Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BSven

Seglingens framtid?

Rekommendera Poster

Jag sitter och lyssnar på av podcast av Matt Rutherford och han kommer in på frågan hur framtidens seglare skall komma in i aktiviteten?

Själv började han som de flesta av oss med en liten, begagnad båt på först 24 sedan 32 fot och rekordseglingen gjordes som bekant i en 27´ Vega.
Sådana båtar fanns och finns i överflöd till en överkomlig kostnad även för folk i 20-års åldern. Det kan ju dock ändras om regeringen och båtbranchen bestämmer sig för att skrota flertalet. Idag säljs, eller ens tillverkas knappast båtar i mindre storlekar. Om 20-30 år består då begagnatmarknaden av 40+ fotare av tveksamt skick med en inköps- och framför allt renoveringskostnad som är högre än de flesta unga har råd med.
Kommer vi att ha en deja vu av rika människor i yachtklubbar som kappseglar Gotland/Tjörn runt och kreti och pleti i segelkanoter och bohusjullar?
Nu kan vi inte förutse framtidens tekniska utveckling och det kanske blir att valfri båt 3D-printas ut i något nanomaterial men det skall ju ändå monteras riggar och inredningar mm. så även om skrovtillverkning blir överkommlig så blir inte nödvändigtvis båtkostnaden det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev BSven:

Kommer vi att ha en deja vu av rika människor i yachtklubbar som kappseglar Gotland/Tjörn runt och kreti och pleti i segelkanoter och bohusjullar?

Troligen inte, fok har inte tid och de som har tid har inga pengar. Även om gamla segelbåtar är nästan gratis så kostar det ofta 10 tkr om året bara ha båten. Lägg till lite reparationer, kostnaden för åt mm så kan man lika gärna hyra en båt en till två veckor om året.

Vi som har båten som intresse är utdöende.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, å ena sidan antar jag att en Maxi 77a kan bli hur gammal som helst. Men å andra sidan kan det ju som du säger vara så att alla gamla 70-talare skrotas inom kort. Och kvar blir då bara stora båtar till hög kostnad.

Fast jag tycker redan att jag ser allt fler nybörjare komma åkandes i Bavaria 32'or (som de inte kan hantera). Så det verkar ju redan ske en övergång till att även instegsbåten kostar 500' kr. Med större båtar minskar också gästhamnarnas kapacitet vilket gör att dygnspriserna höjs. Så segling kommer kanske att bli ett allt dyrare nöje för en ständigt minskande skara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev LaQv:

Fast jag tycker redan att jag ser allt fler nybörjare komma åkandes i Bavaria 32'or (som de inte kan hantera). Så det verkar ju redan ske en övergång till att även instegsbåten kostar 500' kr. 

Kan det ha att göra med att det främsta sättet att komma i kontakt med segling idag är att se på YT-kanaler som heter något i stil med "Couple moves aboard sailboat and cruises Caribbean? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svår fråga. Men ur underhållsperspektiv är ju förutsättningarna bättre än nånsin för den som vill hålla liv i sin gamla pärla. Enormt mycket material om hur man gör saker finns ju på Youtube. Finns inget där letar man rätt på en community som vet..Med 3D printers finns möjligheter att t ex göra egna reservdelar. Och det finns ett intresse för sånt. Maker trenden är stark. Och det finns nog en del som både gillar båtlivet, båtfix och diverse pyssel. 

 

Så jag tror det kommer finnas kvar en del pärlor. Frågan är väl bara om de blir tillräckligt många för att dela på kostnaderna för båthamnarna. I många fall bygger det ju på stort ideellt arbete.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker allt fler börjar värdesätta ledighet mer än pengar, så kanske går vi mot längre semestrar och kortare arbetstid istället för högre löner. Då kanske det finns tid för flera att  koppla av i en äldre nästan gratis segelbåt.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast frågan är om de som är unga idag tycker att det är sjysst att segla i en gammal trött familjeholk?

