Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ChristerN

Jordfelsbrytare i hus löser ut

Rekommendera Poster

I ett av familjens sommarhus har vi en jordfelsbrytare som löser ut så fort det är fuktig väderlek. 
Har haft en elektriker där som kollade på det men just då löste den naturligtvis inte ut. 
Jag vet vilken krets (säkring på panelen) det är som orsakar problemet så nu har jag stängt av den men:

Hur felsöker man detta på bästa sätt?

 

Har senare varit i kontakt med en annan elektriker som säger att man kan ju använda en tångamperemeter för att kolla men kablarna är ju inte lätta att komma åt och man behöver väl då kolla både fas och nolla, eller hur?

Andra tips?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe anv megger (eller ohm-meter mad hög skala) på den säkringsgruppen, urkopplad. Testa främst mellan fas och sann -jord (vilket är dom som löser ut jordfelsbrytaren).

 

Läste på Beason31 -tråden att tvinnad kabel skulle vara dålig? Jag tvinnar alla mina faser, blir bättre återledning, signal integritet (samt så blir det inte såvärst stökigt)..

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Perrr:

Näe anv megger (eller ohm-meter mad hög skala) på den säkringsgruppen, urkopplad. Testa främst mellan fas och sann -jord (vilket är dom som löser ut jordfelsbrytaren).

 

Tack för svar. I den gruppen finns inga jordade enheter vad jag kommer ihåg. 
Kan man då istället mäta mellan fas och nolla?

Antar man kan mäta ”utifrån” på sladden till de lampor etc som finns. Korrekt? 
Hur stor skillnad i ohm räknat bör det vara där det är fel?

Allt bortkopplat via avslagen dvärgbrytare förstås. 

 

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om, inte lika stor ström leds tillbaks i nollan, mot vad som

matas in i fasen, så löser jordfelsbrytaren ut. 

 

Var glad för det du! 

 

Frågan är vart del av strömmen tar vägen. 

 

En råtta som gnagt hål på kabelisolering i fuktigt utrymme. T ex ett otätat vp-rör. 

En spik rakt genom en ledare

o s v. 

Skulle kunna leda till brand eller personskada om inte jfb skyddar. 

 

Går vanligvis inte att mäta med tångamperemeter. 

Felet kan ju vara hela vägen från central, t o m förbrukare. 

 

I mitt fall, svartmyror. Som bygger bo inuti en elstolpe. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en megger kan man konstatera att det är ett fel. Viket ju en utlöst jordgelsbrytare också gör. 

 

Inte vart felet är, t ex tredje panelspiken från taklisten

o s v. 

 

Undersök kopplingsdosor, uttag mm, som  matas via den säkring du hittat.

 

Kan bli aktuellt att dra ny kabel. Eller koppla in förbrukare på annan grupp om det finns kapacitet kvar.. Typ max 10 A totalt. 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon utebelysning som kan ta in vatten?

Någon hemmasnickrad kabeldragning ifrån dosa eller vägguttag.

Hur gammal är anläggningen?

Någon skarvsladd som är inkopplad?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Med en megger kan man konstatera att det är ett fel.

Megger eller isolationsmeter är det ma ska använda. Sen är det bara att öppna dosa efter dosa och mäta mellan fas och jord.

Någonstans "läcker" det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mäta o mäta... 

 

Var ju lite förenklat beskrivet. Eller hur behmac? 

 

Detta bör du vidareutveckla, som vet hur det ska mätas. 

Kan väl ändå inte ske, så där på måfå? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Bhemac skriver så är meggern det instrument som man kan hitta felet med. Det är ett jobb för en erfaren legitimerad elektriker. Det behöver väl inte förklaras varför?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Hybro:

Var ju lite förenklat beskrivet. Eller hur behmac? 

 

Ja, glömde skriva att man ska koppla isär kablarna så att man bara mäter en och en. Ett systematiskt och ofta tidsödande arbete där man börjar vid centralen och sen arbetar sig ut mot i princip varje enskild förbrukare. Oftast är det den sista ...

 

15 minuter sedan skrev Faderullan:

Det är ett jobb för en erfaren legitimerad elektriker.

Av någon konstig anledning brukar en sådan klara av jobbet mycket fortare.

Har man en megger/isolationsprovare så kan man ju leta.

Ett sådant instrument har man ju självklart om man kopplat landström själv i båten så att man kan isolationsprova då och då.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte tusan visste jag att sådana instrument var storsäljare...

