Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
fredde7

Kinavärmare fundering

Rekommendera Poster

Hej...vill bolla en fundering jag spånat på.

Jag har skaffat en kinavärmare 8kw luft/luft till båten.

Funderingen jag har är att sätta en plattvärmeväxlare på avgasröret till den, och värma "radiator" kretsen med detta...

vad tror ni? kommer det ge någon effekt? kommer jag få problem med igenkläggad värmeväxlare????

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev fredde7:

- - -

Funderingen jag har är att sätta en plattvärmeväxlare på avgasröret till den, och värma "radiator" kretsen med detta...

vad tror ni? kommer det ge någon effekt? 

- - -

Finns det så mycket värme kvar i avgaserna att det blir någon effekt av en sådan installation? Kolla först hur varmt det är vid avgasröret innan du satsar pengar o arbete på denna idé.

 

Sen skulle jag vara försiktig med att montera "en broms" på avgasslangen/röret med risk för att det ökade trycket läcker avgaser in i båten.

 

(Plattvärmeväxlare brukar väl vara vatten/vatten. Här behövs en luft/vatten. Finns det sådana?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Lintott:

(Plattvärmeväxlare brukar väl vara vatten/vatten. Här behövs en luft/vatten. Finns det sådana?)

EGR-kylare för dieselbilar som TS nämner ovan är ju luft/vatten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lintott:

Sen skulle jag vara försiktig med att montera "en broms" på avgasslangen/röret med risk för att det ökade trycket läcker avgaser in i båten.

Blir temperaturen för låg på avgaserna så finns risk att vattenångan i avgaserna kondenseras. Det finns en anledning till att man vill ha en viss temperatur på avgaserna. Annars hade man väl redan tagit ut denna energin i avgaserna?

Jag skulle inte ge mig på något sådant.

Ska man värma en radiatorkrets så ska man ha en vattenvärmare eller en värmeväxlare på varmluftssidan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Likväl lämnar t ex en värmare ifrån sig mängder av energi, som inte nyttjas. 

 

 

Hur tillvara ta spillvärmen, är ju frågan? 

 

Ja, kanske nåt i stil med min värmeväxlare, till ett helt annat projekt. Min har dock två separata värmeväxlare seriekopplade. Jobbar med självcirkulation. 

Ska ta rätt på spillvärmen i en avfuktare i husgrund. Som blåser ut varm luft genom stenfoten, till fåglarna... 

 

Nu har jag byggt i aluminium. 

För att växla värme i avgassystem är det helt klart att det krävs rostfri plåt. 

Och det räcker med bara ett värmepaket. Jag har två luftföden som födar växelvis med ca 15 minuters intetvall därav två paket. 

Laddar paketen med spillvärme med frånluften, för att sedan avge värmen i ett annat luftflöde. 

Kräver ingen ytterligare tillförsel av energi för drift. Bara win/win. 

 

Ett hål i nederkant leder lätt ut ev kondensvatten. En böj på en ansluten slang, fungerar som vattenlås och hindrar avgaser att strömma ut. 

Värmaren är väl placerad i ett ventillerat utrymme? 

 

Mina värmepaket är hämtade från Saab 900. Dessa har god luftgenomströmning, och kommer inte att begränsa luftflödena nämnvärt. 

Det grövre röret rakt upp är typ expansionskärl. 

 

rps20191212_100419.jpg

 

 

rps20191212_100455.jpg

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar.

Hybro: Väldigt finurligt....detta gav mig inspiration.

Jag kommer testa med en EGR kylare, lite över 200 grader håller avgastemp vid full effekt, dock

vet jag inte flödet, så avgiven värme är oviss.

 

Nu blir det att leta EGR......

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själva värmepaketet blir vattenfyllt och kommer aldrig upp i kokningstemperatur, om det finns cirkulaton. Men kapslingen behöver bara av rf. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För stora dieslar hade man en avgaspanna, typ en donkeypanna där rökgaserna gick i tuber inne i en vattenfylld behållare. Ångan användes för att värma tankar och/eller driva en turbingenerator. Dessa förekommer inte så ofta nuförtiden, det blir helt enkelt inte ekonomiskt. 

Man vill inte ha för låg rökgastemperatur, runt 150°C kan du n vara ett bra värde, blir temperaturen lägre finns risk för kondensering.

Tillverkarna skulle enkelt kunna ta ut mer effekt om man ville men gör det inte av någon anledning....

 

Wallas hade en vattenvärmare som man hängde på varmluftslangen. Den gav inte så mycket värme, gör man inte av med energin i det varma vattnet så finns det en uppenbar risk att det kokar.

