Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Yopphedi

Kapell eller hytt

Rekommendera Poster

De senaste posterna avhandlar precis det jag är ute efter. Alltså om ett kapell är en tillräckligt bra kompromiss för att få solskydd/regnskydd för att ha en glad familj under en dag på sjön.

 

@lawea Yamarin 59 ht set jättefin ut, bra förslag! Men den faller bort i och med att det inte är ett öppet fördäck. Det är tyvärr ett skallkrav.

 

 

Jag lägger mig inte i diskussionen angående vad båttypen heter, men ska jag ha en öppen båt så ska den ha två pulpeter. :)

 

Så båtarna jag lurar på nu är:

Öppna:

Yamarin Cross 53 Br

Buster X

Bubblare: Finnmaster 5700WA, tål att fnulas lite mer på.

 

Tack @Kalle_Anka och @coppertail för bra förslag.

 

Hytt:

Örnvik 566/575

Bella 571c/572c/580c

 

För och emot:

Öppen båt:

+Enklare att hantera (lägga till, dra upp på en strand)

+Går att få nyare till en rimlig kostnad

+Aluminium, lite mer stryktåliga

+Man sitter ute😀

-Sämre väderskydd

-Mer bök med kapell

-Mer slitage på kapell och dynor

 

Hytt:

+Bättre väderskydd

+Skönt att kunna låsa hytten och slippa stoppa undan lösa saker i stuvfack

+Mer familjevänlig 

-Svårare att hantera

-Man sitter inne😀

 

Hmm..borde kanske göra en poll för att se vilken båttyp flest röstar på.

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Yopphedi
typo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vilka vatten skall båten framföras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Yopphedi:

@KaneI stockholms skärgård, från typ vaxholm och utåt.

Det är samma träsk jag åker i.....

Tycker att t.ex. Cross 53 BR då är för liten. Över 6 meter bör du nog kika efter då det är lite knölig sjö för det mesta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har storasyster till finnmaster 5700 (6600wa), jag är mycket nöjd med henne. Jag vill kunna sova ombord men ändå lätt och smidigt röra mig från för till akter. Och det går toppenbra. Hon tål sjö rikigt bra också, till och med under höstens hummerfiske. Hur det fungerar på lillasyster vågar jag inte svara på men bör fungera bra. Enklare komma in och ut ur ruffen än motsvarande daycruser. Jag använder ofta kapellet som en "fattigmans binimitopp" som solskydd. Inte vid gång men väl förtöjd. Rullar upp sidorna och tar bort bakdel, låter sitta i framkant mot rutan. Uppskattas vid längre utflykter vid badö. Även ruffen är go att vila middag i på dagen. Hade daycruser innan och upplevde den som lägre i ruffen, svårare att röra mig från för till akter. Daycruser har nog mera yta att röra sig på i sittbrunnen väl förtöjd. En bowrider är ju som en daycruser fast utan ruff. Ett vettigt kapell bör kunna användas en solig dag ungefär som jag gör. Men det gäller även en styrpulpet. Fördelen med bowrider och styrpulpet är ju att hela däcket är i samma plan. Lätt att röra sig, möjlighet att sitta både i för och akter. Ex fika i aktern, fiska i fören. Lätt att förtöja lätt att komma i och ur. En ht har bra väderskydd, bra fikaplatser men svår att lätt komma mellan för och akter. Särskilt med kapellet uppe såvida man inte kan öppna en främsta men blir ändå lite klättrande. Inte så mysigt att köra då man inte får samma fina utsikt. Som de övriga.

Köra med kapell uppe fungerar. Fungerar riktigt hyggligt på min finnmaster då hon har rätt höga och stora rutor. Dc och bowrider har ofta lägre och mera sluttande rutor vilket gör det svårare. Men funkar. Utan defroster immar det lätt vid regn men ordnar man luftflöde genom att öppna lite brukar det fungera. Finns även 12 volt fläktar med sugprop för luftflöde , inte bra men bättre än inget. 

Rådet brukar vara minst 6 meters längd om man ska åka utomskärs lite sjö. Men ett bra skrov löser det någorlunda även vid kortare båt. Om man inte ska ut oavsett väder. Blir man överraskad av sämre väder så får det väl ta lite tid de gångerna. Då kan man ju trycka under kapellet om man har det. Ska du fiska hummer på hösten/vintern skulle jag nog rekommendera längre båt men det är få hummerfiskare hos dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Kane Båten måste tyvärr vara mindre än 6 m, med tanke på båtplats. 

 

@M__GTack för utförlig svar! Finnmaster 5700 verkar vara en klar kandidat även om inte hummerfiske är jättehögt prioriterat.😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Bowrider om det bara är dagsturer med lätt packning eller WA som har möjlighet krypin/koj/förvaring av packning. Välj så stor som möjligt som du får in vid båtplatsen. Trevligt om alla kan sitta skyddade ifrån fartvind +  vågstänk och ev köra med kapellet uppe om det kommer en regnskur eller solskydd de dagar solen skiner som mest. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åker rätt mycket båt i Stockholms skärgård. Började med en 5,3 m Ryds daycruiser. Det gick rätt bra, men när andra båtar båtar samt turbåtar var i farten, blev båten obekväm. Den fick hoppa omkring en hel del på svall och vågor. Flera gånger fick jag vågor som mer eller mindre sköljde upp på fördäck båten. Tur den inte var öppen fram!
 

