvällen.  Jag påpekade då att en NO kulingvarning var utfärdad för området, varvid skepparen menade att vinden varit från SV... Karlen hade nyss köpt båten ny och fått sin navigationsutbildning av en engelsman som mest tjatat om strömmar och dess riktningar, varvid skepparen blandat ihop strömmars riktning och vindriktningar. Så i hans värld blev NO vind, vindriktning MOT NO och inte FRÅN NO... Han blev inte lite generad när han förstod sina begränsningar,  och än idag ler jag åt detta minne när jag ser honom på TV.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev McLasse:

Nu förstår jag inte riktigt ... 😏

Jo jag vill påstå att fler gör fel i sina tidvattenberäkninger än astronomisk beräkningar. Åtminstone på kurser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev bhemac:

Jo jag vill påstå att fler gör fel i sina tidvattenberäkninger än astronomisk beräkningar. Åtminstone på kurser.

Jag syftade iofs lite på att jag gjort lite smått råtokigt högre upp i tråden.

 

Det astronomiska är plus och minus och tabeller och vinklar och tider osv osv. Kan det vara så att man är mer skärpt iom att det är fler ingående parametrar i det astronomiska? Eller så är det bara så mycket mer intressant. Eller...ja...inte vet jag. Det är fler ställen det kan gå fel på. Blev bara förvånad att tidvattenberäkningen går fel oftare. Fast å andra sidan är väl jag inte riktigt rätt person att tycka det med tanke på min lilla anekdot ovan 🙄.

Redigerad av McLasse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara gått på grund en gång. Men det var ungefär samma historia. Jag skötte navigeringen och var stensäker på vår position som jag tagit ut med hjälp av sjökortet och observationer av några båkar på ett skär. 

 

Problemet var att det var helt fel båk, den jag trodde jag såg låg mycket längre ut. Pang och vi stod uppe på en undervattensklippa. Full back men inget hände.. det kom en fiskebåt som sett oss gå på som drog oss loss så att vi kunde ta oss i hamn.

 

Edit. Fiskaren skrattade och sa att det faktiskt står 1,5 på sjökortet men att många segelbåtar ändå går på speciellt när det är hög sjö som nu. Vi erkände inte för honom att vi trodde vi var 500 meter längre från land..

 

 

Efter det dubbelkollar jag alltid positionen flera gånger och tar till och med hjälp av GPS ibland.

Redigerad av Dava
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi körde in i hamnen på norra Holmön i frisk vind från NNO rakt in i hamninloppet.

 

2104211457_Screenshot_20191225-180842_SamsungInternet.jpg.2766f0c5e110f597079116951a9df035.jpg

 

Till styrbord (vänster brygga i bilden) låg en segelbåt och några yrkesfartyg och till höger (i bild) låg bara motorbåtar, så vi lade oss där segelbåten låg för att fråga om det var okej att ligga där.

 

Det var det inte...

"Fritidsbåtar får ligga på den andra piren och det är djupt längs hela piren" (syns bra på flygfptot).

"Håll er bara till vänster om pinnarna (står där botten grundar upp) så är det inga problem."

 

Vi backar ut och gasar på rätt ordentligt (åt höger i bilden) med kraftig  vind in från babord (norr). Vi passerar den första pinnen och ser en plats längre fram. Jag drar av på gasen och glider.

När det är dags att svänga in på den lediga platsen är farten lite för låg så jag gasar men inget händer.

Den friska vinden tar tag i båten och driver den obönhörligt söderut förbi pinnarna och in i sanden/leran där vi just fått reda på att vi inte skulle vara.

 

Man kunde höra gubbarna som talat om vilken sida om pinnarna vi skulle hålla oss på för att inte fastna skrocka något om dumma stockholmare... (fast det var nog bara i mitt huvud)

 

Vad hade hänt?

Smuts i bränslefiltret, nej!

Luft, nej.

Ont om bränsle, nej

 

Gasvajern hade gått av så det fixades efter 15 minuter med ett gummisnören som gasade och vajern som var av tryckte på sig själv vid brottet så att gasen minskade. (Så fick det vara resten av säsongen.)

 

Vi kom ändå inte loss, så vi fick hjälp av den blivande grannbåten.

 

Ps 

Det finns många situationer där utebliven motorkraft kunde ha orsakat betydligt större problem och skador.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Gasvajern hade gått av så det fixades efter 15 minuter med ett gummisnören som gasade och vajern som var av tryckte på sig själv vid brottet så att gasen minskade. (Så fick det vara resten av säsongen.)

 

Händer alltid när man minst behöver det! 

 

Själv hade jag missat att öppna luftskruven på trycktanken i min första båt. Körde glatt i 20 minuter så dog motorn.. öppnade tanklocket och kollade att det fanns bensin kvar -> motorn startade utan problem och jag körde glatt vidare i exakt 20 minuter... öppnade och kollade att det fanns bensin kvar... mycket märkligt -> motorn fungerade i exakt 20 minuter till. När jag kom fram berättade jag för min båtgranne som fnissande frågade om jag öppnat luftskruven - Vilken luftskruv? 😂

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbart med luftskruven. För många år sedan hyrde vi en Lotus, en härlig båt på många sätt. Men “inombordaren” på hyrbåten var ingen höjdare. Det var en utombordsmotor som satt i en motorbrunn under en lucka på akterdäck. Bränsletanken fick inte plats i brunnen, utan fick plockas fram och ställas på däck när man skulle motra.  Bränsleslangen leddes då ner under luckan och kopplades till motorn.
I ett smalt sund skulle vi tas oss fram seglandes så högt båten klarade, helst högre för att komma genom sundet som var ganska långt och så smalt att vi inte kunde vända eller än mindre kryssa. Motorn förbereddes och startades på tomgång om något gick snett. Sen seglade vi in i sundet. Väl där ökade vinden kraftigt och vred något. Vi klarade inte att hålla kursen, utan gasade på något med motorn. Min kompis som satt till rors ville se lite bättre eftersom sikten avtog och lämnade därför sittbrunnen för att sitta högre upp på akterdäck. Plötsligt dog motorn när den behövdes som allra bäst. Farten avtog och vi fick back i seglen. Jag rusade akteröver för att kolla motorn. Typiskt nog var flödarblåsan på bränsleslangen ihoptryckt. Jag kollade luftskruven, men den var öppen. Kompisen skrek att ”nu driver vi mot klipporna”.  Först då såg jag att han satt på luckan över motorbrunnen och att luckan därför klämt bränsleslangen...

