Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johanihjo

Landström

Rekommendera Poster

Hej. 
funderar på att installera landström, eller rättare sagt montera en intagskontakt, jfb, och ett uttag där jag ansluter min batteriladdare. 
övriga förbrukare tänker jag behålla på 12v. 
men blir lite fundersam på detta med galvanisk korrosion....

kommer jag att kunna drabbas av detta pga inkopplingen av endast batteriladdare?

jag kopplar ju ”bara” på emot batteri poler och inte mot jord, nu är väll förvisso batteri. Kopplat med jord?

om risken för korrosion finns, kan jag då ”skippa” att ta med skyddsjord in i båten?, laddaren är ju dubbel mantlad och behöver i sej inte skydda jorden, eller tänker jag fel...?

 

// Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev johanihjo:

nu är väll förvisso batteri. Kopplat med jord?

Blanda inte ihop jord i en växelströmsvärld med det som ibland kallas jord i likströmsvärlden, dvs minus. 
Ska du bara driva en batteriladdare så är det enklaste att dra en vanlig förlängningskabel in i båten MEN den skall skyddas av en portabel eller fast jordfelsbrytare. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ChristerN. 
Då bör ju min tanke med ett intag därefter en jordfelsbrytare och ett uttag endast för batteriladdaren nästan räknas som en förlängningssladd?

kommer jag att få problem med galvaniska strömmar/korrosion på grund av denna installation?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev johanihjo:

ChristerN. 
Då bör ju min tanke med ett intag därefter en jordfelsbrytare och ett uttag endast för batteriladdaren nästan räknas som en förlängningssladd?

kommer jag att få problem med galvaniska strömmar/korrosion på grund av denna installation?

Nej, det bör du inte få om du kopplar rätt men du måste använda godkända grejer. 
Det finns färdiga kit för det tex detta https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Batteriladdare_Landstrom/Landstrom/LANDSTROMSPAKET_DEFA_1?id=13101

 

ps

en installation som du avser, och som jag länkar till, räknas inte som en förlängningskabel, bara så du vet 🙄
ps2

risken för galvanisk korrosion är med denna installation liten under förutsättning att du bara använder den till batteriladdaren

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 12/12/2019 at 10:59 AM, johanihjo said:

Hej. 
funderar på att installera landström, eller rättare sagt montera en intagskontakt, jfb, och ett uttag där jag ansluter min batteriladdare. 
övriga förbrukare tänker jag behålla på 12v. 
men blir lite fundersam på detta med galvanisk korrosion....

kommer jag att kunna drabbas av detta pga inkopplingen av endast batteriladdare?

jag kopplar ju ”bara” på emot batteri poler och inte mot jord, nu är väll förvisso batteri. Kopplat med jord?

om risken för korrosion finns, kan jag då ”skippa” att ta med skyddsjord in i båten?, laddaren är ju dubbel mantlad och behöver i sej inte skydda jorden, eller tänker jag fel...?

 

// Johan

 

Som redan nämnts, enklast är en lös förlängningssladd, gärna med jfr.

Gör du en fast installation, med intag, någon slags elcentral, uttag etc, så bör du följa reglerna.

Då krävs förutom jfr även en dubbelpolig dvärgbrytare (eller en komponent där dessa två kombineras).

Risken för korrosion uppkommer främst på grund av kravet på att landströmsjorden ska kopplas ihop med batteriminus. Många struntar därför i detta krav (särskilt om den enda förbrukaren ombord är en dubbelisolerad batteriladdare som saknar jord).

Den länkade landströmscentralen ovan har, om jag inte tar alldeles fel, en inbyggd s k galvanisk isolator , som minskar risken för sådan korrosion. Därför bör du kunna använda en sådan med sammankopplad landströmsjord och batteriminus och ändå vara ganska trygg vad gäller korrosionsrisken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev speljakt:

Gör du en fast installation, med intag, någon slags elcentral, uttag etc, så bör du följa reglerna.

Så fort man skruvar fast ett uttag eller något liknande så är det en fast installation som måste följa reglerna dvs rätt material mm. 

