Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BSven

Magnetiska nordpolen

Rekommendera Poster

Nu rapporteras även på SVT om den magnetiska polens ovanligt snabba drift österut.
Det uppges att det kan störa GPS-navigeringen.
På vilket sätt är magnetiska polen viktig för satellitsystemen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polerna verkar ha svårt att ligga still.....

image.png.6d77b885a551baf9fc6d7560518f7d8b.png

 

2019-12-16_10-55-11.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat

Hence, compasses complement GPS receivers to attain precise and immediate navigational headings for air, ground, and water-based systems. Electronic compasses and the WMM commonly co-exist in GPS receivers.

Störa kan betyda påverka. Det var mitt ordval.

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev BSven:

Störa kan betyda påverka. Det var mitt ordval.

Jo, men det står inget om påverkan på GPS utan bara att kompassen kompletterar GPS för att direkt få en kurs när GPS inte kan leverera det.

 

Jag är också väldigt nyfiken på svaret på din ursprungliga fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

en stillastående GPS mottagare inte kan tala om vilket håll du är på väg

Är du stillastående så är du inte på väg ;)

En GPS-kompass som har dubbla mottagare kan visa var norr ligger även stillastående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bläddrade på text-tv på morgonen och noterade att det stod något om påverka GPS.
Ordvalet var mitt och jag tror vi har fått svaret. Satelliterna behöver nog inte magnetfältet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skall vara riktigt aspergig eller bezzervissig så är det ju sydpolen som ligger i norr, ja där i gränstrakterna mellan Kanada och Sibirien. Det måste ju i rimlighetens namn vara en sydpol eftersom nordpilen på kompassen pekar ditåt, eller hur?

 

Det är väl ingen som egentligen kan förklara varför den magnetiska polen flyttar sig, mer än att det finns en himla massa flytande järn långt under jordskorpan som liksom rinner i väg i en speciell riktning.

 

Det har ju hänt förr att det skett en polvändning, syd blir norr och vice versa, detta då långt innan vi började navigera med hjälp av kompass och annat.

 

Sedan då som trådskaparen undrar, behöver GPS satelliterna de fysiska polerna? 

Tja, gissningsvis borde ju jordens magnetfält vara en referens någonstans i systemet??

 

Om nu den magnetiska nordpolen flyttar sig ordentligt mycket, eller byter plats, så lär det väl bli en hel del problem, även öst och väst byter ju plats (eller?). Alla kartor och sjökort får ritas om, Elektroniska navigationshjälpmedel kanske kan programmeras om eller hamnar i elektronikåtervinningen.

 

Sedan alla flyttfåglar? jag såg något naturprogram på Kunskapskanalen, där i alla fall brevduvorna tydligen hade litet järnoxid i hjärnan som på något vis hjälpte till att hålla brevduvan på rätt kurs.

Kommer dom att flyga fel?

 

Angående brevduvor... Post Nord, måste dom då byta namn? och alla orter med väderstreck i namnet, "Södra Ishavet" Hockeylaget "Östra Frölunda" bara det att det finns redan en ort med det namnet, som då blir Västra... Västerås, Österås, Söderköping blir Norrköping och vice versa, en himla massa förvirring som om det inte räckte med Lid- och Linköpingarna😒.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En magnet har ju alltid en nordände och en sydände. Kapar man av en bit så har båda bitarna nord- och sydändar. Frågan är om det finns något definierat vilket som är vilket? Kanske har vi valt den ände som pekar mot norr för nordände och målar den röd?

Öst och väst bestäms utifrån en himlakropps rotationriktning. Jag tror det är neptunus som är nästan upp och ner dvs snurrar åt fel håll.

Magnetiska polerna har bytt plats med varann ibland men det tar tydligen flera tusen år så fåglarna hinner lära sig vartefter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en tänkvärd men smått skrämmande film på tuben.

Detta med jordens magnetiska poler och navigation är nog bara ett smärre problem ifall polerna skulle flippa/mångdubblas?
    För ifall jordens magnetfält då samtidigt försvagas så får solvinden mer fritt spelrum ner till jordytan, menar här alltså de laddade partiklar från solen som orsakar det vackra norrskenet/polarskenet. Kan i så fall slå ut elektronik, rent av elektrisk energiförsörjning i form av långsträckta kraftledningar? Kort sagt göra det mänskliga teknologibaserade livet besvärligare, detta då i samverkan med det redan förutsedda - vida accepterade - klimatproblemet.


