Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
liinden

Lithiumbank tillsammans med blysyrabank – laddning via generator

Rekommendera Poster

Bakgrund

Jag funderar på att byta ut min husbank till lithium, men behålla mitt startbatteri som blysyra. Till min Lithiumbank kommer jag installera batteristyrning som stänger av banken vid över/underspänning.

 

Fråga/fundering

Jag har en Volvo Penta MD11C med en generator kopplad till en laddningsfördelare. Det är Volvos originallösning med diodbrygga och spänningsjusterare för att ladda start/husbanken samtidigt. Under laddning kan, teoretiskt sett, lithiumbankens batteristyrning bestämma sig för att den inte vill ta emot mer laddning och sluta acceptera inkommande ström.

 

  • Vad kan detta få för sidoeffekter?
  • Generatorn bör väl inte ta skada då blysyrabatteriet kan fortsätta laddas hela tiden? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bly ill start och LiFePO4 som husbatteri men jag ha en Sterling ProAltC som fördelar laddningen och ger en optimerad laddning av LiFePO4 batterierna. Det fungerar perfekt.

Hur det fungerar utan Sterling vet jag inte, det måste man nog kolla. I normalfallet är det ju blybatteriet som bestämmer laddspänningen men hur det blir här vågar jag inte gissa på.

För LiFePO4 vill jag ha dubbla säkerhetssystem, det har jag dels med Sterling, dels GWL Cell Performance Monitor som håller koll på cellnivå. Livrem och hängslen alltså men LiFePO4 är dyra batterier.

Generatorerna är inte speciellt pålitliga, det händer att de kokar sönder batterier. GWL borde ge ett bra skydd men som sagt, jag vill dubbel säkerhet.

 

Annars är nog GWL övervakaren nog det bästa och säkraste man kan ha, rekommenderas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Jag har bly ill start och LiFePO4 som husbatteri men jag ha en Sterling ProAltC som fördelar laddningen och ger en optimerad laddning av LiFePO4 batterierna. Det fungerar perfekt.

Hur det fungerar utan Sterling vet jag inte, det måste man nog kolla. I normalfallet är det ju blybatteriet som bestämmer laddspänningen men hur det blir här vågar jag inte gissa på.

För LiFePO4 vill jag ha dubbla säkerhetssystem, det har jag dels med Sterling, dels GWL Cell Performance Monitor som håller koll på cellnivå. Livrem och hängslen alltså men LiFePO4 är dyra batterier.

Generatorerna är inte speciellt pålitliga, det händer att de kokar sönder batterier. GWL borde ge ett bra skydd men som sagt, jag vill dubbel säkerhet.

 

Annars är nog GWL övervakaren nog det bästa och säkraste man kan ha, rekommenderas!

Tack för ditt inspel! Kul att du kör lithium i din båt. Jag hade tänkt att ha ett BMS kopplat till varje cell som skydd, så den delen känner jag mig trygg med. Blir spänningen in till lithiumbanken för hög kommer den hantera det. Jag funderade dock på vad som händer med generatorn då. Någon stans måste ju strömmen ta vägen. Laddar den helt enkelt bara upp startbatteriet fortare då mån tro?

 

Också kul att du länkade just ev-power. Jag tycker Winstoncellerna på deras webbplats verkar väldigt prisvärda. Är det dessa du har satsat på? Om man inte räds att koppla lite själv skulle jag vilja påstå att man räknar hem en investering i lithiumbatterier. AMG-batterier är verkligen inte helt gratis, och antal användbara Ah är färre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör Winston och har handlat det mesta från EV.

Har ingen balansering och har ännu inte sett något behov av att balansera cellerna. Känns som en önödig kostnad om man inte plågar batteriena hårt som i en bil.

Från början använde jag en solrgulator för att se till att batterierna inte blev för mycket urladdade. Victron skyddar mot överladdning.

Sen köpte jag en GWL protection samt två relän, ett för laddning och ett för uttag. Den ger ett perfekt skydd och kan också larma om spänningen blir för låg. Mitt batteriinstrument Victron BMV-702 har också larm så man får en förvarning  innan det blir svart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör som andra:

 

Start: AGM - äldre och börjar bli trött.. 

