Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bhemac

Sonoff - tips och idéer

Rekommendera Poster

7 timmar sedan skrev bhemac:

Idag fick jag min Sonoff GK-200, webbkamera. Beställde den från Banggood...

Unge man! Jag hoppas du är medveten om att dina tips och idéer starkt bidrar till en kommande privatekonomisk apokalyps.

En kamera är nu beställd. Varifrån köpte du domen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev bhemac:

Idag fick jag min Sonoff GK-200, webbkamera. Beställde den från Banggood som skickade 16/12, köpte lite snabbare frakt. Kameran kostade 243 kr, frakten gick på 64 kr men då ar det en del annat också.

PN verkar inte hunnit förtulla så inga extra kostnader där.

Det var enkelt att "para" och den dök upp i eWelink-appen. Klart hygglig bildkvalitet även om det naturligtvis inte är superkvalitet. Panorering ochtilt är riktigt bra, appen (samma som till övriga Sonoff) fungerar utmärkt. Sätter man på "motion detection" så får jag upp meddelanden i klockan. 

Största nackdelen är nog tt den inte är vädertålig men jag väntar på en"dome" som ska fixa den saken.

Klat kul julleksak.

 

Sonoff Kamera.jpg

Lite luddig temperatur enligt beskrivningen 0 till 55 minus?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev McLasse:

Unge man! Jag hoppas du är medveten om att dina tips och idéer starkt bidrar till en kommande privatekonomisk apokalyps.

En kamera är nu beställd. Varifrån köpte du domen?

Förlåt men kanske alla roliga greje kan ge en viss glädje i livet även om du framgent tvingas leva på vatten & bröd!

DENNA har jag beställt, borde komma om 1-2 veckor. Vet inte om de passar men jag ska berätta så fort jag vet. Annars får jag skuva upp dem där de kan göra någon nervös, typ badrummet.

 

Min tanke är att sätta denna bakom vindrutan i båten. Då kan jag se hela sittbrunnen och föröver plus att jag så här års ser en del över marken på sidan på båten.

Netamo larmar ibland om hög ljudnivå och jag vill veta vad det är!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev patrikflink:

Lite luddig temperatur enligt beskrivningen 0 till 55 minus?

??

image.png.a36865afb268e2aea69510f8c42337c2.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Annars får jag skuva upp dem där de kan göra någon nervös, typ badrummet.

Hahaha!

Ominte annat så att man kan se om man glömt lyset på... 😏

 

Hur blir bilden när domen är tonad, påverkar inte det ljusinsläppet ganska mycket och framförallt när det är mörkt, eller har jag bara missat något grundläggande (det blev en lång mening)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev patrikflink:

0 till 55 minus

0 grader till 55 grader. Minusgrader och kameran verkar inte vara kompisar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar de inte 0°C till 50°C?

Låter rimligt, vid lägre temperaturer kan det bli kondens på linsen.

--

Under en period eldad vi med pellets, då satte jag en enkel kamera i pannrummet så man kunde se hur mycket det var kvar i bingen utan att behöva springa ner och kolla. Fixade även en kamera åt en bekant så att han kunde se att kunde se att han inte glömt stänga garaget (vilket han gjorde ibland).

För 243 kr kan jag nog tänka mig en kamera i ena garaget, det har hänt att dörren gott upp pga åskväder. Samtidigt får man ett visst tjuvlarm med motion detetction.

Får nog beställa ett par kameror till....

 

PS. Kameran kan monteras i taket och bilden kan vändas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev McLasse:

Hur blir bilden när domen är tonad

Får kolla. Det sitter ett tonat glas på kameran som man kanske kan avlägsna och det finn klara domer också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-28 vid 12:27 skrev bhemac:

Får nog beställa ett par kameror till....

 

Två till beställda, ena garaget och pannrummet. Kunde inte låta bli...

Fn sitter kameran i pannrummet, kan panorera runt hela rummet.

Inget tjuvlarm men jag får en notering både i telefonen och klockan om någon kliver in. Borde kanske haft en i rummet med båtprylar också?

Dessutom hamnar fakturan på detta bokföringsåret....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev bhemac:

Borde kanske haft en i rummet med båtprylar också?

Vill du inte ha en inne i båten också? Där kommer min att hamna för att bla kolla batteristatus och att avfuktaren sköter sig. Helt onödigt egentligen, men man kan alltid, på elektronisk väg, titta runt en sväng i båten när man får lite hemlängtan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon Sonoff-pryl som kan mäta batterispänning?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Vill du inte ha en inne i båten också?

