Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BSven

Helrenovering av Allegro 27:an Mikaja

Rekommendera Poster

16 timmar sedan skrev BSven:

Jag tycker ni är lite dåliga med kritik!
Det här är hur jag har gjort men säkert inte det bästa eller ens rätta sättet att göra det?

Kritik är bra i måttliga mängder, det blir dock lite jobbigt när kritiken tränger sig in på sådana ställen att den egna stoltheten får stryk.

Och jag tycker att allting du har gjort med din båt är så imponerande att jag ännu inte har haft kraft eller hittat något att kritisera. Men andra här på forumet är jätteduktiga på att se sådant, ;) så jag överlåter det till dem. 👍 

Men fortsätt du i samma banor som hittills!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev sy_Alice:

Och var har du placerat kylboxen nu?

I hörnet mellan spisen och diskhon.
130985754_PentryOrigo.thumb.jpg.3b1775f9eae754e093bbe0992a0050ba.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att byta till spis med ugn tycker jag är klokt, en ugn är väldigt praktisk och användbar i synnerhet om man seglar själv, då är det praktiskt att kunna värma maten när man inte fick tid att äta. Ännu mer praktiskt är en micro.

I min Bianca 27 hade jag ett liknande pentry men det gick inte att få in en ugn utan att flytta skott, korta ena soffan mm. Däremot fick jag in micron bakom spisen, bordvarts.

På andra sidan hade man gjort om till kylbox och diskho, inget navigationsbord men det spelade inte mig någon roll, jag har aldrig haft något papperssjökort i den båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sy_Alice:

Men fortsätt du i samma banor som hittills!

Jag gissar att det du visar här är sånt som du gjort tidigare och nu redovisar här i efterhand. När det blir så jättefint är det ju svårt att kritisera 😇
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En huvudvärk som drabbar alla kosterägare är montering av autopilot och alla kosterägare är tvugna att uppfinna hjulet på nytt eftersom alla kostrar är lite, men tillräckligt, olika för att det inte skall finnas en standardlösning.
Varför skulle det vara särskilt svårt på kostrar?
Låt mig förklara:

Enligt instruktionen så skall rorkultsautopiloten monteras vågrätt, i rät vinkel mot rorkulten och exakt 46cm framför, och i rät vinkel mot, rodrets centrumaxel.
 

Vi fäster en träribba längs rodrets centrumaxel.
Roderaxel.thumb.jpg.e6dd2b91a5ad2df68db93aa7a626340b.jpg

Vi mäter upp rät vinkel och 46cm framför
793644003_fstpunkt.thumb.jpg.eea33dcc9c0ffb1743f429152f00ffe4.jpg

Jaha, och vad är problemet?
Där finns ingen båt att montera autopiloten på.
Den hamnar i tomma intet!
utriggare.jpg.6800a3653a7381902138e6a5a8485217.jpg

Man måste alltså bygga ut båten på något sätt.
Jag valde en "hajfena" som jag kapade av och fäste horisontellt mot båtsidan.
Med en kloss ek, epoxi och lite delar från båttillbehörsaffären fick jag till det här:
TP1.jpg.4ce2e1a2946291562d76ce775d4b0bd2.jpg
TP3.jpg.e16472c7281e2c929aff150cfd0b4938.jpg

Nu kan autopiloten sväva i den position som den kräver för att fungera bra.
Den är styv och håller för kraften från rodret men om det behövs kan jag lätt sätta dit en snedstötta nedåt för att förstärka konstruktionen.
Jag funderar lite löst att då skulle jag även kunna ha det som fäste för jollens utombordare.
TP2.jpg.584223c6a9029d222dadc5deea29e3b8.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag gissar att det du visar här är sånt som du gjort tidigare och nu redovisar här i efterhand. När det blir så jättefint är det ju svårt att kritisera 😇
 

Min tanke är att visa vad, och hur, jag har gjort. Sedan säger ni hur jag kunde gjort det billigare, bättre eller bara annorlunda. Då kan Alice, Botved mfl. lära sig av mina misstag och förhoppningsvis spara pengar och arbete på sina båtar. De visar sedan i sina byggtrådar hur de gjorde.
Alla äventyrslystna ungdomar och pensionärer ser då vad man kan göra med en 70-tals 30-fotare och så är segling tillbaka som svenskt nationalnöje!  🏳️

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-18 vid 14:36 skrev BSven:
37 minuter sedan skrev BSven:

Min tanke är att visa vad, och hur, jag har gjort. Sedan säger ni hur jag kunde gjort det billigare, bättre eller bara annorlunda. Då kan Alice, Botved mfl. lära sig av mina misstag och förhoppningsvis spara pengar och arbete på sina båtar. De visar sedan i sina byggtrådar hur de gjorde.
Alla äventyrslystna ungdomar och pensionärer ser då vad man kan göra med en 70-tals 30-fotare och så är segling tillbaka som svenskt nationalnöje!  🏳️

Det är jättebra för att hålla idesprutan igång. Vår lilla Westerly ska bli en pensionärsbåt så bekvämt utrustad som möjligt. Mycket det du gör i ditt projekt ska även ske på vår båt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev BSven:

Då kan Alice, Botved mfl. lära sig av mina misstag och förhoppningsvis spara pengar och arbete på sina båtar.