Förbrukare: Lithium - egenbyggd bank 360Ah. I förra båten hade jag Lågspänningsskydd, det har jag struntat i när jag flyttade över till nya båten. Nu har jag en solcell - med rätt regulator (victron). 

Motor: D2-40 

Det fungerar perfekt för mig. 

 

I förra båten hade jag TAMD74 x2 - dom generatorerna var lite äldre, kablaget var tunnare - där fick jag aldrig laddningen att fungera som jag ville - modern generator verkar vara ett tips. 

 

Vidare har jag sett endel intressant info kring generatorer och Litium. Eftersom belastningen blir hög på generatorn när det laddar skall man INTE köra på tomgång då generatorn inte får tillräckligt med laddning. Man kan ju kika på vattenkylning om man vill vara på den säkra sidan. 

 

Jag har inte bestämt om jag skall strunta i att köpa nytt startbatteri eller om jag skall köra enbankslösning. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev RikardE:

INTE köra på tomgång då generatorn inte får tillräckligt med laddning

”tillräckligt med kylning” vet jag att du menar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev RikardE:

Jag kör som andra:

 

Start: AGM - äldre och börjar bli trött.. 

Förbrukare: Lithium - egenbyggd bank 360Ah. I förra båten hade jag Lågspänningsskydd, det har jag struntat i när jag flyttade över till nya båten. Nu har jag en solcell - med rätt regulator (victron). 

Motor: D2-40 

Det fungerar perfekt för mig. 

 

I förra båten hade jag TAMD74 x2 - dom generatorerna var lite äldre, kablaget var tunnare - där fick jag aldrig laddningen att fungera som jag ville - modern generator verkar vara ett tips. 

 

Vidare har jag sett endel intressant info kring generatorer och Litium. Eftersom belastningen blir hög på generatorn när det laddar skall man INTE köra på tomgång då generatorn inte får tillräckligt med laddning. Man kan ju kika på vattenkylning om man vill vara på den säkra sidan. 

 

Jag har inte bestämt om jag skall strunta i att köpa nytt startbatteri eller om jag skall köra enbankslösning. 

 

Efter att ha läst på och kollat ett antal klipp på youtube kom jag till slutsatsen att jag nog behöver något mellan, precis så som @bhemac har. Annars kommer nog generatorn grillas på tomgång. Nån DC-DC laddare där man kan ställa laddningen till lithiumbanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte installera lithium till förbrukningsbatteri till våren och AGM för start, och tanken är så här:

Jag har manuellt skiljerelä mellan startbatteri och förbrukning, och solcellerna laddar idag direkt mot förbrukning. Jag är mest en weekend åkare, så min tanken är att motor laddar bara startbatteri och solcellern (men en MPPT för lifepo4) laddar bara förbrukningen (lithium). Dvs skiljereläet är alltid frånkopplat.

Även om jag skulle tömma batteri under helgen, så några soliga vardagar skulle ladda upp dem igen, eller så kopplar jag in 220v laddaren.

Självklart får man vara lite försiktig att koppla ihop dem om lithium är tomma, kommer troligen att tömma start batteriet, även om motorn är igång. Start batteri, ca 70ah, och lithium 150ah

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev RikardE:

Jag har inte bestämt om jag skall strunta i att köpa nytt startbatteri eller om jag skall köra enbankslösning. 

Ha ett separat startbatteri, startmotorn kommer att ta mycket stryk om de drivs med 360Ah litium. Det kan nog vara fara för kuggar mm också.

Jag har kvar AGM till start, tycker det fungerar bra och, det är en reserv som kan driva en VHF och annat i nödfall.

 

Min generator har klarat sig hittills men den blir. Luftintaget till motorn får blåsa på generatorn men det kanske får bli en extra fläkt.

Min Sterling kan ju strypa laddningen om generatorn blir för varm, den givaren har jag inte kopplat in ännu.

