Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dan-Erik

Jämförelse digitala sjökort

Rekommendera Poster

Digitala sjökort utvecklas ju en del genom åren, men när jag letar efter en bra jämförelse av de alternativ som finns så hittar jag bara sånt som är några år gammalt (t.ex. http://www.dagensbatliv.se/sjokort/jamforelse-mellan-digitala-sjokort). Därför tänkte jag fråga här vad ni har provat och vad ni tycker. Många gånger finns det väl skillnader som bara har betydelse för personlig preferens, men det kan ju vara intressant att höra ändå. Jag är inte alls bra på ämnet och har bara använt Eniro på sjön och Navionics själv, men vill veta mer för att förstå skillnader och för att veta om jag kanske borde "byta upp mig". Min känsla är att det är en djungel och det är bra mycket lättare att bara köpa det första man hittar än att försöka förstå varför det ena eller andra är bättre, men jag gör ett försök. 

 

Det jag känner till tar jag upp här, men ta gärna med alternativ jag missat så försöker jag uppdatera det här inlägget. Den här tråden för 1,5 år sedan tar upp lite problem som funnits med Navionics och C-Map, vilket ibland har varit specifikt för vissa plottrar. Det där med att vissa funktioner är unika för vissa plottrar bidrar ju som sagt till att göra ämnet till något av en djungel. 

 

Navionics

Ägs av Garmin men finns för de flesta (alla?) plottrar. Kostar 2949 kr på Hjertmans för Sverige. Verkar vara mest populärt både i Sverige och utomlands.


Bluechart

Ägs av Garmin, som av någon anledning har två olika märken av sjökort? Kostar 3590 kr på Hjertmans för Norden. 

 

C-MAP

Ägs av Navico som även äger Lowrance, SIMRAD yachting, och B&G. MAX-N+ är rasterkort som kostar 2390 kr på Hjertmans för Östersjön. Max W kostar 3183 kr på Hjertmans för Sverige. (vad är skillnaden MAX-N+ och Max W?). MAX-NT+ är vektorkort. MM3D innehåller Hydrographicas sjökort. C-MAP Genesis gör det möjligt för vem som helst att ladda upp information från sonar för att skapa sjökort för insjöar osv som i övrigt saknar sjömätning, och går att tanka hem kostnadsfritt när det finns. 

 

OpenSeaMap

Öppet sjökort som drivs av OpenStreetMap för land-delen och fyller på med sjöinformation. Går att ladda hem för Garmin, SIMRAD, Lowrance, B&G. Gratis, såklart. Utanför Sundsvall saknas 3 av 4 fyrar, och djupinformationen är ytterst bristfällig. Vette fåglarna när eller varför man vill använda detta i dess nuvarande skick, men borde bli bättre med åren?

 

Bara för Android / iOS

 

Eniro på sjön

Eftersom jag är van att använda sjökortet från Eniro på dator och telefon bara genom en webbläsare så känns det välbekant och trevligt. De verkar också vara omtyckta av recensenter. Kostar 139 kr/år, plus 199 kr/år för Hydrographica-sjökort som har bättre noggrannhet. Skulle tro att de flesta använder Eniro på sjön antingen ensamt eller som backup till en riktig plotter?

 

iSailor

 

Slutsats

Eniro på sjön för Android/iOS ger mest för pengarna?

C-MAP har bäst täckning om man räknar in Genesis?

Redigerad av Dan-Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör Navionics och C-map i mina plotters. Navionics har en bättre kustlinje (de har använt Lantmäteriets data för kustlinjen därför finns det mer detaljer där. C-map känns mer som de gamla hederliga sjökorten och är "renare" därför gillar C-map bäst. Har även en Garminplottter men den använder jag inte.

I paddan har jag Navionics och iSailor (Transas kartor). Navinics är  enkel att förstå och använda. Väldigt bra med möjligheten till overlay av land med Googlemaps.

ISailor är betydligt kunnigare och mer navigationsriktig. Dessutom möjligheter att importera/exportera rutte etc, jag får upp både kompassrikting, vind AIS mm från mitt huvudsystem.

Helt avgörande för mig är tillgången till Hydrographicas kort.