Vill och vill. Ska kolla hur mycket ström den tar men att kolla batterispänningen är ju en bra ide.

35 minuter sedan skrev Kane:

Finns det någon Sonoff-pryl som kan mäta batterispänning?

Nix. Utom kameran då..

Har en annan pryl som kan men appen finns bara för USA, det går att fixa men jag inte kommit till skott ännu. Hade tänkt få en i bilen också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Kane:

Finns det någon Sonoff-pryl som kan mäta batterispänning?

Hahaha! Snacka om att jag går över ån efter vatten när jag sätter en kamera för att kunna se instrumenten för batterispänning. Bra tänkt! 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev bhemac:

Ska kolla hur mycket ström den tar men att kolla batterispänningen är ju en bra ide.

Jag tänkte koppla en brytare till kamerans strömmatning så man kan slå på den när det är tittdax. I mitt fall var det inte strömmen jag tänkte på utan den dyrbara datamängden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev McLasse:

Snacka om att jag går över ån efter vatten när jag sätter en kamera för att kunna se instrumenten för batterispänning.

Inte alls, en praktisk och fungerande lösning. Igor Sikorsky lär ha sagt att man inte ska tillgripa den högre matematiken förrän man utrönt alla möjlighterer med et gem och en gummisnodd!

 

Jag har en Sonoff lågspänningsbrytare som ska användas till min stora kamera (med zoom) som ska sitta på radarstolpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-28 vid 12:29 skrev bhemac:
2019-12-28 vid 12:15 skrev McLasse:

Hur blir bilden när domen är tonad

Får kolla...

Jag tittade på bilden en gång till och det verkar vara klarglas i domen.

 

2019-12-30 vid 09:34 skrev bhemac:

Två till beställda...

Min är restad och beräknat datum kameran skickas är 13/1. 😒

Får nog köra en Sikorsky och försöka få till en kamera av ett gem och en gummisnodd. Högre matematik lär i alla fall inte hjälpa.

 

Gott nytt år, på er alla! 🎉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev McLasse:

Jag tittade på bilden en gång till och det verkar vara klarglas i domen.

Min sitter uppskruvad i taket på pannrummet, får försöka släpa mig ner någon gång och kolla men jag tror det är mörkt glas men linsen sticker ut.

 

Gott Nytt År med många nya roliga prylar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-30 vid 10:59 skrev Kane:

Finns det någon Sonoff-pryl som kan mäta batterispänning?

Funderade lite på detta. Sonoff TH10 har ingång för temp/fukt prob. Den går att använda även med andra givare, tex fotocell. Så visst borde det gå att mäta spänning? Men man vill kanske inte ha det så nära 230V.

Men, Sonoff SV jobbar på 5-24V. Och, GPIO14-ingången finns även i SV så visst borde det det gå att fixa? Det finns forum där man ägnar sig åt sådana här saker. Om man nu har sysselsättningsbrist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland ska man vänta lite.

Förra året köpte jag ett par "Deltran Battery Tender" batterimonitorer för WiFi. Tyvärr kunde man bara ladda ner appen i USA och jag orkade inte krångla. Men se nu fanns den att ladda ned och även om appen är rudimentär så gör den sitt jobb!

 

DELTRAN Battery Tender.jpg

Deltran app.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

Ibland ska man vänta lite.

Förra året köpte jag ett par "Deltran Battery Tender" batterimonitorer för WiFi. Tyvärr kunde man bara ladda ner appen i USA och jag orkade inte krångla. Men se nu fanns den att ladda ned och även om appen är rudimentär så gör den sitt jobb!

Hur mycket ström drar den? Står väldigt lite på deras hemsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Kane:

Hur mycket ström drar den? Står väldigt lite på deras hemsida.

Jag ska mäta men det är nog väldigt lite, den uppdaterar sig var 10:e minut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Kane:

Hur mycket ström drar den

75mA när den mäter men sen sover den i minst 10 min och drar då delar av en mA.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styrning av vinterruffklimat utan avfuktare. Denna kräver utveckling....

 

- TH16 med temp-/RF-givare

- TH10/16 med tempgivare

- Oljeradiator

 

Funktion

Vet inte om detta är möjligt, men om så vore det toppen!

- Oljeradiator ansluten via TH16 med temp/RF-givare. Givaren mäter utomhusklimat genom exempelvis loggenomföringen etc.

