Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Skuten

Hur rikta solpanel under vintern?

Rekommendera Poster

Hur bör solpanelen riktas under vintern för att få så mkt sol som möjligt?

 

Horisontellt? Vertikalt? Mitt emellan? Åt vilket väderstreck?

 

Används för underhållsladdning av batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åt söder, kanske 20-30 grader från vertikalt.

Men självurladdningen är så låg att det nog inte spelar nån roll. Det ljus som når panelen under dagen bör räcka för att täcka upp, om inte panelen är väldigt liten och batteribanken väldigt stor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:

Åt söder, kanske 20-30 grader från vertikalt.

Men självurladdningen är så låg att det nog inte spelar nån roll. Det ljus som når panelen under dagen bör räcka för att täcka upp, om inte panelen är väldigt liten och batteribanken väldigt stor.

 

Fast det är inte bara självurladdning att hantera; har man solpanel inkopplad lär det finnas en regulator, och den drar en del. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Söder och 40 graders vinkel i mellansverige. Min 10W panel som underhåller startbatteriet sitter vertikalt åt sydost.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Fast det är inte bara självurladdning att hantera; har man solpanel inkopplad lär det finnas en regulator, och den drar en del. 

Jodå, men om panelen kan ge åtminstone en halv Ah laddning per dygn är det lugnt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min sitter fast i horisontellt läge på rufftaket, och jag har täckt båten med en tunn vit press. Jag får laddning så länge det är ljust, även mulna dagar. När jag kollar batteriet på våren är det fulladdat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi räknar lite.

En taskig regulator tar 50mA dvs 1,2Ah/dygn, många ligger på 20-30mA alltså ca 0,6Ahdygn.

En 50W panel ger i december i snitt ca 1,5 Ah/dygn.

Min 10W panel gör ingen nytta nu. Regultorn är visserligen snål men något extra blir det inte. Egentligen ska det sitta en 20W panel men den är ute på annat uppdrag.

Men detta gäller dec/jan, både före och efter blir det betydligt bättre.

 

En båtgranne köpte en 50W panel för vintern, det funkar ganska bra. På sommaren har han med den som "extra".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och har man dessutom en batteriseparator som den här som drar 10 mA, så skall det läggas på 0,24 Ah/dygn (om jag räknar rätt...). 
https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/25-219_man.pdf

 

Då är det dags att börja fundera om man istället skall ladda allt fullt och sedan koppla bort alla minuspolerna istället. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

och har man dessutom en batteriseparator

så ska den inte vara inkopplad under vintern. All extra utrusning sa vara avstängd om man inte har "råd". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev bhemac:

så ska den inte vara inkopplad under vintern. All extra utrusning sa vara avstängd om man inte har "råd". 

Ett av vinterns projekt som jag ännu inte hunnit med ☹️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...