 

Innehas tydligen av var och varannan båtfarare med landström i båten. 

 

O kunskapen att använda detta på ett säkert sätt, följer med på köpet? 

 

Jag tänker då på säkerhet både under, före och efter inkoppling/mätning. 

 

Gissningsvis har tidigare skribent

nödvändig legitimitet och behörighet... Vilket långt ifrån alla har, t ex jag. 

 

Vill med detta skrivet, påpeka faran med att pilla med el. 

 

Vissa saker får man byta, dock inte nymontera, t ex väggströmbrytare uttag e t c om man har nödig kännedom. 

Blir det fel och någon eller något skadas, hade/har man inte nödig kännedom. 

 

För att utföra mätningar med instrument enligt ovan, så måste man i de flesta fall, lossa kabelkopplingar mm. Då kommer vi strax in på att det i de flesta fall krävs exakt återställning. 

Ett arbete som endast får utföras av legitimerad behörig elektriker. Vilket påpekades ovan. 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Hybro:

Vissa saker får man byta, dock inte nymontera, t ex väggströmbrytare uttag e t c om man har nödig kännedom

Landström i båten om man har nödig kännedom. Men anläggningen ska också isolotionsprovas. Detta ska finnas dokumenterat, absolut nödvändigt om det skulle ske en olycka. de flesta som skapat ett eget landströmssystem har nog inte isolationsprovat och då har de heller inte nödig kännedom. Min rekomendation är att koppla själv men ta dit en elektriker som isolationsmäter, denna kommer då även att besiktiga anledning. Han ska helst skapa ett dokument där detta framgår men ett kvitto där det står "isolationsprovning" duger.

 

Det finns en massa råd på forum men det är alltid upp till den som gör jobbet att avgör om vederbörande ha nödig kännedom, det gäller inte bara el.

 

En isolationsmeter kostar ett par hundra kronor och är nästan nödvändigt om man kopplar 230V själv. Det är otroligt skönt att kolla isolationen innan man sjösätter, ska slits och får stryk i en båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Jorgen01:

Finns det någon utebelysning som kan ta in vatten?

Någon hemmasnickrad kabeldragning ifrån dosa eller vägguttag.

Hur gammal är anläggningen?

Någon skarvsladd som är inkopplad?

Först ett stort tack för alla svar. Får nog läsa ett antal gånger för att få ut sentensen. 

Utebelysning finns och är en stor riskfaktor. Dock så är den kopplad som ”trappströmbrytare” från stora huset och den funkar separat från den grupp som slår ut jfb. 
Hemmasnickrade kabeldragningar finns det inga och inga skarvsladdar (på denna grupp, har dock en som jag har ner till båten men den ligger på en annan grupp och även om den är frånkopplad slår jfb från).

Huset är från slutet av 60-talet men för ca tre år sedan installerades jfb i samband med att en BDT-anläggning installerades och kopplades till husets elcentral. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känn på varenda skruvanslutning som du kommer åt.

Vad har du för apparater inkopplade på den gruppen?

Har du någon del av ledningen nedgrävd?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har skummat igenom hela tråden lite hastigt och tänker så här efter det:

 

Jag vill påstå att det oftast inte är fel i själva installationen utan i förbrukare som är inkopplade.

Oftast blir det jordfel i "saker" som drar mycket ström. (Saker som värmer något, vatten eller luft)

 

Jag försöker utveckla: Koppla bort alla förbrukare som är inkopplade med stickpropp.

Löser jfb?

Koppla bort alla lampor och andra "saker" som är inkopplade.

Löser jfb?

Finns det fast inkopplade "saker" i gruppen? (Handukstorkar, vitvaror, cirk.pumpar, pumpar osv)

Koppla bort detta. Löser jfb?

 

Om ovanstående inte har hjälpt så är kanske felet i installationen. (Kablar i väggar, på väggar, i tak, i mark osv)

 

Innan du får gråa hår, sitt ner och tänk. Vad finns inkopplat som det kan bli problem med. Inte troligt att det är en kabel i rör i väggen utan mer troligt i anslutning till den där grejen som jag använde straxt innan problemet visade sig första gången.

Du skriver att felet hänger ihop med fuktig väderlek. Kan mycket väl vara så. Tänk efter, vad kan vara utsatt för fukt utifrån. ("Grejer" som är inkopplade med stickpropp, Ytterbelysningar, kopplingsdosor osv)

 

Jordfel är knepigt att hitta ibland.

