Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Modesty77

Plåtkabelsko eller oisolerad kabelsko

Rekommendera Poster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog hugget som stucket. Jag gillar bättre den lite längre "oisolerade", i synnerhet om de ska lödas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man löder Mekonomens variant finns risk att tennet flyter fram mot ringen, med ojämnhet och sämre kontakt som följd.

 

Annars nog ingen större skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viste inte att de kan/ ska lödas. Jag tänkte bara pressa de. 

 

De från Mekonomen finns i lite mer varianter men jag var osäker om de är klenare och sämre på någott sätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmer man på krympslang på biltema variant så blir den tät. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

Pressa först med Biltemas pressverktyg för oisolerade kabelskor, den typ av verktyg (stans) som du bankar på med typ hammare. Kostar en hundring. 

Då flyter metallerna lufttätt ihop. På liknande sätt som t ex bilfabrikanter och elbolag gör. Duger gott även i sketen båt.

 

Vill man sen förstärka ytterligare så försluter man metallfogens ändar med mjuklödning... Då varar det garanterat livet ut.

 

Krympslang med eller utan lim, funkar då mest som isolation mot oönskad kontakt. 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I utsatta lägen klämmer jag de oisolerade kabelskorna och sedan löder, försiktigt och efter det på med krympslang. För att hindra att tennet flyter iväg är man sparsam med det, och det händer att jag sätter upp kabelskorna i litet skruvstäd (käftarna mot kabelisoleringen) och låter tennet rinna nedåt mot kabeln, men där blir värmeavledningen så stor att tennet inte når in under isoleringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

I utsatta lägen klämmer jag de oisolerade kabelskorna och sedan löder, försiktigt

Detta år vettigt om man pressat med "hammarpressen" som aldrig ger en hel tillförlitlig pressning. Pressar man med riktig tång så behöver inte löda.

De bästa kabelskorna har ett litet hål i fram så att man kan se att kopparn kommit in hela vägen. Löder man dessa så matar man in tennet i hålet och får mindre riska att tennet flyter långt ut i kabeln.

Plåtkabelskon tror jag är en gammal konstruktion som jag inte sett på många år.

Biltema har ett begränsat utbud av kabelskor, jag köper ibland från tme.eu - de har allt tex kabelskor för 2,5mm" kabel och 12mm bult. Frakten kostade mig 75kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

Detta år vettigt om man pressat med "hammarpressen" som aldrig ger en hel tillförlitlig pressning. Pressar man med riktig tång så behöver inte löda.

De bästa kabelskorna har ett litet hål i fram så att man kan se att kopparn kommit in hela vägen. Löder man dessa så matar man in tennet i hålet och får mindre riska att tennet flyter långt ut i kabeln.

Plåtkabelskon tror jag är en gammal konstruktion som jag inte sett på många år.

Biltema har ett begränsat utbud av kabelskor, jag köper ibland från tme.eu - de har allt tex kabelskor för 2,5mm" kabel och 12mm bult. Frakten kostade mig 75kr.

Jag har ju tillgång till en såväl elektrisk som en hydraulisk kabelskotång, eller vad det kallas i dessa XXL-storlekar. Själv har jag en gammal välfungerande stor manuell tång, trots långa skänklar krävs de en hel del kraft för att den skall knipa klart och släppa greppet, för det gör den inte förrän det är färdigt.

 

Biltemas hammarpress har jag aldrig testat, och är tveksam till dess konstruktion, men den kanske passar bra till klenare dimensioner, om man inte klipper till för hårt med hammaren.

 

I nödfall kan man klämma sådana här kabelskor i ett större skruvstäd, men inte rakt av, ställ en mutter på högkant emellan städets ena käft och kabelskon. Kabelskon storlek avgör vilken mutterdimension man skall använda. Men denna metod då i NÖDFALL, det kan bli bra men många gånger blir det en inte så fullgod krimpning.

 

Krympslang med lim inuti har jag numera en väldigt god erfarenhet av, då blir det tätt och fritt från oxid.

 

Plåtkabelskor har inte heller jag sett på många år, alltså nytillverkade, de dyker däremot upp ibland då man skruvar och kopplar loss gamla grejer som är bortåt 35-40 år gamla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Biltemas hammarpress har jag aldrig testat, och är tveksam till dess konstruktion, men den kanske passar bra till klenare dimensioner, om man inte klipper till för hårt med hammaren.

Jag har en sådan för "nödreparationer", oftast klämmer jag den i skruvstädet. Förr kunde jag låna riktiga grejer men nu är verktygen cerifierade och då lånar man inte ut längre. Så jag fick köpa en egen tång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde med Biltemas hammarpress i åratal. Den funkar helt ok om man har något mycket stadigt som den står på. Måste man pressa inne i båten med den kan det vara svårt att hitta något solitt nog att slå mot. Köpte för någon månad sedan en presstång från Biltema, funkar för 10 - 95 mm2. Den funkar bättre och ger mer kontroll över arbetet.

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...