Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johanihjo

Landström

Rekommendera Poster

13 timmar sedan skrev speljakt:

Utveckla gärna vad det är i min tolkning av regelverket som du ifrågasätter.

10133 har ingen referens till 13297 vad jag sett (har dock bara en "gammal" 10133 att titta i) utan hanterar bara båtens klenspänningsinstallation.

Däremot i 13297 beskrivs hur skyddsjord skall anslutas beroende på om man har jordfelsbrytare, isolationstransformator eller helt slutet DC-system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minutes ago, Kane said:

10133 har ingen referens till 13297 vad jag sett (har dock bara en "gammal" 10133 att titta i) utan hanterar bara båtens klenspänningsinstallation.

Däremot i 13297 beskrivs hur skyddsjord skall anslutas beroende på om man har jordfelsbrytare, isolationstransformator eller helt slutet DC-system.

Nej, men 13297 refererar till 10133, när det gäller anslutning av AC-jord ombord.

Två alternativ ges: Om båten har ett helt slutet DC-system (fully insulated) i enlighet med 10133, ska AC-jorden anslutas till en extern jordplatta (eller till skrovet om det är av metall).

Om båten har ett minusjordat DC-system, ska AC-jorden anslutas till "the main grounding/earthing point of the craft".

Detta kan vara antingen antingen "the engine negative terminal" eller "a main grounding bus of sufficient current-carrying capacity".

För mig är det helt uppenbart att 10133 och 13297 refererar till samma punkt och att man därför kan säga att regelverket kräver att AC-jord kopplas samman med batteriminus, förutom i de fall då DC-systemet är icke-jordat.

Jag har också bara tillgång till 2012 års versioner, men det skulle förvåna mig om ovanstående har ändrats. 

Redigerad av speljakt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att man har ett isolerat, icke-jordat 12V system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev speljakt:

För mig är det helt uppenbart att 10133 och 13297 refererar till samma punkt och att man därför kan säga att regelverket kräver att AC-jord kopplas samman med batteriminus, förutom i de fall då DC-systemet är icke-jordat.

Är inget krav om man kör med JFB eller isolationstransformator.

 

ISO 13297

"4.2 The protective conductor shall be connected to the craft's d.c. negative ground (earth) as close as practicable to the battery (d.c.) negative terminal.
NOTE If an RCD (whole-craft residual current device) or an isolation transformer is installed in the main supply circuit of the a.c. system (see 8.2), the negative ground terminal of the d.c. system need not be connected to the a.c. shore ground (protective conductor)."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Kane said:

Är inget krav om man kör med JFB eller isolationstransformator.

 

ISO 13297

"4.2 The protective conductor shall be connected to the craft's d.c. negative ground (earth) as close as practicable to the battery (d.c.) negative terminal.
NOTE If an RCD (whole-craft residual current device) or an isolation transformer is installed in the main supply circuit of the a.c. system (see 8.2), the negative ground terminal of the d.c. system need not be connected to the a.c. shore ground (protective conductor)."

 

Det är krav på JFB sedan 2012.

 

Avsnitt 8.2: "The craft shall be provided with earth-leakage protection I alla a.c. sources by one or more double-pole RCDs having a maximum nominal trip sensitivity of 30 mA and 100 ms maximum trip time".

 

Du måste ha en väldigt gammal version av 13297.

Redigerad av speljakt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev speljakt:

 

Det är krav på JFB sedan 2012.

 

Avsnitt 8.2: "The craft shall be provided with earth-leakage protection I alla a.c. sources by one or more double-pole RCDs having a maximum nominal trip sensitivity of 30 mA and 100 ms maximum trip time".

 

Du måste ha en väldigt gammal version av 13297.

Jag har inte skrivit att man inte behöver JFB. Jag bemötte ditt inlägg där du skrev att det är krav på sammankoppling av skyddsjord och batteriminus.

 

7 timmar sedan skrev speljakt:

...

För mig är det helt uppenbart att 10133 och 13297 refererar till samma punkt och att man därför kan säga att regelverket kräver att AC-jord kopplas samman med batteriminus, förutom i de fall då DC-systemet är icke-jordat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, Kane said:

Är inget krav om man kör med JFB eller isolationstransformator.

 

ISO 13297

"4.2 The protective conductor shall be connected to the craft's d.c. negative ground (earth) as close as practicable to the battery (d.c.) negative terminal.
NOTE If an RCD (whole-craft residual current device) or an isolation transformer is installed in the main supply circuit of the a.c. system (see 8.2), the negative ground terminal of the d.c. system need not be connected to the a.c. shore ground (protective conductor)."

 

1 hour ago, Kane said:

Jag har inte skrivit att man inte behöver JFB. Jag bemötte ditt inlägg där du skrev att det är krav på sammankoppling av skyddsjord och batteriminus.