’kompisen flyttade sig, luckan öppnades, bensin flödades och efter någon högst kritisk minut kunde motorn startas och med fullgas ta oss ur knipan bara någon meter från klipporna... dramatik, adrenalin och puls... ja ni vet;)

Redigerad av Copernicus
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har ju hänt en del under alla år som man seglat. Kanske ska göra en lista?

 

Hur som helst den första riktigt farliga situationen hände redan i sjöscouterna.. vi gick på mellanstadiet och jag och favorittjejen från klassen var ute ensamma i en Askeladden segeljolle. Vinden dog nästan helt och vi fick för oss att bada. Båten hade inget ankare, men vi la ut en tamp något tiotal meter i vattnet, drog av oss alla kläder och hoppade i. Helt uppslukade av situationen glömde vi bort båten som plötsligt låg alldeles för långt bort..

 

Vi var båda duktiga simmare och satte av efter båten men kommer inte ifatt den! Det är väl 400 meter från stranden. Så plötsligt kommer ledarna i motorbåten och hjälper oss. Pinsamt! Nakna, kalla och utmattade drar de upp oss och beordrar oss att genast segla tillbaka.. vi lämnades aldrig ensamma i samma båt igen 🙄

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HMS Carlskronas första långresa. Vi var på väg in i hamn i Hongkong och var anvisade en kajplats innanför pirarna till Engelska flottans lilla hamnbassäng. Både för och akter om den anvisade platsen låg små brittiska örlogsfartyg. Befintlig lucka var i stort sett vårt fartygs längd, så det var till att ”fickparkera”. Alla kände nog att situationen var riggad av britterna för att kolla hur manöverdugliga vi var. Stämningen på bryggan var spänd. 
När vi närmade oss inseglingsgattet mellan pirnockarna hade vi god fart. NO (navigationsofficeren) hade befälet på bryggan och var den som skulle ta oss in. Väl på väg mot pirnockarna gick han ut på bryggvingen och ställde sig vid manöverpanelen, där han hade god uppsikt över styrbordssidan på båten. Han drog i trottlarna för att sänka farten, men inget hände. Han hade glömt strömbrytaren som skiftade bryggmanöverpanel till bryggvingemanöverpanel. Snabbt rusade han in på bryggan och gav backmanöver, innan han sedan slog över strömbrytaren till bryggvingens manöverpanel. Snabbt ut på bryggningen, kollade längds fartygssidan och manövrerade fram, back, stopp. Och där låg vi, perfekt tillagda i den lilla luckan. 
Britterna var otroligt imponerade. Svenskarna gick in i den trånga lilla hamnen med hög fart och ... fram, back stopp, så var fartyget skickligt fickparkerat. Otroligt skickligt, sjömannamässigt och det stora samtalsämnet på det kommande cocktailparty som britterna höll senare på kvällen. I besättningen lovade vi varandra att inte berätta för britterna att allt var ren tur. Det kunde ha gått riktigt illa. 
 

 

Redigerad av Copernicus
  • Haha 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett av mina värsta minnen som seglare var när jag tog två kamrater med ut i min tvåmans-segeljolle (Flipper) och det blåste rejält. Har skrivit om detta här tidigare. Vi tänkte att om vi är tre som kan burka ordentligt så kommer det gå riktigt fort. 
Mina kamrater var inte så seglingsvana men tillräckligt tänkte jag. 
Vi tog oss ut på Mysingen där det gick skitbra! Vi formligen flög fram, tyckte vi. 
Sen kom den där kåren som var liite för mycket för våra hårt skotade segel och vi hade övat på att den som hade fockskotet skulle bara slå ur det i dessa lägen. Nu ville det sig inte bättre än att den kompisen som hade fockskotet böjde sig in i båten för att släppa på det och då var det redan för sent. Båten kapsejsade och kom upp och ner.
Centerbordet åkte ner genom trumman (dåligt beslut av mig att inte säkra det) och gick inte att använda för att räta upp båten. Vi försökte hänga i självlänsarna för att få upp den utan framgång. 
Detta var ganska sent på hösten och inga andra båtar var inom synhåll. Det var 8-9 ˚ i vattnet. 
Till slut sa jag åt en av killarna att ta paddeln som flöt omkring och vinka.
Då ser vi på avstånd en ensam motorbåt komma och vinkar extra mycket. Den sätter kurs mot oss och snart ser vi att det är Kustbevakningen. De hade varit för att hjälpa till vid en kappsegling i Nynäs men seglingen hade blivit inställd pga för hård vind och de var nu på väg hem. 
De plockade upp mina kamrater först men när det blev min tur orkade de inte få upp mig riktigt så det tog några minuter extra. 
Jag uppskattar att vi låg i vattnet ca 35-40 minuter så vi var rejält nerkylda. Vad som hade hänt om KBV inte kommit törs jag inte tänka på. 
Sedan dess har jag all respekt för KBV. 
 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...