Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Dan-Erik

Jämförelse digitala sjökort

Rekommendera Poster

21 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Behöver jag köpa kort så blir det Navionics+, vilket finns för relevanta sjöar.

 

Är du säker på att C-map Sweden Inland inte täcker dina sjöar?

Både C-map och Navionics får sin sjökortsdata från Sjöfartsverket och tror inte Navionics har var där och mätt.

Om jag orkar sparka igång plotten så ska jag kolla, jag har Sweden Inland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev bhemac:

Om jag orkar sparka igång plotten så ska jag kolla, jag har Sweden Inland.

Ja, gör gärna det! Har inte hittat någon bra info om vad C-Map egentligen täcker. Navionics tycker jag är mer tydliga, hittade t ex denna sida där de skriver om just min lilla sjö 🙂

 

 

Redigerad av DanielMalmgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag fattar inte mycket av detta egentligen men undrar...

Om du kör med en plotter utan kort så borde du bara få den ytterst grova världskartan som brukar följa med och vad ska man med en plotter till då?

Speciellt i början när du inte har gjort några egna mätningar så borde kartbilden vara obrukbar.

Men jag kanske har missat något här.

Mmm, men med C-Map Genesis så kan man alltså skicka upp sina mätningar och hämta hem andras mätningar, så dår man en tämligen exakt bild på de ställen där andra har varit runt och mätt, vilket verkar vara ganska heltäckande (se själv här). Det som är lite oklart är väl om det går att använda helt fristående så att säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, ChristerN said:

Speciellt i början när du inte har gjort några egna mätningar så borde kartbilden vara obrukbar.

Men jag kanske har missat något här.

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/AT5-OpenSeaMap-Chart_for_Lowrance_Simrad_B%26G

OpenSeaMap är gratis. Helt värdelös, men om man fyller på med eget sonardata blir den ju snabbt bättre. Här syns ju i alla fall kustlinjen och sånt som är på land fylls i från OpenStreetMap. Nöjer man sig med att bara använda sitt eget sonardata finns ju ingen anledning att betala för något mer.

 

https://www.sportfiskekartor.se/news/kombinera-sportfiskekartan-och-ig-kartor-pa-samma-minneskort/

Om jag tolkar den här sidan rätt så måste Genesis läggas på ett befintligt sjökorts-kort? Måste testa det på ett blankt kort nån dag för att se om det funkar. Här syns i alla fall att även med Genesis så får man kustlinjen. Det är bara själva sjödjupet som saknas, och fyrar osv antar jag.

 

http://twoatsea.com/tutorials-at5-satellite-chart-creation-for-navico-chartplotters-simrad-lowarnce-bg/

Här finns en beskrivning som påstås kunna föra över satellitbilder från Google Earth till AT5-format för Simrad-enheter. Har inte testat, och han skriver att det kan ta några dagar att rendera.

 

Så inte är plottern obrukbar utan att köpa sjökort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

 

Hmmm... Låter som att jag behöver kolla upp bättre exakt vad det är jag har egentligen. Jag har alltså köpt en ny Uttern och valt till deras "premium edition" och en av sakerna som ingår där är en "Simrad GPS/kartplotter 7" NSS Evo 3 med HDI-givare", har egentligen inte mer info än så. Kanske ska maila båthandlaren och fråga...

 

/Daniel

Öhh...

Bara en tanke.

Hur mycket kostade båten?

Är det inte värt att lägga ett par tusenlappar på att få en fullständigt fungerande plotter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Mackey:

Öhh...

Bara en tanke.

Hur mycket kostade båten?

Är det inte värt att lägga ett par tusenlappar på att få en fullständigt fungerande plotter?

Jo, det är det ju förstås 🙂 Jag resonerar mer så att om jag kan välja mellan att betala ett antal tusenlappar till eller att inte göra det så väljer jag det senare, förutsatt att det ändå ger mig en fullständigt fungerande plotter. Och så köper jag en extra tank bensin för pengarna istället.

 

Och så gillar jag att ägna de tråkiga vinterveckorna åt att försöka lära mig så mycket som möjligt så jag inte gör några onödiga inköp för att jag inte har koll. Det här med plottrar och digitala sjökort är en ny värld för mig...

 

/Daniel

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan jag köpte min första plotter var jag mest ute och fiskade i olika vikar. En gång var jag lite längre bort än tidigare och följde noga med med ett finger på sjökortet när jag valde en vik med intressant läge. När jag kommer in i viken så ser jag en man på land som tittar mycket intensivt på mig och då tittar jag ner i vattnet och konstaterar att det är ca 60 cm djupt! Där åkte jag alltså i planingsfart in i helt fel vik mot det jag trodde och mannen på stranden var nog säker på att det skulle smälla snart. 
Vid det tillfället, efter att jag lugnat mig en hel del (och lugnt och så värdigt jag kunde kört ut ur viken med upptiltad motor), kände jag att jag hade ”sparat in” till en plotter (med sjökort).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...