Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Yopphedi

Kapell eller hytt

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har tänkt att skaffa båt till sommaren, men har ingen större erfarenhet av båtlivet. Så jag har lite svårt att avgöra mina egentliga behov.

 

Saken är den att jag velar lite i valet av båt, jag har kommit så pass långt att jag tror att en båt på typ 5,5-6 m kan passa, men vet inte vilken typ av båt.

Förutsättningarna är en familj på 4 personer varav 2 barn (5 och 8 år) som gör dagsturer med störst fokus på sol och bad. Vi kommer endast åka inomskärs i stockolms skärgård.

 

Båttyperna jag velar mellan är en bowrider (yamarin cross 53) eller en liten båt med midcabin. De flesta båtarna är ju faktiskt öppna och det känns ju spontant härligast att sitta utomhus, men jag funderar lite på hur pass bekvämt det är att sitta i fartvinden bakom rutorna i 1-2 h? Hur är det egentligen att köra en bowrider med kapellet uppe? 

 

Vad är egentligen prioritet för bekvämligehet? Ett bra skrov som tar vågor bra, eller en hytt som skyddar. För så verkar det vara, bowriders verkar generellt ha vassare skrov och tar därför stökigare sjö bättre, medans hyttbåtar har lite planare skrov och man får leva med lite mer stötigare gång.

 

Obs, nu utgår jag endast från teori, utan någon som helst praktik. :)

Båtförslag tas tacksamt emot, men vill inte ha en båt med längd över 6 m och pristaket ligger på 240 000 kr.

 

Tacksam för svar

Yoppheidi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallåj

 

Mitt direkta svar om ni ska ha den som sol och bad båt -Öppen daycruiser. Men ingen bowrider. Vill jag ha en öppen för skulle jag i så fall välja en styrpulpetare men lite komfort, inga plåtbänkar som man får trä/plåtsmak av.

Anledningen till att jag skulle välja en daycruiser med ruff är möjligheten att knoppa över eller så har man bra förvaring till barnens vattenleksaker.

 

Hur gammal får båten vara, hur mycket pyssel vill du ha med båten?  

 

Redigerad av Pirayan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smaken är ju vanligtvis som den kroppsdelen vi sitter på, delad.

 

Med tanke på det klimatet vi hittills haft om sommaren hade jag ju valt en båt med ett riktigt tak och en rejäl vindruta med vindrutetorkare. Men saker och ting förändras ju, även klimatet.

 

Vi kanske på både gott och ont ganska snart får ett medelhavs- eller floridaklimat här hos oss.

Då är väl öppna solskensbåtar bra, men om alla "gretor" lyckas övertala de mest trump-na politiska ledarna kanske vi får tillbaka det höstlika sommarvädret, då är ju skyddade om mer ombonade båtar bättre.

 

Jag grundar ju mina erfarenheter av större båtar än vad du tänkt dig, och båtar som vi tillbringat flera veckor i sträck i, bobåtar. Jag hade en 27-fots motorbåt utan doghouse, det var en rejäl vindruta och sedan en massa kapellduk över hela sittbrunnen, den var klart omysigt och rätt opraktiskt. Fleecetröjan kom ofta till användning. Ingen större idé att köra dieseldriven värmare eller elansluten värmefläkt under kapellet, värmen försvann genom duken. regnade in gjorde det med tiden också, det kostar rätt mycket pengar att anlita en "kapellmästare".

 

Sedan 2015 en så kallad "hyttbåt" på omkring 30 fot, inte olik Targor med fler. Varmt och skönt, ombonat med bra komfort.

 

Men mindre båtar för ditt behov, sol, bad kanske sportfiske? ja då kan ju olika "tak" doghouse och liknande överbyggnader mest vara i vägen. Daycruisers med en liten ruff inunder fördäck är ju kanske bra. Förr fanns det en båttyp som hette "Hardtop-båt" i olika längder, vanligtvis runt 6,2 meter, 21 fot, ibland större. Dessa har ett litet fördäck med litet utrymme under, vindruta med tak (=doghouse) och öppen baktill med kapell om man vill, en kompromissbåt (som alla båtar är) men den båten är relativt väl skyddad mot väderleken och om det skvätter vid gång krabb sjö.