En båt med öppet fördäck, skulle jag inte vilja vara ute med. Den kan snabbt bli utsatt för större svall, som slår över. (Främst vaxholmsbåtarna som bidrar till det)

 

att det är lättare att lägga till med en bowrider, förstår jag inte. En DC båt, är det bara sitta på rumpan på fördäck och förflytta sig, i mitt tycke ännu säkrare, då det inte går att falla. 
 

I Stockholms skärgård, är det att föredra en så stor båt som möjligt, iallafall om man åker där andra båtar rör sig. 
 

i de båtklubbar jag varit medlem i, så är det aldrig längden på båt, som varit så relevant, utan bredden. Oavsett om du har boj eller bommar, så är längden mer eller mindre ointressant 

 

Att lägga till på en sandstrand, så är det inte av någon betydelse om fören är täckt eller inte. Där är båtens tyngd viktigt. Visst kan en dc vara något tyngre än en liknande modell av bowrider, men inte av betydelse. (Jämfört likvärdig båtstorlek)
 

med en bowrider, så har du kapell både fram och bak, som skall monteras av och på. Visst, vissa modeller har bara kapell bak. 
 

men bäst är väl att du åker ut till någon större handlare som har ett bredd utbud från Bella, Flipper eller liknande, de har alla olika båtmodeller, se om det går att prova dessa. 
 

En hyttbåt, kan vara svårare att lägga till med, om det blåser och vinden ligger på. Annars skulle jag säga att dc eller bowrider är likvärdiga (en dc har ofta en mindre trapp som måste bestigas innan du kommer upp på fördäck)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å jösses, idag regnar det så pass mycket att det nog var tillräckligt mycket vatten på vägbanorna för att passa en mindre båt.

 

Angående båtplatsen. Jag gjorde ett litet misstag i val av båtklubb. Tydligen så får man båtplats först då man har en båt och det fick jag reda på efter att jag lagt en inträdesavgift på 2 papp.

Dock så har man bryggor som är anpassade för mindre båtar där omsättningen på båtplatser är relativt hög. Enligt hamnkaptenen så räknades båtar < 6 m som mindre, det talades aldrig om bredden. Det kanske är värt att undersöka. Jag var spekulant på en båt i somras, meddelade detta till båtklubben och fick då en båtplats inom 2 v. Den var jag ju då tyvärr tvungen att släppa eftersom det inte blev någon båtköp. Jag har funderat på att införskaffa ett billigt flytetyg i ungefär de mått som den ordinarie båten ska vara. Som en biljett in till båtklubben, men det har stannat vid en tanke.

 

@Niklas-L Att få hela fördäcket dränkt i vatten låter inte alls som någon trevlig upplevelse. Får ta det i beaktande,. Jag ju ingen praktisk erfarenhet, men jag tycker nog ändå att en öppen båt känns lättare än en DC. Speciellt om jag ska lägga till på egen hand med båten.  Hasa runt på ändalykten på fördäck torde ta lite mer tid än att stå på bakbenen tycker jag nog. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svallvågor och dyningar är ingenting man kommer undan.

Fjordar, fjärdar och andra öppna områden, kustnära eller inte, så är det ju högst sällan dessa är som sn spegel, typ aldrig, iallafall inte dagtid när andra båtåkare är aktiva. Möjligtvis om det är bleke mitt i natten och ingen annan är ute och åker.

 

Jag kan väl säga som så att jag nästan alltid blivit överspolad vid passerades av svall, ävensom jag ofta slår av på farten, klart värst i mindre båtar, men min Nimbus 2700 var hopplös, där slog vågorna nästan alltid upp på och över fördäck, och träffade vindrutan, om kapellet över förarplatsen var uppknäppt fick man sig också en generös dusch. Vindrutetorkarna användes flitigt.

 

Nuvarande båt på omkring 31 fot är inte lika känslig, där är friborden i fören mer konkava så stänkvattnet leds utåt och akterut, men visst, en hel del rinner in över fördäcket och ner på gångborden för att försvinna ut i spygatt och självlänsar akterut.

 

Skall man åka helt torrt låter man den mindre båten ligga kvar på trailern och så drar man den på valfri riksväg eller europaväg under uppehållsväder.

Eller så håller man sig helt inomskärs och i farter understigande tre knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Georg_Ohm Ehum, vad menar nådig herrn med edert inlägg? Ska jag sikta på att köpa en 31 fotare? Eller ska jag helt sonika förlika mig med tanken på att bli blöt och glatt köra omkring i en femmeters styrpulpetare?:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nejdå, bara det att det på sjön stänker in över alla båtar. Klart att stora kryssnigsfartyg, supertankers och hangarfartyg klarar sig om dom nu inte hamnar i en superstorm eller megatsunami.

