Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kramer

Köpguide, begagnad 4 takt.

Rekommendera Poster

Käraste maringuiden. 

 

Jag tänkte köpa mig en fyrtaktare. Jag behöver runt 50häst till min Selco som ligger i en insjö i Östergötland. På båten har jag en hemmasnickrad förhöjare så båten  så båda rigglängder funkar bra. 

 

Min budget är max 40 papp. Båten används till bad och pyttelite fiske men inget trollande. 

 

Jag förstår att timmar och slitage är en självklar faktor för en motor men jag tänker på kända spädbarnssjuke-symptom hos olika tillverkare? Typ årgångar att passa sig för etc.

 

tack och god jul alla experter ute i stugorna!

 

mvh//Kramer 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min närmsta marina servar Honda och murklor, eller det är iaf vad dom säljer nytt. I samma hus (Tranås) finns ett företag som verkar serva typ allt, vet inte om dom är speciellt bra på något. 

 

Dela gärna högst subjektiva grejer om diverse tillverkare. Vet att det funnits historier om frost/saltsprängning i äldre hondor samt dåliga växelhus/vev i Yamaha. 

 

Jag är varken eller när det kommer till att meka. 

 

Mvh//Axel

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får ju inte så många svar här så jag flikar in en liten synpunkt. 
Om du köper en 50-hästare så är de flesta nyare långriggade. Detta gör att en ev försäljning i framtiden blir lättare än med en ”normalriggad” motor. 
Att köpa något som du har nära till service med är helt rätt tänkt och de jag känner som har Honda är nöjda. Men frågan kanske närmare är hur väl din Selco klarar tyngden från en modernare 4-taktare? Dessa lär ju ligga mellan 97-115 kg plus soppatank. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-16 vid 21:23 skrev ChristerN:

Du får ju inte så många svar här så jag flikar in en liten synpunkt. 
Om du köper en 50-hästare så är de flesta nyare långriggade. Detta gör att en ev försäljning i framtiden blir lättare än med en ”normalriggad” motor. 
Att köpa något som du har nära till service med är helt rätt tänkt och de jag känner som har Honda är nöjda. Men frågan kanske närmare är hur väl din Selco klarar tyngden från en modernare 4-taktare? Dessa lär ju ligga mellan 97-115 kg plus soppatank. 

Inte min båt härunder men tror att det borde vara lugnt. Jag har en rival, alltså den största modellen på 4,8 m. Den är godkänd för 60 Hp men då såklart 2 takt.

C3ACD649-F1BE-42A1-AD82-883DDD58884F.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...