Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
williamsparon

Vilket batteri?

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Kan någon guida mig i batteridjungeln? Har köpt en 40hk utombordare. Förutom att kunna ha lanternor ska bara startmotorn drivas. Vad för batteri ska jag ha?

 

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett batteri ska kunna ge så mycket momentan ström till startmotorn så den orkar starta motorn. Vanligtvis anges detta i CCA (Cold Cranking Amps). Varje motor har ett rekommenderat minsta batteri, oftast angett i CCA. Ibland skrivs det dock i Ah. 
Det säger sig nästan självt att en frisk motor behöver mindre kraft för att starta medan äldre, mer svårstartade motorer, behöver mer. 
När din motor var ny gissar jag att den behövde ca 400-500 CCA. 

Om du använder lanternor vid stillaliggande krävs ffa en kapacitet som kan ge lite ström över lång tid då lanternor inte kräver så mycket ström varje sekund utan lite ström under lång tid. Lite tvärtemot behovet som startmotorn har. 

Om du däremot använder lanternorna när du kör båten så har det ingen betydelse eftersom batteriet (förmodligen) får laddning när du kör. 
Jag gissar att ett vanligt startbatteri på runt 55-75 Ah funkar för din del. 

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minutes ago, ChristerN said:

Ett batteri ska kunna ge så mycket momentan ström till startmotorn så den orkar starta motorn. Vanligtvis anges detta i CCA (Cold Cranking Amps). Varje motor har ett rekommenderat minsta batteri, oftast angett i CCA. Ibland skrivs det dock i Ah. 
Det säger sig nästan självt att en frisk motor behöver mindre kraft för att starta medan äldre, mer svårstartade motorer, behöver mer. 
När din motor var ny gissar jag att den behövde ca 400-500 CCA. 

Om du använder lanternor vid stillaliggande krävs ffa en kapacitet som kan ge lite ström över lång tid då lanternor inte kräver så mycket ström varje sekund utan lite ström under lång tid. Lite tvärtemot behovet som startmotorn har. 

Om du däremot använder lanternorna när du kör båten så har det ingen betydelse eftersom batteriet (förmodligen) får laddning när du kör. 
Jag gissar att ett vanligt startbatteri på runt 55-75 Ah funkar för din del. 

Tack för ett mycket utförligt svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CCA är egentligen ett ganska dåligt mått för batterier i båtar. CCA anger hur många A ett batteri kan ge vid -18°C.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev bhemac:

CCA är egentligen ett ganska dåligt mått för batterier i båtar. CCA anger hur många A ett batteri kan ge vid -18°C.

I båtsamanhang så brukar man mäta batteriets startkapacitet i MCA och inte CCA.

 

CCA mäter hur många Ampere man kan dra från ett batteri som är –18C under trettio sekunder utan att batterispänningen understiger 7,2V. MCA är samma sak men man mäter vid 0C istället.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev williamsparon:

Hej, 

 

Kan någon guida mig i batteridjungeln? Har köpt en 40hk utombordare. Förutom att kunna ha lanternor ska bara startmotorn drivas. Vad för batteri ska jag ha?

 

Tacksam för svar!

Beror väl lite på hur du använder båten?

Hur ofta?

Vilka tider på året?

Hur lättstartad e motorn?

Hur länge kör du per gång normalt?

Använder du lanternor när du inte har motorn igång, i så fall hur mycket i förh till körtid?

Fungerar generatorn på motorn bra och hur mkt laddar den?

Hur stort batteri har du idag?

Finns det något som gör att du känner att det batteriet du har är onödigt stort/för litet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 hours ago, Caribic410 said:

Beror väl lite på hur du använder båten?

Hur ofta?

Vilka tider på året?

Hur lättstartad e motorn?

Hur länge kör du per gång normalt?

Använder du lanternor när du inte har motorn igång, i så fall hur mycket i förh till körtid?

Fungerar generatorn på motorn bra och hur mkt laddar den?

Hur stort batteri har du idag?

Finns det något som gör att du känner att det batteriet du har är onödigt stort/för litet?

20-30 turer per sommar

Lättstartad

1-4 h

Nej

Ja/vet ej

Inget alls, köpt båt och motor separat och ska ägna vintern åt att sätta ihop allt 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev williamsparon:

20-30 turer per sommar

Lättstartad

1-4 h

Nej

Ja/vet ej

Inget alls, köpt båt och motor separat och ska ägna vintern åt att sätta ihop allt 🙂

Jag är inte riktigt klar över vilka svar som hör ihop m vilken fråga men.

För att starta, eftersom den startar lätt, krävs inte mkt. Du klarar dig säkert med ett litet mc batteri.

Om du kör lanternor utan att ha motorn igång så får du kolla hur mycket dom drar och ta höjd för den förbrukningen.

Eftersom du frågar endast på batteristorlek förmodar jag att du kollat att generatorn klarar att återladda din förbrukning.

Låt säga att du har 40Ah startbatteri, fulladdat, lanternor drar 4A (sammanlagt ca. 50W) och du kör dom 5 timmar så är du nere på ca 50% tomma batterier. (Typ max vad du ska ner till). Då bör du med marginal kunna få igång motorn som är lättstartad.

Sen måste du återladda minst 20Ah plus ddt starten dragit, om du ska använda lanternor vid nästa tur med avstängd motor. Så länge du kör motorn lär du gå plus även med lampor på men mät upp vad generatorn ger vid tomgång resp drift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Kalle_Anka:

I båtsamanhang så brukar man mäta batteriets startkapacitet i MCA och inte CCA.

