Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Comfort4

Skillnad på Vc17 och VC 17 extra

Rekommendera Poster

Hej

håller på att byta bottenfärg på båten.har alltid haft Vc 17 ,tycker det är en bra färg ,som aldrig flagnar, bygger inga lager, är slät o fin. Ligger på västkusten men tycker den har vart bra mot beväxtning med.

när man söker på Vc 17 fins det en del modeller ,vc 17 extra heter en ,vad är det för skillnad

mellan dessa, Vc17 extra verkar inte säljas i Sverige.

sen finns ju offshore med, är det samma typ av färg men ännu kraftigare brygd 🙃

 

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställ dig den här frågan:

Om du har hittat en bra färg, som är slät, som bygger få lager, som håller beväxningen borta - och som är godkänd att använda...
Varför då gå över till en färg som är förbjuden att använda..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill väl va mä... 

 

God Jul

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det något aktuellt test som jämför bottenfärg? Jag kikar på Jotuns VK som också är en hård slipbar bottenfärg för västkusten.

 

Den stora fördelen förutom något lägre pris är att den finns i vitt, vilket jag gillar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-23 vid 12:30 skrev Peter_K:

Ställ dig den här frågan:

Om du har hittat en bra färg, som är slät, som bygger få lager, som håller beväxningen borta - och som är godkänd att använda...
Varför då gå över till en färg som är förbjuden att använda..?

Med det resonemanget blir ju saker aldrig bättre🙃

är mest intresserad av att veta skillnaden mellan dessa färger, haft Vc 17 i 20 år på mina båtar, men seglar en del utanför Sveriges gränser ,Danmark ,Tyskland Norge, kan va bra o veta om färgen är avsevärt effektivare 

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Comfort4:

Med det resonemanget blir ju saker aldrig bättre🙃

 

En färg som är bättre än en färg som fungerar som den ska... bättre på vilket sätt..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vanlig Vc 17 tycker om att man tar en svamp någon gång då och då o skrubbar av botten, sen som många andra färger gillar den inte att ligga still för länge, men att spola av lite alger på botten när man tar upp den är inte hela världen.Men om detta kan slippas helt med en lite vassare färg vore det önskvärt

 

Men frågan är fortfarande inte varför man skall byta färg.

utan skillnaden mellan olika färger ,så tillbaka till kärnämnet nu

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-23 vid 08:55 skrev Comfort4:

Hej

håller på att byta bottenfärg på båten.har alltid haft Vc 17 ,tycker det är en bra färg ,som aldrig flagnar, bygger inga lager, är slät o fin. Ligger på västkusten men tycker den har vart bra mot beväxtning med.

när man söker på Vc 17 fins det en del modeller ,vc 17 extra heter en ,vad är det för skillnad

mellan dessa, Vc17 extra verkar inte säljas i Sverige.

sen finns ju offshore med, är det samma typ av färg men ännu kraftigare brygd 🙃

 

//Johan

 

23 timmar sedan skrev Comfort4:

Med det resonemanget blir ju saker aldrig bättre🙃

 

Bättre är väl att helt låta bli bottenfärg och tvätta botten i borsttvätt, men det sägs att detta inte funkar på västkusten.

 

Sämre tycker jag är att använda en giftigare färg än den du nu tycker fungerar bra.

 

Utvecklingen går som bekant mot att inte förgifta våra vatten mer än absolut nödvändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä ,utan bottenfärg på västkusten är en hemskt dålig ide

sen skrev jag aldrig att jag ska byta färg fortfarande 

jag undrar över skillnaderna, bra om ni läser igenom frågan innan ni svarar

om man inte vet behöver man inte svara

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Comfort4:

Nä ,utan bottenfärg på västkusten är en hemskt dålig ide

sen skrev jag aldrig att jag ska byta färg fortfarande 

jag undrar över skillnaderna, bra om ni läser igenom frågan innan ni svarar

om man inte vet behöver man inte svara

Finns det inga tekniska datablad eller nån info från  bolaget som marknasför?

Säkerhetsdatablad kan åxå ibland ge en fingervisning.om innehåll.

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Comfort4:

sen skrev jag aldrig att jag ska byta färg fortfarande 

 

2019-12-23 vid 08:55 skrev Comfort4:

Hej

håller på att byta bottenfärg på båten

?

Redigerad av StyrmanKarlsson
  • Tack 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

 

?

Tolkningsfråga.. som d mesta på svenska.

Bytet kan ju vara tänkt som att det gamla ska bort och nytt ska på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Caribic410:

Tolkningsfråga.. som d mesta på svenska.

Bytet kan ju vara tänkt som att det gamla ska bort och nytt ska på.

 

Tänker bara att nen som vet bäst vad hen menar i denhär tråden är förmodligen trådskaparen.

Jag tolkar det som.

Jag har bra färg som jag är nöjd med.

Det finns en ev. "Vidareutvecklad typ".

Vad har den för egenskapsskillnader jämfört med den jag brukar ha?