I förra båten hade jag en väldigt liten diesel som fick tai rejält om batterierna var urladdade. Där körde jag ett skiljerelä kopplat på generatorn och ett tidrelä så att det tog minuter innan batterierna började laddas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, en snabb mellanfråga;

 

"Min Sterling kan ju strypa laddningen om generatorn blir för varm, den givaren har jag inte kopplat in ännu." 

 

Stryper Sterlingen laddningen om generatorn blir för varm, eller kopplar den generatorn helt bort från laddning tills temperaturen har kommit ner ?

 

I min Sterling är värmegivaren till generatorn kopplad, men jag har inte ännu fjärrpanelen så att jag skulle ha märkt om den kopplat bort generatorn förra sommaren. Dock laddar den bara AGM batterier för tillfället, men sneglar hela tiden på Lithium...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev MinorOffshore:

Stryper Sterlingen laddningen om generatorn blir för varm, eller kopplar den generatorn helt bort från laddning tills temperaturen har kommit ner ?

Som jag förstår det så stryps strömmen. Vilket är ganska enkelt eftersom det finns en DC/DC omvandlare.

Strömmen till startbatteriet påverkas inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni är rädda för att generatorn (eller någon annan komponent) ska ta/ge för mycket el-ström, varför då inte sätta in en säkring imellan, eller shunt resistor, eller strömbegränsare (lm317).

 

Själv har jag funderat, på att bygga litium -energibank som funkar som ersättning till usb-laddare (4,5v), samt ersätta bly bilbatteri (12v), samt laptopladdare (20v), samt elcykelbatteri (36v) (samt 48v). Men jag lutar mot att anv dc-dc converters (både vid landning och förbrukning), egenhändigt vanskligt hursom..

 

Någon som vet vad som händer om man tappar litium i vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Perrr:

Om ni är rädda för att generatorn (eller någon annan komponent) ska ta/ge för mycket el-ström, varför då inte sätta in en säkring imellan, eller shunt resistor, eller strömbegränsare (lm317).

Det är inte för hög ström man behöver skydda sig mot utan för hög spänning, då hjälper inte en säkring eller shuntresistor, då behövs en spänningsvakt eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev bhemac:

Det är inte för hög ström man behöver skydda sig mot utan för hög spänning, då hjälper inte en säkring eller shuntresistor, då behövs en spänningsvakt eller liknande.

Finns det någon enkel elektronikkomponent för detta mån tro?

 

När det gäller generatorns kylning på låga varvtal är det väl strömmen som behöver begränsas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev bhemac:

Det är inte för hög ström man behöver skydda sig mot utan för hög spänning, då hjälper inte en säkring eller shuntresistor, då behövs en spänningsvakt eller liknande.

Nähe, men det skadar inte med säkring. Har din generator någon specifikation, pdf-fil

? Är det inte ren dc, så bör strömmen filtreras, samt ha någon "flyback diod" konstinstallation, kanske någon fet kondensator, dono.. Men det borde dv laddare ämnade för ändamålet redan vara utrustade med, men din generator strular med din "Sterling ProAltC" (eller vad som är 1a apparat inkopplad)??

 

Eller snöa in på min lösning med "dc dc converters", finns med både dv spännings och ström skydd. Här är en fet en (jag tror jag behöver minst 1000w buck boost), denna dock enbart boost: https://www.banggood.com/DC10-60V-30A-1500W-To-12-90V-Boost-Converter-Step-Up-Power-Supply-Module-p-1076169.html?cur_warehouse=CN

 

Här är en buck boost, men inte lika hög effekt (och inte lika många skydd): https://www.banggood.com/DC-DC-Boost-Buck-Adjustable-Step-Up-Step-Down-Automatic-Converter-XL6009-Module-p-1087346.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Perrr:

Här är en fet

Som tål max 30A på ingången dvs 360W.

Den ProAltC jag har en DC/DC omvandlare på 130A

--

Säkringar är aldrig fel men ett dåligt skydd mot höga strömmar.

En normal säkring ska hålla minst 1 timma för en ström som är 45% högre än märkströmmen.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev bhemac:

Som tål max 30A på ingången dvs 360W.

