Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Botved

Axelkoppling flänskoppling

Rekommendera Poster

Är det någon som vet hur flänskopplingen på Yanmars backslag sitter fast? Om det är kona och krysskil, eller splines? Är den konad så är jag nyfiken på om någon vet vilken kona det är. Det gäller Yanmars små backslag på 1gm motorerna.

Redigerad av Botved

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Det var synd. Då får jag försöka med annan lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska ha bort flänskopplingen från backslaget så tänk på att muttern som håller det på plats är bakvänt gängad (vänstergänga).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Lintott:

Om du ska ha bort flänskopplingen från backslaget så tänk på att muttern som håller det på plats är bakvänt gängad (vänstergänga).

Tack. Det tänkte jag inte på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en konad koppling med krysskil från en annan typ av axel som jag hade tänkt att flytta över till ett backslag på en Yanmar 1gm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den konade delen av propelleraxeln brukar vara vänd mot propellern (o där används ibland även krysskil). För att spännna åt en kona behövs en mutter som drar fast konan och det lär bli svårt att applicera på backslagssidan (finns det en gänga utanför konan?). Du har inte tänkt fel på hur axeln ska vara vänd?

 

OM konan ska vara vänd mot backslaget - är diametern på axeln samma som hålet i flänskopplingen? Då går det kanske att kapa konan o dra fast axeln i flänskopplingen.

 

Det som svarats tidigare om splines (o min kommentar om vänstermuttern) gäller den del av flänskopplingen som är fastdragen i backslagets utgående axel. Den delen av flänskopplingen har som enda funktion att bultas samman med den andra delen av flänskopplingen som klämmer fast propelleraxeln. (Det sitter en flänskoppling på backslaget o en runt propelleraxeln.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är helt med på allt du skriver. Min fråga gällde bara utgående axel från backslaget. Den kopplingen kan jag behöva byta för att det ska passa mot gamla prylar som redan finns i båten. Renoverar en båt från 1968 där man konstruerat ett eget trycklager och den främre halvan passade mot gamla backslaget men inte mot det nya. Därav skulle jag velat skifta kopplingen mellan nya och gamla backslaget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...