Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Skuten

Hur många laddningar under vintern?

Rekommendera Poster

Ponera att man ej har någon underhållsladdning med solpanel men förvarar batterierna i båten på vintern.

 

Hur många gånger bör man besöka båten för att ladda batterierna för att undvika urladdning under vintern?

 

Räcker det med att åka dit 1-2ggr under vintern för att ladda någon timma styck?

 

Tror ej att det finns något som laddar ur särskilt mkt (förvisso en batterimätare som ibland har en röd lampa).

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 ggr räcker nog, men inte en timma.

Laddprincipen på ett blybatteri är inte som t ex mobilen. Det är batteriet själv som bestämmer hur mycket de vill sluka i sig, och egentligen går det inte att snabbladda ett blybatteri som du kan göra med t ex NiMH och Li. Strömmen på laddaren är maxströmmen den kan ge, inte vad det verkligen laddar med, och ett blybatteri som kanske är knappt halvladdat tar inte i sig mer än kanske runt 10-20% av sitt påstämplade Ah-tal. Dvs 6-8A för ett 60Ah.

 

Då inser du att det efter din timme bara fått kanske 6Ah till, vilket inte är mycket laddning. Så låt det stå ett dygn eller så.

 

(Det är f.ö. samma sak som de som startar motorerna (för oftast är det folk som har flera) en kvart i hamnen "för att ladda batterierna". Det fungerar inte riktigt så...)

 

Batterimätare - kolla hur mycket den drar. En del är snåla (5-20mA) och då går det bra. Men andra kan dra 100mA, och då är det inte lika bra. Ligger den alltså med fast du har huvudbrytarna avstängda ?

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startar motor och när den går även värmaren en gång i månaden. 

Har 20 liters dunk med glykol i båten. Kör motorn tills avgasslangen/kröken blir riktigt varm, ca 10 minuter på tomgång. Under tiden laddas även de två batterierna inledningsvis med tot ca 40 A. Sjunker snart till 20 A. 

Har instrument, Nasa BM1, som verifierar detta

 

Inget glykol körs ut i avgassystemet, går bara runt i motorn (utan termostat), därför blir kröken varm, fast motorn puttrar på tomgång. 

 

Vid upptagningen så kördes glykolblandat vatten (samma som i motorn) även tills det nätt o jämnt kom ur avgassystemet. Därefter kopplades slangen som går till avgaskröken ned till ovan nömnda dunk. Kylvattennippeln på kröken pluggas, annars kommer avgaser in i båten. 

 

När motorn och värmaren stoppat, så kopplar jag loss polskorna på batteriernas minuspoler. 

 

Jag behöver inte ladda med laddare. 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Hybro:

Kör mitirn tills avgasslangen/kröken blir riktigt varm, ca 10 minuter på tomgång. Då ladas även batterierna med tot ca 40 A. 

Om batterierna slukar 40A har du antingen en riktigt stor bank eller dåligt laddade batterier som verkligen behöver laddas. Och på 10 min får du ju bara i drygt 6Ah.

 

??

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar räcka att ladda 1-2 gånger under vintern. Däremot behöver båten tillsyn minst en gång i månaden. Många båtar verkar inte få några besök alls, presenningar som lossar och blåser sönder, uppallningar som ger sig mm. Riktigt sorgligt att se ibland.

Har man långt till båten så blir det naturligtvis besvärligt att åka dubbla gånger för att ladda några timmar.

Mycket bättre att skaffa en extra solpanel och lägga utanpå presenningen. Besök skadar ändå inte!

 

Att köra motor och värmare är vettigt men lite bökigt om båten står på land. Ligger man kvar i sjön så kör man motorn en gång i månaden. Väldigt enkelt, kör motorn tills laddningen mer eller mindre upphör. Sen är det bara att ställa om trevägsventilen på intaget och suga upp en liten dunk med glykolvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Har man långt till båten så blir det naturligtvis besvärligt att åka dubbla gånger för att ladda några timmar.

Man kan sätta en "fjärrbrytare" i båten för att kunna starta laddningen hemifrån.

