Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johanihjo

Landström

Rekommendera Poster

2 timmar sedan skrev Modesty77:

Frågan är om det värkligen funkar med 3 polig

Visst gör det och det borde vara tillåtet. En del trpolig kan man göra om till tvåpolig genom att ta bort en sektion. Så gjorde jag men det var för att klara en större ström på 12V sidan.

För 230V delen så köpte jag grejerna från Tyskland, 10mA JFB var betydligt billigare där.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak som jag tycker är lite märklig är den stora prisspridningen på "samma sak".

Ex. Tvåpolig automatsäkring hittar jag för mellan 79 och 800 spänn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

En sak som jag tycker är lite märklig är den stora prisspridningen på "samma sak".

Tycker du? På begäran har jag inköpt en "skaftdammsugare" (visste inte ens att vi hade skaft som behövde dammsugas)

En snabb koll på Prisjakt visar att samma grej finns från 1900 till 2800 kr. Ingen skilland mer än priset. En besparing på över 900 kr. inget förvånar mig längre.

Eller en lampa som utannonseras för nästan 300 kr på FB, leverans fån Kina. På tex Aliexress hitar man samma för typ 90 kr.

Osv

 

En två eller trepolig dvärbrytare är oftast ihopbyggd av flera enpoliga men med en liten grej som håller ihop "knapparna".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 12/17/2019 at 8:53 PM, Modesty77 said:

Jag håller på och bygger en elcentral enligt ovan... Och det är så som du skriver, det är svårt att hitta alla delar i butiker. 

 

Nån som vet var man kan köpa det som de kallar för jordblecks skruvar? Alltså skruvar med koppling som leder till kopparplattan.

 

Eller om ni har tips på vad man kan använda istället för ändamålet? 

 

Har även svårt att hitta intikatorslampa (230v)

Jag klippte till en jordbleck av samma kopparplåt som satta på aktern. Jag gjorde det 10mm x 50mm. Om man köper den här plåten så får man lite över till annat,
https://www.conrad.se/p/koppar-plat-l-x-b-400-mm-x-200-mm-1-mm-1-297844
Som skruvar till blecket tog jag rostfri M6-skruv och vingmuttrar. Dessa monterade jag i en 10cm tjock plastbit från en skärbräda, polyeten. 
Slutresultatet ser ut som en säkringshållare men det blir billigare.
Bild kommer senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev anuba:

Om man köper den här plåten så får man lite över till annat,

Jag köpte en kopparplåt HÄR men bara 0,5 mm. Inte monterad men tror den är lite lättare att få på plats, tror jag. Ska monteras med 4 mässingsskruvar som löds i plåten.

--

Blecket bör man förtenna annars oxiderar det snabbt. Går bra att försilvra med silverlod också.

Annars funkar ju en ANL säkringshållare, ja man kan ju ta en 100A ANL säkring som kortslutnings bleck.

 

ANL fuse holder.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 1/2/2020 at 1:41 PM, anuba said:

Jag klippte till en jordbleck av samma kopparplåt som satta på aktern. Jag gjorde det 10mm x 50mm. Om man köper den här plåten så får man lite över till annat,
https://www.conrad.se/p/koppar-plat-l-x-b-400-mm-x-200-mm-1-mm-1-297844
Som skruvar till blecket tog jag rostfri M6-skruv och vingmuttrar. Dessa monterade jag i en 10cm tjock plastbit från en skärbräda, polyeten. 
Slutresultatet ser ut som en säkringshållare men det blir billigare.
Bild kommer senare.

 

98FE5C46-B677-4939-A502-0246F949CEAB.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Seawolf:

Den landströmscentral som Båtteknik gör är uppdaterad så att jordomkopplare inte behövs.

www.batteknik.se

Hmm! Det var lite svårt att läsa vad skillnaden mellan Båtteknik och https://pakryss.se/teknik-saker-landstrom/

I deras schema ser det inte ut som de kopplar bort landjorden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev anuba:

Hmm! Det var lite svårt att läsa vad skillnaden mellan Båtteknik och https://pakryss.se/teknik-saker-landstrom/

I deras schema ser det inte ut som de kopplar bort landjorden. 