Vill man värma vatten så använd en värmare som är avsedd för det, vattnet kan sen värma båten effektivt med fläktradiatorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kanske dum fråga, men vad gör det ifall det kondenserar, kondensen på en båt är ju ett ickeproblem.

 

Kina värmare luft/luft kostade mig 1200kr. En vattenkokare kostar ny från 5000kr.

Känns som det är värt att exprimentera lite.

Jag har för avsikt att ha "gångvärme" med separat värmeväxlare, expkärl, radiatorer/värmepaket.

Vid tillgång till landström kommer en 2000W "hotstart" värmare med cirkpump att värma radiatorkretsen.

När det inte finns tillgång till landström och inte motorn går kommer "kinavärmaren att blåsa varmluft, men det vore fint att få lite värme från avgaserna från "kinavärmaren" att värma radiatorkretsen.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev fredde7:

kondensen på en båt är ju ett ickeproblem.

Tvärtom, kondens är ett jätteproblem på en båt.

Kondensering i värmarens avgassystem är som att hälla vatten i avgassystemet.

--

Kan det vara så att tillverkaren avsiktligt inte försöker klämma ut mer effekt ur värmaren därför att det allvarligt förkortar värmarens livslängd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac:Nu hänger jag inte med...

Jag tänker så här.

Kondens om den uppstår, uppstår i eller efter värmeväxlaren(på) .

Där påverkar den inte värmaren;iallafall inte med kondens, Kanske påverkar den flödet på avgaserna då ett kallare rör har sämre "drag".

Angående kondens i en båt, är ju rätt lätt att bli av med fukten..........havet utanför.

Men du har säkert en poäng i att tillverkaren inte valt denna lösning, men provar man inte så vet man inte.......

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara värt att kolla in denna killa på Youtube som har experimenterat en hel det med detta.

Han fick tydligen tag på en version som hade både luft och vattenvärme nyligen, se sista videon.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎12‎-‎12 vid 09:13 skrev bhemac:

Blir temperaturen för låg på avgaserna så finns risk att vattenångan i avgaserna kondenseras. Det finns en anledning till att man vill ha en viss temperatur på avgaserna. Annars hade man väl redan tagit ut denna energin i avgaserna?

Jag skulle inte ge mig på något sådant.

Ska man värma en radiatorkrets så ska man ha en vattenvärmare eller en värmeväxlare på varmluftssidan.

 

‎2019‎-‎12‎-‎12 vid 10:12 skrev Hybro:

 

Likväl lämnar t ex en värmare ifrån sig mängder av energi, som inte nyttjas. 

 

 

Hur tillvara ta spillvärmen, är ju frågan? 

 

Ja, kanske nåt i stil med min värmeväxlare, till ett helt annat projekt. Min har dock två separata värmeväxlare seriekopplade. Jobbar med självcirkulation. 

Ska ta rätt på spillvärmen i en avfuktare i husgrund. Som blåser ut varm luft genom stenfoten, till fåglarna... 

 

Nu har jag byggt i aluminium. 

För att växla värme i avgassystem är det helt klart att det krävs rostfri plåt. 

Och det räcker med bara ett värmepaket. Jag har två luftföden som födar växelvis med ca 15 minuters intetvall därav två paket. 

Laddar paketen med spillvärme med frånluften, för att sedan avge värmen i ett annat luftflöde. 

Kräver ingen ytterligare tillförsel av energi för drift. Bara win/win. 

 

Ett hål i nederkant leder lätt ut ev kondensvatten. En böj på en ansluten slang, fungerar som vattenlås och hindrar avgaser att strömma ut. 

Värmaren är väl placerad i ett ventillerat utrymme? 

 

Mina värmepaket är hämtade från Saab 900. Dessa har god luftgenomströmning, och kommer inte att begränsa luftflödena nämnvärt. 

Det grövre röret rakt upp är typ expansionskärl. 

 

rps20191212_100419.jpg

 

 

rps20191212_100455.jpg

Jag har sett liknande lösningar i två olika turistbussar, då var det rätt så stora värmare och flera.

Jag kan inte svara på om det är "hemmabyggda" lösningar från busspåbyggaren eller om det i ena fallet var Webastos grejer, såg i alla fall proffsigt ut.

Det finns oljekylare till bilar som man skulle kunna använda på samma sätt, finns som extratillbehör till äldre trimmade luftkylda fyrcylindriga boxermotorer (gissa vwilka), där oljan kan bli för varm, nästan likadana radiatorer finns det till automatväxellådor, så det torde inte vara några problem att finna en sådan radiator om man vill bygga själv. Ja självklart kan man ju använda det vanliga värmeelementet från en personbil också, men dom är så svåra att komma åt, och läcker rätt ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla kylskåp ammoniak mfl har bra och kraftiga element, på hobby bilen kyler jag olja/turbon på detta sätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...