- TH10/16 med temp-/RF-givare möter och visar klimatet i båten.

- Nu till det krångliga. Kan man via exempelvis IFTTT skapa en funktion som anger en deltatemperatur, dvs som i dess enklaste form ser till att oljeradiatorn arbetar tills dess att Temp-/RF-givaren i båten visar en temperatur som är 5 grader högre än Tempgivaren utanför båten? Parametern kan kompliceras ytterligare för mer precis och energieffektiv drift.

 

Övrig info

Den relativa fuktigheten i luften RF är temperaturberoende. Om temperaturen höjs 1 grad sjunker RF 5 %-enheter. Dvs om det är 100% RF ute och temperaturen är 6 grader lägre inne i båten blir RF som högst 70%. 
Baserat på exempelvis Viitanens forskning kan man koppla detta till verifierade mögelriskkurvor. Dessa visar att mögelrisken minskar med temperatur ner mot 0 grader och att mögel varken tillväxer under 0 grader eller över 50 grader.

Vidare är det inte 100 % RF utomhus under huvuddelen av dygnet eller året, varför driftsfönstret kan tajtas ytterligare.
Styrning baserat på ovanstående har kommit att bli populär för kryputrymmen och vindar. Exempelvis har trygghetsvakten denna funktion och Hagentoft och Sassic-
Kalagasidis på Chalmers har laborerat och utvärderat.

Det vore attans så smidigt att skapa en virtuell parametermotor som via exempelvis via IFTTT kunde styra klimatet i båten/vinden/grunden mha ånghaltsskillnaden och temperaturen. (Ånghalten ges av Temp/RF)

- Vore detta möjligt tro?

 

725D13A5-BEED-41DB-808E-70D971B36AF4.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är detta du menar delvis, men det vore energisnålare att ventilera styrt på absolut luftfuktighet, så att båten bara kan bli torrare. Risken är att hösten inte har tillräckligt många torra dagar för att pumpa ut sommarens fukt ur trä och dynor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev AndW:

Det kanske är detta du menar delvis, men det vore energisnålare att ventilera styrt på absolut luftfuktighet, så att båten bara kan bli torrare. Risken är att hösten inte har tillräckligt många torra dagar för att pumpa ut sommarens fukt ur trä och dynor. 

Styrn8ngen kan användas för ventilation, avfuktning eller temperaturhöjning. Som du skriver, är inte avfuktningskapaciteten i utomhusluften tillräcklig under de kritiska månaderna. Det krävs lite boost i form av värme alternativt avfuktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktig vitsen.

Du kan höja temperaturn och då sjunker RF. Men, vattnet i luften finns kvar och när temperaturen sjunker så är man tillbaka på samma höga RF.

 

Det enklaste sättet att hålla torrt är att ha 10-20°C ombord, fungerar men blir inte billig.

 

Bättre, håll 5-10°C ombord och kör avfuktaren när det är tillräckligt varmt. När temperaturen är under  nollan ombord kan man stänga av värmen för att spara ström. Så har jag kört med en Sonoff för temp och en för fukt. När det blivit kallt har jag stängt av manuellt hemifrån soffan. Troligen kan man fixa det automatiskt med IFTTT om man tar yttertemperaturen från NETATMO. Eller en extra TH10 med tempgivaren utomhus.

 

Det bästa men också dyraste är att ha en sorptionsavfuktare som tar uteluft, avfuktar och blåser in. Har den inte inbyggd termostat så får en TH10 fixa den biten. Den torra luften distribueras runt  i båten och torkar ut alla utrymmen samtidigt som man får en hygglig ventilation i båten som gör att det blir fräscht ombord. Denna lösning ska jag ha framöver. Bäst blir det om jag kan bygga in avfuktaren någonstans men det funkar att ställa den i akterhytten (som mer och mer blir ett hjälpmaskinrum)

 

Här är temperatur och luftfuktighet utomhus under dec månad. RH brukar ligga lite högre vid båten.

Kurvorna visar max och medel.

 

Netatmo temp o RH dec 2019.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart är det bättre/effektivare att som både du och jag använda kondensavfuktare och värmeelement. Lösningen jag pekar på är en snikvariant som på ett enkelt sätt minskar risken för påväxt. Det bör kanske vidare nämnas att det inte är en lösning om båten initialt är jättefuktig och utomhusluften tvärkall. Då är risken för hög RF och eller kondens mot skrovet överhängande.

Vad jag missade att nämna att till skillnad från fallet med avfuktare, bygger denna på en viss infiltration av utomhusluft. 
 