Jo, det finns ett kopplingsbleck där skyddsjorden bryts när båten ligger i vatten och sluts när båten ligger på land. (bilden i På Kryss visar version 1 av landströmcentralen)

 

Båtteknik har numera modifierat den elcentral de säljer. Den manuella brytningen har ersatts av ett par zenerdioder mm (monterade inne i kapslingen) så det externa brytblecket har eliminerats, vilket höjer slarvsäkerheten (en okunnig båtägare kan missa att ansluta/koppla ur skyddsblecket vid upptagning/sjösättning).

bild.png.df90ac6ac4c28934bb7fab215b2e2ab6.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev Lintott:

Jo, det finns ett kopplingsbleck där skyddsjorden bryts när båten ligger i vatten och sluts när båten ligger på land. (bilden i På Kryss visar version 1 av landströmcentralen)

 

Båtteknik har numera modifierat den elcentral de säljer. Den manuella brytningen har ersatts av ett par zenerdioder mm (monterade inne i kapslingen) så det externa brytblecket har eliminerats, vilket höjer slarvsäkerheten (en okunnig båtägare kan missa att ansluta/koppla ur skyddsblecket vid upptagning/sjösättning).

bild.png.df90ac6ac4c28934bb7fab215b2e2ab6.png

 

Är inte dioderna bara samma princip som en Zinksaver, dvs bara gör att felspänningar under en viss nivå inte orsakar någon ström ?  Dvs de har byggt in en "zinksaver" i centralen ?

 

Om de har zenerdioder tyder det dock på en lite högre spänningströskel innan de börjar leda, vilket ju är en bra anpassning till våra förhållanden i Skandinavien. Däremot skulle jag aldrig lita på en skyddsledare/jord som är kopplad via halvledare och inte direkt....

 

-----------------------

 

Edit: På Båttekniks mycket spartanska hemsida är det inte lätt att hitta infon, men av http://batteknik.se/webshop/elcentral/Manual2.pdf 

framgår att det sitter zenerdioder på c:a 8V. Man skriver också att de zinksavers som finns är tunga, stora och dyra. Men det finns en anledning till det, ju.

 

För dessvärre, och detta är en riktig varningsklocka, står det att strömtåligheten "räcker för jordfelsbrytaren". Underförstått 10-30mA, så man kan gissa på 100mA eller så i strömtålighet. Dvs vanliga små 400mW zenerdioder, vilket verkar rimligt då de ju inte skulle få plats med något större/tåligare...

Men detta är i så fall en allvarlig säkerhetsrisk !  Skyddsledaren skall vara dimensionerad att tåla minst de strömmar som fas/nolla är avsäkrade med (normalt 10A), och man kan/får inte göra en design som enbart förlitar sig på t ex en JFB för funktionen. I synnerhet inte när konsekvensen i detta fall blir ett avbrott på skyddsledaren om dioderna brinner.

VARNING för denna typ av "hemsnickrade" lösningar !!!

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-25 vid 08:18 skrev IngemarE:

Är inte dioderna bara samma princip som en Zinksaver, dvs bara gör att felspänningar under en viss nivå inte orsakar någon ström ?  Dvs de har byggt in en "zinksaver" i centralen ?

 

Om de har zenerdioder tyder det dock på en lite högre spänningströskel innan de börjar leda, vilket ju är en bra anpassning till våra förhållanden i Skandinavien. Däremot skulle jag aldrig lita på en skyddsledare/jord som är kopplad via halvledare och inte direkt....

 

-----------------------

 

Edit: På Båttekniks mycket spartanska hemsida är det inte lätt att hitta infon, men av http://batteknik.se/webshop/elcentral/Manual2.pdf 

framgår att det sitter zenerdioder på c:a 8V. Man skriver också att de zinksavers som finns är tunga, stora och dyra. Men det finns en anledning till det, ju.

 

För dessvärre, och detta är en riktig varningsklocka, står det att strömtåligheten "räcker för jordfelsbrytaren". Underförstått 10-30mA, så man kan gissa på 100mA eller så i strömtålighet. Dvs vanliga små 400mW zenerdioder, vilket verkar rimligt då de ju inte skulle få plats med något större/tåligare...