Fast det är ju åxå bara en tolkning som kan vara rätt fel eller i närheten.?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte båt förra året ,på den satt nån tjock bottenfärg som flagnar bygger lager och var allmänt kass mot beväxning.skrapade bort den o lägger på några lager VcTar

sen vc 17 som på alla mina tidigare båtar, men givetvis är det intressant vad som är skillnaden, verkar ju gå att köpa extra färgen i våra grannländer, varför då inte här, men framförallt vilja extra egenskaper har den, denna färg släpper inte en massa utan är slät o hård.

jag är inte säker på att jag ska ha den men vill ju ändå veta skillnaden

 

menade egentligen att jag inte nödvändigtvis skall byta till Vc17 extra. Skrev slarvigt bara

men att man vill veta olika skillnader är väl inte så konstigt

miljöaspekten kan man sen se på många sätt men om det bara är mer kopparoxid i den , är det nog inte så värst,enligt någon ny avhandling var det inte koppar som var värst för haven.

men dåligt att behöva köra fullgas i knappt 5knop pga av mycket påväxt, jo riklig påväxt sänker farten avsevärt

Redigerad av Comfort4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror ”extra” har irrgarol, ett växtgift dvs du slipper även alger, men är inte säker. Det kan vara så att produkterna med och utan heter samma inrikes och utrikes. Men där har du ett uppslag att kolla i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en kort tråd från 2012 som handlar om VC17 extra och innehåller ett par intressanta inlägg av Peter_K:

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar enligt tråden ovan som att vi ska undvika Extra. Jag är vanligtvis mot förbud och begränsningar, men när det fungerar ganska bra utan miljögift som skadar den viktiga tången (här framförallt blåstång) så tycker jag att kemikalieinspektionen gjort rätt bedömning.

 

Har du tittat på den förbjudna coppercoat? Verkar intressant, ska inte behöva målas om på 10-15 år.

 

Själv tänkte jag satsa på att skrubba botten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppar avskräcker havstulpanerna från att trivas. Det finns delade uppfattningar inom forskarvärlden om dess påverkan på vattenmiljön. Ett ovedersägligt faktum är att det förekommer naturligt i stora mängder från bl.a. våra älvar.

 

Irrgarol är ett växtgift som hindrar den gröna påväxten (alg-slem mm) från att fastna på botten. Irrgarol bryts inte ner i vattnet utan fortsätter att sprida sig o verka under evig tid. (Att irrgarol är ett gift är forskarna eniga om!)

 

Starten på debatten om kopparfärgsförbud startade efter en, vad jag uppfattat, felaktig tolkning av forskningsresultaten då man förbjöd bottenfärger som innehöll något av de ämnen som fanns i den färg man genomförde forskningsuppdraget med. Sedan började strulet med den riskfria zinkbottenfärgen som senare visade sig vara en riktig giftbomb....

 

Så var nöjd med kopparbottenfärgerna o använd absolut inte färger med irrgarol. Tulpaner är svårskrubbade, algslem är lätt att skrubba bort.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Här är en kort tråd från 2012 som handlar om VC17 extra och innehåller ett par intressanta inlägg av Peter_K:

 

 

DÅ innehöll den Irgarol.
Idag vet jag inte. 

Den verkar innehålla zink av något slag. 
 

Hursom - anledningen att du inte kan köpa de färgerna i Sverige är för att de innehåller gifter som inte godkänns här, så enkelt är det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Peter_K:

DÅ innehöll den Irgarol.
Idag vet jag inte. 

Den verkar innehålla zink av något slag. 
 

Hursom - anledningen att du inte kan köpa de färgerna i Sverige är för att de innehåller gifter som inte godkänns här, så enkelt är det. 

Aaa. Vore lite intressant om nån vet skillnaden på dessa två. Skillnaden i funktion, användbarhet, innehåll.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Peter_K:

DÅ innehöll den Irgarol.
Idag vet jag inte. 

Den verkar innehålla zink av något slag. 
 

Hursom - anledningen att du inte kan köpa de färgerna i Sverige är för att de innehåller gifter som inte godkänns här, så enkelt är det. 

 

I fallet med coppercoat så är anledningen (officiellt) att det är dyrt att få de tillstånd som erfordras och att marknaden är för liten för att de ska lägga tid och pengar på att söka tillstånd här.

 

Men VC17 Extra tillverkas av International som verkar ha pengar och intresse av att sälja i Sverige, så där kan man nog köpa ditt resonemang!

 

Satsa på godkända färger..!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att inom EU räcker det att få godkänt i ett land, tex av ett läkemedel, och då kan det säljas i övriga länder inom EU.

Det borde gälla för båtfärg oxå, någon som kan förklara varför bottenfärg godkänd i andra länder måste godkännas i Svedala oxå?

 

Om koppar är så giftigt borde vi alla vara döda för vi dricker vatten som går i kopparrör och alla dessa koppartak, stuprör borde oxå vara dödliga byggdelar som genast måste demonteras eller?