Eller vill man ha mer fart och fläkt..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dubbelpost

Redigerad av Dava
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att vi som föräldrar har ett relativt stort ansvar för att skapa seglingsintresse hos våra barn. Frågan är om man gör det bäst genom att tävla med en Soling I tveksamt skick från 70-talet varje vecka eller en vecka med hyrd 40-fotare i Bohuslän.

 

Till sommaren blir det seglarskola med optimistjollar. Om fyra år: https://www.gardatrentino.it/en/Garda-Meeting-Optimist-Class-sailing-regatta-Riva-del-Garda/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Peter_K:

Fast frågan är om de som är unga idag tycker att det är sjysst att segla i en gammal trött familjeholk?

Eller vill man ha mer fart och fläkt..?

Det nämns ibland att allt har blivit så mycket effektivare att vi borde ha kunnat jobba betydligt mindre. Istället jobbar vi mer och mer. När folk inser att man faktiskt kan leva gott på 6 eller tom. 4 timmars arbetstid, till förmån för mindre stress och mer egentid, så kanske en gammal 70-talare duger bra?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla båtar med klassiska linjer måste väl ändå leva kvar i evigheter, de är ju så vackra att se på? Men vad är en båt med klassiska linjer? För mig är det sådana som fanns när mitt intresse väcktes, matades och fostrades.

En båt med klassiska linjer är för mig en något överviktig kosterlik sak som får mina ögon att tåras. De som växer upp med dagens båtar kommer ha en helt annan syn på  vad som är klassiska linjer på en båt. Deras ögon kommer att tåras när de om 30 år möter en, i dag nytillverkad, Bavaria 32 (som nämndes ovan). Tankegången kommer vara då, som den är nu, att det inte tillverkas några riktiga båtar längre.


"Min" klassiska båttyp är inte speciellt eftertraktad längre, med undantag för hos några enstaka entusiastiska stofiler som envisas med att tycka att nytillverkade båtar är blaha blaha.
Många ungdomar i dag kan nog tycka att båtar med ett snitt av "mina" klassiska linjer är fina att se på men de skulle aldrig sätta sin fot på en sådan veteran som knappt går att segla. Jämför med gamla bilar.


Dagens gamla båtar kommer bidra till en livsstil där någon intresserad tar hand om, vårdar och tar ut dem ur "båthuset" vid väl valda tillfällen. Resten kommer att skrotas.
Förr fanns mängder med träbåtar som seglade runt hit och dit, nu finns inte så vansinnigt många sådana kvar. De som fortfarande är i segelbart skick ägs av en entusiast, eller av någon som kan betala andra för att hålla den i skick.


Det kommer garanterat att skrotas mängder av båtar framöver, helt enkelt för att ingen vill ha dem.

 

Vårt beteende i dag styr vad morgondagens båtägare har att tillgå i form av begagnade båtar. Allt fler vill i dag ha större båtar med gott om plats egna rum till barnen, riktig toalett, köket skall vara lättarbetat och "måste gå att laga mat i". Båtar utvecklas och de äldre får gå hädan, även om de fortfarande är fullt brukbara. Det är tråkigt men tyvärr går vi mer och mer åt det hållet. Även båtar kommer likt diskmaskiner, bilar, broar och rymdfärjor att få en beräknad livslängd, fast det har de väl iofs redan. Varför skall en båt hålla i evigheter när ändå ingen vill ha den efter 30 år?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är synd att det inte tillverkas praktiska budgetbåtar. Jag fantiserar om en båt på kanske 8 m längd med bredd kring 3.3 m, med full ståhöjd (säg 185-190 cm - man kan inte alltid täcka 100 procent av befolkningen) i salongen. Skrov och inredning helt i plast. Maststötta i form av förstärkt valv mellan salong och förpik. Grund men tung kölplatta, med hydrodynamiska sticksvärd på sidorna för minimalt djupgående, säkert under 0.4 m med allt uppdraget (uppfällbart roderblad också, förstås). Utombordare. Riktig toalett till höger om ruffingången (där det är god höjd), som med upphöjd golv och utskjutbar taklucka skulle kunna fungera som dusch med avlopp ovanför vattenlinjen. Pentry till vänster, med riktig kyl, en diskho och ett par kokplattor. Kort sittbrunn, med plats för maximalt fyra vuxna, för att maximera innervolymen. Sovplatser för fyra fullängdsvuxna (två i salongen, två i förpiken), eller två vuxna och kanske tre eller fyra barn, beroende på ålder. Mycket stuvutrymme under bänkarna i sittbrunnen.