 

Styrpulpetbåten är ju också min favorit när det gäller dessa mindre båtar, lika praktisk som en fyrhjulsdriven pick-up på landbacken, men med då en begränsad komfort på motorvägen, samma jämförelser kan ju göras med strypupletaren till sjöss. Praktisk båt till sol, bad, fiske och transporter, men tänk på att du kan förstöra din frisyr om det blåser litet, och det gör det ju jämnt.

 

Bowridertypen har jag aldrig förstått vitsen med. Kompisen hade en sådan under någon säsong som "slit-och-släng-båt" vid sin sommarstuga på en bohuslänsk ö. Just det exemplaret fick ofta en farlig swimmingpool framför vindrutan vid gång i motsjö, avrinningen till självlänsen i singularis funkade inte så bra, den svalde dåligt, men det var på just den båten, förhoppningsvis är det bättre ordnat på CE-märkta båtar. Jag förstod aldrig det praktiska med dessa nedsänkta sittplatserna i förskeppet, klart kassarna från mataffären stor bra där då de inte blev översköljda då förstås. annars var det blåsigt och dragit. Det kändes även som en smärre hinderbana då dessa sittplatser skulle passeras på vägen mellan bryggan och styrplatsen eller vice versa, trots att det fanns en dörr i vindrutan.

 

Men det är jag det som tycker så, som har så himla traditionella och tråkiga tyckande om motorbåtar, jag kan väl förvisso tycka att såväl ångmaskinen som tändkulemotorn är passé men hjulångaren är en trevlig båttyp(!) synd att det tillverkas så få styrpulpetbåtar med skovelhjul numera.🚣‍♀️🛥️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Pirayan DC är tyvärr inte aktuellt, att fören är öppen är tyvärr ett krav. Som nybörjare på sjön känner jag att jag vill underlätta tilläggningsfasen så mycket som möjligt. Och jag tycker att det känns bra mycket enklare när man kan röra sig hyfsat fritt i fören.

 

Jag vill ju helst ha så ny båt som möjligt och så lite trassel som möjligt..förståss:)

Men som jag förstår det är det mest motorn som är den stora anledningen till meck. Så en äldre båt med en nyare motor är också aktuellt.

 

@Pirayan @Georg_Ohm

Intressant att båda förordar en styrpulpetare framför bowrider. Anledningen till att jag tittar på den typen är för att det känns som de dubbla rutorna ger lite mer komfort och gör så att det blir ett lite mer täckande kapell  än styrpulpetare. Nu fick jag ännu mer att fundera på. Kalasbra ju. Precis sådan här information jag vill ha ut av er sjöbjörnar.

 

Angående klimatet så hoppas jag att vi får behålla den sortens somrar vi har. Så jag utgår nog från nuvarende svenskt  klimat. Får vi somrar likt medelhavet så har jag nog större problem än att jag köpt en båt som inte var anpassad för en konstant värmebölja.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten reflektion efter att ha läst Georg’s filosoferande. 
Den där perfekta dagen när vattnet och luften är varm och man ska ta sig till en badö, då anser jag att en styrpulpetare är oslagbar. Men, hur många såna dagar passar man in per sommar?

Den dagen när det blåser skit när man ska hem, trots att det var varmt och fint på fm när man åkte ut, då vill man gärna ha lite skydd, åtminstone för de mindre barnen. 

Om man ska ut och fiska en kväll så passar styrisen bäst. 
Om man ska gå iland är det oftast enklast från en styris. 
Ja, alla båtar är kompromisser, så man måste prioritera vad som man tror funkar bäst för ens egna syften. Du skriver att du inte har så stor erfarenhet av båtlivet och med det som bas vill jag säga att det förmodligen är enklare att lära sig hantera båten om den är hyfsat öppen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ChristerN Det är ungefär så jag resonerar angående bowrider, att det är en hyfsad kompromiss. Tillräckligt öppen för att enkelt hantera båten, men med möjlighet att sätta på kapell.

Men det kanske inte är så mycket bökigare med en mitthyttsbåt typ Örnvik 566? Eller är kapellet på en bowrider tillräckligt bra för att hålla barnen glada på väg hem från en lång dag på sjön.