Kostnaden för det systemet med ett modem/router, ett billigt abonnemang/tvillingkort och en sonoff-brytare är snart intjänat om man har några mil att köra (jaja, ganska många mil). Dessutom är det kul, om man är lagd åt det hållet...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev McLasse:

Man kan sätta en "fjärrbrytare" i båten för att kunna starta laddningen hemifrån.

Kostnaden för det systemet med ett modem/router, ett billigt abonnemang/tvillingkort och en sonoff-brytare är snart intjänat om man har några mil att köra (jaja, ganska många mil). Dessutom är det kul, om man är lagd åt det hållet...

Jo, det förstår jag, men då måste man ha landströmskabeln inkopplad hela tiden och det får de flesta inte. 
För mig är det 15 mil ToR men jag är ju där och jobbar titt som tätt i alla fall. Är en del av tjusningen med båten tycker jag.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev ChristerN:

Jo, det förstår jag, men då måste man ha landströmskabeln inkopplad hela tiden och det får de flesta inte. 
För mig är det 15 mil ToR men jag är ju där och jobbar titt som tätt i alla fall. Är en del av tjusningen med båten tycker jag.  

Det är nästan så man är vid båten oftare under intern, konstigt nog.

 

I vår klubb (Trollhättan på vintern) kan man ha elen inkopplad konstant om man har elmätare. Det är praktiskt och underlättar små, mer eller mindre, nödvändiga utsvävningar (oftast efter tips på det här forumet).

 

Alternativet är att åka eller ta med batterierna hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har landström hela vintern. 

Jag har numera två frostvakter, en under motorn och en i ett utrymme vid nya septiktanken då det står kvar litet vatten i den efter höstens tester.

Batteriladdarna är kopplade på en timer, nu minns jag inte hur många timmar per dygn jag ställde in den på, men kanske tre-fyra timmar.

(Jag har även kollat att proppar och automatsäkringar håller om allting är igång samtidigt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Jo, det förstår jag, men då måste man ha landströmskabeln inkopplad hela tiden och det får de flesta inte. 

En gammaldags, tråkig inställning som finns på en del ställen. På ett ställe där jag stod inte drogs alltid sladden ut. Fastighetsägaren hade inget emot att jag hade laddning. Jag satt ett litet nätaggregat utanför båten, det gav 17V och matade solregulatorn. Samt en stor lapp om att jag ade fått lv att ha det så här. Sen fick jag ha min ström inkopplad.

Att kunna greja i båten under vintern är ett sätt att få ut mer av båtägandet och det är praktiskt att ha tillgång till ström.

 

Att mäta ström och betala för den är enkelt, förut had jag en elmätare i min elcentral, nu har jag en Sonoff som sköter detta.

 

"Vän av ordning" brukar hävda att det finns brandrisk. Var och när hände detta senaste brukar jag fråga. Möjligen skulle man kunna kräva att inkoppling bara sker via en landströmscentral.

Förr brukad jag fjärstarta min Wallas och låta den gå några timmar innan jag åkte ner. Det var det ingen som anmärkte på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev bhemac:

En gammaldags, tråkig inställning som finns på en del ställen. På ett ställe där jag stod inte drogs alltid sladden ut. Fastighetsägaren hade inget emot att jag hade laddning. Jag satt ett litet nätaggregat utanför båten, det gav 17V och matade solregulatorn. Samt en stor lapp om att jag ade fått lv att ha det så här. Sen fick jag ha min ström inkopplad.

Att kunna greja i båten under vintern är ett sätt att få ut mer av båtägandet och det är praktiskt att ha tillgång till ström.

 

Att mäta ström och betala för den är enkelt, förut had jag en elmätare i min elcentral, nu har jag en Sonoff som sköter detta.

 

"Vän av ordning" brukar hävda att det finns brandrisk. Var och när hände detta senaste brukar jag fråga. Möjligen skulle man kunna kräva att inkoppling bara sker via en landströmscentral.

Förr brukad jag fjärstarta min Wallas och låta den gå några timmar innan jag åkte ner. Det var det ingen som anmärkte på.

Brandrisk... tja jag har ju sett en del "intressanta" installationer, intressanta såtillvida att dom varit till fara för människor och egendom. Det finns en facebookgrupp som heter "Elfel" kolla den!