Visst, den skulle inte segla så fantastiskt bra, men den skulle svälja en familj och erbjuda möjligheter som få andra segelbåtar kan. Innervolymen och komforten skulle matcha en betydligt större båt, utan den större båtens kostnad, vikt och underhållskostnader. En bobåt som kan segla, snarare än en segelbåt man kan bo i.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raol: Macgregor 26 - där har du vad du söker, mindre, helt i plast, fungerar - blev ingen hit. 

 

Jag tror att hela båtindustrin kommer att förändras, mycket pga miljöalarmismen. I viss mån driver det utvecklingen framåt, tyvärr på bekostnad av att gemene man får stå och betala allt för mycket för alarmisterna panik. 

 

Jag kan tänka mig att utvecklingen av batterier och elmotorer kommer att drivas framåt.
Man kanske kommer se över kölformer - placera batterierna i kölen. Batterier som behövs för att driva båten framåt. Regererering av el från propellern när man seglar. 

Detta kommer göra att man kan bygga båtar på ett helt annat sätt än idag - när man inte behöver fundera på utrymme för motor, dieseltank, vattenintag, vattenutkast. 

Solceller i seglen finns redan. Kanske någon solcellsfärg att ha på däck? 

Arcona 380Z är ett exempel på en 0 utsläpps båt - levereras med elmotor istället för en diesel. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev raol:

Jag tycker det är synd att det inte tillverkas praktiska budgetbåtar. Jag fantiserar om en båt på kanske 8 m längd med bredd kring 3.3 m, med full ståhöjd (säg 185-190 cm - man kan inte alltid täcka 100 procent av befolkningen) i salongen. Skrov och inredning helt i plast. Maststötta i form av förstärkt valv mellan salong och förpik. Grund men tung kölplatta, med hydrodynamiska sticksvärd på sidorna för minimalt djupgående, säkert under 0.4 m med allt uppdraget (uppfällbart roderblad också, förstås). Utombordare. Riktig toalett till höger om ruffingången (där det är god höjd), som med upphöjd golv och utskjutbar taklucka skulle kunna fungera som dusch med avlopp ovanför vattenlinjen. Pentry till vänster, med riktig kyl, en diskho och ett par kokplattor. Kort sittbrunn, med plats för maximalt fyra vuxna, för att maximera innervolymen. Sovplatser för fyra fullängdsvuxna (två i salongen, två i förpiken), eller två vuxna och kanske tre eller fyra barn, beroende på ålder. Mycket stuvutrymme under bänkarna i sittbrunnen.

Visst, den skulle inte segla så fantastiskt bra, men den skulle svälja en familj och erbjuda möjligheter som få andra segelbåtar kan. Innervolymen och komforten skulle matcha en betydligt större båt, utan den större båtens kostnad, vikt och underhållskostnader. En bobåt som kan segla, snarare än en segelbåt man kan bo i.
 

 

Det du beskriver är nästan motsatsen till vad jag skulle vilja ha. Men det tillverkas redan en del båtar för mig så jag ska inte klaga. Måtten är ganska rätt även om jag tycker att den borde kunna vara under tre meter för att få plats på hamnens normal-platser.

 

Jag är inte så intresserad av att köpa nytt med sämre kvalitet och högre pris, så mina tankar snurrar kring hur man kan hjälpa till att bevara de gamla sjuttiotalsbåtarna. I viss mån gör jag det med min Soling, men den hade nog överlevt i vilket fall. Egentligen borde man köpa en Albin Viggen eller kanske ännu hellre den långkölade Karlskrona Viggen. 