Fö tycker jag de fungerar likvärdigt. Oftast kör jag med Navionics på den ena plottern och C-map på den andra. Skillnaden är väldigt liten och mest av akademisk karaktär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Dan-Erik:

C-MAP Genesis gör det möjligt för vem som helst att ladda upp information från sonar för att skapa sjökort för insjöar osv som i övrigt saknar sjömätning, och går att tanka hem kostnadsfritt när det finns. 

Navionics har också denna funktion, men få verkar använda den, i alla fall ute i Stockholms skärgård.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 12/16/2019 at 4:27 AM, Mackey said:

Navionics har också denna funktion, men få verkar använda den, i alla fall ute i Stockholms skärgård.

Jag tror nog det är många som använder den, men att Navionics (och C-Map) inte tycker det är värt besväret att upprätta alla tillstånd som behövs. 

 

Enligt svensk lagstiftning får man ägna sig åt sjömätning i sötvatten hur man vill. I havet däremot får man bara ägna sig åt ringa sjömätning, dvs för eget bruk. Om du vill dela med dig av din sjömätning åt en polare eller sälja informationen så måste du söka tillstånd för sjömätning INNAN du genomför mätningen. För att C-Map och Navionics och andra ska få använda din information publikt måste du alltså sökt tillstånd från Försvarsmakten innan du gav dig ut med båten, och så ska väl helst C-Map/Navionics kontrollera att så skett för att du som kund inte ska hamna i juridiska svårigheter. 

 

Tillstånd för sjömätning från Försvarsmakten gäller bara tillstånd att samla in data med syftet att sprida informationen. För att sedan faktiskt sprida informationen måste man även söka spridningstillstånd från Sjöfartsverket, men det gör man EFTER datat samlats in. Ansökan görs per område, och jag antar att det inte bara går att dumpa en hel bottenkartering för Sveriges kustland på Sjöfartsverket, för de ska granska allt och bestämma sig för om det är OK att publicera. Alltså lär det få göras för varje person som kört en rutt i havet och laddat upp. Knappast värt besväret. 

 

När svensk lagstiftning lättar (som det gjort i massa andra länder) lär vi väl få se mer data över havet. Men senaste uppdateringen gjordes 2016 så det lär nog dröja nåt decennium eller mer innan Försvaret kommer på att det är busenkelt för vem som helst att samla in data över svenska vatten om man vet vad man gör, och att hemlighetsmakeri bara skadar privatpersoner. Fram till dess får man nöja sig med att C-Map och Navionics och andra bara täcker insjövatten.

 

EDIT: Kollade C-Map Genesis nu och det verkar som att det finns en hel del data där ut i havet och rätt bra runt Stockholm. Så tydligen är de inte alls så brydda om lagstiftningen. Och tydligen är det ingen på Försvarsmakten/Sjöfartsverket som är intresserad av att driva åtal heller.

Redigerad av Dan-Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bump på tråden.

 

Hur står sig egentligen C-Map mot Navionics? Hänger det mer på olika plottrars visning av korten än skillnader på korten i sig? Skulle vilja infoga en omröstning om det gick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Hänger det mer på olika plottrars visning av korten än skillnader på korten i sig?

Det är nog min uppfattning.

Jag kör både C-map och Navionics i två ganska likvärdiga plotters. Skillnaden är liten, nästan försumbar.

2019-12-16 vid 10:27 skrev Dan-Erik:

Så tydligen är de inte alls så brydda om lagstiftningen

Ändringen i lagen 2016 var bla till för att inte behöva lagföra den typ sjömätning som nu sker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-15 vid 22:30 skrev Dan-Erik:

Navionics

Ägs av Garmin men finns för de flesta (alla?) plottrar. Kostar 2949 kr på Hjertmans för Sverige.

Täcker inte detta sjökort in hela Sverige? Tycker det är lite rörigt med alla sjökort men har försökt läsa mig fram till vad man borde köpa och kommit fram till att detta sjökort täcker Sverige inklusive en väldig massa insjöar. Och då kommer man under 2kkr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

Täcker inte detta sjökort in hela Sverige? Tycker det är lite rörigt med alla sjökort men har försökt läsa mig fram till vad man borde köpa och kommit fram till att detta sjökort täcker Sverige inklusive en väldig massa insjöar. Och då kommer man under 2kkr.