 

Men mekande båtägare är ju allmänhet rädda om sina båtar och har ansvar för andras egendom, dessutom har flera god elkunskap, och de som inte har det frågar på forumet eller anlitar fackman, men då inte alla....

En fjärrstyrd Wallas kan ju vara farligare än en defekt elkabel, i vissa fall.

Vänner av ordning och organiserat kaos finns överallt, dom vet ju bäst, och vissa rycker ut elkablar ur uttagen så att dessa eller kontakterna går sönder.

 

På min hemmabrygga har jag en stolpe med vattenkran och eluttag mellan min och grannens plats. Här hänger det både anslutna och oanslutna kablar  kors och tvärs, en halvmeter ovanför bryggan, utgör alldeles utmärkta snubbeltrådar när jag och granen skall äntra våra båtar. Det är ett annat ofog, att dra kablar på ett sådant sätt att de utgör en fallrisk på bryggorna, det föranleder urkoppling. Om ingen viljemässigt kopplar ut kabeln gör den personen det som snubblar och faller efter det att hen trasslat in sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev IngemarE:

Om batterierna slukar 40A har du antingen en riktigt stor bank eller dåligt laddade batterier som verkligen behöver laddas. Och på 10 min får du ju bara i drygt 6Ah.

 

??

Oooops, var tillbaks på sommarens fröjder. 

 

10 A går direkt till glödningen av värmaren vid uppstart. Kanske under en minut. 

Dryga 20 A går till de två parallellkopplade AGM-batterierna. 

 

Efter någon minut då värmaren startat så brukar laddström, belysning mm hamna på runt 15 A. 

Strax innan jag stannar motorn är jag nere under 10 A. 

 

En sommarmorgon efter en natt med kyl, TV, värmare, CPAP, ljus mm, så startar laddningen med ca 65 - 70 A. 

Efter 15 minuter 40 A o s v. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Hybro:

Oooops, var tillbaks på sommarens fröjder. 

 

10 A går direkt till glödningen av värmaren vid uppstart. Kanske under en minut. 

Dryga 20 A går till de två parallellkopplade AGM-batterierna. 

 

Efter någon minut då värmaren startat så brukar laddström, belysning mm hamna på runt 15 A. 

Strax innan jag stannar motorn är jag nere under 10 A. 

 

En sommarmorgon efter en natt med kyl, TV, värmare, CPAP, ljus mm, så startar laddningen med ca 65 - 70 A. 

Efter 15 minuter 40 A o s v. 

Du verkar ha någon typ av laddförstärkare (Ctec, Sterling ...)på båten eller...

Med vanlig standardregulator brukar det inte bli så hög laddström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-22 vid 09:53 skrev IngemarE:

Batterimätare - kolla hur mycket den drar. En del är snåla (5-20mA) och då går det bra. Men andra kan dra 100mA, och då är det inte lika bra. Ligger den alltså med fast du har huvudbrytarna avstängda ?

En liten varning för småförbrukare ändå.

10 mA låter ju inte så farligt...

 

10 mA x 6 månad x 30 dagar x 24 timmar =  43200 mAh = 43 Ah

 

Det finns en del saker som drar ström även när huvudbrytaren är avslagen, tex:

Gasvarnare

Elektroniskt skiljerelä (tex. Biltemas)

Radiominne

Solcellsregulator

 

Om dessa fyra saker snittar 10 mA blir det 160 Ah på sex månader så kom ihåg att koppla bort dessa små strömtjuvar eller lyft bort kabelskorna alternativt se till att batterierna får tillräckligt med laddning under vintern.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lintott:

Du verkar ha någon typ av laddförstärkare (Ctec, Sterling ...)på båten eller...

Med vanlig standardregulator brukar det inte bli så hög laddström.

Tror du det? 

 

Inget som jag vet om i vart fall. 

 

En Yanmar YSM12, med en

70 A Mitsubischi bilgenerator, driven via en Multiribbrem. Den verkligen laddar 70 A som mest. Dock behöver jag upp över just tomgång innan jag medelst separat strömbrytare kopplar in fältström. Dåligt vridmoment i dessa motorer, så det blir bara ett stånkande om laddningen slår till direkt. 