 

Jag har dock inget behov av att kunna bo i båten utan vill ha en snabb båt för kappsegling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har egentligen bara skalat upp en Red Fox 200 till vettigare storlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju väldigt tydligt att moderna båtar handlar om bekväma båter som kräver minimalt underhåll. Man vill ha ståhöjd, praktiskt kök och en rymlig toalett, bekväm segelhantering. Framförallt utrymme. Tyvärr kostar det och med tanke på att man kanske bara vill lägga en till två veckor av sin semester på segling så blir dyrt. Därför ökar uthyrning och andelsbåtar. Med tanke på kostnaderna så blir det obetydligt dyrare att segla en båt i medelhavet med ett garanterat bättre väder.

Det man hör avunga familjer är ofta att han vill en segelbåt att pyssla med, hon vill ha en snabb båt för att kunna åka ut och bada några timmer när sjön ligger spegelblank. Då blir det ofta en motorbåt.

Barn som växt upp med att tillbringa sommaren på båt verkar sällan skaffa båt. De är den största gruppen av de som hyr båt.

 

En gång i tiden skaffade många en jätteliten sommarstuga som de cyklade eller åkte buss till. Idag flyger man till Mallorca och bor bekvämt på ett hotell. Troligen kommer utvecklingen på båtsidan att följa samma mönster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Dava:

Tror att vi som föräldrar har ett relativt stort ansvar för att skapa seglingsintresse hos våra barn. Frågan är om man gör det bäst genom att tävla med en Soling I tveksamt skick från 70-talet varje vecka eller en vecka med hyrd 40-fotare i Bohuslän.

 

Till sommaren blir det seglarskola med optimistjollar. Om fyra år: https://www.gardatrentino.it/en/Garda-Meeting-Optimist-Class-sailing-regatta-Riva-del-Garda/

Ansvar? Det historiska värdet kommer nog finnas kvar. Kunskapen åxå. Det finns väl inget egevärde i att få så många som möjligt att tex. ägna sig åt segling.

Jag kan inte heller sia eller gissa hur framtiden blir men hoppas på samma trend som när jag började lira tennis.

Första åren var det tjyv i h att få tennistider. Det var efter 11 på kvällen eller samtidigt då någon svensk tennisstjärna spelade och det visades på tv1.. vilket ifs var ofta.

Nuförtiden kan man spela närsomhelst.

Om det blir liknande, gällande segling, så får ju ifs jag inte mer tid eller möjlighet men större delar av sommaren kan bli som tidig vår och sen höst. Tomt på sjön och massor med fina ställen där det är båt-tomt.

Kan faktiskt känna lite av den trenden bara under mitt korta seglarliv.

Så för min del känns det endadt positivt.

Tråkigt för dom som "investerat" och ska sälja dick.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Dava:

 

Det du beskriver är nästan motsatsen till vad jag skulle vilja ha. Men det tillverkas redan en del båtar för mig så jag ska inte klaga. Måtten är ganska rätt även om jag tycker att den borde kunna vara under tre meter för att få plats på hamnens normal-platser.

 

Jag är inte så intresserad av att köpa nytt med sämre kvalitet och högre pris, så mina tankar snurrar kring hur man kan hjälpa till att bevara de gamla sjuttiotalsbåtarna. I viss mån gör jag det med min Soling, men den hade nog överlevt i vilket fall. Egentligen borde man köpa en Albin Viggen eller kanske ännu hellre den långkölade Karlskrona Viggen. 

 

Jag har dock inget behov av att kunna bo i båten utan vill ha en snabb båt för kappsegling.

Jag har dock inget behov av att kunna bo i båten utan vill ha en snabb båt för kappsegling.

 

Aaa då känbs ju jarlskronavigg helt rätt.. 🖒

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Caribic410:

Jag har dock inget behov av att kunna bo i båten utan vill ha en snabb båt för kappsegling.

 

Aaa då känbs ju jarlskronavigg helt rätt.. 🖒

 

Karlskrona Viggen har ett väldigt lågt SRS så det skulle nog gå att plocka placeringar med en hottad Viggen :)

 

man skulle slippa trängas också eftersom man kommer vara minst ett halvt varv efter klungan...

