Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Emil18

40 hästars på Flotte

Rekommendera Poster

Tjena 

Kan inte särskilt mycket om sådant här men jag och några polare har byggt en flotte skulle tippa på att den väger kring 150-200 kg. Någon som vet om de skulle funka bra att köra en 40 hästars motor på den vi har tidigare bara kört med 6 hästars men tanken är att om vi smäller på en 40 komr den gå som fan.

Redigerad av Emil18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska den användas till att Troll(a) med?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Emil...
Mja, en flotte har knappast rätt egenskaper för att kunna `plana´?
Med ordet `plana´ menar jag  här närmare bestämt en farkosts förmåga att resa sig ur vattnet och därefter närmast flyga fram. (Sådan planings/flygförmåga beror nog  på skrovets `hydrodynamiska utformning´ och även  på propellerval.)


Ursäkta om jag tycker din idé med 40-hästare på en "flotte" verkar besynnerlig.
    Tänker att ifall din flotte inte råkar ha planande/flygegenskaper så gäller väl den gamla vanliga regeln för deplacerande båtar.
    Alltså tumregeln att vattenlinjelängden i meter grovt räknat motsvarar maxhastighet i knop. (Exempelvis en 5 meter lång deplacerande båt/flotte gör ju typ max ca 5 knop enligt beprövad erfarenhet.)
Övermotorisering, utan planande egenskaper hos farkostens skrov, leder bara till jättestora svallvågor!?

Avråder alltså bestämt, 6 hästar verkar klart rimligt, detta eftersom 40 hästar på en `flotte´ nog bara driver upp svallvågor utan att öka  hastigheten.


Men kanske har just din flotte oanade egenskaper, kanske kan den lyfta och börja plana?
(Ett foto eller närmare konstruktionsbeskrivning av flotten vore nog bra ifall du önskar mer exakt svar?)  

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket kul projekt. Men och det finns några men.

Mera motor mera fart.

Men tänk på infästningen till motorn. Ni behöver en rejält hållbar infästning då det blir mycket vridkraft så propellern kommer vilja in under flotten. Så ni inte vrider sönder fästet. Då tappar ni motorn. 
det finns ett begrepp, skrovfart. Innebär att man kan räkna ut Max fart beroende på skrovlängden. Kolla Wikipedia, skrovfart så ser ni formeln. Över det går det mycket trögare att öka fart. Så ni behöver försöka få den att antingen halvplana eller plana. Halvplanande kan man tänka ungefär dubbla skrovfarten och planande avsevärt mera. Få den halvplanande borde gå med vettigt utformade förar och kanske några lister snett monterade på varje sida av pontonernas förar. Som hjälper till att lyfta fören. Jag tror att ni kanske redan idag märker av skrovfarten då det antagligen går rätt lätt i Vattnet upptill en viss fart och ni sen märker att ni gasar mera och fartökningen sen blir blygsam, att ni får gasa oproportionerligt mycket för lite fart. Sen inverkar ju såklart formen i för och akter av pontonerna. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägg till ovan. Tänk skrovform. Tänk sjöflygplan. Har ni pontoner som ser ut i botten som sjöflygplans pontoner, som ser ut ungefär som planande motorbåtar i botten, då kommer flotten kunna plana bara ni tillför tillräckligt mycket motor. Har ni byggt pontonerna av runda tunnor så har dessa inte formen för att kunna plana. Låter ni de vara som de är i aktern och får till bra för och någon form av steglitser som hjälper till att höja fören så kanske ni kan få den att halvplana. Om ni gör strömlinjeformade förar och akter, tänk kanot. Och varje för och akter är en meter, då ökar ni skrovlängden, den blir lättare att få att gå fort, mindre svall. Ökad skrovlängden, ökad fart. Då kanske ni inte behöver starkare motor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teoretiskt så dubblar man farten om man ökar motorstyrkan 8 gånger så med 40 hk så borde frten bli dubbel mot idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Emil18:

Ok är det oavsett vad man har för form?

 

Nej, dt gäller en "normal" skrovform. Men det går att få det lite bättre eller mycket sämre. Tänk skokartong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok men man kanske skulle kunna bygga ett skrov så den skär vattnet bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Emil18:

Ok men man kanske skulle kunna bygga ett skrov så den skär vattnet bättre?

Man kan sammanfatta det lite så här... flotten kommer inte att gå speciellt mycket fortare med större motor, för att den är formad som en flotte. Vill du köra snabbare - skaffa en båt med planande skrov. 
 

Med det sagt - en flotte och en planande båt fylle ju två olika funktioner. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Peter_K:

Med det sagt - en flotte och en planande båt fylle ju två olika funktioner. 

En mitt-i-mellan variant är en "pontoon boat", finns en del i USA. Inte så sjövärdig men fina utrymmen på lugna vatten.

 

Pontonbåt.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...