 

Generatorn växlad 3:1. Original intern regulator

 

De interna fläkthjulen skiftades, så nu kyler det bra. Behövs när man kör AGM! 

 

Dessutom kan jag med hjälp av ett antal Schotkydioder i serie med sensledningen, nu direkt kopplad till D+, välja vilken laddspänning jag vill ha.

 

Vad ska jag med en laddförstärkare till? Tror inte på turbo till denna motor. 

 

Högst sällan landström, aldrig under vintern. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Hybro:

Vad ska jag med en laddförstärkare till?

Kanske pga detta:

 

Cetek - Sterling-01.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har en liten/medelstor solpanel inkopplad då? (Vilket vi har)

 

Räcker detta ofta som underhållsladdning helt? Klarar sig batterierna hela vintern utan laddning med Landström?

 

Vår solpanel är på 25w. Vinklad åt söder i ca 45g lutning. Tror inte att vi har nåt som laddar ur utöver regulatorn.

 

Det har ju varit så dåligt med sol!? Ger dom något även molniga dagar?

 

Jag förstår att ovanstående"beror på".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Skuten:

Jag förstår att ovanstående"beror på".

Precis men har du inga förbrukare och en regulator som inte tar massor med ström så ska det räcka väldigt bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Skuten:

Om man har en liten/medelstor solpanel inkopplad då? (Vilket vi har)

 

Räcker detta ofta som underhållsladdning helt? Klarar sig batterierna hela vintern utan laddning med Landström?

 

Vår solpanel är på 25w. Vinklad åt söder i ca 45g lutning. Tror inte att vi har nåt som laddar ur utöver regulatorn.

 

Det har ju varit så dåligt med sol!? Ger dom något även molniga dagar?

 

Jag förstår att ovanstående"beror på".

Vet inte hur stor batteribank du har men om man leker med tanken att du har 200 Ah som var helt fulladdade vid upptagningen och batterierna är helt friska och om vi antar att självurladdningen är 3% per månad vid +8 grader så tappar du 6 Ah i månaden.

Om vi fortsätter att anta att regulatorn drar 30 mA så tar den 0,03 x 24 x 31 = 22 Ah på en månad.

Du har då på 5 månader totalt tappat 140 Ah.

Om vi gissar att din lilla solpanel under de 5 mörka månaderna gett 10 Ah i månaden (tveksamt i det mörker som varit) så har du tappat 90 Ah netto.

Med detta lilla exempel så kan du iaf bilda dig en uppfattning om vad som krävs.

 

Korta svar på dina frågor:

Räcker en 25W panel? Nej, inte under de mörkaste månaderna åtminstone.

Ger panelen något även under molniga dagar? Ja, något men långt ifrån tillräckligt under de mörkaste månaderna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som referens. Jag kollade av mitt förbrukarbatteri på 100 ah strax innan nyår och fick en chock. Det var till hälften urladdat. Har endast en regulator och 80w solcell kopplad till batteriet. Solcellen är riktad åt söder innanför vit presenning och jag hade hoppats att den skulle ge laddning, men på de 2,5 månader båten stått på land hade alltså ca hälften dragit ur. 

Jag laddade batteriet fullt och tog av polskorna, känns bättre så. Kollade igen igår och laddningen låg då på ca 90*%. 

Laddade ett par timmar medan jag fixade med båten.

Det har varit väldigt lite sol denna vinter🙃

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev larban:

Det har varit väldigt lite sol denna vinter

Jotack, det märks. En 25W panel ska under dec/jan ge ca 40Wh/dygn. En gissning är att det har varit hälften i år. Säg 20Wh x 30 dagar=600Wh eller 50Ah.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, ChristerN said:

Vet inte hur stor batteribank du har men om man leker med tanken att du har 200 Ah som var helt fulladdade vid upptagningen och batterierna är helt friska och om vi antar att självurladdningen är 3% per månad vid +8 grader så tappar du 6 Ah i månaden.

Om vi fortsätter att anta att regulatorn drar 30 mA så tar den 0,03 x 24 x 31 = 22 Ah på en månad.

