Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Ares83

Ladda 24 volt med utombordare

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en båt med en frontmonterad elmotor på 24 volt som drivs av 2st 115ah 12v batterier som är seriekopplade för att ge 24v. 
Jag vill kunna ladda dom när jag kör utombordaren (200hk). Behöver jag då köra ett skiljerelä per batteri och ladda dom med 12v ? Har inte hittat någon vettig omvandlare12-24v där jag kan ladda batterierna under gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ares83:

Hej,

 

Har en båt med en frontmonterad elmotor på 24 volt som drivs av 2st 115ah 12v batterier som är seriekopplade för att ge 24v. 
Jag vill kunna ladda dom när jag kör utombordaren (200hk). Behöver jag då köra ett skiljerelä per batteri och ladda dom med 12v ? Har inte hittat någon vettig omvandlare12-24v där jag kan ladda batterierna under gång.

Det finns batteri till batteriladdare som omvandlar 12V till ett 24V-batteri.Rätt dyra apparater.

Ett ex Sterling Power DC Battery to Battery Charger 12v input to 24V output. DC to DC converter.

https://www.sterling-power-usa.com/SterlingPower12volt-to-24volt-70ampbatterytobatterycharger.aspx

Jag tror att det är Odelco som är svensk generalagent.

 

Alternativet är att göra någon koppling som separerar batterierna och laddar dem parallellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, har tidigare använt Minnkota batteriladdare MK220 som ger 2x12v 10A och laddat med när båten stått hemma. Därför tänkte jag att alternativet med 2st skiljerelä kopplade på varsit batteri borde fungera på samma sätt som ovan batteriladdare men då laddas av motorns generator under färd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan köpa Sterling mfl. dyrt men funkar.

Eller, så sätter man in en omkopplare för att koppla om mellan serie och parallel. Man måste komma ihåg att göra omkopplingen så skiljerelä känns onödigt. Eller, så har man ett sklijerelä som sköter omkopplingen automatiskt.

Fördelen med en Stirling är att man får en optimerad laddning så 24V batterierna laddas snabbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...