Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Chifen

Fiskebäck hamn, Göteborg

Rekommendera Poster

Jag planerar att flytta min segelbåt till Göteborg och vi har fått möjlighet att få en plats i Grefabs hamn i Fiskebäck. Är det någon som vill dela lite erfarenheter och åsikter om denna hamn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du får en plats på en av de nya betongbryggorna med Y-bommar, så har du en bra plats. Men om du får plats på en av de gamla träbryggorna så har du mycket övrigt att önska.

Hela området borde egentligen rivas och byggas om från grunden. För allting här är gammalt och orenoverat sedan tidigt 80-tal. Renovering pågår i perioder här. Det har nyligen satts upp en bom ut på piren, där har det även asfalterats och det är där de nya betongbryggorna ligger. Men överlag så är belysningen jättedålig i området när det är mörkt ute, bra att veta om man går hamnvakt!

På den stora hamnplanen där båtarna nu under vintertid står och så även min båt, är det långt mellan de stora stolparna som tillhandahåller ström och strålkastare. Och under regniga perioder så hamnar en stor del av planen under vatten då det finns en gryta ner mot den första kajen.

 

Sommartid är det många människor här ute, det ligger en populär badstrand här, windsurfarna är här men även yrkessjöfarten med den stora fiskehamnen innanför.

Det är en bra hamn, man kommer lätt ut i skärgården och ut mot Vinga o alla andra öar...

Vintertid så lägger sig isen sig inte riktigt om det inte är långt inne i vikarna, detta främst på grund av fiskebåtarna som hela tiden rör på sig, men även för att vattnet är ganska så strömt!

Redigerad av sy_Alice

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är alla bryggor flytbryggor? Vi har fått erbjudande på A bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A bryggan är en av de gamla träbryggorna, med gammalt trä som är halt att gå på. Den ligger längst ut där vattnet är oroligt med mycket båttrafik o strömt vatten. 

 

Gör ett studiebesök på plats. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack. Erbjudna platsen är ca 25% ut på bryggan så jag hoppas där är lugnare såpass långt in. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gott. 

De har ju satt upp en bom, så troligtvis kommer detta område bli avstängt från och med nästa år. Så om du inte köper grefabs p tillstånd o tag så att du kan komma in på området, utan du parkerar bilen utanför på avgiftsplatserna, så har du väl en cirka 3-400 meter att gå innan du kommer fram till bryggan. 

Jag vet inte vad ett sådant p tillstånd o tag kostar, det kanske någon annan kan svara på... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev sy_Alice:

Gott. 

De har ju satt upp en bom, så troligtvis kommer detta område bli avstängt från och med nästa år. Så om du inte köper grefabs p tillstånd o tag så att du kan komma in på området, utan du parkerar bilen utanför på avgiftsplatserna, så har du väl en cirka 3-400 meter att gå innan du kommer fram till bryggan. 

Jag vet inte vad ett sådant p tillstånd o tag kostar, det kanske någon annan kan svara på... 

650kr kostade det iår (jag har min båt på Hinsholmen och det är samma P-tillstånd.
Det gäller på Fiskebäck, Hinsholmen, Björlanda etc. Egentligen alla Grefabs hamnar utan Saltholmen. 

Hinsholmen ligger ju väldigt nära Fiskebäck.
Jag gillar läget i skärgården med många fina öar i södra skärgården att besöka samt inte så långt till den norra heller.
Båda hamnarna ligger skyddat och bra

Redigerad av Gullholmarn
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Taggen kostade mig ca 300 kr om jag minns rätt. Parkeringstillstånd i Saltholmen ca 700kr/sommar.

 

I Saltholmen förstår jag varför det behövs parkeringstillstånd. I de andra Grefabhamnarna känns det helt bisarrt att behöva betalda för att stå parkerad på de enorma tomma asfaltsytorna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev sajjen:

I de andra Grefabhamnarna känns det helt bisarrt att behöva betalda för att stå parkerad på de enorma tomma asfaltsytorna.

Det handlar väl bara om kommunens omåttliga behov av pengar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Det handlar väl bara om kommunens omåttliga behov av pengar.

Precis så är det. Varför ha någonting gratis när man kan ta betalt för det och än så mycket bättre då att skicka ut parkeringsvakterna som får straffa de som inte gör rätt för sig. Det är ju en win-win situation för kommunen, men ett straff för kommunens befolkning.