 

Kul att ni tar er tid att resonera!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Yopphedi said:

@Pirayan DC är tyvärr inte aktuellt, att fören är öppen är tyvärr ett krav. Som nybörjare på sjön känner jag att jag vill underlätta tilläggningsfasen så mycket som möjligt. Och jag tycker att det känns bra mycket enklare när man kan röra sig hyfsat fritt i fören.

 

Jag vill ju helst ha så ny båt som möjligt och så lite trassel som möjligt..förståss:)

Men som jag förstår det är det mest motorn som är den stora anledningen till meck. Så en äldre båt med en nyare motor är också aktuellt.

 

@Pirayan @Georg_Ohm

Intressant att båda förordar en styrpulpetare framför bowrider. Anledningen till att jag tittar på den typen är för att det känns som de dubbla rutorna ger lite mer komfort och gör så att det blir ett lite mer täckande kapell  än styrpulpetare. Nu fick jag ännu mer att fundera på. Kalasbra ju. Precis sådan här information jag vill ha ut av er sjöbjörnar.

 

Angående klimatet så hoppas jag att vi får behålla den sortens somrar vi har. Så jag utgår nog från nuvarende svenskt  klimat. Får vi somrar likt medelhavet så har jag nog större problem än att jag köpt en båt som inte var anpassad för en konstant värmebölja.:)

Jag förstår. Hur skulle t ex en Yamarin 62wa. Finns ju andra modeller också men det kanske kan vara ett alternativ om man är nybörjare eller bara vill ha det lätt att hoppa iland. 

Eller vill man ha en oöm pulpetare så kanske en Anytec spd kan vara något. På med kapellet om det blir kyrligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen större fundering kring båtvalet i stort men misstänker att du inte skall låta tilläggningen bli styrande av båtvalet utan hellre behovet. Lära sig lägga till kommer du klara nästan oavsett båt. Visst har gubbarna på bryggan slitit sitt hår och förmodligen kallat en ansvarslös eller vad de nu säger när man inte hör på osv. Men jag har inte skadat någon/något förutom mitt eget ego så fundera mer på vad som verkar vettigt för dig, det andra kommer ganska snabbt lösa sig.   

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Yopphedi:

Tillräckligt öppen för att enkelt hantera båten, men med möjlighet att sätta på kapell.

De flesta styrisar kan kan förse med kapell. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En styrpulpet med mittpulpet, bra sittplatser och möjligheten till att få upp kapell när så behövs eller för lite solskydd är toppen. En bowrider blir ju nästan som en styrpulpet fast med pulpet på varje sida. Samma komfort som en daycruser, i regel kapell som en daycruser också  vilket funkar bra om det regnar eller som solskydd. Förskeppet är väl för fiske och lättare röra sig ombord än en daycruser. Ta en sväng och kolla i försäljningshallar. Stor skillnad på tillverkare och tillverkare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamarin 62WA var snygg, dock lite för stor. Vill hålla mig under 6 m med tanke på båtplats.

 

Har ni några exempel på styrpulpetare att kika på?

Det är en typ av modell jag inte alls sneglat på.

 

Vad är det egentligen som ni föredrar med en styrpulpet framför en bowrider?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till, att jag anser att en ordentlig styrpulpet är bättre än en bowrider, är att den gången jag utgjorde besättning i en sådan uppstod en irritation var gång man skulle passera en "soffgrupp" för att komma i land. Kan ju även bero på att bowridern den gången användes till ändamål utanför konstruktörens aningar. Det var nog inte meningen man skulle transportera cementsäckar och annat byggmateriel i den båttypen, den gången hade det varit bra om styrpulpetbåtens motor hade fungerat.

 

Det har ju genom åren byggts massvis med styrpulpetbåtar på såväl stora som små båtvarv.

Det jag uppskattar är om det finns fria ytor att röra sig på, och då lasta exempelvis cementsäckar… Gärna dubbla pulpeter med vindrutor och en gång emellan dessa. Durken skall vara halkskyddad och det skall vara bra avrinning till ordentliga självlänsar. Jag anser att soffor, bänkar och andra sittplatser mest är i vägen, men klart då faller ju idén med bad- och utflyktsbåt. 