Dessutom är du som båtens ägare även anläggningsägare och kan dömmas staffrätsligt om någon skulle skadas mm.

Det är mycket enklar och billigare med en lös kabel.

Men kom också ihåg att det som förstör flest batterier brukar vara just flitig användning av batteriladdare.

Har du möjlighet så satsa på solpaneler istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-12 vid 11:44 skrev johanihjo:

ChristerN. 
Då bör ju min tanke med ett intag därefter en jordfelsbrytare och ett uttag endast för batteriladdaren nästan räknas som en förlängningssladd?

kommer jag att få problem med galvaniska strömmar/korrosion på grund av denna installation?

Du tänker mao i princip ha växelström in till ett "vanligt" eluttag vilken du trycker in stickpropp till batteriladdare och till telefonladdare.  Instalationen kommer inte ha någon annan kontakt med något i båten än pkus och minus till batterierna från laddaren?

I så fall skapar du inte gavaniska problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-12 vid 11:58 skrev ChristerN:

Nej, det bör du inte få om du kopplar rätt men du måste använda godkända grejer. 
Det finns färdiga kit för det tex detta https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Batteriladdare_Landstrom/Landstrom/LANDSTROMSPAKET_DEFA_1?id=13101

 

ps

en installation som du avser, och som jag länkar till, räknas inte som en förlängningskabel, bara så du vet 🙄
ps2

risken för galvanisk korrosion är med denna installation liten under förutsättning att du bara använder den till batteriladdaren

Absolut, min tänkta installation blir ju en fast installation, men funktionen blir ju densamma som att använda en förlängningssladd, men lite smidigare. 
Tack för input!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev speljakt:

Som redan nämnts, enklast är en lös förlängningssladd, gärna med jfr.

Gör du en fast installation, med intag, någon slags elcentral, uttag etc, så bör du följa reglerna.

Då krävs förutom jfr även en dubbelpolig dvärgbrytare (eller en komponent där dessa två kombineras).

Risken för korrosion uppkommer främst på grund av kravet på att landströmsjorden ska kopplas ihop med batteriminus. Många struntar därför i detta krav (särskilt om den enda förbrukaren ombord är en dubbelisolerad batteriladdare som saknar jord).

Den länkade landströmscentralen ovan har, om jag inte tar alldeles fel, en inbyggd s k galvanisk isolator , som minskar risken för sådan korrosion. Därför bör du kunna använda en sådan med sammankopplad landströmsjord och batteriminus och ändå vara ganska trygg vad gäller korrosionsrisken.

Så om jag via ett intag vidare via en fast jfb och sedan ett uttag där jag ”bara” ansluter min dubbel mantlade laddare, så blir detta samma funktion som en förlängningssladd fast då ”fast installerad”.

om jag har med skyddsjord fram till uttaget, så kommer den ju inte att föras vidare eftersom laddaren bara är kopplad till batteri. 

Detta bör ju vara en ”säker” installation då då jord finns med fram till uttaget. 
Men då är denna installation inte tillåten eftersom att jag inte dra vidare skyddsjord till minus på batteriet?

 

Har jag uppfattat rätt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev bhemac:

Så fort man skruvar fast ett uttag eller något liknande så är det en fast installation som måste följa reglerna dvs rätt material mm. 

Dessutom är du som båtens ägare även anläggningsägare och kan dömmas staffrätsligt om någon skulle skadas mm.

Det är mycket enklar och billigare med en lös kabel.

Men kom också ihåg att det som förstör flest batterier brukar vara just flitig användning av batteriladdare.

Har du möjlighet så satsa på solpaneler istället.

Är med på det. 
men en ”bra” laddare bör väll inte förstöra batterierna?, borde väll vara tvärt om. 
och vad är skillnaden på laddare och solcell, de laddar ju båda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Du tänker mao i princip ha växelström in till ett "vanligt" eluttag vilken du trycker in stickpropp till batteriladdare och till telefonladdare.  Instalationen kommer inte ha någon annan kontakt med något i båten än pkus och minus till batterierna från laddaren?

