Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Botved

Westerly Cirrus renovering.

Rekommendera Poster

Testar att lägga in några bilder så jag vet hur man gör. Renoveringen kommer ta några år men ska försöka lägga in bilder och text. I stort sett hela båten kommer göras om. Lyfta ut motorn gjordes för att slippa doften av bensin. Den ska bytas mot en liten diesel.

received_406621149905492.jpg

received_3072300846178201.jpg

IMG_20191124_172502.jpg

IMG_20191124_175212.jpg

IMG_20191124_163612.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du kan ju inte byta ut din Vire!
Det är ju världens bästa motor. 

Tillverkas fortfarande delar; billig, lätt och lättskruvad. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter, du kan få köpa den. Om det är den bästa så vill jag ha ett bra bud ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite roligt med ett "hemmagjort," trycklager och kardan från Fort Taunus 1975. Den konstruktionen ska återanvändas efter genomgång.

IMG_20191124_163636.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Botved:

Peter, du kan få köpa den. Om det är den bästa så vill jag ha ett bra bud ;)

Har ju S-drev i båten, så det lär funka sådär. Men funkar den kan du sälja den så blir någon glad av den. 
Hade en Vire i min förra båt, fan vad jag saknar den ibland. 
 

Tillägg, de här är kanske intresserade..? Det var i alla fall där jag köpte mina delar, och jag TROR de säljer renoverade motorer. 

http://www.ka-marin.se

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Men du kan ju inte byta ut din Vire!
Det är ju världens bästa motor. 

Tillverkas fortfarande delar; billig, lätt och lättskruvad. 

Dessutom kultur!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kommer skapa en liten "pocket cruiser" av båten. Målet är att vara ute från tidig vår till sen höst och vi vill att allt ska fungera. Viren hade kanske funkat men vi vill inte ha bensin i båten, oavsett kultur eller inte ;).  Kenneth på KA marin har jag pratat med och han renoverar samt säljer delar. La även ut en annons utan större intresse från köpare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Botved:

- - -

Lyfta ut motorn gjordes för att slippa doften av bensin. Den ska bytas mot en liten diesel.

IMG_20191124_172502.jpg

 

IMG_20191124_163612.jpg

 

15 timmar sedan skrev Peter_K:

Men du kan ju inte byta ut din Vire!
Det är ju världens bästa motor. 

Tillverkas fortfarande delar; billig, lätt och lättskruvad. 

 

10 timmar sedan skrev bhemac:

Dessutom kultur!

Även jag blir lite tårögd av att du skrotar din gamla Vire. Jag har många gamla ynglingaminnen från när jag o ett oräkneligt antal kompisar (inklusive nuvarande fru) seglade runt med en sjuhästars Vire under sittbrunnsdurken.

 

Men vad du tar i med lyftdon för att få ut den ur båten. Jag brukade skruva loss den o ta den under armen när jag klättrade nerför stegen för att ställa den i goa stugvärmen under vintern...

 

PS Även jag har numera lite för stor båt för att den ska kunna drivas fram av en Vire, så inte heller jag är spekulant. Men det hindrar väl inte från att bli nostalgisk... Lättmekad, lättstartad, bränslesnål o så det härliga tvåtaktsknattret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får absolut bli nostalgisk. Jag har själv seglat några år i min ungdom men med en Göta under durken. Skrota den har jag väl inte skrivit hoppas jag för det är inte avsikten. Den ska genomgå byte av servicesats i förgasaren och få nya frostpluggar. Därefter startas upp och sedan säljas ihop med en rostfri bränsletank. Jag har värk i kroppen (speciellt) höger arm och kan därför inte lyfts den själv. Jag hade nog inte fixar 55kg själv ändå tror jag.

Redigerad av Botved

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Årets första dag började med ursågning för ankarboxen.

IMG_20200101_140616.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Bianca hade ingen ankarbox så jag tänkte bygga det. Men ändrade mig, det är ganska skön att inte ha ett utrymme som kan vattenfyllas vid gång i hög sjö. Det gick utmärkt tt montera ett elektriskt ankarspel utan ankarbox.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min ankarbox haver dränering i botten så att eventuellt vatten kan  rinna ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har box på bägge våra andra båtar och vill aldrig vara utan. Vi gillar att slippa ha linor i aktern som alltid ska plockas fram vid tilläggning. Något ankare eller ankarpel kommer aldrig hamna där. Facket blir väldigt litet, max ca 10 -15 liter så vattenmängden blir i så fall begränsad. Jag har aldrig lyckats fylla boxen på någon båt men risken kanske finns ändå. Självklart blir det dränering i botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om att boxen slagits upp i hög sjö, tampar flutit ut mm. Dräneringen tog lång tid på sig tt tömma ca 50 lter. Nuvarande båt har en rejäl ankarbox och den får vara kvar. Jag tyckte jag hittade en bra anledning att slippa såg upp och plasta skott ;)

 

En bra grej som jag fick med någonstans var ett par påsar som skotpåsar men större. Hängs med kardborre i pullpit. I den ena hade jag en lång lina, i den andra ett par korta. Lätt att förvara i stuven och lätt att ta med fram. De använder jag fortfarande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka bra bilder! Här är jag avundsjuk på att du har båten i trädgården. 