Jag tolkar det som att sidan du länkar till innehåller flera olika sjökort som vart och ett kostar 2k. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 12/23/2019 at 1:36 PM, DanielMalmgren said:

Täcker inte detta sjökort in hela Sverige? Tycker det är lite rörigt med alla sjökort men har försökt läsa mig fram till vad man borde köpa och kommit fram till att detta sjökort täcker Sverige inklusive en väldig massa insjöar. Och då kommer man under 2kkr.

Bilden på den länken från Navionics avbildar hela Sverige, men tittar du närmare ser du att landet är indelat i en massa mindre rutor. Rubriken på sidan säger Gnarp-Nordmaling, så det är den sträckan av kusten som just detta sjökort täcker. 

 

Men ja, det är inte helt uppenbart vilket sjökort som är bäst att välja, för kostnaden Gnarp-Nordmaling är nästan lika hög som sjökortet för Östersjön (hela svenska kusten, finland, baltikum), så får man något extra då när man köper ett mindre område? Alltså borde man köpa alla dessa små-kort, eller har man sitt på det torra när man väljer hela Sverige? Vad är motivationen som kund för att köpa ett litet kort för samma pris?

Redigerad av Dan-Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-27 vid 16:23 skrev Dan-Erik:

Bilden på den länken från Navionics avbildar hela Sverige, men tittar du närmare ser du att landet är indelat i en massa mindre rutor. Rubriken på sidan säger Gnarp-Nordmaling, så det är den sträckan av kusten som just detta sjökort täcker.

Mmmm, jag funderar snarare på om det inte är texten "Gnarp-Nordmaling" som är missvisande. Om man kollar upp det som står som "leverantörens artikelnummer" så kommer man hit där det helt klart verkar som att detta är hela Sverige. Tror tusan det är dags att maila Hjertmans och fråga helt enkelt. Kommer man under 2000 för ett sjökort över hela Sverige känns det ju bra. Men jag vill inte behöva åka upp till Gnarp för att kunna använda det 😄

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar ha dålig täckning i tex Sthlm området.

 

Navionics 2.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev bhemac:

Verkar ha dålig täckning i tex Sthlm området.

Ja, där var de tydligen lite snåla. Antar att detta sjökort främst är tänkt för Sveriges insjöar och därmed inte täcker in så mycket av skärgården. Den finns istället med på den här och den här varianten.

 

Själv är jag glad om mitt sjökort täcker in hela Östergötland för billigast möjliga pening 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-16 vid 10:27 skrev Dan-Erik:

Jag tror nog det är många som använder den, men att Navionics (och C-Map) inte tycker det är värt besväret att upprätta alla tillstånd som behövs. 

 

Enligt svensk lagstiftning får man ägna sig åt sjömätning i sötvatten hur man vill. I havet däremot får man bara ägna sig åt ringa sjömätning, dvs för eget bruk. Om du vill dela med dig av din sjömätning åt en polare eller sälja informationen så måste du söka tillstånd för sjömätning INNAN du genomför mätningen. För att C-Map och Navionics och andra ska få använda din information publikt måste du alltså sökt tillstånd från Försvarsmakten innan du gav dig ut med båten, och så ska väl helst C-Map/Navionics kontrollera att så skett för att du som kund inte ska hamna i juridiska svårigheter. 

Det går att ladda upp egen "sjömätning" till Navionics.

Frågan är om det fortfarande är olagligt eller om något har ändrats ang. detta.

 

Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Ja, där var de tydligen lite snåla. Antar att detta sjökort främst är tänkt för Sveriges insjöar och därmed inte täcker in så mycket av skärgården. Den finns istället med på den här och den här varianten.

 

Själv är jag glad om mitt sjökort täcker in hela Östergötland för billigast möjliga pening 🙂

Billigast är nog att köpa en Navionicsuppdatering 44XG om du har ett gammalt kort av vilket fabrikat som helst. Kostar nu 1250:- kronor här.

 

Vilket fabrikat som helst bör kollas, men så var det tidigare fast det inte framgick så tydligt (nästan inte alls faktiskt).

 

Ett nytt Navionics 5G601S2 Simrishamn - Stockholm kostar ett par hundralappar till, men då slutar kortet i en nord/sydlig linje i östra Roxen.

 

Här finns ett bra hjälpmedel för att se olika täckning för Navionics kort.

 

Tillägg: Det går tydligen fortfarande att uppdatera från andra tillverkare.