Tack! 👍👍👍🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev BSven:

- - -
En kul anekdot:
När jag var fem år gammal skaffade familjen sin första båt, en Askeladden. Det blev utflykter med mat och fika så därför inhandades en servis av melamin tillverkad av Gustavsberg.
Den är praktisk för tallrikarna har höga, ganska raka kanter och är halvt fyrkantiga så de står stadigt, spiller ogärna och är lätta att förvara. Melamin är dessutom uppenbarligen både åldringsbeständigt och outslitligt för den servicen har jag kvar och facken bakom pentryt har jag anpassat till den.
Ornamin.jpg.60db226ad88b4c54855029c11cb9174b.jpg

 

Var rädd om den servicen. Den är museal sedan flera år tillbaka o kostar skjortan om du hittar några delar på Blocket eller Tradera.

 

Jag kan väl tillägga en annan anekdot om samma service-serie (fast min är vit med röda dekorationer). Vi behövde komplettera några tallrikar o letade på varenda loppmarknad utan framgång. En sommar kom vi till en gatuloppis i hamnen i Nyköping (det är nog 15-20 år sedan) o där stod en av de tallrikar vi letade efter. Vi frågade om priset - 30 kr var svaret. Då tar vi den sa vi. Då böjde sig säljaren under bänken o hivade upp en hel stor kasse med fler tallrikar o i olika storlekar än vi hade sedan tidigare (det var nog ett tjugotal delar) o lämnade över den till oss för 30 kr. Vi bara tittade på varandra, tackade o gick vår väg med ett stort leende i ansiktena... Numera får man ge ca 100 kr/st på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-22 vid 00:39 skrev bhemac:

- -  - -

Smartpass är bortkastade pengar, de första 3 timmarna är det enbart generatorn som bestämmer laddningen. När sen Smartpass går in så kan den bara ladda med 20A.

Nu vill ju TS att tråden ska bli en tipsbank till framtida renoverare o då måste jag delvis hålla med bhemac.

Smartpass är kanske inte helt bort bortkastat men Sterlings produkter är ett bättre val till ungefär samma pengar.

Jag stod själv inför valet av laddförstärkare för ett antal år sedan (det var innan jag noterat bhemacs stora vurm för deras grejor). Jag kollade med försäljare av olika produkter (även Smartpass) o kom fram till samma resultat som bhemac - Smartpass ger inte lika mycket påfyllning i batterierna (men har en fördel i att de kan kombineras med solcellsladdning).

 

LiFePO4 hade inte kommit i ropet när jag skaffade min Sterling men det är ju ett extra plus att Sterling kan ställas in för LiFePO4 nästa gång det blir dags att byta batterier.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklast sättet att kunna ladda snabbare är att skaffa en större batteribank, som tyvärr brukar ta en del plats. Att kunna ladda snabbt brukar vara en väldig fördel i en segelbåt, dels för att slippa oljudet, dels därför att om man måste använda motorn under segling så får inte motorn luta, alltså får man "släppa upp" för att kunna ladda. Det har jag upplevt ett flertal gånger. Båten gick som tåget men självklart med stor lutning. Inte kul att ligga där medan batterierna laddades.

Alternativen till en stor batteribank är LiFePO4, elverk eller någon form av "laddförstärkare" (bra ord!). I mitt fall blev det större generator, Sterling och senare LiFePO4. Samt givetvis mycket solpaneler. Har även ett elverk, nödvändigt på hösten när inte solen laddar.

Pratade med en kille som köpt en ganska fet båt men med en enorm batteribank av vanliga, våta blybatterier. Det fungerar utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stor förbrukning eller hur många förbrukare har ni som skriver här? Vi har 100w solpaneler och batteribank på 200 Ah har aldrig blivit utan el. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Botved:

Hur stor förbrukning eller hur många förbrukare har ni som skriver här? Vi har 100w solpaneler och batteribank på 200 Ah har aldrig blivit utan el. 