I så fall skapar du inte gavaniska problem

Exakt, övriga förbrukare kommer att vara på 12v systemet. 
Enda kopplingen mellan land och båt är via uttaget där jag via stickpropp ansluter en 12v batteriladdare. från laddaren går två kablar, en till minuspol och en till pluspol på batteri banken. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev johanihjo:

Men då är denna installation inte tillåten eftersom att jag inte dra vidare skyddsjord till minus på batteriet?

 

Har jag uppfattat rätt?

Nej. Du skall inte koppla ihop skyddsjord med 12 V. Det är det du vill undvika i en båt.

Om din laddare är dubbelisolerad, dvs. Ingen koppling mellan 12 V och skyddsjord får du inga galvaniska problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minutes ago, johanihjo said:

Detta bör ju vara en ”säker” installation då då jord finns med fram till uttaget. 
Men då är denna installation inte tillåten eftersom att jag inte dra vidare skyddsjord till minus på batteriet?

 

Har jag uppfattat rätt?

 

Nej, en sådan installation är "inte tillåten" av fler skäl än att skyddsjord inte ansluts till batteriminus.

Bland annat saknas överströmsskydd, alltså tvåpolig dvärgbrytare.

 

Man får skilja på vad regelverket säger, å ena sidan, och vad som kan bedömas vara tillräckligt "säkert", å den andra. Som båtägare får du sedan bestämma dig för vilken av ovanstående vägar du vill följa.

Väljer du den första så blir det ganska enkelt och ganska bra, men dyrt. Händer en olycka så har du ryggen fri.

Väljer du den senare så krävs att du sätter dig in i problematiken, så att du kan göra en någorlunda kvalificerad bedömning av vilka delar av regelverket man kan tumma på utan att riskerna ökar alltför mycket. Du bär själv ansvaret om något händer.

 

För egen del tycker jag att den "installation" du överväger låter som en dålig idé. Gör man sig ändå besväret med att installera intag, jfb, och uttag så är merkostnaden för en godkänd elcentral ganska liten.

Att ansluta skyddsjord till batteriminus är däremot inte självklart, med den begränsade 230 V-användning du anger. Genom att avstå minimerar du risken för korrosion på ett kostnadseffektivt sätt. Men du följer inte regelverket fullt ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 12/12/2019 at 11:58 AM, ChristerN said:

Nej, det bör du inte få om du kopplar rätt men du måste använda godkända grejer. 
Det finns färdiga kit för det tex detta https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Batteriladdare_Landstrom/Landstrom/LANDSTROMSPAKET_DEFA_1?id=13101

 

ps

en installation som du avser, och som jag länkar till, räknas inte som en förlängningskabel, bara så du vet 🙄
ps2

risken för galvanisk korrosion är med denna installation liten under förutsättning att du bara använder den till batteriladdaren

Om du inte har någon 220V-varmvattenberedare är det liten risk för läckströmmar. En sådan kräver jord och om man av misstag den får kontakt med motorjorden kan korrosion uppstå. 
Med om du har ett fast uttag krävs det jordfelsbrytare, säkring och tvåpolig brytare, som många nämner här. 
Det länkade Defa-kittet innehåller något som kallas personskydd som är en kombinerad jordfelsbrytare och säkring på 16A.  Det innehåller dock ingen isolationstranformator. 
Nackdelen med kittet att den har en 2.5mm2, 16A kabel. Den är tung och klumpig. Du får sällan mer än 10A i ett hamnuttag och det är få laster på båten som kräver 16A. Det är smidigare att säkra båten till 10A. Då räcker det med en 1.5mm2 kabel med en vanlig schukokontakt.


Men om man tror sig ha läckströmmar kan följa det här tipset där man jordar 220-med en kopparplåt och kopplar bort landjorden. 

https://pakryss.se/teknik-saker-landstrom/
Det blev så här snyggt.

