Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BSven

Great Pacific Garbage Patch

Rekommendera Poster

Det här har jag gått och väntat på och undrat om det blev något av det. De åtta miljarder av våra skatter som Löfvén slängde på något odefinierat miljöprojekt kunde han ha slängt på det här i stället.

Redigerad av trewq
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att det finns de som gör något konkret och inte bara åker runt och babblar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lovvärda initiativ.

Märker att ju äldre jag blir desto mer miljömedveten blir jag (dock fortfarande i väldigt liten skala)

Det hade ju varit fint om alla började med att ta hand om sin egen skit men eftersom alla inte tycks ha vilja eller intelligens för det måste någon annan göra det. 

Det finns en massa fina projekt, ett lokalt vi har där jag bor och som vi hoppas skall sprida sig är www.vrakat.se

Det hela startades i väldigt liten skala och bygger på att man "adopterar" en strandsträcka eller en ö och ansvarar för städningen där minst 3 ggr per år. 

Inte några större bekymmer att traska på upptäcks-färd runt sin favorit-ö med en sopsäck i handen.

Vi har i år städat minst 3,5 mil och samlat upp tonvis med plast. 

Skulle vara kul om fler ansluter sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra idé med vrakat!

 

Jag är ingen miljömessias, men jag har så lång tid jag kan minnas plockat upp det skräp som någon glömt när jag varit ute i skärgården, tycker att det för det första tillhör allmän hyfs att plocka upp efter sig. 

Ser det inte som en uppoffring att ta med något annat skit som ligger - så det är trevligt nästa gång jag kommer. 

Har man det som en inställning så är det snabbt rent och trevligt i skärgården. 

 

Att göra en faktisk skillnad är miljoner gånger mer värt för planeten än att stå och protestera eller gnälla på Co2 för att sedan flyga businessclass runt jorden... Jag håller alla som försöker väldigt högt samtidigt som jag kräks på Gr ta Tun erg & vår skenheliga miljöminister - för att bara nämna någon.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Electrolux dammsugare tillverkas av upp till 70 % återvunnen plast och jag tror även de  - eller snarare den som köper - ger bidrag till olika plaståtervinningsprojekt.

 

Sedan tycker inte jag det finns någon motsättning mellan att förespråka att vi ska hålla planeten ren och hålla atmosfären i skick. Olämpliga gaser i atmosfären är nog nästan lika komplicerat att få bort som mikroplaster och gifter på land och i hav. Jag tror vi - människan - måste bli mycket bättre på att inte skita ner omkring oss oavsett om det gäller synlig nedskitning eller osynlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en diskussion med en kille på Systembolaget, och fick då veta att deras "plastpåsar" numera gjordes av sockerrör. Dessa ska vara 100% nedbrytbara om de kommer ut i naturen. Eldas de upp är de koldioxid neutrala, det känns väldigt positivt med bra teknikutveckling. Kanske något för andra affärer att ta efter? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minutes ago, Peka67 said:

Jag hade en diskussion med en kille på Systembolaget, och fick då veta att deras "plastpåsar" numera gjordes av sockerrör. Dessa ska vara 100% nedbrytbara om de kommer ut i naturen. Eldas de upp är de koldioxid neutrala, det känns väldigt positivt med bra teknikutveckling. Kanske något för andra affärer att ta efter? 

Efter vad jag förstår är "sockerpåsar" relativt vanliga. Problemet är att de liknar plast lite för bra, och nedbrytningstiden är lång. De hinner ändå utgöra ett problem för djur som äter småbitar. 

 

Det sker massvis med forskning på området. Där jag jobbar försöker man t ex ta fram papperspåsar som kan ersätta plastpåsar. Papper som tål vatten 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-16 vid 19:16 skrev trewq:

Det här har jag gått och väntat på och undrat om det blev något av det. De åtta miljarder av våra skatter som Löfvén slängde på något odefinierat miljöprojekt kunde han ha slängt på det här i stället.

Eller på rätt lottorader i stora lotterier, om man fått facit i förhand. Vinstpengarna hade man kunna lagt på stoora miljöproj.

Raljerar.. ja.. vet jag nåt om dethär.. nä.

Sitter jag åxå på läktaren? Ja.. vill jag innerst inne att det ska se bättre ut? Ja..

Allt är så mkt lättare med facit i hand och många fler borde vara mer engagerade än jag är... eller överhuvudtaget engagerade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad lotto har för återbetalningsprocent men med en insats på åtta miljarder bör man hamna ganska exakt på den = kass affär

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev trewq:

Vet inte vad lotto har för återbetalningsprocent men med en insats på åtta miljarder bör man hamna ganska exakt på den = kass 

" rätt lottorader"

"i stora lotterier"

"om man fått facit i förhand"

 

Annar är det självklart en kass affär.

 

Så kan det vara med alla investeringar innan man har facit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-17 vid 10:22 skrev bhemac:

Härligt att det finns de som gör något konkret och inte bara åker runt och babblar.

Sen kan d va bra att det "käbblas". I många fall får "doers" sina ideer och sin inspiration att göra något just från "ickedoers" som istället har massa synpunter.

Alla förmågor som idag finns bokstavskombon på behövs nog i "laget"- människan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev trewq:

Vet inte vad lotto har för återbetalningsprocent men med en insats på åtta miljarder bör man hamna ganska exakt på den = kass affär

Menar bara att... om alla skulle vänta...

 

Citat "Det här har jag gått och väntat på och undrat om det blev något av det" slut citat

.. på att få facit så gick det ju inga investeringar till spillo... frågan är hur många ideer som skulle prövas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Caribic410:

Menar bara att... om alla skulle vänta...

 

Citat "Det här har jag gått och väntat på och undrat om det blev något av det" slut citat

.. på att få facit så gick det ju inga investeringar till spillo... frågan är hur många ideer som skulle prövas?

Nja... nu har jag inte gått och väntat på att någon skulle uppfinna det, det var ju redan gjort och inte så mycket man kunde påverka. Några miljövänliga bolag som jag däremot satsat i som kanske kan vara tips till någon, är Minesto, I-Tech, Metacon, Nel, Powercell

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...