 

 

OK, jag missförstod din invändning

Den undantagsregel som du citerar här ovanför (NOTE If an RCD... osv) finns inte kvar i 2012 års version av ISO 13297. Undantaget från kravet att ansluta AC-jord till DC minus genom att använda en JFB fanns i en tidigare version (från 1998 tror jag).

Med en isolationstransformator blir det naturligtvis ingen kontakt mellan landjord och båtjord, men en installerad JFB (som numera är obligatorisk) ger alltså numera ingen frihet från kravet på sammankoppling (bortsett från om DC-systemet är ojordat, som nämnts tidigare).

Redigerad av speljakt
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-14 vid 20:27 skrev speljakt:

Ja, det är en bra beskrivning, men inte av något som finns att köpa i båthandeln eller som en båtägare med begränsad kunskap enkelt kan plocka ihop på egen hand.

Beskrivningen gäller den speciallösning som bland annat Kryssarklubben tog fram för ca tio år sedan och som även fick svenska myndigheters välsignelse.

Själv tror jag det är en väldigt bra lösning – jag använder den numera själv. Om det är något som lockar TS...? Vem vet.

 

Jag håller på och bygger en elcentral enligt ovan... Och det är så som du skriver, det är svårt att hitta alla delar i butiker. 

 

Nån som vet var man kan köpa det som de kallar för jordblecks skruvar? Alltså skruvar med koppling som leder till kopparplattan.

 

Eller om ni har tips på vad man kan använda istället för ändamålet? 

 

Har även svårt att hitta intikatorslampa (230v)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Modesty77:

Nån som vet var man kan köpa det som de kallar för jordblecks skruvar?

Heter tex "polskruv", finns hos Kjell&Co mfl. Kortslutningsblecket vet jg inte var man hittar idag. Mina kan komma från någon fysiklektion....

C-C brukar vara 19 mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Modesty77:

- - -

Nån som vet var man kan köpa det som de kallar för jordblecks skruvar? Alltså skruvar med koppling som leder till kopparplattan.

 

Eller om ni har tips på vad man kan använda istället för ändamålet? 

 

Har även svårt att hitta intikatorslampa (230v)

Jag har fuskat och satt en brytare på jordkabeln (gröngula ledaren). Brytaren är tydligt märkt med on/vinter och off/sommar.  Brytaren sitter i elcentralen så den syns tydligt.

 

230V indikatorlampa: I strömbrytare till källarbelysning, gamla spisar mm finns det indikatorlampor. De heter glimlampa på elektrikerspråk. Kostar en 50-lapp hos t.ex. Classe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev bhemac:

Heter tex "polskruv", finns hos Kjell&Co mfl. Kortslutningsblecket vet jg inte var man hittar idag. Mina kan komma från någon fysiklektion....

C-C brukar vara 19 mm.

Tack för det!!!

Ser att de säljs på Classes 4 st för 19 kr :)..., de kan man säkert använda till annat med.

 

Det är väl OK med 30v i max spänning? För jag har ingen koll på maxspänning och jord?

https://www.clasohlson.com/se/Polskruv/p/Pr361028000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lintott:

Jag har fuskat och satt en brytare på jordkabeln (gröngula ledaren). Brytaren är tydligt märkt med on/vinter och off/sommar.  Brytaren sitter i elcentralen så den syns tydligt.

 

230V indikatorlampa: I strömbrytare till källarbelysning, gamla spisar mm finns det indikatorlampor. De heter glimlampa på elektrikerspråk. Kostar en 50-lapp hos t.ex. Classe.

Tack för tipset! 

Det blir en tur till Classe idag så jag köper en glimlampa. 

 

Den brytare du har... Sitter den på sk din skena i elcentralen, eller är det än vanlig sladdströmbrytare typ

https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/lamputtag/sladdstrombrytare-2000018344?gclid=CjwKCAiAluLvBRASEiwAAbX3GYr6xrKTLySUCJb66ObO6rZAlhU4jcgeAuWfxYJHyUUMY9ludM44JRoCmR4QAvD_BwE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 hours ago, Modesty77 said:

Nån som vet var man kan köpa det som de kallar för jordblecks skruvar? Alltså skruvar med koppling som leder till kopparplattan.

 

Eller om ni har tips på vad man kan använda istället för ändamålet? 

 

En annan variant: Jag utnyttjade en hållare till en bladsäkring som bas för jordblecket och använde så kallade lettermuttrar i stället för polskruvar:

https://www.wiberger.se/templates/wn26-1.htm

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Modesty77:

- - -

Den brytare du har... Sitter den på sk din skena i elcentralen, eller är det än vanlig sladdströmbrytare

- - -

Nej, det är en liten vippströmbrytare som jag hittade hos Elfa. Den är kabelansluten till inkommande eluttag och utgången har kabel till elcentralens jordplint. Brytaren sitter i ett "egentillverkat hål" i kanten av elcentralen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en gummikabel för utomhusbruk mellan ankarboxen och in i båten. 