 

Läste på e-GP att Alliansen i Göteborg kommer förändra 10 minuters parkeringarna till 30 minuters parkeringar, detta för att folket hinner göra sin ärenden under den tiden, men knappast under 10 minuter. Alliansen vill alltså se till att folket kan få parkera gratis. Trafikkontoret gick som sig bör fullständigt i taket när de hörde detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fiskebäck har sjölä, ej vindlä för dominerad vind.

 

Privata hamnägare brukar spola av det gröna på träbryggorna för att minska på risken att halka, Grefab sätter upp skyltar om halkrisk.

 

Privata hamnar har gräs på land, Grefab odlar gräs på träbryggorna men klipper det aldrig.

 

Pga läckande vattenkopplingar, mossa och gräs på bryggorna ruttnar planken fortare och då byter Grefab lite nödtorftigt ut de plank där spiken inte har något att fästa i.

 

Belysningen på A bryggan är inget vidare, kombinera det med regn och halka så får man gå mycket försiktigt.

 

Det tog 3 år att fixa en punkterad skottkärra, troligen fanns inte lagningslappar budgeterat.

 

Har man segelbåt och ligger i Fiskebäck riskerar man att inte kunna segla för man kommer inte ut från sin bryggplats....kompisen ligger på A bryggan med en köl ca 1,90-2,00 m och de har fått fika i båten och skippa seglingen för vattendjupet är ibland för litet.

 

Albin Motor flyttar i vinter och VikingYachting kommer troligen tvingas till detsamma inom något år för nu planeras det fler insatslägenheter i hamnen. Vissa personer som flyttar till marin miljö blir störda av fall på segelbåtar som slår så vem vet vilka restriktioner som ligger i framtidens sköte:-)

 

Jag är inte bitter, bara besviken

Redigerad av skippeer
  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎12‎-‎11 vid 11:53 skrev Chifen:

Jag planerar att flytta min segelbåt till Göteborg och vi har fått möjlighet att få en plats i Grefabs hamn i Fiskebäck. Är det någon som vill dela lite erfarenheter och åsikter om denna hamn?

Hej!

Har du fått fler erbjudanden om andra GREFAB-hamnar?

Står du kvar i kön om du tackar nej till denna plats?

 

Det var väl nu för en fem sex år sedan jag äntligen fick en kommunal plats efter att ha stått i kö i många år, tro det eller ej, efter vad som skrivits här i denna tråd, men jag gjorde en vinst både ekonomiskt och övrigt, på en plats i "hamnen bredvid" Fiskebäck. jag fick flera erbjudanden jag tackade nej till, Lindholmen, för långt in i älven och ont om P-platser, dessutom svall från färjorna, Yttre Saltholmen, ont om P-platser, långt till spårvagnshållplats, jättelångt ut på en hal brygga,

Kollade en plats i Fiskebäck också, samma erfarenheter som avlagts innan, här, med tillägget; Lokaltrafik med avgångar varje kvartal, och byten till spårvagn vid informell skjutbana eller avrättningsplats.

Sedermera fick jag en bra plats i hamnen norr om Fiskebäck. Fick en bra men litet smal plats alldeles kanske 15 meter från bryggans landfäste. P- platser alldeles intill bryggan, vattenkran (som nästan alltid funkar) med äcklig slang, belägen mellan min och grannens plats, glappiga och svartbrända eluttag som för det mesta funkar (men med spänningsfall) alldeles intill. Och sedan i somras fungerar belysningen på den såphala bryggan också. Hamnens båda sugtömningsanläggningar har även de en del att önska, den ena funkar inte alls, tryggt att veta, den andra är i konflikt med av och påmastande segelbåtar vår och höst då den finns nästan under mastkranen.

 

Sedan det där med sopcontainern och återvinningen, sopcontainern är ofta fylld av trädgårdsavfall eller kasserade köksskåp eller gamla Ikea-möbler. Och jag misstänker att en bilverkstad i närheten ställer kasserade bilbatterier och slänger oljefilter liksom spillolja i återvinningen.

MEN, denna hamnen är bra mycket bättre än den privata jag hade båten i innan.

Trots detta så trivs jag med den platsen, hamnen är lätt att nå, det går spårvagn i tät tidtabell i alla fall dagtid, men det tar omkring 10 minuter i rask takt att promenera till hållplatsen.