Förutom batteribankens storlek och förbrukare är ju hur man använder båten relevant. 
Jag har 6 x 95 Ah AGM-batterier i min förbrukarbank (motorbåt) och till det drygt 200 W solpaneler. Det mesta i båten drivs på el men det som drar mest ström är kylskåp och värmare. 
Ligger jag ute stilla en vecka på senhösten ger solpanelerna inte mycket, värmaren går nästan konstant, och då jag inte gärna går under 35-40% urladdning (att ”bli utan el” är inget alternativ, vill slippa byta batterier ofta!) blir det till att fylla på på något annat sätt. Oftast blir det att jag flyttar mig en liten bit. 
Vet att jag kollat snittförbrukning vid olika tillfällen men har inte koll på det just nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev ChristerN:

Förutom batteribankens storlek och förbrukare är ju hur man använder båten relevant. 
Jag har 6 x 95 Ah AGM-batterier i min förbrukarbank (motorbåt) och till det drygt 200 W solpaneler. Det mesta i båten drivs på el men det som drar mest ström är kylskåp och värmare. 
Ligger jag ute stilla en vecka på senhösten ger solpanelerna inte mycket, värmaren går nästan konstant, och då jag inte gärna går under 35-40% urladdning (att ”bli utan el” är inget alternativ, vill slippa byta batterier ofta!) blir det till att fylla på på något annat sätt. Oftast blir det att jag flyttar mig en liten bit. 
Vet att jag kollat snittförbrukning vid olika tillfällen men har inte koll på det just nu. 

Det är nog ungefär så vi använder båten också, men segelbåt. Den stora skillnaden nu mot 70-80 talet är för oss att allt förbrukar mindre el än på den tiden. Såklart lite telefonladdning men inte så mycket annat som kommit till.Effektivare kyl och LED-lampor överallt. Men det är klart, vi hade nog mer behov av landström på den tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något som utmärkte inredningen när jag köpte båten var att man uppenbarligen varit helt ointresserad av stuvutrymme. Det mesta utrymmet var inte bara outnyttjat utan även oåtkomligt. Min ambition är den motsatta, så maximalt utnyttjat utrymme som möjligt (alla långfärdsseglare klagar på bristen av stuvutrymme alldeles oavsett hur stor båt de har) och, av säkerhetsskäl, inget utrymme som är oåtkomligt så att det försvårar felsökning eller nödreparation. Eftersom min båt är en tidig årsmodell så saknas i princip helt liner (innerskrov) så jag slapp ta bort det.

Något som jag däremot lyfter på hatten för är hur de hade ordnat salongskojerna.
I normalläge så är det som en vanlig soffa.
178186386_Navbordfre.thumb.jpg.88b260942e18ba6d713af2bdecefd227.jpg

När man skall sova så vinklas ryggstödet bakåt så att man kan utnyttja hela kojens bredd.
1098853182_Kojstyrbord.thumb.jpg.37f8832fed3939590a9a3ff5d37dc1ef.jpg

Ännu bättre är det som sjökoj.
1784469595_Sjkojstyrbord.thumb.jpg.94e256a05b76fc68e1042431fad13f93.jpg

Denna lösning behåller jag men jag utnyttjar det maximala utrymmet bakom ryggstödet.
643272951_Stuvbabord1.thumb.jpg.3c7d796b1645ea91d86e7fc5b4c0cbca.jpg

Detta blev pausat då jag ville göra så mycket utomhusarbete på hårda sprayhooden som möjligt innan det blev för kallt. Nu tror jag ni är i princip uppdaterade så långt som jag har kommit!

Redigerad av BSven
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Botved:

Hur stor förbrukning eller hur många förbrukare har ni som skriver här? Vi har 100w solpaneler och batteribank på 200 Ah har aldrig blivit utan el. 

Jag har max 260W solpanel och 200Ah LiFePO4. Det räckr ganska bra trots många förbrukare, dubbla plotters, radar, AIS, Navtex mm. Det kan li ganska hög förbrukning under drift men inte så mycket när jag ligger stilla. Nytt kylskåp som verkar ganska snålt.

Max kan jag ta ut 80-90% av batteribanken men det har inte skett ännu, mycket pga supereffektiv laddning med 100A generator och Sterling ProAltC. Generatorn brukar ladda med ca 90A. På höstkanten handlar det mest om att kunna ladda effektivt.

 

1 timme sedan skrev BSven:

Något som jag däremot lyfter på hatten för är hur de hade ordnat salongskojerna.

Hade samma typ av lösning i Biancan, ett slingerskott som låg inrullad under soffan och ett uppfällbart ryggstöd. På BB-sidan kunde jag förvara gummibåt med åror. På SB sida brukad jag ha det uppfält, praktiskt är man ville vila lite och samtidigt ha koll på plottern vd fotändan.

Lite filtar och kuddar mm förvarads ovanpå ryggstödet i uppfällt läge.