Den ProAltC jag har en DC/DC omvandlare på 130A

--

Säkringar är aldrig fel men ett dåligt skydd mot höga strömmar.

En normal säkring ska hålla minst 1 timma för en ström som är 45% högre än märkströmmen.

Ja den är för liten. Men Victron nämner buckboost som en lösning mellan generator och lithiumbank, så principen är inte dum! 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev liinden:

Ja den är för liten. Men Victron nämner buckboost som en lösning mellan generator och lithiumbank, så principen är inte dum! 🙂 

Det finns flera och det är precis det Sterling ProAltC använder, alltså n DC/DV omvandlare.

Samtidigt får man en helt optimalt laddning av batterierna, ProAltC kan man ställa öm för AGM, våta bly eller LiFePO4.

Buck boost är bara en teknik som vissa DC/DC omvandlare använder.

 

4 timmar sedan skrev liinden:

Finns det någon enkel elektronikkomponent för detta mån tro?

Visst finns det det sådana sm stänger av om spänningen eller strömmen blir för hög men för att kunna reglera ned spänning/ström krävs en DC/DC omvandlare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-14 vid 14:13 skrev bhemac:

Ha ett separat startbatteri, startmotorn kommer att ta mycket stryk om de drivs med 360Ah litium. Det kan nog vara fara för kuggar mm också.

Jag har kvar AGM till start, tycker det fungerar bra och, det är en reserv som kan driva en VHF och annat i nödfall.

 

Min generator har klarat sig hittills men den blir. Luftintaget till motorn får blåsa på generatorn men det kanske får bli en extra fläkt.

Min Sterling kan ju strypa laddningen om generatorn blir för varm, den givaren har jag inte kopplat in ännu.

I förra båten hade jag en väldigt liten diesel som fick tai rejält om batterierna var urladdade. Där körde jag ett skiljerelä kopplat på generatorn och ett tidrelä så att det tog minuter innan batterierna började laddas. 

Tanken med separat startbatteri har jag av flera anledningar. 

 

Dels så blir startströmmarna begränsade - har dock en kompis som har enbanks lösning som fungerar mycket bra. 

 

Dels så tror jag att generatorn mår bra av att ha något att jobba med. Jag har sett på inströmmarna till Lifepo banken att den sjunker när batterierna är toppladdade. Då går laddningen över till startbatteriet. 

Hade jag haft en banks lösning och dessutom en Högströms skydd som klipper generatorn så dödar man nog snabbt generatorn när den går från full ansträngning till inget. 

 

En DCDC kanske är en bra idé för att få lite ordning och reda och låta generatorn få ett lugnare liv. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla DC-motorer behöver en begränsning av startströmmen, åtminstone om motorn är på mer än 0,5 hk. I stora likströmssystem har man därför "pådrag". I bilen/båten har man en enkel och elegant lösning genom blybatteriets inre motstånd som gör att spänningen sjunker vid belastning. Ofta är man nere på 9-10 volt när startmotorn drar igång. Kan man se spänningen precis när det börjar är den nere på kanske 6V.

LiFePO4 sjunker nästan inget vid stor belastning och man får en enorm strömrusning som förr eller senare kommer att slita sönder startmotorn.

 

Med tanke på att generatorns reglersystem är ganska rudimentärt så bör man nog ha antingen en betyligt mer avancerad reglering eller en DC/DC omvandlare.

 

En modern generator tål att gå utan belastning men kopplar man bort den samtidigt som generatorn laddar fullt så får man en ordentlig transient som kan rensa ganska mycket. Moderna bilar brukar ha detta skydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev bhemac:

Som tål max 30A på ingången dvs 360W.

Den ProAltC jag har en DC/DC omvandlare på 130A

--

Säkringar är aldrig fel men ett dåligt skydd mot höga strömmar.

En normal säkring ska hålla minst 1 timma för en ström som är 45% högre än märkströmmen.

