Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nilsolof

Yamaha 15hk 2 takt tändproblem

Rekommendera Poster

Yamaha 15hk 2 takt 1990 ingen gnista på nåt stift.

Triggern och strömspolen verkar hela (inget avbrott)

Hur kollar man CDI boxen och vilka värden skall tändspolarna ha?

mvh

Nilsolof

Redigerad av Nilsolof

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag kan se har denna motor ett så kallat waste(d) spark system, dvs båda stiften tänder samtidigt, men bara en av cylindrarna befinner sig i kompressionstakten.

 

CDI boxen låter sig inte mätas på något enkelt sätt, istället gäller det att utesluta alla andra möjliga fel, där det enklaste är att koppla bort stoppledningen vid CDI:n, bör vara vit till färgen, går till stoppknapp och säkerhetsbrytare.

 

Ladda ner: http://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2013/02/CDI Troubleshooting Guide - 2012.pdf

Det verkar inte finnas någon specifik felsökningsbeskrivning för din motor men på sidan 110 finner du info om mätningar du kan företa dig. Det brukar gå att hitta fel i spolar med enkla resistansmätningar, så skippa DVA mätningar t.v. Återkom om du har frågor.

 

 

 

 

Redigerad av guestsson
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Nils Olof, som Guestsson skriver ovan så finns det nog inga enkla elektriska mätmetoder,  med hjälp av vanlig multimeter,  som ger helt entydiga svar.
    Tändsystem är nog i grunden utprovade av fabrikanter genom omfattande praktiska tester typ `trial and error´. (De stora motorfabrikanterna värnar om sitt `varumärke´ men tackar nog knappast nej till lönsam reservdelsförsäljning om de kan komma undan med det? Skeptiskt hållning gentemot säljare är nog aldrig fel?)


CDI:er var förr dyra - hermetiskt ingjutna kretskort - där komponenterna egentligen var skitbilliga standardkomponenter. Skall här påpeka att `íngjutning´ är fullt motiverad av isolationsskäl, handlar ju om potentiellt dödlig högspänning - åtminstone för hjärtsvaga personer - och det handlar även  om fuktinträngning och därmed vidhängande risk för driftavbrott.
(Jag minns dock att ekonomiskt sinnade här på forumet gjorde en sorts `arkeologiska utgrävningar´, de borrade sig in i cdi-blocket/bytte enskild komponent/ återlimmade och detta med framgång. Inget jag rekommenderar, men förståeligt med tanke på kostnadsbesparing.)


Till saken: Skulle testat att minska tändstiftsgapet för att utröna ifall din uteblivna gnista beror på död CDI/högspänningskrets eller bristande energi i dess matning.
Så här; skulle du få gnista med minskat gnistgap - till strax under 0,4 millimeter - så antyder det att cdi:n är okej och att felet istället finns hos energimatnings-spolarna?
Bara en fundering men ett sådant test är ju snabbt utfört.      

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Thomas-1:

Jag minns dock att ekonomiskt sinnade här på forumet gjorde en sorts `arkeologiska utgrävningar´, de borrade sig in i cdi-blocket/bytte enskild komponent/ återlimmade och detta med framgång. Inget jag rekommenderar, men förståeligt med tanke på kostnadsbesparing.  

@thomas_1

Det handlade inte bara om ekonomi. Mig veterligen är det bara jag som gjort detta med även väglett ett par andra  att göra detsamma. CDI:n i fråga är Hitachi TIA 02 som sitter på 2-cylindriga Yamaha 55/60 ca 1975- 1980. En förutsättning är att gjutmassan är porös, vilket också är orsaken till att CDI boxen går sönder. När jag gjorde detta runt 1995 kostade en ny box ca 4500 kr och några alternativa tillverkare fanns troligen inte vid denna tidpunkt. Yamaha ville inte kännas vid att detta var ett vanligt fel och det var inte aktuellt att betala dessa pengar för ett nytt exemplar av deras skräp till CDI-box.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-21 vid 16:42 skrev guestsson:

@thomas_1

Det handlade inte bara om ekonomi. Mig veterligen är det bara jag som gjort detta med även väglett ett par andra  att göra detsamma. CDI:n i fråga är Hitachi TIA 02 som sitter på 2-cylindriga Yamaha 55/60 ca 1975- 1980. En förutsättning är att gjutmassan är porös, vilket också är orsaken till att CDI boxen går sönder. När jag gjorde detta runt 1995 kostade en ny box ca 4500 kr och några alternativa tillverkare fanns troligen inte vid denna tidpunkt. Yamaha ville inte kännas vid att detta var ett vanligt fel och det var inte aktuellt att betala dessa pengar för ett nytt exemplar av deras skräp till CDI-box.

 

Aha, hade ingen koll på ifall fyllnadsmassan kan vara porös eller inte.
I bilden från 2014 nedan kan man förresten ana varför jobbet skämtsamt kallas `arkeologisk utgrävning´. Tandläkarborr anbefalles?
(Har ett svagt minne att någon betydligt tidigare gick lös på en CDI där fyllnadsmassan var typ stenhård epoxy. Men han visste exakt var den söndriga komponenten befann sig så det behövdes bara en `partiell utgrävning´. Borrade visserligen sönder komponenten i den stenhårda massan men den skulle ju ändå bytas. Patienten överlevde operationen.)

Bildkälla: äldre MG-forumtråd
 

cdi.utgrävning.png

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Thomas-1 du har rätt, drar mig till minnes att detta var en Mercury, men jag tror att även denna är tillverkad av Hitachi. Komponenter och utförande är mycket likt Yamahas Hitachi CDI.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...