Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
mikaojje

Det här med teak

Rekommendera Poster

Hej

 

Ny båt nya utmaningar

 

Finns säkert 100 andra trådar men jag startar en ny. Jag är TOTALT novis på teak. 

och jag förstår att det finns mycket åsikter på hur man skall underhålla. 

 

1. Har köpt ett teakbord på Seasea enligt länk. https://www.seasea.se/bordsskiva-teak-60x90cm

    Hur behandlar jag detta på bästa sätt? Finns småbarn ombord, bordet kommer svara i solen emellanåt. 

    Länka gärna en produkt

 

2. Har teak på badbryggan enligt bifogad bild. Är lite gulgrön i färgen. Börjar också samla på sig smuts dom ni ser

     Vad gör jag med detta? 

 

3. Har även lite äldre teak på peken som är lite brunare i färgen. Som jag också behöver göra något med. 

 

 

Skulle vara väldigt tacksam för strukturerade svar och åsikter. Vill inte misshandla teaken. 

 

 

IMG_8400.jpg.e5a25628daa4ef827c7311d8a06f5a52.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tätta med såpa, inga kemikalier. Behöver man skydda teaken i tex ett bord så olja med kinaolja. 

Under säsongen kan man få göra om detta, tvätta och olja.

Olja inte inför vintern då möglar det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev mikaojje:

 

1. Har köpt ett teakbord på Seasea enligt länk. https://www.seasea.se/bordsskiva-teak-60x90cm

    Hur behandlar jag detta på bästa sätt? Finns småbarn ombord, bordet kommer svara i solen emellanåt

Har ett liknande bord som jag har fernissat. 
Länk till tråden här

http://www.maringuiden.se/forum/topic/53463-lacka-nåtat-teakbord/

Säkert inte det enklaste sättet men jag tycker det blev överlägset finast. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väldigt många på forumet som är säkra på hur det ”ska” vara. Mitt tips är att samla råden och sedan i lugn och ro söka på Google och läsa på om varje sätt, både för och nackdelar. Då kommer du nog närmast något du själv kan vara nöjd med.

 

Personligen skulle jag se bordet som den svåra uppgiften. Till badbryggan finns det flera alternativ som fungerar bra beroende på vilken finish som önskas. Bordet riskerar som du är inne på att få fläckar av matrester mm. Vissa hävdar att det finns matta lacker som fungerar på teak och en lack skyddar såklart bättre än olja.

 

En riktig båtsnickare/finsnickare kan nog besitta fler råd på vägen som inte bara fungerar online;)

 

Själv gillar jag inte alls den gråa looken, utan för mig gäller den ”nyslipade” färgen vilket tyvärr är fel åsikt om man vill ha det enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ChristerN: Där har vi det jag tänkte på! Grymt bra resultat och håller nog klart bättre än olja, såpa mm... Tror det var din tråd som skvalpade i bakhuvudet:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev ChristerN:

Säkert inte det enklaste sättet men jag tycker det blev överlägset finast. 

Det blir snyggast och så länge man inte utsätter bordet för väder och vind.

Teak inomhus ska vara lackad, men oljad eller obehandlad utomhus. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev bhemac:

Det blir snyggast och så länge man inte utsätter bordet för väder och vind.

Teak inomhus ska vara lackad, men oljad eller obehandlad utomhus. 

Visst klarar sig ett välförnissat bord bra utomhus. Det ska bara inte bada hela tiden. 
Dagens teak är också av så mycket sämre kvalitet än tidigare. Det är snabbare vuxet och innehåller väsentligt mycket mindre fett vilket gör att det aldrig får den där fina gråa lystern som gammal, välbehandlad, teak får utan flisar upp sig ganska omgående. Gissar att bordet ifråga innehåller den nyare typen av teak. 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev ChristerN:

Visst klarar sig ett välförnissat bord bra utomhus.

Nja, hela min sittbrunn var lackad, gammal fin teak. Det håller några år sen släpper det här och där. Bara att skrapa upp och lägga 7 lager igen. Så håller det på, nya ställen varje år tills det är dags att skrapa ner allt och börja om från början. Ett bord som man kan renovera under vintern går kanske bra men det blir en del jobb, i synnerhet om man jämför att olja.

 

Modern teak innehåller lika mycket olja men den är porösare så man förlorar fettet snabbare. Men all teak föloror sitt fett med tiden och det måste alltid få nytt fett. Såpa innehåller fett precis som oljan men de flesta kemikalier förstör fettet vilket gör att teaken med tiden blir torr och spröd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bhemac:

Nja, hela min sittbrunn var lackad, gammal fin teak. Det håller några år sen släpper det här och där. Bara att skrapa upp och lägga 7 lager igen. Så håller det på, nya ställen varje år tills det är dags att skrapa ner allt och börja om från början. Ett bord som man kan renovera under vintern går kanske bra men det blir en del jobb, i synnerhet om man jämför att olja. 

Tricket för att få all fernissa att hålla är ju att man mattslipar den och lägger på ett nytt lager varje år. Annars blir det som du beskriver. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har (tror jag) ett teakbord från Biltema. Det följde med båten och är lackat någon gång före 2011. Det har hållit bra så det går ju att få det att hålla. Gissningsvis har vi använt bordet runt 1500 måltider.

 

Bordet är inte fernissat utan någon form av lack har man använt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Feta potatischips är bra att lägga på (mosa in) matbord av teak... 😃

Njae, det blir en ojämn inoljning...