 

Hur man än bär sig åt stänker det alltid in i mindre öppna båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En seglares synpunkter:

Om jag skulle köpa en mindre motorbåt, gud förbjude, så skulle jag tveklöst köpa en hyttbåt, eller som det heter i min värld, båt med pissekur.

De flesta av oss seglare tillbringar långt mycket mera tid ute på vattnet än vad de allra flesta motorbåtägare gör. Vi vet att vädret inte alltid är perfekt under den svenska sommaren. Vi har båtar som klarar detta, vi har oftast en förmögenhet investerade i lämpliga kläder. Dessutom har vi oftast en torrt och trevligt "innandöme" dit vi kan fly ibland. De flesta motorbåtsägare verkar åka i någon timma per gång, hur stort problem är det då att sitta instängd? Med tanke på hur farlig solen är så kan det nog vara nyttigt med lite skugga.

Skulle jag köpa en riktigt fet motorbåt så skulle jag också ha en bowrider - som jolle. 

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åker båt runt Göteborg. Hör har vi väldigt mycket sjötrafik av alla de slag. Både stort och smått. Översköljande vågor drabbas jag ofta av. Eller ofta och ofta men förekommande. Ska du ha båten som sol, bad och utflyktsbåt så kommer de ske någon gång då och då, ska man utomskärs i högre sjö såklart oftare. Kan man hålla avstånd till skärgårdsbåtar och anpassa farten kanske nästan aldrig. Antar att den båt du köper kommer ha självläns. Då man får översköljande vågor från skärgårdsbåtar brukar det vara första och möjligen också den andra som sköljer över. Har man självläns så länsar det rätt snabbt. Speciellt om man åker lite halvplanande en bit. Har haft både styrpulpet, daycruiser och Wa. Noterat att mindre översköljning med dc sp översvämmas försöket och vattnet rinner av men lite större så åker vattnet över rutan och ner i knät. Wa och speciellt styrpulpeten forsar vattnet sällan eller aldrig över rutan utan hamnar på durken och rinner ut via länsen. Låter dramatiskt men aldrig skapat problem annat än olustigt för ovana. Och sällan så stora mängder vatten som man kan tro. Har man inte självläns så är det såklart mindre kul. Inget att oroa sig för om man inte ska ut i dåligt väder. Man lär sig också hur man ska möta vågor för de ska bli så lite översköljande som möjligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för bra tips. Det är sådant här en novis som jag inte tänker på. Nu kan jag ha det i bakhuvudet när/om det inträffar och slippa få panik.

Velet angeånde båt kvarstår, men nu har jag mycket mer kött på benen inför ett beslut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litet tips om hur man möter större svall. 
Många saktar av från planande till låg fart i samband med att första vågen kommer. Oftast väldigt olyckligt. Har man otur så möter då den nedåtgående fören de höga svallen som vill lyfta fören och en översköljning går inte att hindra. 

Bättre då att hålla lite högre, halvplanande, fart (”plogande”) med fören högt så minskas risken.

Funkar på de flesta planande båtar. 

Man kan ju notera att det kan vara väldigt farligt att köra mot höga svall. Fören kan tryckas in genom vågen och båten inte bara översköljs utan vattenfylls. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ChristerN Kalas, jag vet inte riktigt vad halplanande fart innebär, men det visar sig nog.

 

Kanske kan vara en idé att ta in en instruktör som kan guida lite tekniker vid tilläggning samt hur man kör båten.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Yopphedi:

@ChristerN Kalas, jag vet inte riktigt vad halplanande fart innebär, men det visar sig nog.

 

Kanske kan vara en idé att ta in en instruktör som kan guida lite tekniker vid tilläggning samt hur man kör båten.

 

 

 

Har man en planande båt så går den rakt i vattnet i låg fart (fören i samma höjd som vid stillaliggande).

När man ökar farten lite så reser sig fören. Fören fortsätter resa sig tills båten kommer upp i plan då fören sänker sig igen, ibland lika långt som vid stillaliggande.

De steg som inträffar innan båten planar brukar kallas halvplanande fart, eller deplacerande fart.
Båten deplacement ligger i vattnet istf som i planande fart där det ligger ovanför vattnet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Yopphedi:

Kanske kan vara en idé att ta in en instruktör som kan guida lite tekniker vid tilläggning samt hur man kör båten.

Eller så går du en kurs "Manöverintyg för högfartsbåt". Där lär man sig både praktiskt och teoretiskt saker som tilläggning, undanmanöver, gångläge mm. Kursen brukar betala sig eftersom man lär sig att hitta ett mer ekonomiskt gångläge. Man ser många som åker onödigt dyrt på sjön.

Här finns lite om kursens innehåll. https://www.batlivsutbildning.se/manoverintyg-for-hogfartsbat/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det däringa manöverintyget låter inte så tokigt alls! Det ska jag klart överväga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lämplig båt kan vara HR 610cb.

Ett mellanting mellan bowrider och dc.

Då behöver man inte hasa sig fram på baken över fördäck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...