Eftersom båten saknade stickkoj så fanns det två jättestora stuvfack. Dessutom ett litet akterdäck med ett stuvfack för ankare och gasol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hittar jag inte texten men jag tror du beskrev återplastningen av huvudskottet någonstans. Du använde väl epoxi och gjorde hålkärl? Hur många lager matta plastade du och vilken vikt på mattan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det stämmer.
Frågar man NM-epoxi så verkar det lite godtyckligt.
Jag lade tre lager med 300g matta.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag har 450gr hemma så det får bli 2 eller 3 lager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte ingejör men det finns andra här som är?
 

Citat

Hålkälens syfte är att fördela tryckande belastning över en större yta. 
Spacklet fäster mycket hårt vid träet och "som epoxi" mot skrovet.
Spacklet är hårt men skört och tillför inte mycket styrka vid dragande krafter.
Glasfibermattan som ligger ytterst belastas vid ev. dragande kraft.


Hur bör glasfibern dimentioneras?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi nu är inne på arbetsmoment så hade jag några bilder till.
 

Självlänsarna behövde bytas även i andra änden av slangen. De som satt var några VVS-delar som satt med glasfiberspackel så jag ville ha nya, så stora som får plats.
Det gamla hålet är både för litet och inte centrerat för den nya genomföringen men det finns ingenting som styrning för hålsågen.
1704274980_Sjlvlns1.jpg.7af0aed3ebb8e5d67fc7acdc518678c0.jpg

Då får man offra en träplugg ur påsen som finns på alla gamla båtar.
913054142_Sjlvlns3.jpg.ba3efbde03f70ffadf55b1aab95d0adb.jpg

Sedan på med rätt storlek på hålsåg.
700421471_Sjlvlns4.jpg.ef0d64e6096cde51d2a4de9ff053d6c5.jpg

Hål i skrovet under vattenlinjen skall fasas på både in och utsida utifrån laminatets tjocklek och inte hålets storlek. Man fasar av med en radie som är lika bred i cm som skrovet är tjockt i mm.
Klipp ut runda bitar glasfiber i minskande storlek och plasta så många lager som behövs för att bygga upp till minst skrovets tjocklek. Låt härda och slipa jämnt.
Här är ett lagat och ett klart att plasta.
814895675_Hl1.jpg.02ccdc3cad446e29692f0ae6f2c8a33d.jpg

Hål2.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller skotten i vår lilla båt så har alla släppt i plastningen mer eller mindre. Det nm sa till dig om hålkärl vid skott har jag faktiskt aldrig hört eller praktiserat men det kanske är så man borde göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-22 vid 00:39 skrev bhemac:

Smartpass är bortkastade pengar, de första 3 timmarna är det enbart generatorn som bestämmer laddningen. När sen Smartpass går in så kan den bara ladda med 20A.

Vad är det som Sterling gör bättre och skulle en Sterling ersätta både Duo och Smartpass eller bara Smartpass?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BSven:

Vad är det som Sterling gör bättre och skulle en Sterling ersätta både Duo och Smartpass eller bara Smartpass?

Denna bild säger det mesta. Alla vi som har Sterling kan intyga att den stämmer ganska bra med verkligheten. Dessutom fungerar den med alla batterityper inkl LiFePO4. Den ersätter både D250/Smartpass.

Smartpass är egentligen rätt tänkt men den kan bara leverera 20A vilket ju är alldeles för lite.

Därför kom D250 som egentligen bara kopplar förbi Smartpass tills strömmen sjunkit till 20A. Kan i princip ersättas av ett relä.

Alternativet till Sterling är fler batterier. går man från tex tre till fem AGM batterier så kommer generatorn ladda allt den kan ganska länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev bhemac:

Denna bild säger det mesta.

Glömde du möjligen bilden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev BSven:

Glömde du möjligen bilden?

inte då ;) Det var för att göra inlägget mer spännand...

 

Cetek - Sterling.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev bhemac:

inte då ;) Det var för att göra inlägget mer spännand...

Var kommer bilden ifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev BSven:

Var kommer bilden ifrån?

Ursprungligen från Sterling men Ctek har jag ritt in efter uppgifter från Ctek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det verkligen vara rätt? D250 bör väl rimligen hålla (bulk)laddningen på 20A till dess batteriet börjar närma sig fullt? I figuren fortsätter strömmen att minska även efter 3 timmar trots att batteriet bara är halvladdat. Om inte D250 höjer laddspänningen så att batteriet kan ta emot 20A är den ju helt meningslös. Måste vara felritat?

 

Och hade Smartpass (jag vet inget om den) fungerat som den borde, så skulle väl den rimligen hållit uppe spänningen pss som ProaltC. Annars är ju den helkass och fungerar bara som ett relä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...