 

Om du oljar in matbordet med lämplig olja, så tänk på att inte lägga någonting du skall äta på bordet i alla fall inte de första dygnen efter inoljning. Jag lade vitt formbröd, rostbröd, innan rostningen på ett nyligen inoljat bord, dom brödbitarna smakade inte så gott efteråt...

-Om nu detta är ett strukturerat svar eller ej, men ett litet tips i alla fall.

 

Teak på badbryggan är väl kanske inte så praktiskt, men så är det även på min båt, det gröna är ju alger om någon nu undrar. Såpa av valfri färg och rotborste funkar, sedan minns jag ju inte om man skall skrubba med eller mot fibrerna, mot?, men varje vår brukar det vara någon som berättar hur det skall vara. Men gör inte som jag gör, jag kör med högtryckstvätten, det är inte så bra, då slits träet snabbt, och jag kan väl berätta att det inte var i så god kondition när jag köpte båten heller. Jag har slipat en gång med maskin och grovt papper då det såg fördj__ligt ut första säsongen, en båtgranne sade att det var bortom all räddning, men så illa var det nog inte. Nästa gång blir det durkplåt i marinaluminium, det är himla snyggt....😖

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev mikaojje:

2. Har teak på badbryggan enligt bifogad bild. Är lite gulgrön i färgen. Börjar också samla på sig smuts dom ni ser

     Vad gör jag med detta? 

Personligen tycker jag obehandlad teak är snyggast och enklast att underhålla. Jag hade tvättat med mjuk borste teakrengöring/gul såpa+mögelmedel, låtit torka och sedan slipat lätt. Därefter låtit trät få sin naturliga färg. Nyoljad teak är väldigt snyggt men blir snabbt smutsigt och får lättare mögelangrepp vilket innebär en massa onödigt jobb varje år...

 

Vad säger proffsen? Här är en bra film i ämnet: https://hamnenplay.solidtango.com/video/131009-hostrustning-2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Medans du ligger på land och kan samla upp spillet så testa med Klorin och Såpa. Vet att det inte är så 2019 att rekommendera klorin men det funkar bra på teak om man skall göra en grovrengörning. Sedan kan du underhållstvätta med såpa i fortsättningen.

 

Håller med tidigare talare. Neutralt och obehandlat på utsatta områden som en badbrygga, annars måste den slipas och oljas varje år för att se ut så som alla vill att det skall se ut. Var dock noga med att hålla rent ofta när teaken är neutral. Det får inte bli sunkigt grå/svart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teaken ute tvättar du ren, är det gammal olja eller lack kvar slipa teaken ren. Låt den sedan vara obehandlad den blir snyggt grå och lätt att hålla ren.

Teaken inne t.ex. på ditt bord kan du lacka med mattlack, olja däremot drar åt sig smuts och du får underhålla det flera gånger under säsongen men det blir bara mörkare och fulare för varje år. Jag tycker kortfattat, lack inne och trärent ute.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En springande punkt när det gäller bordet är ju om det ska var ute eller inne.

 

Om taken ute ska var grå eller brun är bara en fråga om arbete. Obehandlad teak är inte underhållsfri men oljad kräver lite mer arbete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Badbryggan på vår Saga 310 var obehandlad och mycket smutsig.

Köpte ett kitt på Erlandsons i våras.

Det var nog tillfälligt erbjudande för det är ersatt med detta som borde vara lika bra?

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Farg___Batvard/Traolja_Kapell_Textilvard/Tra___Teakolja/SNAPPY_TEAK_NU_KITS?id=22302

Vi skrubbade för glatta livet.

Det krävdes enorma mängder vatten för att skölja bort rengöringsmedlet men det blev otroligt snyggt till slut.

Till hösten hade det ljusnat rejält men nu är det i alla fall renare.

Blir varmt vatten och Såpa till våren, sedan  ny olja.

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

 

Det var lite som jag tänkte att det finns mycket åsikter och att man får göra som man vill. 

Jag tror jag föredrar den "gulare" "nyalagda" looken på badbryggan.Kan ja behålla den så på något sätt? Om jag använder ex snappy teak eller teak sealer etc, får ja då en mycket "brunare" teak? Min teak på badbryggan ser bara ut att vara smutsig? Tror inte jag behöver använda ngn restorer utan att de räcker med såpa som många föreslår.  Men efter såpan då? Har inget emot lite vårfix varje år, hela vinterhalvåret är tillägnat båten ändå

 

Ärligt talat vet ja inte ens om det är teak som ligger på badbryggan, vet heller inte om de är behandlat med något sen tidigare. Åsikter på de?  

 

Vitt/grått är också fint men känns mer hemma på en nordisk båt som jag köper när budgeten tillåter ;)  (Finns en annan Searay här med en riktigt "grå" badbrygga, men den kanske är misshandlad)

 

Ang bordet; Uppenbart att ja får behandla med något. Det kommer vara under kapell men i solen när det är väder. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var försiktiga med Snappy Teak. Som engångslösning för att snabbt få rent kanske, men jag skulle inte ha det som en årlig rutin. Medlet är synnerligen starkt och bokstavligen talat löser upp teaken så man kan borsta ur smutsen genom att gräva ner sig i fibrerna.

 

Det finns ingen enkel genväg att ha den där nya looken år ut och år in. Det kräver slipning varje säsong och då får du en teak som lever ett kort liv. Som redan nämnts - satsa istället på en naturlig grå look.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev MinbusNimbus:

Var försiktiga med Snappy Teak.

Och andra kemikalier, det finns folk som ska ha lyckats förvandla ett nytt teakdäck till en grå/brun gegga på 5 år.

Vill man ha ett brunt däck så olja men oljan måste oftast tvättas bort/ersättas ett par gång per säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...