Förklara för oss vad som finns inkopplat i den grupp som löser ut jfb så kan vi kanske lättare förstå och försöka tipsa dig.

 

Lycka till!

 

/Mathias

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att om du vet vilken grupp som löser ut JFB så bryt ut den ur systemet och förse den med en egen jordfelsbrytare . Kvarstår felet ?

 

Om man bara har en jfb för hela anläggningen så kommer alla små läckströmmar att läggas ihop tills man passerar 30 mA ( jfb löser ut) . ( brukar sätta in 2-3 st när man gör en fastighetsinstallation)

 

Om man kan dela upp gruppcentralen med fler jfb  så har man större marginal innan det löser ut.

Brukar göra en egen jfb för motorvärmaruttag , då,slipper man att hela huset slocknar om någon pluggar in en sladd som råkar vara blöt eller locket över intaget har råkat stå öppet.

 

Strosselhuset är rätt ute.

 

Det är definitivt INTE lätt att mäta sej fram till felet .

lycka till Torbjörn.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev elektrikarn:

Ett tips är att om du vet vilken grupp som löser ut JFB så bryt ut den ur systemet och förse den med en egen jordfelsbrytare . Kvarstår felet ?

Tack för tipset.
Förstår hur du menar. 

Kan vara en utväg - om jag får dit en elektriker igen. Ska försöka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Strosselhuset:

Förklara för oss vad som finns inkopplat i den grupp som löser ut jfb så kan vi kanske lättare förstå och försöka tipsa dig.

Som jag kommer ihåg så är det ”bara” ett element (via stickpropp) och två uttag där det sitter en sänglampa och en väckarklocka. 
Ska kolla lite mer nästa gång jag kommer dit (när den här förbaskade julen är slut).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten förklaring:

Megger är egentligen inget annat än en ohmmeter men medan en vanlig ohmmeter/universalinstrument mäter med några volt så mäter meggern med 500V. Därför kan kan upptäcka överslag och dålig isolation som ohmmetern missar.

Därför är meggern ovärderlig när man letar jordfel. Man hittar ofta den typen av jordfel som bara gör att JF'n löser ut ibland.

Meggern är en över hundra år gammal konstruktion, de gamla hade en liten vevdriven generator.

På äldre fartyg med tex 220V likströmssystem var det det viktigaste intrumentet. Modernare fartyg med växelströmssystem har man inga JFB, istället har man kontinuerlig jordfelsövervakning för att tidigt upptäcka jordfel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Som jag kommer ihåg så är det ”bara” ett element (via stickpropp) och två uttag där det sitter en sänglampa och en väckarklocka. 
Ska kolla lite mer nästa gång jag kommer dit (när den här förbaskade julen är slut).

Jag sätter en peng på att felet är i radiatorn (Elementet) (Det brukar som sagt vara fel i "saker" som drar ström, värmer något.)

 

Ryck ut samtliga stickproppar och prova sen om jfb löser ut.

Gör den inte det då så anslut en grej i taget och prova.

 

Det som talar mot att det är fel i radiatorn är att du upplever att det bråkar när det är fuktigt ute.

Ibland får man dock för sig saker som sen inte visar sig stämma men när det är fuktigt ute är det oftare svalare och då behöver du använda radiatorn...

 

Spännande det här... prova och återkoppla hur det går.

 

Lycka till!

 

/Mathias

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Strosselhuset:

Ryck ut samtliga stickproppar och prova sen om jfb löser ut.

Gör den inte det då så anslut en grej i taget och prova.

Tack för tipset. Har dock testat detta men eftersom det oftast dröjer ett tag, kanske flera timmar ibland, innan något händer så är det svårt. Nu kommer jag inte ihåg exakt hur jag gjorde för det var ca 18 månader sen jag höll på att felsöka (innan jag gav upp och försökte få dit en elektriker - som inte heller lyckades när han till slut kom dit).

Lovar att återkoppla.

 

PS

Det har bara hänt någon enstaka gång att jfb löst ut med en gång - men då var jag inte där.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ChristerN:

Tack för tipset. Har dock testat detta men eftersom det oftast dröjer ett tag, kanske flera timmar ibland, innan något händer så är det svårt. Nu kommer jag inte ihåg exakt hur jag gjorde för det var ca 18 månader sen jag höll på att felsöka (innan jag gav upp och försökte få dit en elektriker - som inte heller lyckades när han till slut kom dit).