Tja, forskartanten* i filmen påpekar som tröst att det inte verkar vara dags ännu för det kaos som verkar bli av jordklotets eventuella `magnetflipp´ i el/elektronikens tidevarv?
[Blir ändå litet dystopisk, ursäkta... Själv är jag snart pensionär och slipper nog efterverkningarna i min framtida begravda urna, men det vore väl ändå bra ifall dagens ungdom görs uppmärksamma på detta, troligen går det att undvika både klimatkris och (eventuell) magnetflipps-kris?
(Med klimatsmart konsumtion och smart anlagda elnät/datanätverk kan god livskvalitet säkerställas för många fler efterkommande generationer!?)]

Fotnot*: Menar här Alanna MItchell, författare till boken "The spinning planet". Läs gärna den boken, själv har jag ännu inte gjort det men men.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lyssnade litet på P4 under den sena lunchen idag.

Gerhard Schwarz som uttalat sig i tidningsartiklar lät sig intervjuas.

Jag vet inte om jag kan återge det korrekt, men Schwarts menade på att diverse olika satelliter kan komma ur sin/sina banor och till slut falla in i atmosfären om magnetfältet försvagas eller förändras. På radiointervjuarens frågor medgav Schwarts att vårt dagliga digitala liv under vissa förutsättningar kunde försvåras.

 

Det är sällan jag befinner mig i dessa trakter, men GPS-satelliterna samt kommunikationssatelliterna befinner sig i geostationära banor på en höjd av omkring 35 790 km över ekvatorn, det är väl de innersta banorna? och då är det ju lätt att tro att dessa kan ramla ner från skyn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Om man skall vara riktigt aspergig eller bezzervissig så är det ju sydpolen som ligger i norr, ja där i gränstrakterna mellan Kanada och Sibirien. Det måste ju i rimlighetens namn vara en sydpol eftersom nordpilen på kompassen pekar ditåt, eller hur?

Nja, nordpolen är nordpolen.

Det är kompassens "nordpekare" som är en sydpol.😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

brevduvorna tydligen hade litet järnoxid i hjärnan

Gäller nog även stora delar av Post Nords ledning också. 

  • Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det är sällan jag befinner mig i dessa trakter, men GPS-satelliterna samt kommunikationssatelliterna befinner sig i geostationära banor på en höjd av omkring 35 790 km över ekvatorn, det är väl de innersta banorna? och då är det ju lätt att tro att dessa kan ramla ner från skyn.

 Det är de som ligger längst ut. De som skulle kunna ramla ner är väl de som är lägst? Rymdstationen ISS ligger i en så pass låg bana att den bromsas av atmosfären och är på väg ner om de inte gasar på lite emellanåt.

Redigerad av BSven
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Lasse-L:

Nja, nordpolen är nordpolen.

Det är kompassens "nordpekare" som är en sydpol.😎

Wikipedia har en annan uppfattning om det.

"Beteckningen "magnetiska nordpolen" är en praktisk konvention. Man har kommit att beteckna den pol som kompassnålens nordpil pekar mot som magnetiska nordpolen, även om den i fysikens mening är en magnetisk sydpol – motsatt polaritet attraherar, samma polaritet repellerar. På samma sätt är det som konventionellt kallas "magnetiska sydpolen" enligt fysiken en magnetisk nordpol. "

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det är den pyttelilla metallbiten i sprit som har rätt och jordens kärna som har fel?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satellitsystemet GPS bryr sig förstås inte om magnetfältets riktning. Det hade fungerat likadant även om jorden hade saknat magnetfält totalt (bortsett från att laddade partiklar från solen hade stört ut eller skadat satelliterna).

Intressant detta med polväxling. När jag läste geologi i mitten av 00-talet, var forskningsläget ungefär att man inte hade hittat lager med tillräcklig tidsupplösning för att kunna säga mer än hela förloppet tog mindre än ungefär 1000 år. När jag nu kollar upp det, så verkar det ha kommit så pass mycket mer forskning på området att det nu talas om flera tusen till flera tiotusentals år för hela processen. Förmodligen känsligare mätutrustning som kan bestämma magnetiseringen i sedimenten med mindre materialmängd, eller nåt åt det hållet.