Den 1a jag länkade till är upptill 1500W, vilket räcker långt vad gäller elcykel, eller laptop (ca 300w), mm. (ämnas 30A max ingångsströmmen. dock annan utstöm iom switchat-aggr)

 

130A som du vill anv, är mycket. -spänningen kvittar vid dimensionering av kabel, i storleksordningen industrifastighet..

 

En säkring kan hålla på momentan överström inom 1min. Men sedan finns sk tröga-säkringar, samt förmodligen högre värden på säkringar.

 

40 minuter sedan skrev RikardE:

Tanken med separat startbatteri har jag av flera anledningar. 

 

Dels så blir startströmmarna begränsade - har dock en kompis som har enbanks lösning som fungerar mycket bra. 

Näe, man vill nog inte begränsa startströmmen??

 

40 minuter sedan skrev RikardE:

Dels så tror jag att generatorn mår bra av att ha något att jobba med. Jag har sett på inströmmarna till Lifepo banken att den sjunker när batterierna är toppladdade. Då går laddningen över till startbatteriet. 

Hade jag haft en banks lösning och dessutom en Högströms skydd som klipper generatorn så dödar man nog snabbt generatorn när den går från full ansträngning till inget. 

 

En DCDC kanske är en bra idé för att få lite ordning och reda och låta generatorn få ett lugnare liv. 

 

Varför inte skippa BlyBatterier?

 

Litium och Bly -celler har ju andra spännings nivå, mm. Nu har jag inte sett något system som anv båda samtidigt.. Men kan lät föreställa mig att det ändå blir dubbelt med komponenter/apparatur, och ca kvadraten så komplext för att få att funka.

 

Vet jag satt och räknade på ett tag sedan, hur man skulle serie/parallell -koppla litiumceller, till ett batteri med varierad spänning alltså. 1 cell 3.6v (3-4), 12v som för blybatteri (går egentligen inte, eller 3-4 celler), 36v (10celler, eller 5*2, där 5 är primtal), 48v (14celler, eller 7*2, där 7 är primtal). Vore bäst att ha säge binär följd, för ev fast koppling.  Och varför man ska behöva BMS, eller balanserad -laddare (som vissa RC -hobbyister anv)? Vore ju bättre att ladda alla celler parallellt, och sedan swicha/koppla om batteriet till önskvärd spänning vid anv (men iom att vissa spännings nivåer är med produkten primtal 5, 7 etc så går inte det).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Perrr:

Den 1a jag länkade till är upptill 1500W, vilket räcker långt vad gäller elcykel, eller laptop (ca 300w), mm. (ämnas 30A max ingångsströmmen. dock annan utstöm iom switchat-aggr)

Likväl kan man bra mata in 30A vid 12V vilket ger en max uteffekt på 360W. 

 

40 minuter sedan skrev Perrr:

En säkring kan hålla på momentan överström inom 1min. Men sedan finns sk tröga-säkringar, samt förmodligen högre värden på säkringar.

Hur säkringar beter är ganska standardiserat. Normala säkringar har sk C-karaktäristik vilket tex innebär att de ska klara 145% i en timma.

46 minuter sedan skrev Perrr:

Vore ju bättre att ladda alla celler parallellt,

Nix. Därför använder man helst inte parallellkopplade Litiumbaserad batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Nix. Därför använder man helst inte parallellkopplade Litiumbaserad batterier.

Wut? Jo det går bra att ladda lithium-celler parallellt, de kan vara av nästan hur skiftande karaktär som helst, olika kapacitet inre-resitans..  Samma sak med blybatterier mm, det är bara sätta dom parallellt. Bra dock om spänningen är ungefär samma innan laddningen (eller anv extra lång tråd).

 

Däremot bör man vara uppmärksam på att det är samma kapacitet som seriekopplas! (nästa cell-block i serie bör ha ungefär samma Ah eller Wh.. -därav hela mojset med BMS, balancingcharging, checkers.

 

 

Flertalet "DC-DC converters" går anv som batteriladdare, vilken enkelt enbart kräver inställning för max spänning, samt max ström.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Perrr:

Wut? Jo det går bra att ladda lithium-celler parallellt

Och var används det? i bilar används seriekopplade batterier med en totalspänning på flera hundra volt. För att kunna ladda snabbt måste man också balansera (men man klarar sig oftst utan det i en båt där man sällan laddar hårt) och man måste övervka, därav att man använder ett BMS-system dvs Battery Management System.