Citat

NAVIONICS UPDATES

Navionics Update är alternativet om man har ett äldre kort som man vill uppdatera, eller om intresset finns att fortsätta uppdatera sitt befintliga Navionics+ kort efter det att de fria uppdateringar gått ut. För att uppdatera Navionics Silver, Gold och Navionics + köper man ett Navionics Update kort hos sin återförsäljare. Från Navionics hemsida laddar man ner Chart Installer och följer sedan instruktionerna för registrering av kort och nedladdning av sjökortsdata till det nya kortet* (Se längst ner på sidan för instruktioner). En ny ettårs prenumeration med fria uppdateringar via Freshest Data startar vid registreringen.

Platinum + XL & XL3 uppdateras genom utbyte av kort då mängden data är såpass stor. Kontakta återförsäljare för mer information.

Kort från andra tillverkare som C-MAP, Fishing Hot Spots, Garmin, LakeMaster, Lowrance, Magellan eller TrakMaps kan också användas för aktivering av Navionics Update kort! Detaljerad lista under kompatibilitet.
*Det gamla kortet används som bekräftelse på att tidigare köp är gjort och måste finnas tillgängligt vid nerladdning av data till nytt kort.

http://www.comstedt.se/support/navionics

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Det går att ladda upp egen "sjömätning" till Navionics.

Frågan är om det fortfarande är olagligt eller om något har ändrats ang. detta.

 

Någon som vet?

Ja, det som heter Sonarchart Live tycker jag låter intressant, men jag har haft väldigt svårt att hitta information om hur det verkligen funkar. Vore ju optimalt om så många som möjligt skickar sina data någonstans så alla kan dra nytta av det. Näst bästa alternativet är ju förstås om jag åtminstone kan förbättra mitt eget sjökort...

 

5 timmar sedan skrev Mackey:

Billigast är nog att köpa en Navionicsuppdatering 44XG om du har ett gammalt kort av vilket fabrikat som helst. Kostar nu 1250:- kronor här.

 

Här finns ett bra hjälpmedel för att se olika täckning för Navionics kort.

Tack för bra info! Efter att ha bläddrat runt lite kommer jag dock fortfarande till samma slutsats; att 5G599S2 är det billigaste sättet för mig att få vad jag behöver (vilket i princip är Kinda kanal samt Göta kanal med tillhörande sjöar). Har tyvärr inget digitalt sjökort sedan innan (helt ny båt med ny plotter till våren) så det blir nog att punga ut med de tusenlappar som behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 hours ago, Mackey said:

Det går att ladda upp egen "sjömätning" till Navionics.

Frågan är om det fortfarande är olagligt eller om något har ändrats ang. detta.

 

Någon som vet?

I sötvatten är det fritt att mäta och sprida, som jag sa tidigare i tråden. 

 

I havet var det tidigare förbjudet med all typ av återgivning, om man inte sökt tillstånd först. Med andra ord, de som gav sig ut till skärgården och tog en bild med mobilen bröt mot lagen eftersom de inte hade tillstånd att avbilda havsmiljön, och om de sedan lade upp bilden på Facebook bröt de mot lagen igen eftersom man måste söka om spridningstillstånd för sånt. 2016 ändrades lagstiftningen så att "ringa" sjömätning är tillåten, för att det inte ska vara olagligt att lägga upp en bild på Facebook och för att det är många som har sonar på sin båt och sjömäter själva. Efter lagändringen 2016 är det alltså tillåtet att sjömäta för sig själv, men fortfarande olagligt att dela med sig av djupmätningar till andra om du inte sökt tillstånd. 

 

Lagen säger också att tillstånd alltid ska medges, om inte Sverige befinner sig i förhöjd beredskap, vilket vi gör just nu. Jag har två tillståndsansökningar inne från jobbet och har inte fått svar senaste två månaderna, fast det sägs att handläggningen ska ta max en månad. 

 

Tillstånd för sjömätning söker man hos Försvarsmakten: https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/forsvarsmakten-i-samhallet/tillstand-och-anmalan/tillstand-for-sjomatning/

 

Tillstånd för spridning av havsinformation (sonardata, växtlighet, habitat, bottenhårdhet, geologi, bilder, videor, osv) söker man hos Sjöfartsverket: https://www.sjofartsverket.se/sv/Batliv/Sjokort/Copyright--nyttjanderatt/Spridningstillstand/

 

På land är det Lantmäteriet som har hand om tillstånd, men de har medgett en del allmänna undantag så man slipper byråkratin. Det underlättar bland annat när folk börjat filma med drönare osv som tidigare varit olagligt utan tillstånd. Så är inte fallet till havs. 