Värt att notera är också att det verkar vara ett helt slumpmässigt beteende, så det går inte att utfärda nån prognos för när det ska ske nästa gång.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev BSven:

 Det är de som ligger längst ut. De som skulle kunna ramla ner är väl de som är lägst? Rymdstationen ISS ligger i en så pass låg bana att den bromsas av atmosfären och måste gasa på lite emellanåt.

Jag är ju sällan i dom trakternas och vet inte var dessa flyger omkring.

Men enligt både fysiska lagar och andra mer eller mindre vetenskapliga principer så kommer ju allting så småningom ner, det som har kommit upp, What Goes Up, coming down. Och det var ju en "pyramidal" hit av Alan Parsons, han som var ljudtekniker åt Pink Floyd, minsann!

 

Det pratas om begravningsbanor, åt satelliter då, antingen styr man dom utåt i evigheten eller inåt för att förbrännas i något spektakulärt stjärnfall som brukar generera UFO-observationer...

 

Men hur som helst så kan det ju då uppstå diverse problem för oss som använder satelliternas tjänster till att kommunicera eller navigera, eller för att ta emot väderobservationer, om nu dessa trillar ner eller krockar med varandra. 

 

Och för att citera Alfred E Neumann:

-"Nordpolen åt Nordpolackerna!"

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Det är sällan jag befinner mig i dessa trakter, men GPS-satelliterna samt kommunikationssatelliterna befinner sig i geostationära banor på en höjd av omkring 35 790 km över ekvatorn, det är väl de innersta banorna? och då är det ju lätt att tro att dessa kan ramla ner från skyn.

GPS-satelliterna är betydligt lägre än de geostationära. Ungefär hälften, har jag för mig.

Men fortfarande så högt upp att luftmotståndet är helt försumbart över mänsklig tidsuppfattning. Jag tror det räcker att komma över 1000 km för att det i praktiken är tomma rymden, sett till inbromsning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev raol:

GPS-satelliterna är betydligt lägre än de geostationära. Ungefär hälften, har jag för mig.

 

GPS-satelliterna befinner sig omkring 20 000 km över jordytan (enligt NRFC´s frågelåda)

Inte undra på om signalen är svag ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Denna säger väl inget om hur nordpolen skulle störa GPS. Bara att en stillastående GPS mottagare inte kan tala om vilket håll du är på väg eller var norr ligger.

Var det SVT som sade att GPS stördes? Tror du på SVT?

Redigerad av Seawolf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Seawolf:

Var det SVT som sade att GPS stördes? Tror du på SVT?

Det var väl som vanligt när journalister skriver eller berättar om någonting som dom inte känner till.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Seawolf:

Var det SVT som sade att GPS stördes? Tror du på SVT?

Nej, jag frågade istället på ett båtforum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, så var vi då där igen, visserbesser eller ej.....hmm...... åsså lägger jag mig åsså i det hela.

Jo, det är helt rätt det där med nord drar syd åtvärtom så magnetiska nord ligger i syd osv.

 

Men vänta, det finns ingen nord eller syd. Det finns två poler. Amen That ´ s it.

Öster å väster fanns långt före kompasser å sen likaså  med nord å syd som begrepp. Senhkade man en kompass å man målade den ände på nålen som pekade mot norr med avvikande färg å kallade den änden för nord som magnet, så följaktligen måste magneten i jorden där borta vara en magnetisk syd? Tja.

Sedan kom dansken Öhrsted med sina elmagneter  å han höll en magnet/kompassnål  mot å var tvungen att ge polerna namn, A å B funkar inte. Satte dit den rödmålade kompassnålen å så kallar man sedan dess poler som man gör. Så alla ni har ju svarat rätt om syd ligger i nord osv . men själva beteckningar kom alltså till pga rönen från elmagneterna. Då var redan kompassnålens "nord" ända markerad .