 

Coppercoat kan fungera upp till 20 år läste jag i en engelsk båttidning vilket är ett stort ekonomiskt hot för tex International som gärna vill sälja färg som är så utspädd att de rekommenderar 2 årliga lager:-)

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev skippeer:

Jag trodde att inom EU räcker det att få godkänt i ett land, tex av ett läkemedel, och då kan det säljas i övriga länder inom EU.

Det borde gälla för båtfärg oxå, någon som kan förklara varför bottenfärg godkänd i andra länder måste godkännas i Svedala oxå?

Då tror du fel ang läkemedel för såvida att alla EU ländernas lokala läkemedelsmyndigheter är med att fatta beslut om ett EU godkännande. I Tyskland är det fri fart på vissa delar av autobahn och förbjudit för bilar som inte är Euro 6 klassade i vissa städer. Vilka av dessa lokala lagar skulle du förespråka som generellt applicerbara ”EU-regler”? Båda eller ingen?

 

Mer relevant för ämnet är kanske att alla vet att växtligheten och ekologin i Medelhavet inte går att jämföra med t ex Östersjön eller Vättern. Återstår således om man på allvar tror att Kemikalieinspektionen gör skillnad på västkusten, östkusten och insjöarna för att i konspiration med producenterna jävlas med båtfolket i ”Svedala”? Det finns säkert delar inom ditt yrke som du är expert på och där andra litar på ditt omdöme och kunskap. Kanske rimligt att återgälda den vänligheten/respekten om man inte har övertygande kunskap och fakta på handen 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varje land behöver inte godkänna ett läkemedel

https://lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Vad-ar-ett-lakemedel/Sa-godkanns-ett-lakemedel/

(Lite har fastnat efter 18 år som IT snubbe inom drogindustrin)

 

Vi har EU gemensamma regler för tex avgasrening på bilar.

 

Jag tror mer på SXK profiler med djup kunskap inom ”kopparområdet” som har en annan syn kopparns farlighet jmf med vissa åsikter på en myndighet.

Intresserade kan läsa i tidskrifter såsom Västpricken och PåKryss med artiklar om varför kopparn är ”miljövänlig”.

 

Någon annan som vet varför vi kan ha gemensamma avgaskrav på bilar men ej för bottenfärg?

Känns lite galet att jag med båt på Västkusten inte kan använda samma färg som Danska seglare på andra sidan Kattgatt, det är samma vatten:-)

 

Länder runt Östersjön borde kunna ha samma mljökrav och tillåta samma båtfärg.

 

För att återgå till TS fråga är det enkelt att köpa svensk VC17. inte helt okänt är att mustigare färg går att köpa i våra grannländer. 

Under en period för några år sdan funkade vc17 väldigt dåligt på VK, hur är det idag?

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev skippeer:

Varje land behöver inte godkänna ett läkemedel

https://lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Vad-ar-ett-lakemedel/Sa-godkanns-ett-lakemedel/

(Lite har fastnat efter 18 år som IT snubbe inom drogindustrin)

”The devil is in the detail” och om du studerar detaljerna i din egen referens kring de fyra olika godkännande vägarna ser du att med undantag för det ”centraliserade förfarande”, där producenten satser allt på ett bräde om att den vetenskapliga CHMP kommittén (där alla länder är representerade) ska rekommendera godkännande, så handlar övriga tre godkännande om att fatta ett lokalt beslut på ett underlag som tagits fram av ett annat lands läkemedelsmyndighet (kanske även jag kan lite om just den industrin😉). Framför allt är jag övertygat om att ett läkemedels effekt och nedbrytning är oändligt mer lik hos den ”europeiska människan” än en bottenfärgs effekt och nedbrytning i den ”europeiska vattenmiljön”...

 

För att hjälpligt återknyta till detta trådämne skulle då mon tro någon färgproducent, om det var möjligt, satsa en produkts hela EU godkännande på att i ett centraliserat förfarande lita på att t ex Sverige, Tyskland och Frankrike skulle gå med på att rekommendera EU-kommissionen godkänna att en bottenfärg designat för Engelska kanalen i ett svep skulle bli laglig i alla Europas insjöar (t ex Bodensee m fl) och kanaler? Jag tror att färgproducenterna har en mer nyanserad inställning till sina produkters lämplighet i olika miljöer än så. 

 

Jag tror inte att myndigheter är felfria och att särintressen (t ex SXK) nödvändigtvis har fel, men vill att beslut och påståenden fattas på vetenskap. Det verkar ju finnas gott om båtfolk som inte accepterar annat än en 100% len och ren båtbotten när pärlan lyfts upp i oktober. Jag ser inte det som ett objektivt behov. 


Nu har det blivit för mycket sammanblandning av äpplen och päron för min del i denna tråd. Fridens!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

härligt

det gick ju att få vettiga svar i en bra debatt, efter att man förklarat vad som frågan var några gånger😇 just läsa innantill kan ibland va besvärligt

men tack för bra svar o engagemang, blir nog inte nån miljöbov, lite algslem har jag inte ont av

 

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...