Du har då på 5 månader totalt tappat 140 Ah.

Om vi gissar att din lilla solpanel under de 5 mörka månaderna gett 10 Ah i månaden (tveksamt i det mörker som varit) så har du tappat 90 Ah netto.

Med detta lilla exempel så kan du iaf bilda dig en uppfattning om vad som krävs.

 

Korta svar på dina frågor:

Räcker en 25W panel? Nej, inte under de mörkaste månaderna åtminstone.

Ger panelen något även under molniga dagar? Ja, något men långt ifrån tillräckligt under de mörkaste månaderna.

Tack för svaren i tråden!

 

Jag är novis på området men blir lite fundersam kring vad jag faktiskt kan förvänta mig att 25w-panel ger i tillskott.

 

I din beräkning nämner du 10Ah månatligen för de mörkaste månaderna . Men om man som Behamac anger nedan istället räknar på 50Ah månatligen för jan-feb så kanske jag klarar mig ändå eftersom jag då hamnar på netto -10Ah istället för -90Ah som i din beräkning?

 

Att gå -10Ah på fem månader kan väl knappast vara skadligt för batterierna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Skuten:

Men om man som Behamac anger nedan istället räknar på 50Ah

Sorry jag räknade som en kratta! 25W panel ger ca 10Wh/dygn nu och då blir ca 25Ah per månad men kanske hälften i med nuvarande väder.

Men nu är det februari och solen ger betydligt mer. Om den bara visar sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för klargörandet.

 

Jag ligger helt klart i riskzonen för att ha sabbat mina batterier (som dock är ca 8 år gamla men fint fungerande.).

 

Jag har sedan upptaget i början på oktober besökt båten vid 2 tillfällen och då laddat med Landström ca 5h per tillfälle.  Men enligt tidigare beskrivning så är ju denna tid för kort.

 

Var kan jag hitta uppgifter om hur mkt solpanel ger vid olika årstider/väder? Försökte Googla men lyckas inte hitta vad jag söker.

Redigerad av Skuten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har fortfarande inte, tror jag, skrivit hur många Ah dina batterier är på vilket är av rätt stor betydelse. 
Hursom, gamla (som du skrev att dina var) bly-syra batterier har sämre förmåga att ta emot laddning och är känsligare för frysning om de gått ner sig helt. Men med denna milda vinter (hittills) så skulle jag inte vara så orolig om du varit och laddat på två gånger 5h sedan oktober. Det finns fortfarande chans att de är vid liv 😉
Det är här jag brukar komma in på hur bra det är med en batteritankmätare för de kan tala om för dig hur laddstatus är. Det kan man inte helt bedöma baserat på spänningen. 
Har man flera batterier tjänar man snabbt in en investering på en batteritankmätare då det är dyrt att byta batterier i förtid. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant.

 

Jag har tre föbrukningsbatterier och 1 startbatteri. Minns ej vilken Ah de har. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Energin man får från solen varierar kraftigt under året så i de flesta fall klarar man dec/jan ändå.

Räkna med att under juni så ger en panel ca 4 ggr sin märkeffekt per dygn i snitt dvs fån en 100W panel får man ut 400Wh/dygn. Detta är siffror som är ganksa statistiskt riktiga.

solinstrålning.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man kopplar en diod mellan solcellsregulatorn och batteriet över vintern så kommer regulatorn inte att dra någonting ur batteriet. Oberoende av vilken diodtyp man väljer så laddar det naturligtvis lite sämre, men nettot blir positivt de mörka månaderna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och får nästintill noll i laddning under stora delar av vintern och betydligt mindre laddning resten av året.  
Om du hittar en diod som klarar spänningen från generatorn och de största förbrukarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev ChristerN:

Och får nästintill noll i laddning under stora delar av vintern och betydligt mindre laddning resten av året.

Jag har inte provat men jag tror inte det funkar, då hade ju tillverkarna satt dit den redan fån början?

Själva elektroniken i regulatorn drivs från batteriet och kommer inte ingång utan batterispänning.

De flesta regulatorer behöver batterispänningen för att veta om det är 12 eller 24V system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...