Vid fiske skall båten vara stabil vid stillaliggande. Det skall finnas bra möjligheter att hålla i sig när det gungar. Förtöjningsanordningar skall vara rejäla. Det skall vara lätt och säkert att gå från båten till bryggan och vice versa.

 

En trevlig styrpulpetbåt jag åkt och kört litet granna är MAX-1, en Pelle P ritad båt byggd av Maxi. Har vanligtvis inombordare och aq-drev, ibland med mullig V8 eller potent överladdad diesel.

Fanns en modell med en "telefonkiosk" mitt på. samt en modell med större hytt och helt öppna varianter. Men denna båt ligger utanför de storleksönskningar trådskaparen har framfört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast en syurpulpetbåt med dubbla pulpeter blir väldigt lik en bowrider. Kolla på ex Blocket, där kan man få många uppslag. Många tillverkare finns det. Jag tänker uttern, yamarin, finnmaster med flera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Georg_Ohm @M__G Jo, precis. Typisk begreppsförvirring. Jag tror att min definition av styrpulpet och bowrider skiljer sig en del från andras.

Min definition av styrpulpet är att det är en pulpet, bowridern har två och gärna med två stolar och en soffa baktill.

De bowriders (enligt min definition:) ) jag tittat på har varit hyfsat rena framtill, just för att underlätta att röra sig i den främre delen av båten.

 

Det kanske är värt en helt egen tråd..men vad är skillnaden på en bowrider och en styrpulpet om styrpulpeten också kan ha två pulpeter?

 

Många frågor som poppar upp. Hur är det egentligen att köra en båt med kapellet uppe om det är lite ruskväder. Jag tänker att de öppna båtar jag tittat på inte har någonvindrutetorkare, och bil skulle jag absolut inte vilja köra i regn utan.

 

Hur är det med ljudnivån, isolerar en hytt från motorljudet, eller blir det bara en stor resonanslåda?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är då vad jag anser är en styrpulpetbåt. Möjligen kan man tänka sig varianter med en mindre vindruta också.

 

styrpulpet.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju ingen enhetlig benämning för olika båttyper. Särskilt komplicerat blir det ju då man försökt översätta amerikanska benämningar till svenska båttermer.

Måhända har jag fel, men en "bowrider" för mig är en solskensbåt med styrplats akterut och en nedfälld rund, halvrund eller hästskoformad soffgrupp förut omedelbart akter om fördäcket. Gärna också med ett fånigt drinkbord med nedsänkta hål för glas och buteljer.

 

12 minuter sedan skrev raol:

Detta är då vad jag anser är en styrpulpetbåt. Möjligen kan man tänka sig varianter med en mindre vindruta också.

 

styrpulpet.jpg

Javisst, urtypen, så såg dom ut i vår ungdom, men båttypen utvecklades allteftersom, på både gott och ont, men mest gott.

Det fanns också pulpetar att köpa som extratillbehör, den på bilden kanske är en sådan?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min del så är skillnaden på en styrpulpet och en bowrider inte sittplatsernas placering utan sittplatsernas utförande.

 

På en styrpulpet är sittplatserna i fören ofta borttagbara förvaringsbänkar men framför allt så tål dem att klivas på med leriga skor och de tål fiskkrokar och annan oöm behandling utan problem. På en bowrider så har sittplatserna i fören mjuka fasta dynor och hela båten i sig är mer komfort än bruksinriktad.

 

Till trådskaparen så tycker jag att Buster X kan vara en bra båt att titta på för dina behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min värld, som ovan nämnt, är bowridern en 2-pulpetbåt.

 

Jänkarna kanske har en mer strikt syn;

 

"A bow rider or bowrider is a type of boat which has a seating area in the bow, the forward part of the ship. Bow riders are generally designed for recreational use such as day cruising or water skiing, and they come in a variety of styles from luxurious to basic. Several manufacturers of boats produce bow riders, in both mass production and custom models for their customers, and such boats are often available for rental at facilities which offer boats for rent to people who do not maintain their own watercraft.