 

457101F0-8DE4-4C1D-AB84-98127166E499.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev johanihjo:

Så om jag via ett intag vidare via en fast jfb och sedan ett uttag där jag ”bara” ansluter min dubbel mantlade laddare, så blir detta samma funktion som en förlängningssladd fast då ”fast installerad”.

om jag har med skyddsjord fram till uttaget, så kommer den ju inte att föras vidare eftersom laddaren bara är kopplad till batteri. 

Detta bör ju vara en ”säker” installation då då jord finns med fram till uttaget. 
Men då är denna installation inte tillåten eftersom att jag inte dra vidare skyddsjord till minus på batteriet?

 

Har jag uppfattat rätt?

 

Om du har en vatteriladdare med elker utan jordning. Sätter den laddarens stickpropp i ett eluttag så är det i princip en krets. Den andra kretsen blir den mellan laddaren och batteriet med plus resp minuskabel. Dit ska du inte ha något annat oavsett du gör det hemma eller i båten.

Så den laddare du sätter i uttaget är ok att använda likadant. Det skapar inte galvaniska element. Hur du sen väljer att installera det "vanliga" 230V eluttaget och dess jord är en egen historia. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev speljakt:

Nej, en sådan installation är "inte tillåten" av fler skäl än att skyddsjord inte ansluts till batteriminus.

Bland annat saknas överströmsskydd, alltså tvåpolig dvärgbrytare.

 

Man får skilja på vad regelverket säger, å ena sidan, och vad som kan bedömas vara tillräckligt "säkert", å den andra. Som båtägare får du sedan bestämma dig för vilken av ovanstående vägar du vill följa.

Väljer du den första så blir det ganska enkelt och ganska bra, men dyrt. Händer en olycka så har du ryggen fri.

Väljer du den senare så krävs att du sätter dig in i problematiken, så att du kan göra en någorlunda kvalificerad bedömning av vilka delar av regelverket man kan tumma på utan att riskerna ökar alltför mycket. Du bär själv ansvaret om något händer.

 

För egen del tycker jag att den "installation" du överväger låter som en dålig idé. Gör man sig ändå besväret med att installera intag, jfb, och uttag så är merkostnaden för en godkänd elcentral ganska liten.

Att ansluta skyddsjord till batteriminus är däremot inte självklart, med den begränsade 230 V-användning du anger. Genom att avstå minimerar du risken för korrosion på ett kostnadseffektivt sätt. Men du följer inte regelverket fullt ut.

 

Aha, tack för svar!!
Jag inser nu att jag har varit lite otydlig med vilka produkter jag har. 
Med jordfelsbrytare så menar jag att jag har en godkännd central med jfb, säkring och brytare. 
Så utifrån den aspekten så är det lungt, då kvarstår ju frågan att hoppa över att ansluta skyddsjord till minus, vilket jag nog avser att skippa för att inte dra på mej onödiga problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev johanihjo:

Aha, tack för svar!!
Jag inser nu att jag har varit lite otydlig med vilka produkter jag har. 
Med jordfelsbrytare så menar jag att jag har en godkännd central med jfb, säkring och brytare. 
Så utifrån den aspekten så är det lungt, då kvarstår ju frågan att hoppa över att ansluta skyddsjord till minus, vilket jag nog avser att skippa för att inte dra på mej onödiga problem. 

Skyddsjord till vilket minus?

Om du menar det som kallas minus, i 12v systemet, så ska du inte ha nån "jord" där. Endast plus och minus från laddaren.

Noll och fas har du ju från land i skarvkabeln eller den fasta instalationen. Där bör du oavsett ha en kabel med skyddsjord. Förutsatt att det eluttag eller därifrån du tar strömmen har möjlighet att ansluta skyddsjord. Allt annat är inte särskilt bra eller ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-12 vid 11:21 skrev ChristerN:

Blanda inte ihop jord i en växelströmsvärld med det som ibland kallas jord i likströmsvärlden, dvs minus. 

Ska det vara så svårt?!

Jord ”på landbacken” ska aldrig kopplas ihop med minus i båten. 
Det är skriver flera gånger i tråden och borde framgå. 
Se det så här: 

I ett AC-system så kan man säga att strömmen går mellan fas och nolla. Jorden är en helt annan sak och är bla till för att skydda från personskada 

I ett DC-system går strömmen mellan plus och minus. Punkt. 
 