 

CCA mäter hur många Ampere man kan dra från ett batteri som är –18C under trettio sekunder utan att batterispänningen understiger 7,2V. MCA är samma sak men man mäter vid 0C istället.

Det här med CCA/MCA blir mest en vetenskaplig fråga.

 

För en mindre motor så räcker säkert antalet ampere för att starta motorn under sommarförhållande. Det är oftast mer intressant att göra en analys av hur många amperetimmar man gör av med under ett normalt båtdygn o hur många man återladdar. Valet av batteristorlek (antal ampere) brukar med råge räcka till för att starta mindre motorer. Någon skrev att ett mindre MC-batteri räcker för att starta de flesta mindre motorer och det ger väl en bra hint om att inte stirra sig blind på antalet CCA eller MCA.

 

En intressantare fråga är att om det går installera en mindre solcell o tillhörande regulator för att fylla upp batteriet/batterierna när båten inte används.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

8 timmar sedan skrev Lintott:

Någon skrev att ett mindre MC-batteri räcker för att starta de flesta mindre motorer och det ger väl en bra hint om att inte stirra sig blind på antalet CCA eller MCA.

Vi har ett MC-batteri (14 Ah tror jag, 400:- kronor på Biltema) till vå 25 hk diesel, funkar kanon. Motorn är tre år gammal och lättstartad.

 

Funkar det på MC så funkar det på båt kan man tänka för att inte gräva ner sig för mycket i om varför - eller varför det inte - fungerar.

 

Frågan är om man sedan vill kunna ligga stilla med musik, kylskåp/kylväska och andra bekvämligheter. Då behöver man ett lite större batteri eller ett separat batteri för just bara förbrukning i hamn med avstängd motor.

 

Det vanliga är att ha ett 40 - 80 Ah startbatteri. Välj ett som passar där du vill ha det och som råkar ha ett fördelaktigt pris.

Det är praktiskt med ett underhållsfritt batteri så att du slipper hålla koll på syranivån.

Väljer du AGM så slipper du även risken att syra rinner ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dock är CCA-värdet bra att hålla koll, även när det gäller bilar och vintertid. 

 

Batteriers CCA-värde står angivet på batterier och gäller friska, nya. 

 

Genom att mäta upp CCA-värdet om t ex 3 år, ger en hint om batteriets tillstånd. 

 

Det är detta man gör när klagar på ett batteri hos återförsäljsren. 

 

Kolla in Biltemas Silverbatteri. 

Tror de har 5 års garanti. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Va härligt att trådar alltid spårar ur... 😁 

 

Ett helt vanligt marin/fritidsbatteri 75-80ah räcker alldeles tillräckligt till en 40hk utombordare och lanternor. Kostar nån tusenlapp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Frankerat:

Va härligt att trådar alltid spårar ur... 😁 

Jo, det är ju som vilket samtal som helst i verkliga livet. Om en grupp människor pratar om båtbatterier så svindlar samtalet fram längs mer eller mindre outforskade stigar och plötsligt pratar man om just att det är konstigt hur ett samtal utvecklas i olika rikningar och alla är nöjda och glada med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Funkar det på MC så funkar det på båt kan man tänka för att inte gräva ner sig för mycket i om varför - eller varför det inte - fungerar.

Absolut, en bra lösning som skulle fungera för många. Om de bara vågade prova. Men inte till en gammal trött och sur diesel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det här läget ber jag att försynt påpeka att de senaste säsongerna har jag lånat batteriet ur trädgårdstraktorn till båten under sommaren. Det är ett decenniegammalt 45 Ah. Det har utan att tveka dragit igång min Volvo B20-motor, även när den trilskats och inte startat direkt. Med den erfarenheten i bagaget skulle jag utan att tveka rekommendera TS ett vanligt 60 Ah batteri om hen inte ligger och använder några större förbrukare utan att motorn är igång. Om man använder batteriet på samma sätt som man gör med sin bil behövs inga jättekapaciteter, speciellt inte när det gäller en medelstor utombordare som i TS's fall.

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
4 timmar sedan skrev Mackey:

Jo, det är ju som vilket samtal som helst i verkliga livet. Om en grupp människor pratar om båtbatterier så svindlar samtalet fram längs mer eller mindre outforskade stigar och plötsligt pratar man om just att det är konstigt hur ett samtal utvecklas i olika rikningar och alla är nöjda och glada med det.

Absolut ett samtal mellan två som gärna nördar in sig. Ibland behöver man dock inte tömma hela kunskapsbanken utan bara ge ett enkelt svar på en enkel fråga.

I detta fall är det en liten båt med en utombordare och lanternor som ska gå några turer på sommaren. 

 

Men forum är ju som dom är. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Frankerat:

Absolut ett samtal mellan två som gärna nördar in sig. Ibland behöver man dock inte tömma hela kunskapsbanken utan bara ge ett enkelt svar på en enkel fråga.

I detta fall är det en liten båt med en utombordare och lanternor som ska gå några turer på sommaren. 

 

Men forum är ju som dom är. 🙂

Det var ju synd att du inte svarade först. Då hade ju frågan varit löst å klar och tråden hade sluppit "spåra ur". Vi får hoppas det inte gjort att någon missat flyget, sovit illa eller annat stök i julstressen.. eller. Hoppas dom som bemödat sig läsa.. gjort det frivilligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, även om jag efter ett tag kände mig lite bortkollrad :-). Jag kollar om jag hittar något rimligt prissatt 60-80 Ah batteri, känns som att det bör räcka för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...