Blybatterier är något helt annat, man brukar säga att "batterierna växer ihop" efter några dagar. Men det gör aldrig litiumceller..

 

1 timme sedan skrev Perrr:

Flertalet "DC-DC converters" går anv som batteriladdare

Ja och nej. I ett system för cyklisk drift med blybatterier funkar det, där kör man konstant spänning. Nackdelen är att man inte kan utnyttja hela batteriets kapacitet samt att det tar tid att ladda.

Vill man ladda blybatterier effektivt så vill man ha bulk, acceptans och underhållsladdning. Helst även utjämningsladdning också. Då får man längst livslängd och utnyttjar batterierna bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Och var används det? i bilar används seriekopplade batterier med en totalspänning på flera hundra volt. För att kunna ladda snabbt måste man också balansera (men man klarar sig oftst utan det i en båt där man sällan laddar hårt) och man måste övervka, därav att man använder ett BMS-system dvs Battery Management System.

Uhm, man skulle ev kunna bygga ett litiumbatteri som spagetti, massa trådar av litiumceller, och ev binder ihop flera trådar om man behöver mer ström. Men.. näe, klura ev på "wheatstone brygga".

 

Man kopplar lithium-celler parallellt för att öka strömkapaciteten (I), och sedan med dessa cell-block i serie för att öka spänning (U).

 

Ända nackdelen med att ha lithium-celler parallellt (som jag känner till), är att om 1 dör, så dör alla i samma cell-block. Säg om man glömt ladda ett tomt batteri, eller så.

 

Vet transistorer, dioder (halvledare i detta fallet) ej ska kopplas parallellt utan resistor, men görs ändå. De dör av andra orsaker, någon självsvängnings grej där.

 

Det jag skissat på, att ha ett batterisystem som är 4v vid laddning (1s), och sedan valfri spänning vid anv, mha omkopplare. Ehm lite mycket kraftkablage,  många krafttransistorer (minst 2 per cell, triacs vet jag för lite om, och mekanisk relä/kontaktor vet inte heller .. -kommer hursom bli spänningsfall, och serien på önskad utspänning bör vara en binär -serie 2 4 8 för att utnyttja hela kapaciteten.

 

En BMS har främst 2 uppgifter, att kontrollera så att cell-"blocken" varken är för hög/låg spänning. Sedan (fasta s) BMS balansering (så alla cell-"block" har samma spänning). Sedan ev överströmsskydd, temperaturvakt.. Men, nog främst så att batteriet kan hålla till garantin gått ut (nog lika ofta fel på BMS självt).

 

Man kan nog nöja sig med att anv en "LiPo Checker", och se om man behöver balansera batteriet (och köra utan BMS). https://www.banggood.com/sv/Wholesale-1S-8S-Li-po-Battery-Voltage-Tester-Checker-Indicator-Monitor-Buzzer-Alarm-p-26049.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN

 

(jag anv naturligtvis BMS på min cykel, änsålänge)

 

1 timme sedan skrev bhemac:

Vill man ladda blybatterier effektivt så vill man ha bulk, acceptans och underhållsladdning. Helst även utjämningsladdning också. Då får man längst livslängd och utnyttjar batterierna bäst.

? Bulk, acceptans?? Jag har en "ISDT T8" som laddar allt, men har nog bara läst manualen en gång.

 

Men sedan kan man krångla till det, som att anv "bedini charger" (någon italienare som trodde sig ha uppfunnit evighetsmaskin, dock tyx hans skatbo vara bra på att väcka liv i döda lithiumceller)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Perrr:

Uhm, man skulle ev kunna bygga ett litiumbatteri som spagetti

Satsa på det du!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-13 vid 14:40 skrev bhemac:

Jag har bly ill start och LiFePO4 som husbatteri men jag ha en Sterling ProAltC som fördelar laddningen och ger en optimerad laddning av LiFePO4 batterierna. Det fungerar perfekt.