Lovar att återkoppla.

 

PS

Det har bara hänt någon enstaka gång att jfb löst ut med en gång - men då var jag inte där.

Okej, jag förstår.

 

Det är inte ovanligt att just element i maskiner eller i radiatorer beter sig så här. Alltså att felet kommer och går och att det ibland dröjer många timmar innan det bråkar.

Dessa prylar är tillverkade av metall och de ändrar storlek när de blir varma och kalla. (Radiatorer knäpper ibland när detta sker)

När de ändrar storlek så kommer felet och ibland försvinner felet.

 

Jag hade bytt grupp (säkring) för radiatorn och provat om felet flyttar på sig.

Helt enkelt anslut till annat vägguttag kopplat till annan säkring.

När jfb löser så skruva ur/fäll ner nya säkringen, kontrollera att gamla gruppen har iskruvad/uppfälld säkring och återställ jfb.

Löser jfb inte då, återanslut nya gruppen. Löser den då är det radiatorn.

Löser den inte KAN det vara radiatorn eller ngt annat.

 

Kämpa på!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att det händer i fuktig väderlek. Dessutom att det på gruppen inte finns några jordade enheter. MEN, det finns ju en elradiator som normalt sett alltid brukar kräva skyddsjord.

 

Har du inte skyddsjordade uttag och överledning i radiatorn kan det bli riktigt farligt. JFB löser ju som sagt när en viss ström tar en annan väg än via nollan tillbaka till jord - antingen via skyddsledaren eller direkt via en människokropp eller dålig isolation till struktur. Om höljet inte är anslutet (eftersom uttaget är ojordat) kommer en överledning inte lösa JFB förrän den får någon väg t ex via en människa att gå till jord. Annars löser den direkt.

 

Eftersom du inte (?) har radiatorn jordad (farligt, som du förstår) skulle jag misstänka att det är isolationsfel på ledningen någonstans på den gruppen. Ett fel som bara dyker upp när det är fuktigt.

 

Sedan kan du ju ha fel på JFB också och/eller att den löser beror på summakrypströmmar från många grupper - som redan nämnts ovan.

Om vi talar "fuktigt", är det inne eller ute det är "fuktigt" ?

 

Edit: Skall du fortsätta med en elektriker så ta inte dit den som föreslog tångamperemeter. Den är en alldeles för grov metod och han är nog lite fel ute. Det är ju inte säkringen som löser. Isolationsmätning med "megger" som redan föreslagits är rätt metod. När det är fuktigt.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev elektrikarn:

Brukar göra en egen jfb för motorvärmaruttag , då,slipper man att hela huset slocknar om någon pluggar in en sladd som råkar vara blöt eller locket över intaget har råkat stå öppet.

Det där kan jag skriva under på. Har haft både fel i själva anslutningskabeln och isolationsfel inne under huven. Inte kul när hela huset slocknade.

Inte heller kul när det blåst in snö på tvären i LVP-aggregaten, och när den smälte löste JFB när vi var bortresta. Tråkigt nog gick elvärmen på samma JFB, som ju skulle vara backup om värmepumparna lade av. Det var bara ett par tre plusgrader inne när vi kom hem....

 

Har numera fyra JFB - en till varje vånings undercentral i huset, en för elvärmen och en separat för garaget och motorvärmarna. Kostar på det hela taget ganska lite, och gör snabbt att man kan ringa in felen. Samt inte minst ha ström i alla fall någonstans när man felsöker. Det blir väldigt mörkt annars.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT-varning:

Minns när vi satte in den första JFB i huset. Direkt när jag pluggade i något i ett uttag ovanför diskbänken löste den. Det skumma var att den löste även när jag kopplade i en batterieliminatorklump, dubbelisolerad och allt....

 

Tidigare ägare hade anlitat en pensionerad elektriker, som definitivt gått på övertid. I garaget hade han inte haft rätt kabel för att få till en trappkoppling, så han hade bl.a. använt gul/grön som tändtråd 😝. Via en granne (som hade mer än "nödig kännedom" inom elinstallation, ev. även var behörig) fick jag hintar om att vi nog kunde förvänta oss en del elöverraskningar i huset.

