Jump to content
Tuesday 01 December 2020
Sign in to follow this  
sy_Alice

Veckorna är fel.

Recommended Posts

Upptäckte precis att veckorna är fel i min almanacka på datorn.

Jag skulle boka in en tid den 20 januari som enligt min kalender visar på att det är ojämn vecka.

Jag blev helt perplex, fick inte det här att gå ihop överhuvudtaget. För överallt annars så visas den 20 januari vara en jämn vecka, nummer 4, så även i min mobil (android) som skall vara synkroniserad med samma kalender som jag har i datorn som är en pc med w10 senaste uppdatering.

Hur ändrar jag almanackan i datorn så att den överensstämmer med verkligheten?

Ehe, anv Linux istället för Windows. Om du har tid vill säga..

Själv har jag råkat vara Linux anv nu ett kvartssekel, -enklare idag dock..

Vet dock inte om jag kommer anv dator såpass mycket till sjöss. Vet inte om jag klarar mig utan internet mer än säg 1vecka

Tja, ja, jo kanske det...

Men jag är för gammal för att lära mig ett nytt operativsystem, oavsett hur enkelt o simpelt det är att lära sig. Har inte tiden eller orken för att sätta mig in i det.

Och windows har mycket övrigt att önska, det är så felaktigt system så att man ibland häpnar.

Som nu t.ex...

Ställde frågan på deras community och fick detta svaret...

https://www.msoutlook.info/question/week-numbers-calendar-wrong

Och jag ändrade i inställningarna till "First 4 day week" fattar inte det namnet, men vips så var jag tillbaka på rätt veckonummer...

Idiotprogram!

I mitt Outlook på W10 dator startar vecka 4 med 20 januari. Har inte ändrat någon inställning.

eller högerklicka på datum och klocka så får du fram en meny där du kan ändra datum

i alla fall på windows 7

20 timmar sedan skrev sy_Alice:

"First 4 day week"

Vad jag vet så är det definitionen på när vecka ett startar. Vad är problemet med det?

2019-12-17 vid 09:21 skrev Zaphir:

eller högerklicka på datum och klocka så får du fram en meny där du kan ändra datum

i alla fall på windows 7

Bra tips, gjorde så som ett experiment på min W10:a och fick olika alternativ enligt bilden.
Någonstans i den komplicerade valmenyn kommer nog detta med veckonummer upp om du fortsätter söka?
(Själv har jag f.ö. försökt undvika veckonumrering, börjar långsamt fatta varför när jag läser i K-Haddock:s utmärkta länk www.veckonummer.se ovan.)

W10.datuminställning.png

• Like 1

har egentligen aldrig lyckats hitta nåt veckonummer så jag blev lite förvånad när detta togs upp.

kör med min android och tog ner en svensk (?) app som jag tror heter just veckonummer.

har precis bytt mobil så jag får leta upp den igen

irriterande att man inte ser det för senil som jag är glömmer jag gatusopningen som är på onsdagar udda veckor.

ska ta och leta upp den där appen igen.

har backat mina datorer till widows 7 för jag tycker 10an ger mig dåliga möjligheter att styra den själv som t ex uppdateringar o ändra lite i bios mm.

min dator vill jag kunna styra helt själv men jag är nog lite gammalmodig också.

och så är jag lite rebell också..på vilket sätt vill jag inte ta upp här ;) 

• Like 1

Microsoft har en förmåga att vilja göra lite som Apple, nämligen att vilja göra sitt operativsystem dumsäkert för den normala okunniga användaren som bara använder datorn till att surfa och skriva dokument och andra små icke tidskrävande uppgifter.

Om man vill bestämma över sitt egna flöde och vilja ta mer del i vad som händer och sker med plattformen då fungerar inte riktigt den senaste tänkbara versionen eller uppdateringen, då är det bättre att nergradera sig som Zaphir har gjort eller rent av gå över till Linux som Perrr har gjort.

Om jag har förstått det hela rätt så finns det en bugg i systemet med den senaste uppdateringen för W10, denna ändrade på veckonumren i kalendern, som är en app som finns i grundprogrammet, den appen går ej att avinstallera som en hel del andra appar som Microsoft har stoppat in här. Men man kan välja att inte använda den eller de, men de finns alltid kvar.

Jag har nu manuellt fått gå in och ändra veckonumren så att det visas rätt siffra på rätt vecka. En jobbig procedur för mig som inte orkar befatta mig med att ägna tid åt att bestämma vad jag skall se och inte se i mitt operativsystem!

För många år sedan när videobandspelaren introducerades så stod det i instruktionerna. "Sätt in kassetten i det rektangulära hålet på framsidan av apparaten" Trots detta så misslyckades folk ändå med att sätta in kassetten rätt, för den kunde hamna upp o ner eller bak o fram osv! ;) 

23 minuter sedan skrev sy_Alice:

Microsoft har en förmåga att vilja göra lite som Apple, nämligen att vilja göra sitt operativsystem dumsäkert

Apple är enkelt att använda för vanliga människor, det fungerar alltid utan problem. Men, till skillnad mot Microsoft, så kan nästan allt manipuleras för den som har nödig kunskap. Anledningen är att MacOS har Unix i botten.

Linux är extremt manipulerbart och väldigt stabilt. Men vill man göra lite extra så tror jag det upplevs som lite krångligt. Det finns en viss inlärningströskel. Jag har kört mycket Linux (och andra Unix-system), framförallt på servrar. Fungerar väldigt bra men tyvärr finns inte alla program för Linux. Men för den som vill ha ett stabilt och framförallt billigt system för att surfa, skriva dokument och skicka epost så kan det varmt rekommenderas