Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
PerWest

Volvo penta md40

Rekommendera Poster

Hej är det någon som vet vad det kan vara för fel på min motor vp md40. När jag kört någon timme med den och går ner på tomgång och lägger den i friläge och sedan lägger i växel så dör den väldigt irriterande. Motorn går jämt och fint på tomgång men så fort jag lägger i växel framåt eller bakåt så dör den. Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att propelleraxeln går lätt att vrida runt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat när båten har legat i hamnen tror inte att jag kollat när problemet uppstått. Menar du att axeln kan gå varm och sedan orkar den inte att rotera när jag lägger i växel. Det är precis så att när båten gått länge en timme eller två så är det precis som att den inte orkar igång från tomgång. Lägger jag i växel och startar den då går det. Har provat ökat tomgången då funkar det men vill ju ligga runt 700varv på tomgång. Motorn ändrar inget varv eller så när problemet uppstår den går jämt och fint. Det är bara precis så att den inte orkar dra igång propellern i start ögonblicket. Problemet uppstod har jag fått för mig, när jag fick täta om propellerhylsan pga ett litet läkage. Men det kan ju vara ett önsketänkande. Tätade även backslaget vid påfyllningen då jag fick en liten oljedimma runt skruven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är rotorpump på MD 40 och en sådan kan vara känslig för inre läckage som uppstår när pumpen är sliten och varm. Jag hade samma fel en gång för länge sedan på en Perkins 4.108 efter reparation fungerade motorn i flera tusen timma utan detta problem. Testa och ta en trasa kyld i isvatten och kyl pumpen och se om problemet finns även då. Som du säger så hjälper det att höja tomgångsvarvet, så var det för mej också.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ove Innebär det renovering av dieselpumpen om så är fallet var är bäst att lämna in den Med vänlig hälsning Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vad kör du på för dieselkvalitet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev PerWest:

Hej Ove Innebär det renovering av dieselpumpen om så är fallet var är bäst att lämna in den Med vänlig hälsning Per

Hej Per

Nu vet jag inte var du bor och jag har inget bra tips på verkstad där jag själv bor, det blir att söka på nätet. Min insprutningspump fick detta fel efter endast 700 timmar, detta var i början på 1990 talet och jag är säker på att det var miljödieseln som var orsaken, den hade för lite smörjmedel de första åren, detta problem finns inte idag. Motorn hade gått närmare 5000 timmar när jag sålde den och den gick hela tiden på miljödiesel. Din motor är gammal och var väl med när miljödieseln kom så skadorna kan ha börjat då.

Hälsningar Ove

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag upplever precis samma problem är det insprutningspumpen som behöver bytas för att komma till rätta med detta? Fick du ordning på dina problem Per? 
/Wahlis 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...