Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Tomasbirging

B20 vinterförvaring

Rekommendera Poster

Hej. Ska nu vinterförvara båten (ta upp båten och tömma motorn på vatten) då en frostplugg gick förra året vill jag bara försäkra mig om att jag gjort rätt i år. Jag har tagit bort två pluggar. Borde det finnas fler? Bifogar en bild som visar vilka pluggar jag tagit bort. 

 

Mvh Tomas

69786BFD-F514-4330-89BD-8AE16AC5E42A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det är de två kranar som finns. Rann vattnet ur blocket? Annars får man peta med en tråd för att rensa innanför kranen. Du bör öppna locket till sjövattenpumpen och vattenfiltret om det finns sådant. Du bör även fylla upp motorblocket och limpan med glykolblandning.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar. Hur/vart fyller man blocket med glykol? Någon särskild glykol man ska använda? Jo det rann ut vatten ur båda hålen när jag öppnade. Mvh Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Man tar bort termostathuset och termostaten och fyller tills det är fullt. Avgaslimpan och oljekylaren kan man fylla genom att sätta en slangstump på röret som var ansluten mot termostathuset. Man kan också fylla via sjövattenfiltret och köra med startmotorn tills det kommer upp till limpan.

Vanlig glykol blandad med lika mycket vatten. Obs, glöm inte att stänga kranarna först!

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...