Många i båtvärlden har någon erfarenhet från bilvärlden där man använder chassiet som minus (i stort sett, och sen finns det ju franska bilar som ibland har tvärtom - som de brukar vara 🙄). 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev johanihjo:

Är med på det. 
men en ”bra” laddare bör väll inte förstöra batterierna?, borde väll vara tvärt om. 
och vad är skillnaden på laddare och solcell, de laddar ju båda?

Ja om den används som det är tänkt dvs att ladda upp batterierna vid enstaka tillfällen eller möjligen fast inkopplad men utan att det finns några förbrukar på 12V sidan. Men de flesta kör det som kallas cyklisk drift dvs man laddar och förbrukar samtidigt och kan laddaren tro att det behövs laddas när tex kylen startar. Det brukar förkorta livslängden avsevärt på batterierna. Husbilsfolket brukar vara specialister på att förstöra batterier så här.

Solpanelerna är snällare, laddar med lägre ström och bara en del av dygnet.

Vissa laddare kan man ställa i "strömförsörjningsläge, då ger de konstant 13,6-13,8V, batterierna toppladdas inte men håller.

 

Man kan inte tumma på regelverket. Försäkringsbolagen säger att man ska uppfylla detta helt. Gör man inte det så kan de sätta ner eller neka ersättning vid skada. Installerar man landström så anläggningen isolationsprovas, det kan en elektriker göra och skriva ett protokoll på att anäggningen uppfyller reglerna. Detta papper är värt guld om något skulle hända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minutes ago, ChristerN said:

Ska det vara så svårt?!

Jord ”på landbacken” ska aldrig kopplas ihop med minus i båten. 

Om jag inte har fått allt om bakfoten, så kräver ISO 13297 att AC-systemets skyddsjord ansluts till båtens "huvudjordpunkt". Samtidigt kräver ISO 10133 (som reglerar DC-systemet ombord) att batteriminus är anslutet till samma "huvudjordpunkt".

Kombinationen av dessa båda krav innebär att AC skyddsjord och DC minus är kopplade till samma punkt och därmed till varandra. Något förenklat brukar detta beskrivas som att det finns ett krav på att "koppla samman landjord med batteriminus".

(Om man tittar på den länkade elcentralen från Defa, så finns det på undersidan en jordskruv för detta ändamål).

Beskrivningen är förenklad eftersom DC-systemet även kan vara fullt isolerat, d v s varken plus eller minus har förbindelse med jord (vattnet på utsidan skrovet).

I sådana fall säger ISO 13297 att AC-systemets skyddsjord ska anslutas till en separat jordplatta.

 

Allt ovan är min tolkning av vad regelverket säger – inte någon rekommendation om vad man nödvändigtvis bör göra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev speljakt:

Allt ovan är min tolkning av vad regelverket säger – inte någon rekommendation om vad man nödvändigtvis bör göra.

Så har även jag tolkat det.

Sen försöker jag förstå hur jag med 1,5 polig motor (ej minus i motorn) ska göra.

Enklast och bäst är att köpa en isolertrafo!

Men jag kommer ha kopparplatta istället.

 

Jag kör även bonding dvs motor, genomföringar, tankar mm ihopkopplad men ej direkt anslutna till 12V minus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående att ansluta eller inte ansluta  jordledaren (gröngula ledaren) från landströmsstolpen (via skarvkabeln) till elcentralen för att använda en enkel batteriladdare i båten.

 

När båten står på land o det ska användas någon annan 240V AC-pryl ombord (av den som installerat elanläggningen eller näste ägare till båten) så är det obra om jordledningen (gröngula ledaren) inte är ansluten hela vägen fram till båtens 240V AC eluttag. Det kommer att inträffa att någon använder uttaget för annat än batteriladdning o då kan det hända en olycka när Murphy kliver ombord - o det kommer han att göra.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Lintott:

När båten står på land o det ska användas någon annan 240V AC-pryl ombord (av den som installerat elanläggningen eller näste ägare till båten) så är det obra om jordledningen (gröngula ledaren) inte är ansluten hela vägen fram till båtens 240V AC eluttag. 