 

Nä, du har helt rätt i att Viggen inte passar mina behov just nu 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev RikardE:

Raol: Macgregor 26 - där har du vad du söker, mindre, helt i plast, fungerar - blev ingen hit.

Öh? Macgregor 26 har nästan inget gemensamt med det jag beskriver. Möjligtvis skrovlängden, inte mycket mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju nyss köpt min första segelbåt, 25 år efter att jag först blev sugen. En av anledningarna till att det tog så lång tid att få till det var att jag aldrig någonsin haft någon bekant som seglat. Jag har bott i flera delar av landet (Malmö, Jönköping, Sundsvall, Umeå, Piteå) och jag har haft många bekanta som ägt en liten motorbåt men aldrig någon som seglat. Sen är det ju kostnaden också, med löpande kostnader som båtplats och vinterförvaring osv som jag dessutom har haft svårt för att lista ut hur det egentligen fungerar. Nu när jag köpte båten fick jag lägga några veckors tid på att kommunicera med olika båtklubbar för att höra om det fanns plats, flera sa att de inte har plats, andra att de inte vet om de har plats, men till slut hittade jag en klubb som kunde säga säkert att de åtminstone gör plats för mig. När det är så knepigt att lösa såna praktiska saker som man tycker borde vara enkla, då är det inte så konstigt att folk i allmänhet inte dras till båtägande i någon större grad. Det borde handla om att jämföra priser och vad man får för pengarna, tycker jag, inte att man ska sitta och vara nervös för att man kanske aldrig får båten i sjön (eller inte får plats på land så den får stå och krossas i isen). 

 

När jag berättat för bekanta att jag köpt segelbåt så är reaktionen tydligt knuten till ålder. Äldre tycker att "wow! kan du verkligen ha en så stor båt?!". Medelålders är relativt likgiltiga och styr snabbt över till att säga hur bra deras sommarstuga är. Yngre tror att jag skojar eller frågar "varför då?". En av de yngre är en kollega på jobbet som är mycket aktiv miljöpartist och alltid räknar på det mest miljövänliga alternativet när han ska resa nånstans (åkte buss till Holland på affärsresa istället för flyg för han hade räknat på nån koldioxidfaktor). Han var övertygad om att jag hittade på, för ingen köper väl en segelbåt privat, och när jag insisterade på att jodå jag har köpt båt så förstod han inte varför, och när jag tänkte möta honom på hans nivå och lade fram klimatperspektivet på resor tyckte han att det är väl ingen som har tid att sitta och vänta på att vinden ska blåsa. 

 

Jag tänker mig , om jag får spekulera lite, att även om fritiden kanske ökar i samhället så används fritiden på ett mycket mer aktivt sätt av yngre människor. Det är inte så många som har tålamod att sitta ute på havet utan internet och TV och eluttag. Man vill ha några timmar på gymet, ett besök i baren, och så slappa framför TV eller datorspel. De som är utomhusmänniskor verkar vara mer inne på att vandra i fjällen eller cykla mountainbike eller andra såna aktiviteter som är ständigt aktiva med liten mängd material. Det kanske till och med är så att det är mängden material som är problemet, för det är så dyrt med bostäder nuförtiden att man inte har råd att ha båtdynor och annat hemma under vintern. I så fall kanske det är bönder längs kusterna som har segelbåtar i framtiden, om de får en chans att vara lediga från ladugården, för på en bondgård finns det ju utrymme i alla fall. :P

Redigerad av Dan-Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Dava:

 

Karlskrona Viggen har ett väldigt lågt SRS så det skulle nog gå att plocka placeringar med en hottad Viggen :)

 

man skulle slippa trängas också eftersom man kommer vara minst ett halvt varv efter klungan...

 

Nä, du har helt rätt i att Viggen inte passar mina behov just nu 😁

😅😅 jag tolkade kanske "snabb båt" som båt som seglar i hög hastighet. Såklart klantigt med tanke på att du i samma andetag nämnde tävling.