 

Ska blir spännande att se hur du plastar luckan på anlarboxen! Har haft box på Maxi 77 och aldrig haft problem med att den vattenfylls. Locket måste ju vara på när man seglar👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev bhemac:

Jag tyckte jag hittade en bra anledning att slippa såg upp och plasta skott ;)

 

Men att plasta skott och renovera båt är liksom en del av min hobby och delvis mitt arbete också 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Dava:

Vilka bra bilder! Här är jag avundsjuk på att du har båten i trädgården. 

 

Ska blir spännande att se hur du plastar luckan på anlarboxen! Har haft box på Maxi 77 och aldrig haft problem med att den vattenfylls. Locket måste ju vara på när man seglar👍

Jo dränering och luckan stängd vid segling. På både vår Windex 92 och Comfort 26 är det ganska stora hål där man stoppar ner handen för att lyfta locket men ingen av dom har vattenfyllts ändå. Luckan som sågades bort kommer återanvändas men jag har inte riktigt bestämt hur falsen ska göras.

Redigerad av Botved

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Botved:

Men att plasta skott och renovera båt är liksom en del av min hobby

Lugn, du växer ifrån det ;)

I min båt var dt ett riktigt skitställe att jobba på, det upptäcke jag när jag skulle monter ankarspelet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha 😁. Snart 60 och hållit på sedan barnsben. Kommer aldrig ledsna. Renovera och fixa är den bästa mentala avkoppling jag kan få. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Botved:

Renovera och fixa är den bästa mentala avkoppling jag kan få. 

Håller helt med, tror det är väldigt nyttigt för själen.

Berättad för en kompis att jag var trött efter att byggt kök några dager. Han frågade varför jag gjorde det själv. För att jag kan svarade jag. Han har aldrig fråga igen.

--

Kul ide med att renovera en gammal båt. Finns ju inget vettigt i det mer än känslan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev bhemac:

 

--

Kul ide med att renovera en gammal båt. Finns ju inget vettigt i det mer än känslan!

Just Cirrus har varit något av en drömbåt sedan den kom så för mig är det hur vettigt dom helst. När pensionen är ett faktum ska vi ha liten båt igen och då ska den vara klar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dagens jobb blev lite aluminiumprofiler som blir fals. Däcket ska totalrenoveras precis som resten så skruvarna kommer gjutas in i epoxi och inte synas när det är färdigt.

IMG_20200102_145612 (1).jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi fick en rostfri vattentank gratis. Då får man hoppa lite mellan jobben 🤔. En båt från 1968 som aldrig (verkar det som) blivit rengjord under kojerna är ganska tacksamt att ge sig på.

IMG_20200125_105018.jpg

IMG_20200125_152611.jpg

IMG_20200201_162216.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Westerly Vivacity en gång. 

Trevlig liten båt. 

 

Numer en Cumulus sedan 13 år. 

 

Vire är väl en finsk motor. 

 

Mycket bra att plocka ut bensinaren...

Typ nära dödenupplevelser, flera gånger om dagen.

 

Varmt utrymme oventilerat , läckande förgasare, rena bensinångor, kanske inga motorrumsfläktar o s v. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Hade en Westerly Vivacity en gång. 

Trevlig liten båt. 

 

Numer en Cumulus sedan 13 år. 

 

Vire är väl en finsk motor. 

 

Mycket bra att plocka ut bensinaren...

Typ nära dödenupplevelser, flera gånger om dagen.

 

Varmt utrymme oventilerat , läckande förgasare, rena bensinångor, kanske inga motorrumsfläktar o s v. 

 

 

Vi har köpt en Yanmar som användes två säsonger i en Cumulus kring 1980 sedan har den stått i varmgarage. Det blir Virens ersättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Botved:

Vi har köpt en Yanmar som användes två säsonger i en Cumulus kring 1980 sedan har den stått i varmgarage. Det blir Virens ersättare.

Sälj gärna Viren. 
En kalas-maskin som sagt, synd om den skrotas. Kanske kan KA Marin hjälpa till där. 
http://www.ka-marin.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Sälj gärna Viren. 
En kalas-maskin som sagt, synd om den skrotas. Kanske kan KA Marin hjälpa till där. 
http://www.ka-marin.se

Jag pratade med KA redan när vi köpte båten. Det har aldrig varit meningen att skrota Viren. Går den inte att sälja så skänker jag bort den. Det kommer ingå en ganska ny rostfri bränsletank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir det inte mer inlägg i denna tråden. Om någon är intresserad att följa detta lågprisprojekt så finns en grupp på FB. Den heter Renovering av Westerly Cirrusen LillaVilda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...