 

Jo just det, jag "övertog" även dotterns båtplats inne i Torslanda lagun, rena ankdammen, alldeles för lugnt kan tyckas, en labyrint innan man kom ut på öppet vatten. Anledningen till att vi lämnade den var Torslandavägen, som utgör stadens största informella parkeringsplats eller snigelled under högtrafik eller varje gång en färja anlänt. Bussförbindelsen ut till Hisingens tassemarker har även den en del övrigt att önska. Trängselskatten har ju även den påverkat även om den inte fanns då dottern hade plats i Torslanda.

 

Välj GREFAB, då hamnar du rätt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick först erbjudande om Yttre saltholmen men förstod snabbt att färjetrafiken svallar en del och att parkering kommer bli ett problem sommartid. Det i kombination med varken vind- eller sjölä.

Nästa erbjudande blev Hinsholmskilen som jag tyckte verkade trevligt men inte på föreslagna bryggan längst ut med aktern i lovart...

När sedan Fiskebäck presenterades insåg jag att det var ok. Vi färdas alltid med bil så det kan nog funka. Beträffande bryggans kvalitet... kommer från Skälderviken i Ängelholm så är van vid liknande standard, dock halva paketpriset (sommar-vinter).

Jag kommer stå kvar i kö för att bli erbjuden ”uppgradering” på nya bryggorna när köpoängen räcker till.

Nu återstår att se vilken vinterplats som erbjuds för nästa vinter ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Chifen:

Jag fick först erbjudande om Yttre saltholmen men förstod snabbt att färjetrafiken svallar en del och att parkering kommer bli ett problem sommartid. Det i kombination med varken vind- eller sjölä.

Nästa erbjudande blev Hinsholmskilen som jag tyckte verkade trevligt men inte på föreslagna bryggan längst ut med aktern i lovart...

När sedan Fiskebäck presenterades insåg jag att det var ok. Vi färdas alltid med bil så det kan nog funka. Beträffande bryggans kvalitet... kommer från Skälderviken i Ängelholm så är van vid liknande standard, dock halva paketpriset (sommar-vinter).

Jag kommer stå kvar i kö för att bli erbjuden ”uppgradering” på nya bryggorna när köpoängen räcker till.

Nu återstår att se vilken vinterplats som erbjuds för nästa vinter ;)

Ja det yttre platserna på de yttre bryggorna i Hinsholmskilen från brygga T och utåt mot piren är ingen höjdare, bryggorna är rätt så långa också, och där är körvägen rätt så smal, de större parkeringsytorna ligger längre in i hamnens bas. De få P-platser som finns där brukar några vara upptagna av husbilar, trots att dom inte får ställa sig där. Annars är H-kilen en bra hamn, se om du inte kan få en plats längre in på dess bryggor eller längre in i hamnen. Om det inte redan är gjort eller påbörjat så skall man renovera bryggor i H-kilen. Det blev några lediga platser långt in på Q-bryggan, båda sidor, men jag tror dessa hyrdes ut snabbt igen.

Javisst stå kvar i kön! 

Det finns ju privata aktörer, bland annat på Näset och i Nordre älv, men dessa brukar vara dyrare än Grefab, och så beror det ju på var man bor och hur lång tid och avstånd man kan tänka sig att åka med bil. Såväl F-bäck som H-kilen ligger ju väldigt bra till för korta färder till Södra skärgården. Öckeröarna når man ju bättre från Björlanda Kile och närliggande hamnar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Största problemet med Fiskebäck är att det är grunt. Det näst största är att hamnens dagar är räknade. Därav det obefintliga underhållet. När hamnen tas bort vet ingen. Det har väl varit aktuellt i tio år eller så. Det lustiga är att de boende som störs av båtar i grefabhamnen inte tycks ha något emot att få en båtplats precis framför fastigheten som hyrs ut av fastigehetsägaren. Å andra sidan är alla grefabs hamnar hotade då Göteborgs stad helst skulle se bostäder där istället.

 

Redigerad av segelbagaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg idag när jag var ute till båten, att det har kommit upp ytterligare 2 betongflytbryggor med Y-bommar. Så nu får många fler båtar plats här, så jag gissar att A och B bryggans dagar är räknade!

TS borde väl kanske fråga sig för hos Grefab om det inte finns en plats istället på brygga C, D, E eller F. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-15 vid 17:05 skrev sy_Alice:!

TS borde väl kanske fråga sig för hos Grefab om det inte finns en plats istället på brygga C, D, E eller F. 

Svaret blev att köpoängen inte räckte längre in 🧐

Skall stå i transfer kö nu 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...