Samma upplägg, men kan även rekommendera Sterlings BB1260. Mycket enkel inkoppling: gemensam jord, ingående ”+” från donor batteriet (start AGM) och utgående ”+” till mottagare (förbrukning LiFePO4). Den laddar bara när ingående ”+” är över 13V (dvs laddning pågår) och tar aldrig mer än 60A ur generatorn. Min 100A generator går aldrig för fullt och värme borde inte vara något problem. Om den begränsning är en för- eller nackdel får var och en avgöra, men Charles Sterling rekommenderade mig i ett samtal BB1260. BB1260 är förprogrammerat med 9 olika laddningsprofiler och har därutöver möjlighet att programmera en helt egen profil.
När LiFePO4 är fullt öppnas laddningsreläet (BMS123), men eftersom generatorn är förbunden med AGM-batteriet tar det och inte generatorns diod en ev strömtopp. Både ProAltC och BB1260 tål dessa strömtoppar, men absorberar inte dessa vad jag förstått. 
Även 220V laddning går helt via startbatteriet. Förövrigt använde jag inte 220V en enda gång under 2019 då laddningen av LiFePO4 batteriet är så effektiv att även korta förflyttningar gav tillräckligt Ah för ett par dagar i en ny vik. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Anjens:

Samma upplägg, men kan även rekommendera Sterlings BB1260.

Lite mindre ström, lite lägre pris men lika bra. En tanke jag hade när jag köpte var att jag enkelt kunde ta med den om jag får för mig att byta båt.

LiFePO4 batterierna är skyddade mot för hög spänning som kan inträffa om generatorns laddingsrelä lägger av, vilket händer ibland. Startbatteriet brukar klara detta och gör det inte det så är kostnaden för ett nytt startbatteri överkomlig.

Jag har, som extra säkerhet, GWL protect som stänger av all laddning resp uttag om det blir fel. Fungerar som BMS123 systemet men balanserar inte och är lite billigare.

Landström har jag inte behövt heller, bara under vintern då jag använder belysning mm.

Till detta har jag ett nätaggregat som ger 23A kopplat till Sterling. Kostar ett par hundra och fungerar utmärkt. Tanken är att köp ett aggregat på 70A för att kunna ladda snabbt men just nu känner jag inget behov. Men när bensinelverket är monterat blir det skillnad. Då kan jag ladda tex vintertid om det behövs. Ett 1000W elverk laddar upp helt tomma batterier på tre timmar men normalt handlar det om en timmas laddning.

 

Satsar man på LiFePO4 så ska man ha bra grejer runtomkring, det kostar lite men vem köper en Tesla och sätter på regummerade, billigaste tänkbara däck? (OK jag känner en sådan kille).

Köper man systemet i lösa delar så vet man vad man får, köper man färdiga, 12V LiFePO4 batterier så vet man inte riktigt hur skyddad de är.

Har man kört LiFePO4 så tror jag ingen tänker gå tillbaka till bly.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Anjens:

Samma upplägg, men kan även rekommendera Sterlings BB1260. Mycket enkel inkoppling: gemensam jord, ingående ”+” från donor batteriet (start AGM) och utgående ”+” till mottagare (förbrukning LiFePO4). Den laddar bara när ingående ”+” är över 13V (dvs laddning pågår) och tar aldrig mer än 60A ur generatorn.

 

Har läst lite om denna också. Svårt att välja vad man ska ha, en alternator-to-battery eller en battery-to-battery charger som denna är. Hur mycket värme genererar den? Kan man ha den under kojerna utan extra ventilation? Fläkten lär låta som en hårfön om jag tolkar en del användare rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ABC:

Svårt att välja

Lite ja. ProAltC har inbyggd skiljediod och finns för lite högre strömmar, i övrigt tror jag de är helt lika.

Avger bara lite värme, min sitter inbyggd tillsmans med solregulator mm. Skulle det behövas så kan man sätta in en datorfläkt, har en som är nästan ljudlös och som drar 0,1A. (Ska användas till mina radiatorer i värmesystemet)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...