Borde vara straffbart....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev speljakt:

Om jag inte har fått allt om bakfoten, så kräver ISO 13297 att AC-systemets skyddsjord ansluts till båtens "huvudjordpunkt". Samtidigt kräver ISO 10133 (som reglerar DC-systemet ombord) att batteriminus är anslutet till samma "huvudjordpunkt".

Vilket avsnitt i ISO10133 kräver det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev speljakt:

Om jag inte har fått allt om bakfoten, så kräver ISO 13297 att AC-systemets skyddsjord ansluts till båtens "huvudjordpunkt". Samtidigt kräver ISO 10133 (som reglerar DC-systemet ombord) att batteriminus är anslutet till samma "huvudjordpunkt".

Ja, suck! Inte lätt att förklara för en ”nykomling” inom båtel så det inte blir fel. 
Men, rätt ska vara rätt. Och i det här fallet har du, naturligtvis, rätt. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Lintott:

Angående att ansluta eller inte ansluta  jordledaren (gröngula ledaren) från landströmsstolpen (via skarvkabeln) till elcentralen för att använda en enkel batteriladdare i båten.

 

När båten står på land o det ska användas någon annan 240V AC-pryl ombord (av den som installerat elanläggningen eller näste ägare till båten) så är det obra om jordledningen (gröngula ledaren) inte är ansluten hela vägen fram till båtens 240V AC eluttag. Det kommer att inträffa att någon använder uttaget för annat än batteriladdning o då kan det hända en olycka när Murphy kliver ombord - o det kommer han att göra.....

Här finns en bra beskrivning, se avsnitt 2 och 7, manual 2301-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Kane said:

Vilket avsnitt i ISO10133 kräver det?

Saxat ur avsnitt 4, General requirements:

 

4.1 The system type shall be either a fully insulated d.c. system or a two-wire system with negative ground. Engine-mounted wiring systems can use the engine block as a grounded conductor.

 

For d.c. systems with a negative ground, the main grounding/earthing point shall be either:

a) the engine negative terminal, or

b) a main grounding bus of sufficient current carrying capacity.

 

Ovanstående är från 2012 års version av ISO 10133. Har du information om att detta ändrats i senare versioner, så vore det intressant att få veta hur.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Kane said:

Här finns en bra beskrivning, se avsnitt 2 och 7, manual 2301-1

Ja, det är en bra beskrivning, men inte av något som finns att köpa i båthandeln eller som en båtägare med begränsad kunskap enkelt kan plocka ihop på egen hand.

Beskrivningen gäller den speciallösning som bland annat Kryssarklubben tog fram för ca tio år sedan och som även fick svenska myndigheters välsignelse.

Själv tror jag det är en väldigt bra lösning – jag använder den numera själv. Om det är något som lockar TS...? Vem vet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev speljakt:

Om jag inte har fått allt om bakfoten, så kräver ISO 13297 att AC-systemets skyddsjord ansluts till båtens "huvudjordpunkt". Samtidigt kräver ISO 10133 (som reglerar DC-systemet ombord) att batteriminus är anslutet till samma "huvudjordpunkt".

 

51 minuter sedan skrev speljakt:

Saxat ur avsnitt 4, General requirements:

 

4.1 The system type shall be either a fully insulated d.c. system or a two-wire system with negative ground. Engine-mounted wiring systems can use the engine block as a grounded conductor.

 

For d.c. systems with a negative ground, the main grounding/earthing point shall be either:

a) the engine negative terminal, or

b) a main grounding bus of sufficient current carrying capacity.

 

Ovanstående är från 2012 års version av ISO 10133. Har du information om att detta ändrats i senare versioner, så vore det intressant att få veta hur.

Ser inte sambandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Kane said:

 

Ser inte sambandet.

Utveckla gärna vad det är i min tolkning av regelverket som du ifrågasätter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...