Avslutningsvis. Hur ser du på TH10 vs TH16 när det kommer till ihållande belastning med exempelvis radiator? Har sett ett par bilder på brunna Sonoffenheter som inte ser så roliga ut. Jag har valt att uteslutande gå på 16 och hoppas att de är gjorda med lite marginal gentemot 10.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Dadid:

Hur ser du på TH10 vs TH16 när det kommer till ihållande belastning med exempelvis radiator?

Jag har kört ett par radiator i flera månde i sträck. Inga problem men ligger man väldigt högt och kanske i ett varmt utrymme så får man kanske kolla då och då. Viktigast är nog att se till att man betalt försäkringen!

 

En riktig sniklösning som nog kan vara värd att prova är att bygga en luftvärmeväxlare av Coca Cola-burkar (kan gå med ölburkar också). Det finns några olika beskrivna på nätet.

Man värmer uteluften, blåser in i båten och den varma, torra luften transportera ut fukt. Solpanel och datorfläkt gör att man inte är beroende av landström. Kör man ingång detta när man tar upp så kan man nog torka ut en hel del innan solen försvinner.

Effektivt är också att köra en värmare som tar uteluft och blåser in.

I båda fallen gäller att ta uteluften när den är som torrast och att komplettera med torrbollar för att få ned luftfuktigheten tillräckligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev bhemac:

Jag har kört ett par radiator i flera månde i sträck. Inga problem men ligger man väldigt högt och kanske i ett varmt utrymme så får man kanske kolla då och då. Viktigast är nog att se till att man betalt försäkringen!

 

En riktig sniklösning som nog kan vara värd att prova är att bygga en luftvärmeväxlare av Coca Cola-burkar (kan gå med ölburkar också). Det finns några olika beskrivna på nätet.

Man värmer uteluften, blåser in i båten och den varma, torra luften transportera ut fukt. Solpanel och datorfläkt gör att man inte är beroende av landström. Kör man ingång detta när man tar upp så kan man nog torka ut en hel del innan solen försvinner.

Effektivt är också att köra en värmare som tar uteluft och blåser in.

I båda fallen gäller att ta uteluften när den är som torrast och att komplettera med torrbollar för att få ned luftfuktigheten tillräckligt.

 

Jo det finns några riktigt väldokumenterade solluftvärmareprojekt. Kul, men nog ganska tidsödande om man inte råkar arbeta som träslöjdslärare.

 

Gällande TH10 resp TH16.

Jag sökte på ”brun” i Sonoffgruppen på Facebook. Basicmodellen tycks sticka ut lite. Inte alltid handlar det om dåliga arbeten på ”användarsidan”.

Andra brister som nämns är anslutningsplintarna.

 

Jag har för övrigt endel Fibaropuckar i väggarna hemma och är inte supernöjd med de brister som uppmärksammats.

 


 

4AFF135D-4AED-4F32-9FF5-D58C971BED81.jpeg

49705FAE-06DA-4787-ACA0-127A9996B7E2.jpeg

224DD305-05DE-4D49-9310-B52A66C656FB.jpeg

C9237369-1C64-4925-AD6C-1B905B0787E5.jpeg

Redigerad av Dadid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Dadid:

- - -

Gällande TH10 resp TH16.

Jag sökte på ”brun” i Sonoffgruppen på Facebook. Basicmodellen tycks sticka ut lite. Inte alltid handlar det om dåliga arbeten på ”användarsidan”.

Andra brister som nämns är anslutningsplintarna.

- - -

224DD305-05DE-4D49-9310-B52A66C656FB.jpeg

 

Jag blir fundersam på om det är produkten eller installatörerna det är fel på. Mångtrådig kabel i klämkoppling är ingen bra installationslösning. Kopplingarna är troligen tillverkade för fåtrådig installationskabel. Vanlig "mjuk" elkabel riskerar att inte alla trådar kommer in i klämkontakten och att kontaktytan mot ledarna därmed blir för dålig.

 

Det bör framgå av installationsanvisningarna vilken typ av kabel utrustningen är avsedd att användas med. Om det inte framgår så är det så klart produkten/tillverkaren som felat när/om det börjar brinna.

 

Liknande fall förekommer även med WAGO-klämmorna som ibland hyllas förbehållslöst (utan att nämna vilken typ av WAGO-klämma som fungerar med vilken typ av kabel).

 

Se även mitt tidigare inlägg om riskerna med WAGO-klämmor

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...