Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Compis28el

Propelleraxel,genomföring samt propeller. HJÄLP

Rekommendera Poster

Hej allihopa!

 

Jag är nybliven medlem och jag behöver er proffsiga hjälp.

 

Jag har en gammal compis 28 som jag haft utombordare på. Nu ska jag installera elmotor inombordare.

 

Problemet. Genomföringen är 29mm.

Där ska alltså cutless och propaxel få plats?!?! Har lyckats hitta 22mm axel men ingen propeller? Lyckats hitta ett cutlesslager också men har verkligen ingen aning om hur sånt här ska göras.

 

Har dessutom någon form av "tratt" inne i båten som jag behöver såga/slå loss från genomföringen.

 

Kolla gärna på bilderna och ge mig alla tips ni bara kan.

 

Tack på förhand och god jul sailors.

20191221_194416.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja i rätt ände.

Ta reda på från motorleverantören hur grov propelleraxel du behöver för att klara av motorkrafterna.

Kolla hur djupt hålet genom skrovet är.

Skaffa propelleraxel o propellerhylsa samt tätning (det finns lite olika modeller av tätningar att välja på). 

Grejorna måste såklart passa till varandra.

 

Sedan är det dags att gräva i din tidigare installation o anpassa dina nyinköpta prylar till installationen i din båt.

 

"Klumpen" som syns inne i båten är nog rester av tidigare propellerinstallation. Det kan vara en tätning eller ett trycklager som suttit där. På båtar av din årgång o prisklass så har många valt att skrota inombordaren o montera ett utbordarfäste när orginalinstallationen gett upp. En ny inombordare kostar ofta  mer än vad båten är värd.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har rester av motorinstallation i förpiken så har din båt troligen haft hydraul drift och Farryman motor. Om det var en Yanmar så satt den under/bakom köket.

 

det kanske kan hjälpa dig med att gissa varför din båt ser ut som den gör och vad det var för installation tidigare.

 

Compis är en trevlig båt 🙂

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker jag känner igen klumpen från min egen hydrauldrivning, den är bultad till hydraulmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för alla svaren.

Det verkar som att "trewg" har rätt.

Någon form av klump från hydralmotor.

 

"Luminal" Ja det är en superskön båt. Jag har gjort stora jobb på min och den börjar bli i riktigt gott skick utöver detta utrymmet som ska få en rejäl uppfräschning.

 

En fråga till nu då alla duktiga där ute.

 

Hur får jag bort denna klumpen?

Såga glasfibern runt om och banka loss från genomföringen?

Såga av genomföringsröret och lossa klumpen på det viset?

 

Ge mig alla förslag ni bara kan.

Tänk på att jag behöver kunna använda röret för propelleraxel till eldriften.

 

Hoppas ni haft en bra jul och gott nytt år på er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-21 vid 20:07 skrev Lintott:

Börja i rätt ände.

Ta reda på från motorleverantören hur grov propelleraxel du behöver för att klara av motorkrafterna.

Kolla hur djupt hålet genom skrovet är.

Skaffa propelleraxel o propellerhylsa samt tätning (det finns lite olika modeller av tätningar att välja på). 

Grejorna måste såklart passa till varandra.

 

Sedan är det dags att gräva i din tidigare installation o anpassa dina nyinköpta prylar till installationen i din båt.

 

"Klumpen" som syns inne i båten är nog rester av tidigare propellerinstallation. Det kan vara en tätning eller ett trycklager som suttit där. På båtar av din årgång o prisklass så har många valt att skrota inombordaren o montera ett utbordarfäste när orginalinstallationen gett upp. En ny inombordare kostar ofta  mer än vad båten är värd.... 

Tack för jättefina tips.

Jag har en superbra kontakt för elmotorn. Nu behöver jag först och främst få iordning i utrymmet på bilden samt få bort klumpen på något sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Veckans och helgens jobb.
Projektet med att installera eldrift i compis 28an fortsätter.

Fått bort "klumpen" så att genomföringen är åtkomlig.
Låter glasfiberväggarna vara kvar då jag ska använda dom för att rikta/montera elmotor + vibrationsdämpare.

Även fått dit första lagret vit färg..
Riktig klaustrofobi längst in haha.

Har ni tips så ös på.
Gärna tips på propelleraxeltätningar som passar 22mm axel och helst utan olja etc.
Hittat en som verkar ha en avluftningsslang bara?
Som man ska dra upp ovan vattenlinjen. Ska ej behövas olja eller vatten under 12 knop. Kan det stämma?

20200105_134513.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...