 

När det gäller att ladda upp sin egen sjömätning är det alltså fullt tillåtet i sötvatten, vilket Navionics erbjuder sjökort för. Den delen är det inga problem med. Däremot bryter man mot svensk lagstiftning om man laddar upp sin egen sjömätning till havs till Navionics eller någon annan tjänst, om man inte fått tillstånd först. Om Försvarsmakten eller någon annan någonsin kommer att bestämma sig för att försöka se till att lagen efterlevs är en annan fråga; jag har aldrig hört talas om någon som "åkt dit". Men det betyder ju inte att det är riskfritt, ett lagbrott är ett lagbrott och dom kan börja anhålla folk närhelst dom vill. Tror maxstraffet är 3 år i fängelse? Om Navionics har spridningstillstånd....får man väl anta att dom har eftersom dom säljer sjökort. Så dom har nog sitt på det torra, men kanske inte de som laddar upp data. 

 

Disclaimer; jag är inte jurist utan ovanstående är min lekmannatolkning av lagstiftningen. 

 

Kan vi återgå till att diskutera varför det ena sjökortet är bättre än det andra nu? 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navionics är bra för att man kan ladda upp egna sjömätningar och ladda ner ändras sjömätningar. 🤘

 

Gott slut och Gott Nytt År alla på MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en ny båt att hämta ut till våren, med en färdigmonterad NSS evo3. Har varit inne på att jag nog behöver köpa ett Navionics-kort för ett par tusenlappar (Det är bara Navionics som har sjökort för de sjöar jag behöver), plus då kanske en årlig avgift (har inte fått klart för mig hur mycket det är).

 

Nu har jag dock börjat läsa på om C-MAP Genesis och där verkar faktiskt finnas väldigt mycket data, någon har kört runt kors och tvärs på sjöarna här och scannat in. Inte riktigt allt, men å andra sidan kan jag ju köra runt lite och scanna själv också. Så frågan är om man klarar sig på det? Har aldrig över huvud taget haft någon plotter förut, lite oklar över vad man kan göra med plottern i sig och vad man behöver mer för. I FAQ för Genesis står det väldigt tydligt att det inte kan användas för navigering, men själva navigeringen har man väl redan i plottern ändå? Eller får man i plottern en blank karta med bara just det som finns i Genesis inlagt?

 

Så frågan är mest om jag kommer att behöva betala för Navionics eller om det finns en fungerande sneak-variant 🙂

 

(hoppas inte jag hijackade tråden nu, känns som ungefär samma frågeställning som OP)

Redigerad av DanielMalmgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Nu har jag dock börjat läsa på om C-MAP Genesis

Her en NSS plotter med C-map men har inte kommit igång med Genesis men enligt fiskad kamrater så är dt suveränt. Själv får jag hålla mig till gamla spår dvs där jag varit tidigare och jag vet att det finns tillräckligt med vatten. Nu har jag blivit utlovad en privatlektion i Genesis så jag får väl börja använda det.

Till min andra plotter köpte jag ett begagnat Navionics kort. Inte helt up-to-date men mycket billigare.

Kan ju vara en tanke att i ditt fall leta efter beg. C-map kort och ladda in Genisis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Kan ju vara en tanke att i ditt fall leta efter beg. C-map kort och ladda in Genisis.

Ah, vänta nu... Nu känner jag mig riktigt korkad här, men är det så att för att kunna använda Genesis behöver man alltså ha ett C-map-kort i grunden så att säga? Känns som att det inte riktigt framgår någonstans, men det kanske är för att det är så självklart?

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, DanielMalmgren said:

Ah, vänta nu... Nu känner jag mig riktigt korkad här, men är det så att för att kunna använda Genesis behöver man alltså ha ett C-map-kort i grunden så att säga? Känns som att det inte riktigt framgår någonstans, men det kanske är för att det är så självklart?

 

/Daniel

Det tror jag inte? Jag har knappat in enhetens serienummer på Genesis och kan då ladda upp och ladda hem data. Förvisso sitter det ett Navionics-kort i enheten, och det är väl möjligt att de har koll på det automatiskt, men jag har inte angett i min Genesis-info att jag äger något kort.