Segling är ju såklart ofta relativt.

Den första, av hittils totalt 3st, tävlingen jag var med i fick mej först att förstå att vi segla väldigt snabbt och att vi ledde stort och förmodligen vann.... på väg tillbaka från målgången mötte vi en blå gammal klinkbyggd jollektig båt som hade minst 2h kvar till mål.

Det var han som vann hela tävlingen stort. Vi kom tvåa trots att vi druckit en flaska skumpa innan han kommit i mål.

Dels so kom dagens enda hyfsade vindpust 1h innan han gick i mål, dels så hade han ett riktigt gynsamt lys-tal.

Även dom andra gångerna jag har varit med har det inte alltid varit båtarna som seglar hög hastighet elker kommer först som vunnit.

Så "snabb båt" kan såklart tolkas.

😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Dan-Erik:

När jag berättat för bekanta att jag köpt segelbåt ...

Grattis till båt! Va kul! Du har gjort ett mycket klokt livsval.

 

Att folk runt dig saknar förståelse för ditt val får du ha överseende med. De förstår helt enkelt inte bättre och det är deras förlust. Ingen idé att stånga sig blodig. Jag har slutat att försöka övertyga andra om seglandets förträfflighet. Enda sättet är att ta med dem ut på en tur så de får uppleva himmelriket på jorden själva. Om vädret är bra vill säga.

 

38 minuter sedan skrev Dan-Erik:

för på en bondgård finns det ju utrymme i alla fall.

Vi bor på en gård och enda stället där det finns utrymme är utomhus. Uthusen är fulla med maskiner, hö, halm och annat bös. Dessutom finns det i uthusen möss, katter och svalor (de skiter precis överallt) samt en och annan grävling. En fördel med en gård är att det fortfarande är fritt fram att bygga nya ekonomibyggnader och då är det iofs bara att smacka upp ett "båtgarage" på lämpligt ställe.

 

32 minuter sedan skrev Caribic410:

Det var han som vann hela tävlingen stort.

LYS/SRS-tävlingarnas dilemma eller tjusning beroende på om man satt i din båt eller den blå klinkbyggda. För mig har det varit varken dilemma eller tjusning för de LYS/SRS-tävlingar jag varit med på har vi varken kommit först i mål eller vunnit. Men det är förbaskat kul att vara med och tampas...i alla fall nån gång i bland...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dan-Erik:

De som är utomhusmänniskor verkar vara mer inne på att vandra i fjällen eller cykla mountainbike eller andra såna aktiviteter som är ständigt aktiva med liten mängd material. Det kanske till och med är så att det är mängden material som är problemet, för det är så dyrt med bostäder nuförtiden att man inte har råd att ha båtdynor och annat hemma under vintern.

Precis så här tror jag det är. Även om en båt ger frihet och öppnar upp en massa möjligheter för olika äventyr så blir man samtidigt bunden till den. Och att segla är dyrare än många andra sätt att resa, så man blir även bunden till att ha en stadig inkomstkälla. När jag köpte min "riktiga" segelbåt som 21-åring var det nog det som skrämde mig mest. Däremot tror jag nästan alla unga äventyrare har tankar/drömmar i bakhuvudet om att fästa sig vid något mer än en sovsäck, om det är en t.ex. en campervan, ett torp eller en segelbåt beror nog på personen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mest intressanta hittills tycker jag är att vi tycks ha så olika ingångsvärden och egna erfarenheter.
En trend som har slagit igenom bland ungdomar med utomhusintresse är sk. "van life".
Man skaffar inte fast jobb och lägenhet utan man inreder en skåpbil till ungefär samma komfortnivå som en IF-båt och ambulerar sedan utifrån sina intressen om det nu är surfing, cyckel, klättring, vandring eller en kombination. Arbetar gör man mer eller mindre sporadiskt via nätet.
Förutom möjlighet att ägna sig åt sina aktiviteter så uppges en av de stora drivkrafterna att inte hamna i kredit/lånebaserad konsumtion.  Även om de bara utgör en lite procentandel av alla ungdomar så ökar de ju med ökande befolkning och höjd levnadsstandard.
Denna typ av personer är de som skulle kunna föra småbåtsseglandet vidare men då måste det också finnas billiga båtar.
Att glasfiber har en ännu inte fastställd livslängd är ju anledningen till att det finns så många 70-80-talsbåtar. Det finns egentligen ingen anledning till att inte dessa kan utgöra även morgondagens begagnatmarknad? Det finns säkert många som inte är värda att spara men det finns också en risk att vi får något slags städhysteri och skall ta bort allt som ser ut som plast.
Står dom inte i vägen så kanske de kan få stå några decennier till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med de mindre båtarna från -70 och -80 tal är att även om skroven är i bra skick och prislappen är låg så är segel, motor och inredning ofta i behov av byte. Bara segel till en Maxi 77 kostar mer än båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev sajjen:

Problemet med de mindre båtarna från -70 och -80 tal är att även om skroven är i bra skick och prislappen är låg så är segel, motor och inredning ofta i behov av byte. Bara segel till en Maxi 77 kostar mer än båten.

Jo, det är inte gratis även om skrovet är det men eftersom det inte tillverkas några nya, små båtskrov så är det fortfarande billigare än en ny Bavaria 32, eller nya segel till en begagnad Bavaria 32.
 

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev BSven:

så är det fortfarande billigare än en ny Bavaria 32

Är det verkligen det? Sett över hela tiden man äger båten?

Jag är inte alls så säker.

En kille, revisor, köpte en ny Bavaria 30. Han hade tidigare haft flera båtar. Den första planen var att köpa en Ballad, en båt som han hade haft tidigare. Köpa och göra i ordning. 

Problemet var tiden. Han jobbar mycket och reser mycket.

Han menar på att om man räknar inte bara reda pengar så är Bavarian mycket billigare.

Han säger att han aldrig seglat så mycket som nu. Tidigare båtar har upptagit minst lika mycket tid men själva seglandet blev mindre.

En stor anledning till att de är ute mycket är rymligheten och bekvämligheten ombord.

Det finns nog olika sätt att se på båtägandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev bhemac:

Är det verkligen det? Sett över hela tiden man äger båten?

Jag är inte alls så säker.

En kille, revisor, köpte en ny Bavaria 30. Han hade tidigare haft flera båtar. Den första planen var att köpa en Ballad, en båt som han hade haft tidigare. Köpa och göra i ordning. 

Problemet var tiden. Han jobbar mycket och reser mycket.

Han menar på att om man räknar inte bara reda pengar så är Bavarian mycket billigare.

Han säger att han aldrig seglat så mycket som nu. Tidigare båtar har upptagit minst lika mycket tid men själva seglandet blev mindre.

En stor anledning till att de är ute mycket är rymligheten och bekvämligheten ombord.

Det finns nog olika sätt att se på båtägandet.

Jo, för den som kan ersätta tid med pengar men jag syftade på den ungdomsgrupp jag beskrev i mitt tidigare inlägg. De vars livsstrategi är att undvika skuldsättning och därtill hörande inkomsttvång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft båt sedan jag var 18 med liten eller obefintlig budget. I början kostade det runt 500 kr i månaden att hålla en båt flytande. En summa som långsamt stigit till tusenlappen idag. Det klarar man även som student om man jobbar lite extra.

 

Men då vill det till att båten är i princip gratis! Min första båt (Pop 16) kostade 2002 4000 kr. För 200 hittade jag en gps på loppis och jag fick gratis sjökort från 80-talet av min far.

 

Ett par sommars sparande senare kunde jag köpa en Maxi 77. Större ingångskostnad men i månaden blev det inte så farligt.

 

Tror absolut att TS har en poäng i att det krävs billiga små båtar för att hålla seglingen vid liv. Man kan resonera kring att det är skönt att vara ensam på havet, men försvinner basen med många båtägare blir hamnarna sämre underhållna och priserna kommer skjuta i höjden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...