 

Somliga minns kanske även "högerhandsregeln". Man kramar om högerhanden runt magnetspolen med fingrarna i strömmens riktning. Då pekar tummen mot nordpolen på elmagneten. Då är alltså det här med nord redan härledd från kompassnålens märkning.

 

Så nu visser ni besser, åtminståne jag....

😁

Brevduvor? Man har även observerat att de lata rackarna i England följer inte alls sina järnoxidhjärnor, bra sagt omde kan å sedan viker av. Fråga dem varför. Lata? Slipper tänka, bara sätta på autopiloten? Som somliga selgare med GPS å prickar rätt på grundet som waypont?

😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brevduvorna blir väl mer endemiska, dom blir kvar på Trafalgar Square, St: Marcusplatsen och andra torg där dom kan bomba turister, nu när Post Nord inte har friställt dem, e-brevduvor har vi ännu inte sett, eller de kanske kommer i form av små postlevererande drönare.

 

Öhrsted berättade ju också att om man inte vet vad som är höger och vänster, så sitter tummen till höger på vänsterhanden och till vänster på högerhanden, och det är ju bra att känna till den dagen mans skall greppa om en magnet.

 

Det var ju en del fysiker på den tiden, (1750-1900 ungefär) som fann nya fysiska och elektriska lagar,  Faraday, Ohm, Örstedt, Henry, Ångström med fler som då omdanade tidigare föreställningar om hur saker och ting föreföll sig, nu fick man matematiska formler  så man kunde med matematikens hjälp bevisa hur elektriska strömmar, magnetiska fält och annat fungerade.

Georg Ohm (d.ä), var till en början inte alls intresserad, han ville hellre åka skridskor, studier var bara tråkigt och jobbigt. Korrespondensen dem emellan föreföll i alla fall inte ha skett med brevduva.

Om det nu senare var Meucci, Reis, Gray eller Bell som uppfann telefonen och telefonin råder det ju litet olika meningar om, men när Ericsson väl utvecklat denna kommunikation blev ju även ringduvorna arbetslösa.

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ja, jaaaaa

 

Angående högerhandsregeln, strömmens vedertagna riktning från plus till minus, ger ett magnetfält inuti och kring en till spänning ansluten spole. 

 

 

Nu är det som så att den verkliga strömmen går från minus till plus, och består av elektroner, inget annat rent fysiskt. 

 

Har en skolbok i ellära där författarna skulle återställa ordningen med illustrationer o s v. 

Boken Ellära skriven av Arne Englund  och Stig Ollson, utgiven 1969, blev ett fiasko och drogs in. 

Sådan avart gick ju inte att använda i undervisning! 

 

 

 

 

Så vad som är nord enligt högerhandsregeln är ett väl inarbetat antagande. 

 

Och för att komma undan det hela, så fortsätter man att påstå att elektrisk likström, flyter från plus till minus. 

 

Och hittade på en förklaring, i vart fall inom elektronik (halvledare mm) att ström nu utgörs av hålström. Där varje hål representerar vid ett visst tillfälle en plats där det nyss funnits en elektron, som kilat vidare, från minus till plus. 

Alltså en hålström som inte finns. Skildrar något som varit och knappt det. En tankemässig illusion. Värre än vad Labero lyckas åstadkomma. 

 

Vi lever med ihopdiktade bluffer och antaganden. Vissa har med tiden vuxit så starka att de inte kan ändras. 

Och när övertygelsen är tillräckligt stark, så funkar det ju.

Högerhansregeln, Gudar finns  o s v. 

Blir sanningar... 

 

 

Har boken kvar, med bl a illustrationer som beskriver verkligheten. 

 

Dagens ellära bygger således på ett föråldrat antagande, av personer som inte visste vad de pratade om. 

 

Något att grunna på som lärare... 

 

Nu som pensionär, kan man ta sig friheten att fundera på: vad har jag gjort? 

 

🐭

 

IMG_20200103_100843.jpg

IMG_20200103_100809.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Brevduvorna blir väl mer endemiska,

Därav min kompis lysande affärside, träna brevduvor hemma på gården och sen sälja!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart ska duvorna då bo?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Vart ska duvorna då bo?

Hemma på gården så klart. Sälj dem så kommer de tillbaka inom några dagar och man kan sälja dm på nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...