Jump to content
Tuesday 26 May 2020
Brian2019

Vattenlinje.!?

Recommended Posts

Börjar den komma högre upp så är det dax att tanka, fylla på mer vatten, ölen håller på att ta slut😱.

Går den under, tömma skittanken 😁.

 

Nä, skämt och sido, intressant fråga, min vilda gissning är mer kosmetisk. Jag har ingen iallafall.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Menar du att man målar den i avvikande färg, eller att man låter bottenfärgen gå över vattenlinjen?
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misstänker att TS menar den vanligtvis vita "snobbranden". Även om det inte finns en sådan så blir det ändå en vattenlinje vid gränsen mellan bottenfärg och fribord.

Använder man inte bottenfärg ser jag inte någon anledning att ha en markering där vattenytan brukar ligga.

Snobbranden är ju mest kosmetisk numera, men jag vet att har man lackad träbåt i sjön under lång säsong så kan det vara svårt att få lacken att fästa bra nere vid vattenlinjen. Då kan det vara bra att lägga en vit snobbrand med oljefärg ovanför bottenfärgen. Jag kan tänka mig att det var så det började.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om/när båten är fulllastad/tankad så måste bottenfärgen fortfarande skydda, annars får du skit utmed vattenlinjen. Beror ju dock på båtstorlek man kan tänka mig att det är en grundprincip

Edited by MinbusNimbus

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev MarkusF:

Misstänker att TS menar den vanligtvis vita "snobbranden".

Snobbranden är randen som sitter under relingen.
Vattenlinjen sitter vid vattnet.

🙂 

Edited by Peter_K
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror att Markus är på rätt spår och att man behållit det estetiska draget på nyare material.
Om man målar eller skapar en vit "snobbvattenlinje" så blir den grönsvart ganska fort. Därför gör erfarna båtägare randen i en mörk kulör.
Som skliljefråga så undrar vi vem som målat randen på den nedre bilden?

Vattenlinje1.jpg.1825a0024965cb46062e699f08b7a1be.jpgVattenlinje2.jpg.4c5ad0642921282cc5a907ab429ea72f.jpg
Vattenlinje3.jpg.1f02ca1ebff388f599961716979815a9.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev BSven:

Som skliljefråga så undrar vi vem som målat randen på den nedre bilden?

Nu är jag nog blind men vad är det med den nedre? *nyfiken*

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev BSven:

Som skliljefråga så undrar vi vem som målat randen på den nedre bilden?

Jag tror Bsven.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev patrikflink:

Jag tror Bsven.

Nej, så lätt var det inte men svaret finns här på maringuiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev Lintott:

Kan det vara toaen/Thalattas gamla Fidra....

🥇

Share this post


Link to post
Share on other sites
‎2019‎-‎12‎-‎12 vid 10:18 skrev MarkusF:

Misstänker att TS menar den vanligtvis vita "snobbranden". Även om det inte finns en sådan så blir det ändå en vattenlinje vid gränsen mellan bottenfärg och fribord.

Använder man inte bottenfärg ser jag inte någon anledning att ha en markering där vattenytan brukar ligga.

Snobbranden är ju mest kosmetisk numera, men jag vet att har man lackad träbåt i sjön under lång säsong så kan det vara svårt att få lacken att fästa bra nere vid vattenlinjen. Då kan det vara bra att lägga en vit snobbrand med oljefärg ovanför bottenfärgen. Jag kan tänka mig att det var så det började.

 

‎2019‎-‎12‎-‎12 vid 12:36 skrev BSven:

Jag tror att Markus är på rätt spår och att man behållit det estetiska draget på nyare material.
Om man målar eller skapar en vit "snobbvattenlinje" så blir den grönsvart ganska fort. Därför gör erfarna båtägare randen i en mörk kulör.
Som skliljefråga så undrar vi vem som målat randen på den nedre bilden?

Samma saker kan ha olika namn ibland.

Jag har av gamla seglare och motorbåtsmänniskor hört att de benämner den smala linjen uppe på friborden för "snobbrand", och den bredare där fribordet möter botten för "vattenlinjen", men även för snobbrand. Vad de då kallar vattenlinjen för kan man ju undra.

 

Sedan tror jag även att båda dessa linjer är traditionsbundna, kom till under en tid då kosmetiska utsmyckningar var av legio.

 

Numera är det väl ingen som lägger ned en massa jobb med maskering och finkänslig målning av någon av dessa linjer, man tejpar väl upp dem, eller som man säger på swinglish, man stripar upp dem. Det finns färdiga kit från de större båtåterförsäljarna och tillbehörsbutikerna med sådan tape i olika färger. Det finns även sådan UV- och väderbeständig tape att köpa i metervara från speciella butiker som sysslar med dekalering och sådant.

