Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
spantadeKarro

Bo i segelbåt i Stockholmstrakten

Rekommendera Poster

Hej!

 

Undrar om det finns någon hamn i Stockholm/Stockholmstrakterna som tillåter att man bor i sin båt? Jag mejlade Pampas Marina och frågade men de tillät det ej eftersom de platser som de hade ämnade för det redan var upptagna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del av de båtar ("skepp") som ligger längs Stockholms kajer verkar vara bebodda. Jag tror att det är Stockholms Hamn som hanterar dessa platser.

Här https://www.stockholmshamnar.se/stockholm/kajplatser/fritidsfartyg/skeppsforeningar/  hittar du kontakter till de skeppsföreningar som finns längs de olika kajerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att hitta kajplats och få bo på båt verkar krångligt i Stockholm. Kanske finns någon privatperson som har någon brygga?

I Nynäshamn kan man hyra i gästhamnen under vintern. 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kolla med Solna stad, har för mig att de lättat lite på reglerna. Nacka och Vaxholm har jag också fått för mig är bra (mindre dåliga) "boibåtkommuner".

 

Generellt verkar det svårt att bo lagligt på båt i Stockholmsområdet. Det skulle kunna vara kommunen som har en övergripande koll så pröva att kontakta alla kommuner med "sjötomt".

 

Funkar inte det så får du nog maila till alla båtklubbar och marinor.

https://bas.batunionen.se/forbund/medlemsklubbar/saltsjo-malarens-batforbund

 

Vi hade tankar om att flytta in i båt på 90-talet, men det blev radhus istället. 🙁

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl som i Göteborg och troligtvis som i övriga landet också?

Man får inte lov att bo på en adress som flyter. Men jag vet att hos till exempel GKSS i Långedrag så kan man mantalsskriva sig på deras brevlåda på land och bo på båten. Jag gissar att sammaledes råder runt i kring Stockholm. Om bryggföreningen är privat och har en brevlåda på t.ex Strandvägen i Stockholm så tillåter nog (?) den föreningen att man bor ombord på båten.

Tittar man på blocket så förekommer det ibland bobåtar med fast kajplats där säljaren bor och har bott på båten under många år på just den kajplatsen.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/charmig_segelbat_bobat/84256692

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar :) Förstår att man inte kan skriva sig på själva båtens adress utan det får väl bli marinans eller någon annanstans. Ska efterforska lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog så att man inte får bo var som helst men vad gör de som inte har någon riktig adress att bo på. 

Är det straffbart att inte ha en fast adress?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Är det straffbart att inte ha en fast adress?

Nej men du kan tex inte jobba, ha bil mm. Allt kräver ett ställe där man är mantalskriven. Men det kan mycket väl vara hos en kompis mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa av skeppsföreningarna i går det skriva sig på och koppla in avlopp osv på tex. södra Mälarstrand. Dock inte en susning om vilka och hur man får plats.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att det bor folk på Bullandö året runt. Det går buss dit, men ganska sällan tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har båt på Bullandö Marina och man får inte bo i båten när den ligger på land.

Men det betyder ju inte att det inte sker... I år testar de vinterförvaring i vattnet och då kanske det är andra regler från marinan, jag vet inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skuta eller större fiskebåt (ombyggd) fungerar men det kostar mycket pengar, och innebär en hel del arbete. Är det en kall vinter så gäller det att hålla isen borta från skrovet. Motorn måste fungera (och det är inga små monster). De flesta får sin huvudsakliga värme från riktiga vedkaminer (med allt vad det innebär). Troligtvis måste du ha ett system med gasol för direkt uppvärmning av varmvatten. Du måste boka plats i torrdocka där du endast har ett fåtal dagar på dig att laga skador, dreva om, fixa runt propeller, ta bort färg och måla om. Ofta behöver man vara flera om man ska hinna med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

Är det en kall vinter så gäller det att hålla isen borta från skrovet

Nej man har i alla tider låtit dem frysa fast, inga problem men det är bra att en plåtskoning i vattenlinjen.

El är väl det vanligaste sättet att värma, förr hade man vanlig pannor eller Reflexkamin men det brukar bli dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev bhemac:

Nej man har i alla tider låtit dem frysa fast, inga problem men det är bra att en plåtskoning i vattenlinjen.

El är väl det vanligaste sättet att värma, förr hade man vanlig pannor eller Reflexkamin men det brukar bli dyrare.

På den tiden när min morbror låg i Stockholm så var det ingen på bryggan som lät sina båtar frysa fast någon längre tid. Alla hjälptes åt att se efter varandras båtar. Eluppvärning var inte ett alternativ varför minns jag inte, men troligtvis så fick man samsas om den el som fanns tillgänglig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Peka67:

Eluppvärning var inte ett alternativ

Nuförtiden är el ganska vanligt.

Kolla de skutor mm som ligger året runt i Stockholm, har de strömbildare el likn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...