Liggande löst.

Dit ansluter jag laddaren. 

 

Mellan den jordade vattentäta hankontakten och bryggans

eluttag skarvar jag sedan ytterligare en traditionell förlängninskabel. 

Ser jag ingen jordfelsbrytare förutom säkringar i stolpen, så kopplar jag in en lös sådan. 

 

Ungefär som att knalla omkring med en elektrisk häcksax hemma på gården. Fast nu gäller det en löst liggand dubbelisolerad batteriladdare, matad via förlängningskablar. Alltså ingen fast installation och ej heller jord kopplad till vare sig motor, laddare e t c. 

 

Men vill jag tillfälligt använda

t ex en elektrisk borrmaskin, så kommer jorden att göra sin uppgift. 

 

Ser ni då något fel i detta? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Hybro:

Ser ni då något fel i detta? 

Tvärtom. Billigt dessutom. Många lägger ner ganska stora pengar helt i onödan på sin landströmsanläggning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Likaså i säljesannonser. Då det uppges finnas "landström". Är det verkligen ett bra säljargument?

 

Någon med behörighet och insikt i vandrande strömmar bör då absolut anlitas inför köp. 

 

Det är alltid ägaren av en båt, ett hus, husvagn, husbil eller vad det må vara, som har fast installation, som är ansvarig för denna.

 

Nu för tiden har väl i o f s alla nyare "bobåtar" landström... 

Men vem vet vad som med tiden blivit ändrat och fördärvat?

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev bhemac:

Tvärtom. Billigt dessutom. Många lägger ner ganska stora pengar helt i onödan på sin landströmsanläggning.

Jag ska ha bara ett uttag för att kunna använda batteriladdare...  skulle köra som du med bara en sladd istället, men nu har jag onödigt krånglat till det  och skaffat nästan alla komponenter... Och det var inte gratis det 😀

 

Det ända positiva är att jag fick lära mig lite om ström ombord. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag kapar tråden lite.

 

Jag läste någonstans, vet inte om det var här eller hos SXK, att man inte får koppla mer än en slinga per automatsäkring. Ingen stjärnkoppling.

 

Kan någon förklara för mig varför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Kan någon förklara för mig varför?

Inte jag i varje fall. Jag såg ingen anledning till flera säkringar, i synnerhet om de ska vara tvåpolig. En slinga klarar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En dum fråga kanske och rätta mig om jag resonerar fel.

 

Skälet till att man har tvåpoliga säkringar är att det går att sätta intagskontakten åt två håll. D.v.s. man kan skifta fas och nolla.

 

Hur är det med jordfelsbrytaren, klarar den av att man skiftar fas och nolla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Hur är det med jordfelsbrytaren, klarar den av att man skiftar fas och nolla?

Japp. Den har två anslutningar "IN" och två anslutningar "UT". Den mäter om det går olika mycket ström mellan den ena IN-UT och den andra IN-UT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev StyrmanKarlsson:

Kanon. Tack.

Jag tänkte att den kaske skulle balla ur om det gick mer ström i "fel" sida.

Just det, det är det den gör, då löser den ut, det är det den är konstruerad för.

Om det är något isolationsfel så att hela eller bara en liten del av strömmen smiter iväg genom skyddsjorden, eller ännu sämre, genom din kropp så löser jordfelsbrytaren ut då den känner av att det passerar mer ström ut än tillbaka genom nollan, och då löser den ut snabbare än kvickt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en JFB på en förlängningssladd så vet man aldrig vad som är fas resp nolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en följdfråga... Har svårt att hitta en dubbelpolig automatsäkring i butiker som säljer till privatpersoner.

 

Men det går väl att använda en tre polig automatsäkring istället och ha bara fas och noll i den ( den tredje plats ska vara oanvänd)? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elbutik.se har jag köpt tvåpoliga till solpanelerna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Modesty77:

Jag har en följdfråga... Har svårt att hitta en dubbelpolig automatsäkring i butiker som säljer till privatpersoner.

Beror lite på var du bor, men Hornbach t.ex har sådana.

Elfa har också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev ABC:

Beror lite på var du bor, men Hornbach t.ex har sådana.

Elfa har också.

Jag hade köpt en på Hornbach (online) och de hörde av sig dagen efter och sa att det är beställnings vara och att de inte kan leverera den. 

 

En kompis som är elingenjör påstår att 3 polig fungerar utmärkt och kostar mindre än halva priset än dubbelpolig. 

 

Frågan är om det värkligen funkar med 3 polig :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...