On a bow rider, the area in front of the helm can be used for seating or lounging. Protective rails designed to prevent falls are installed, along with seats which may include seat belts, depending on the boat design. A flat deck is designed with a nonslip surface so that people can walk comfortably, and some bow riders have enough space for people to stretch out and lie down, with people using the area as a sun pad."

 

"

 

image.png.e371e4e5d95190046316a82cd7333e67.pngimage.png.97efada58975f61c0332e38eac356088.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

By the way så ser min egen bowrider ut så här. Sittplatserna fram är nog aldrig använda....

 

Aluminium-boat-Husky-R8-12.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För barnens skull tycker jag du bör ha någon form av krypin under tak. 
Att kunna komma undan solblänket en stund gör underverk för humöret. Med körkapell på pulpeten blir det en allvädersbåt. 
 

Exempel https://www.sokbat.se/Modell/finnmaster/5700wa 

 

Har ingen egen erfarenhet av just den modellen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kommer vi från ämnet lite men kikar man på en Crecent eller Ryds duo så tycker iaf inte jag att det är Bowriders. Dom har dock dubbla pulpeter.

image.png.21677761348b79622f682e103b6f577e.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev tugge:

Det ska va flybridge.  Dvs hytt

Något exempel på 5,5-6 meters båt med flybridge att visa????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare haft en 5m styrpulpetare i 10 år, av samma anledning som många hävdar i den här tråden. Nu har jag gått vidare och har en 8m trevlig båbåt.

Men om jag skulle köpa badbåt igen skulle helt klart köpa en bowrider.

De är enklare att packa när man skall iväg, om man använder kapellet. Det var mycket stök med dynorna som låg i loften varje gång man skall iväg.
Bättre skydd mot skvätt när man går i sidsjö. Styrpulpetare är oftast öppna på sidorna. 

Och om det skulle börja regna på hemvägen får man oftast in fler under kapellet i en bowrider.

Det enda argumentet för en styrpulpetare är att de oftast är billigare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med yngre barn är det väldigt skönt att ha ett krypin när de blir trötta eller när det blir lite kyligt (är ju inte helt ovanligt). Om barnen dessutom kan ha bra kontakt med föräldrarna och inte känner sig instängda är det ännu bättre. Ta en titt på HT-båt som du kan öppna rakt framåt t.ex. Yamarin 59ht. Jag har ingen egen erfarenhet av just den modellen, men det bör ju underlätta att själv ta sig till fören. Finns säkert fler modeller med liknande upplägg. Vi uppskattar vår 666HT väldigt mycket just för att den ger ett bra vindskydd. Vi har ingen mittlucka fram, men jag tycker inte det är något problem att det tar några sekunder extra att ta sig till fören. Det viktiga är att det är ett hyffsat bra skarndäck och att det finns bra  med grabbräcken.

 

Grejen med bra vindskydd är att man törs åka ut även om prognosen inte lovar strålande sol hela dagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Pirayan:

Nu kommer vi från ämnet lite men kikar man på en Crecent eller Ryds duo så tycker iaf inte jag att det är Bowriders. Dom har dock dubbla pulpeter.

image.png.21677761348b79622f682e103b6f577e.png

Dock med sittplats fram på Rydsen som skulle kvalificera den som en BR.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Kane:

Dock med sittplats fram på Rydsen som skulle kvalificera den som en BR.

Nääää.  Den lilla snutten räknas inte. Det är ju bara ett dynbeklätt steg😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Kane:

Något exempel på 5,5-6 meters båt med flybridge att visa????

Ja det kan ju iof bli svårt, men ts var även intresserad av midcabin  som ungefär är lika svårt att hitta i den storleken.

"Båttyperna jag velar mellan är en bowrider (yamarin cross 53) eller en liten båt med midcabin." 

Men tror det finns båtar som är 6,5meter med flybridge om man kan tänkas gå upp ca1,5fot. 

 

Annars skulle jag ta en båt som inte var bowrider alla dagar i veckan då barnen(och vuxna) kan göma sig för väder och vind.  Vila på hemvägen efter långa baddagar. 

Finns många båtar med vassa skrov som ej är bowrider kolla gärna  amerikanska båtar då dom ofta är gjorda för gå utomskärs. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...