 

Ett annat alternativ är ju förresten Reefmaster där man kan använda sin egen sonardata för att skapa sina egna sjökort till Simrad, Lowrance, och Humminbird. Men då har man ju inte tillgång till alla andras uppladdningar utan bara sina egna, och det kostar ungefär samma som ett sjökort. Fördelen med Reefmaster är väl mest att man kan sitta själv och redigera och ta bort punkter som är felaktiga mätningar (pga sjögräs o dyl), samt att man kan skapa mosaiker av sidescan.

Redigerad av Dan-Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, DanielMalmgren said:

Jag har själv en ny båt att hämta ut till våren, med en färdigmonterad NSS evo3. 

 

Har aldrig över huvud taget haft någon plotter förut, lite oklar över vad man kan göra med plottern i sig och vad man behöver mer för.

 

I FAQ för Genesis står det väldigt tydligt att det inte kan användas för navigering, men själva navigeringen har man väl redan i plottern ändå? Eller får man i plottern en blank karta med bara just det som finns i Genesis inlagt?

Vad du kan göra med plottern beror på vilken sonar-transducer du kopplar till. Har du ingen transducer kan du bara visa sjökort och koppla in vindmätare och liknande givare till displayen. Har du en ekolodstransducer kan du registrera djup, vilket då sparas i plottern och kan användas till Genesis osv. Om ekolodstransducern använder 83 kHz eller lägre (t.ex. 50 kHz) får du ekon längre ner i botten, eller under "bottenytan" om du förstår vad jag menar, vilket gör att du kan skapa kartor över bottenhårdhet osv. Bottenhårdhet används ofta när man fiskar för att avgöra var det finns mat som gör att fiskar dras dit. Om du har en downscan- eller sidescan-transducer (eller totalscan som har både down och side) så kan du även se mer detaljer av botten som ett fotografi ungefär, så du ser var det finns sjögräs eller död ved osv som kan vara bra att ha koll på när man fiskar.

 

Modern sjömätning har en massa krav på noggrannhet för att det ska få klassas som godkänt för navigering. Bland annat ska heltäckande bottenscanning göras, vilket bara fås av multibeam-ekolod eller interferometrisk sidescan. Fritidsbåtar har singlebeam-ekolod, alltså är de diskvalificerade för att leverera sjökortsdata utifrån teknik. Sen är det säkert fortfarande en del sjökort som baseras på gamla lodningar som gjorts med singlebeam eller ännu äldre med snöre och vikt, men moderna regler kräver heltäckande. Billigaste multibeam jag sett kostar 350'000kr och billigaste interferometriska sidescan jag sett kostar en knapp miljon, så det ligger en bit bort för fritidsfolk. Sen är det en massa annat som ska in om det ska användas för sjökort också, det räcker inte med hårdvara utan det ska kalibreras och man ska visa att man kan detektera objekt av en viss storlek, och jonosfäriska störningar som kan ha påverkat GPS:en osv osv osv. Ingen sån kontroll görs innan en automatisk uppladdning så även om det skulle bli standard på fritidsbåtar med multibeam så skulle det inte vara godkänt för navigering. 

 

Dessutom står det väl ofta på sjökort också att de inte är avsedda att användas för navigering? Någon slags friskrivning från ansvar? Med tanke på att det händer olyckor ibland pga att man zoomat fel osv och inte ser detaljer vid utzoomat läge så folk går på grund. Det är skepparen som har ansvar för båten, inte sjökortstillverkaren, och det uttrycks lättast genom att säga att "får ej användas för navigering" även fast det är precis vad alla använder det till. Det är min tolkning iaf. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

Ah, vänta nu... Nu känner jag mig riktigt korkad här, men är det så att för att kunna använda Genesis behöver man alltså ha ett C-map-kort i grunden så att säga?

C-map kanske inte behövs? Jag trodde det eftersom "Insight Genesis" är C-maps grej.

 

1 timme sedan skrev Dan-Erik:

Det tror jag inte? Jag har knappat in enhetens serienummer på Genesis och kan då ladda upp och ladda hem data. Förvisso sitter det ett Navionics-kort i enheten, och det är väl möjligt att de har koll på det automatiskt, men jag har inte angett i min Genesis-info att jag äger något kort.

Men kan du använda det i plottern dvs syns det som en del av sjökortet?