Men detta är i så fall en allvarlig säkerhetsrisk !  Skyddsledaren skall vara dimensionerad att tåla minst de strömmar som fas/nolla är avsäkrade med (normalt 10A), och man kan/får inte göra en design som enbart förlitar sig på t ex en JFB för funktionen. I synnerhet inte när konsekvensen i detta fall blir ett avbrott på skyddsledaren om dioderna brinner.

VARNING för denna typ av "hemsnickrade" lösningar !!!

 

De klassiska stora galvaniska isolatorer som klarar att lösa ut överströmssäkringarna och "glappar" med c:a 1.5 V, skapades för att klara säkerheten UTAN jordfelsbrytare. 
Båttekniks lösning följer den jordningsprincip som IEC anger som TT-typ:
https://en.wikipedia.org/wiki/Earthing_system

För de som inte är så duktiga på engelska (och som inte vet att starkströmsinstallationer i fritidsbåtar inte behöver följa svenska elsäkerhetsföreskrifterna) så blir översättningen av beskrivningen av TT-jordning så här (Från Wikipedia):
---------------------------------------------------------

I ett jordningssystem TT (franska: terre-terre) tillhandahålls skyddsjordanslutningen för konsumenten av en lokal jordelektrod (ibland kallad Terra-Firma-anslutningen) och det finns en annan oberoende installerad vid generatorn. Det finns ingen "jordledning" mellan de två. Felslingans impedans är högre, och såvida inte elektrodimpedansen är mycket låg, bör en TT-installation alltid ha en RCD (GFCI) som sin första isolator.

Den stora fördelen med TT-jordningssystemet är den reducerade störningen från andra användares anslutna utrustning. TT har alltid varit att föredra för speciella applikationer som telekommunikationssajter som drar nytta av störningsfri jordning. TT-nätverk utgör inte heller några allvarliga risker i fallet med en trasig neutral. Dessutom, på platser där kraften fördelas över huvudet (luftledningar), riskerar jordledare inte att bli spänningsförande om någon ledningsfördelningsledare skulle få avbrott, till exempel, ett fallet träd eller gren.

I tiden före RCD var TT-jordningssystemet oattraktivt för allmän användning på grund av svårigheten att ordna tillförlitlig automatisk frånkoppling (ADS) vid en kortslutning från linje till PE (jämfört med TN-system, där samma brytare eller säkring fungerar för antingen LN- eller L-PE-fel). Men eftersom jordfelsbrytare (Residual Current Device) mildrar denna nackdel har TT-jordningssystemet blivit mycket mer attraktivt förutsatt att alla växelströmskretsar är RCD-skyddade. I vissa länder (till exempel Storbritannien) rekommenderas TT för situationer där en potentiell zon med låg impedans är opraktisk att upprätthålla genom "bonding", där det finns betydande kabeldragning utomhus, såsom leveranser till husbilar och vissa jordbruksinställningar, eller där en stor felström kan utgöra andra faror, t.ex. vid bensindepåer eller småbåtshamnar.

TT-jordningssystemet används i hela Japan, med RCD-enheter i de flesta industriella miljöer. Detta kan ställa extra krav på frekvensomriktare och strömförsörjningar med omkopplat läge som ofta har betydande filter som leder högfrekvent brus till markledaren.

----------------------------------------------------------------------

Båttekniks lösning har i sin dokumentation en redovisning av prov gjorda där plötsliga och gradvis långsamt ökande jordfel har testats. Förloppen redovisas med oscilloskopbilder, och 30mA jordfelsbrytare har använts. 
Båttekniks elcentral har 10 mA jordfelsbrytare och kan därför reagera tidigare på begynnande isolationsfel som annars kan leda till korrosion i båten

Eftersom starkströmsföreskrifterna i både Sverige och inom EU kräver att landströmsuttaget på land är bestyckat med egen jordfelsbrytare, så skall alltså två oberoende jordfelsbrytare vara ur funktion för att ev. fara skall uppstå.


Så jag föreslår att IngemarE läser på om starkströmsinstallation i båtar, samt TT-jordning mm. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...