 

Efter att ha glott länge på uttaget ser jag plötsligt vad som är fel: Skyddsledaren och nollan var monterade på fel plats och växlade !  Eftersom de sitter ihop i elcentralen på skena så fungerade ju allt elektriskt, men bara så länge alla skruvar var ordentligt åtdragna hela vägen (detta var sista uttaget på gruppen i en lång slinga). Annars blev t ex datorhöljet i rummet intill seriekopplat med fasen.

 

Hittade också jordade vägguttag i ett nyrenoverat rum. Men skyddsledaren var inte framdragen och således inte inkopplat. Mindes då att förra ägarna på fråga från besiktningsmannen nämnt att de köpt uttagen själva men att en behörig elektriker minsann kopplat in alltsammans.

 

Huuuuhh.....😣

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Du skriver att det händer i fuktig väderlek. Dessutom att det på gruppen inte finns några jordade enheter. MEN, det finns ju en elradiator som normalt sett alltid brukar kräva skyddsjord.

Ja, du har säkert rätt i att de uttagen är jordade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev ChristerN:

Ja, du har säkert rätt i att de uttagen är jordade.

Man får inte blanda ojordade uttag med jordade i samma rum.

Om uttagen/ belysning i ett rum är ojordat så skall inte elradiatorer jordas heller.

Missförstås ofta .


För övrigt tror jag att du har ett uttag alt belysning på utsidan huset som ligger på samma grupp.

 

En vanlig orsak att jordfelsbrytare löser ut är att nolla o jord ligger ihop någonstans , händer ibland att fästklor för uttag har legat o klämt mot nollledare , märks inte om man inte har en jfb.

Inte kul att leta fel på jf-brytare som löser ut enligt ” tombolaprincipen”

avundas dej inte

lycka till

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev elektrikarn:

Man får inte blanda ojordade uttag med jordade i samma rum.

Om uttagen/ belysning i ett rum är ojordat så skall inte elradiatorer jordas heller.

Missförstås ofta .


För övrigt tror jag att du har ett uttag alt belysning på utsidan huset som ligger på samma grupp.

 

En vanlig orsak att jordfelsbrytare löser ut är att nolla o jord ligger ihop någonstans , händer ibland att fästklor för uttag har legat o klämt mot nollledare , märks inte om man inte har en jfb.

Inte kul att leta fel på jf-brytare som löser ut enligt ” tombolaprincipen”

avundas dej inte

lycka till

 

Nolla & jord sitter ihop i fyrledarsystem (tn-c), ganska vanligt, spar koppar.

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/elen-i-hemmet

 

Jag förstår inte varför det kallas "växelström", det som finns i bostäders vägguttag. Borde kallas fluktuerande DC.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vad mycket det skrivits, även jag har snabbläst litet slarvigt.

Kan hända att någon redan påpekat det jag nu skriver, men iallafall...

En jfb har ingenting alls med skyddsjorden att göra, den känner av skillnaden mellan fas och nolla, om du exempelvis petar på fasen med fingret leds en liten ström bort från fasen och genom din kropp, vidare till marken på något vis, det är tillräckligt för att jfr skall lösa ut. Likadant blir det om du kopplar en voltmeter mellan fas och skyddsjorden, en ytterst liten skillnad uppstår då mellan fas och nollan och jfb löser ut snabbare än omedelbart.

 

Erfarenhetsmässigt vet jag att det är inkopplade saker utomhus eller i fuktiga miljöer som vanligtvis löser ut jfb. Ytterbelysningen har föreslagits, hos mig var det en gammal frysbox en gång och en skadad kabel i en sådan där automatisk sladdupprullare en annan gång.

En annan gång hade det läckt vatten från en vattenkran i tvättstugan som sprutade rakt in i ett skyddat eluttag med lock, men det hjälpte inte, jfb löste ut och kyl och frys blev utan ström, all hummer och all oxfilé likasom alla självplockade jordgubbar förstördes.

 

En doppvärmare i ett av alla akvarierna var tjuven i dramat en annan gång, men akvariekretsen är inte kopplad via jfb, så det pirrade en hel del när jag stoppade ned näven i vattnet, och det var långt innan jag hade afrikanska elefantnosfiskar (nilfisks gamla logotyp). För dom kan alstra en hel del växelspänning, men med låg ström.

 

- Nej jag har aldrig haft växelströmming i akvariet, men kanske inlagd i ättikslag med pepparkorn och lökringar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...