 

För bästa resultat om man ska sjömäta själv är en Structurescan givare (ca 3200kr). Den vanliga ekolodsgivaren ser ju bara rakt ner i en ganska smal stråle medan StructureScan ser långt åt sidorna. 

HÄR kan man se Genesiskartorna. Nedan en bild från Genesis över Djurö i Vänern.

 

Genesis - Djurö.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minutes ago, bhemac said:

Men kan du använda det i plottern dvs syns det som en del av sjökortet?

 

För bästa resultat om man ska sjömäta själv är en Structurescan givare (ca 3200kr). Den vanliga ekolodsgivaren ser ju bara rakt ner i en ganska smal stråle medan StructureScan ser långt åt sidorna. 

Jag har inte testat lägga in det i plottern faktiskt. Har bara inte tagit mig tid till det, kanske mest för att jag inte rört mig i något område där Genesis haft bättre data än sjökortet. Men jag har provat ladda hem och det gick bra, fick en sån AT5-fil och storleken visar på att den inte var tom. 

 

Eftersom jag ägnat mig en del åt professionell sjömätning och även har använt StructureScan3D så vill jag bestämt avråda från att använda den för sjömätning. Det är mest en rolig grej för att få en grov bild av hur det ser ut åt sidorna, och sidescan är bättre för det syftet. Noggrannheten för StructureScan är alldeles för dålig, då jag testat på relativt grunt vatten har det varit +/- 50 cm i djupled eller bitvis ännu värre och horisontellt kan det vara flera meters fel. Raymarine verkar ha lyckats bättre med deras RealVision, men jag har inte testat den själv, och deras sidovy går bara att visa i deras plottrar (Element osv); det går inte att föra över djupinfo till andra enheter eller kartor som man kan göra med Simrads StructureScan. I vilket fall är det inte information man kan lita på, och då tycker jag att det är bättre att vara utan så man inte fattar beslut utifrån en falsk visshet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Dan-Erik:

så vill jag bestämt avråda från att använda den för sjömätning.

Jag kan inte säga emot dig men vet att många, kanske de flesta kör just Strutrescan, jag ska lyssna med en kille somjag vet har mycket erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dan-Erik:

Vad du kan göra med plottern beror på vilken sonar-transducer du kopplar till.

 

Hmmm... Låter som att jag behöver kolla upp bättre exakt vad det är jag har egentligen. Jag har alltså köpt en ny Uttern och valt till deras "premium edition" och en av sakerna som ingår där är en "Simrad GPS/kartplotter 7" NSS Evo 3 med HDI-givare", har egentligen inte mer info än så. Kanske ska maila båthandlaren och fråga...

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, DanielMalmgren said:

 

med HDI-givare",

Downscan och ekolod. 83, 200, 455, 800 kHz där högre frekvens är mer detaljer och lägre frekvens är längre räckvidd. 
 

Ska du ladda upp till Genesis är det nog bäst att vara konsekvent och alltid köra med 83. Downscan används inte av Genesis utan det är bara för ditt eget nöje. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Dan-Erik:

Downscan och ekolod. 83, 200, 455, 800 kHz där högre frekvens är mer detaljer och lägre frekvens är längre räckvidd. 
 

Ska du ladda upp till Genesis är det nog bäst att vara konsekvent och alltid köra med 83. Downscan används inte av Genesis utan det är bara för ditt eget nöje. 

Då är ju kontentan att min utrustning är fullt tillräcklig för att mäta in till Genesis. Frågan är nog med andra ord om man kan köra Genesis utan att behöva köpa C-Map-kort. Behöver jag köpa kort så blir det Navionics+, vilket finns för relevanta sjöar.

 

Tror helt enkelt det blir att testa och utforska när jag sitter i båten. Ser fram emot denna vår! 😄

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Då är ju kontentan att min utrustning är fullt tillräcklig för att mäta in till Genesis. Frågan är nog med andra ord om man kan köra Genesis utan att behöva köpa C-Map-kort. Behöver jag köpa kort så blir det Navionics+, vilket finns för relevanta sjöar.

Jag fattar inte mycket av detta egentligen men undrar...

Om du kör med en plotter utan kort så borde du bara få den ytterst grova världskartan som brukar följa med och vad ska man med en plotter till då?

Speciellt i början när du inte har gjort några egna mätningar så borde kartbilden vara obrukbar.

Men jag kanske har missat något här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...