 

Min far sade alltid att han ville ha en vit vattenlinje i en blank färg, som var lätt att tvätta ren, inga alger eller föroreningar från det omgivande vattnet skulle få möjlighet att fastna här, det var viktigt. Han ansåg att det var lika sjömansmässigt felaktigt att segla med en sketen vattenlinje som det var att segla med fendertarna ute (han hade aldrig seglat i Dalslands kanal där alla båtar är jättesmutsiga och har samtliga fendertar ute, hela tiden). Sådana tilltag skulle bestraffas med kölhalning eller giljotinering beroende på vilket avlivningsredskap som låg närmast till hands. Ja så var ju de maritima dödstraffen avskaffade sedan länge i både Dalsland och Värmland, liksom i regionerna runt Göta anal.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Numera är det väl ingen som lägger ned en massa jobb med maskering och finkänslig målning av någon av dessa linjer, man tejpar väl upp dem, eller som man säger på swinglish, man stripar upp dem.

Menar du strajpa?

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev BSven:

Menar du strajpa?

Ja, eller kanske mer dikalektalt; "stäjpa".

Jag har även hört benämningen "strippa" men det gäller väl kanske mest när man tar av någontingen, gammal täjp eller liknande.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har alltid målat vattenlinje på mina båtar. Tycker det är bra och blir enkelt att se så man sätter i båten lagom djupt vid sjösättningen, samt att man har bra koll på om vattenståndet ändras. Särskilt i vår sjö brukar det vara lite mindre vatten i slutet av sommaren. 

  • Haha 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
53 minuter sedan skrev Zwen:

samt att man har bra koll på om vattenståndet ändras

Hur ser du det?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blir en missfärgning av vattenlinjen högre och högre upp allt eftersom som jag tror beror på det partiet har legat under divätemonoxiden tidigare under sommaren.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Zwen:

Det blir en missfärgning av vattenlinjen högre och högre upp allt eftersom som jag tror beror på det partiet har legat under divätemonoxiden tidigare under sommaren.

Borde inte båten flyta lika högt oavsett hur djupt det är under?

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev makke_the_muss:

Borde inte båten flyta lika högt oavsett hur djupt det är under?

Fritidsbåtar har en tendens att bli tyngre ju längre på säsongen man kommer. För varje planerad resa pkockar man med sig diverse bra att ha grejer hemifrån eller från någon sådan där "gubbutik" Alltså från Claes, Kjell, Jula, B- tema eller nån riktig båttillbehörsbutik.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev bhemac:

Hur ser du det?

Höjs vattenståndet så ligger båten djupare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuter sedan skrev BSven:

Höjs vattenståndet så ligger båten djupare.

Har jag inte märkt trots att vattenståndet brukar öka en hel del i Vänern under sommaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev bhemac:

Har jag inte märkt trots att vattenståndet brukar öka en hel del i Vänern under sommaren.

Nej, man märker det ofta inte om man inte har målat en tydlig vattenlinje.

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minuter sedan skrev BSven:

Höjs vattenståndet så ligger båten djupare.

Kan inte vara möjligt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo.... alltså.. Tricket är att ha tillräckligt hårt spända förtöjningslinor. Helst wire så det blir helt stumt.

Glömde skriva det tidigare... ber om ursäkt.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Zwen:

Jo.... alltså.. Tricket är att ha tillräckligt hårt spända förtöjningslinor. Helst wire så det blir helt stumt.

Glömde skriva det tidigare... ber om ursäkt.

Är detta ett lågvattenmärke i denna diskussionen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Zwen:

Jo.... alltså.. Tricket är att ha tillräckligt hårt spända förtöjningslinor. Helst wire så det blir helt stumt.

Glömde skriva det tidigare... ber om ursäkt.

Ha ha. Jag hängde med ditt första inlägg, trodde det var självklart att du skämtade.

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan skrev patrikflink:

Ha ha. Jag hängde med ditt första inlägg, trodde det var självklart att du skämtade.

Ja..jo.. Men det blir lite omständligt att hålla på med år efter år, detta med vattenlinjen menar jag.

Problemet är ju det varierande vattenståndet i vår sjö. Funderar på att flytta den till Marvattnet istället. Då utgör ju relingen i sig själva vattenlinjen så då behöver man ju inte bekymra sig alls.

  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Fritidsbåtar har en tendens att bli tyngre ju längre på säsongen man kommer.

Det händer varje år, måste bero på att plasten suger upp fut, eller hur?

---

Handelsfartyg har alltid ett Plimsoll/lastvattenmärke. Kanske vore något? Mindre nogräknade rederier sägs ha det som skortsensmärke.

Samuel Plimsoll är pappa till användningen av detta märke för att förhindra att båtar lastas för mycket, det har haft stor betydelse för sjösäkerheten.

Lite taskigt att man kallar överlastad fartyg för "plimsollare".

 

plimsoll.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaha, då har jag missuppfattat en del, igen.

Trodde det var detta märke:

(Bilden har dålig upplösning, det vertikala strecket är i själva verket ett sinusvågformat streck och punkterna är runda.)

lagvatten.jpg

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy