Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Strosselhuset

Lägga fyrtakt utombordare ner, vilken sida?

Rekommendera Poster

Hallå alla!

 

Skall hämta hem svärfars utombordare, en fyrtaktare, Tohatsu 20 hk. Vet ej årsmodell.

 

Kan man svara på frågan vilken sida den skall ligga på?

Gäller svaret för alla fyrtaktare?

 

Vad tittar man efter på motorn för att avgöra detta? Jag vill förstå varför man lägger den på en speciell sida.

Tror att vevhusoljan rinner ur motorn om man lägger den på fel sida, stämmer detta?

Förklara gärna...

 

/Mathias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Strosselhuset:

Hallå alla!

 

Skall hämta hem svärfars utombordare, en fyrtaktare, Tohatsu 20 hk. Vet ej årsmodell.

 

Kan man svara på frågan vilken sida den skall ligga på?

Gäller svaret för alla fyrtaktare?

 

Vad tittar man efter på motorn för att avgöra detta? Jag vill förstå varför man lägger den på en speciell sida.

Tror att vevhusoljan rinner ur motorn om man lägger den på fel sida, stämmer detta?

Förklara gärna...

 

/Mathias

 

Det går nog inte att svara generellt vilken sida en utombordare ska läggas på. Det beror på hur den aktuella motorn är konstruerad. Det vanliga är att det står på motorn vad som är upp eller ned, annars blir det till att leta i instruktionsboken.

 

Problemet är generellt för alla fyrtaktare. Tvåtaktare med oljeblandad bensin har inte detta problem.

 

Orsaken är som du misstänker att motoroljan rinner in på fel ställe i motorn och eventuellt ut genom insugs/avgas-portarna om den vänds på fel håll vid liggande transport.

Redigerad av Lintott
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska enkelt, töm motorn på oljan den ska väl ändå bytas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar finnas små stödklackar på ena sidan som skall ligga mot golvet/underlaget, titta efter sådana, och du har förstås inte kvar instruktionsboken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade på några Tohatsu 20 manualer som jag hittade på nätet och enligt dem så ska motorn ligga med barbord/styrkulten nedåt, vilket är tvärtom mot min Honda som ska transporteras med styrbord sida nedåt.

 

Men jag kan så klart inte garantera att alla årsmodeller av Tohatsu 20 ska transporteras på samma sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

@Lintott

Jag ska kolla om det finns några märkningar på motorn och precis som du tror så menar Kalle_Anka att det är olika på olika tillverkare och modeller. Instruktionsboken är ju bra att läsa i... synd att svärfar inte har någon 😉

 

@Georg_Ohm

Sådana klackar du beskriver har jag sett ibland på vissa snurror, skall kolla in aktuellt exemplar. Svärfar har köpt båt med motor begagnat och, helt riktigt, instruktionsboken finns inte kvar...

 

@Kalle_Anka

Babord/rorkult neråt tror du, tack för hjälpen. Jag kollar modell när jag kommer till snurran och försöker googla och kollar efter klackar/märkningar. Tänker att även oljestickans placering kan skvallra om hur den skall transporteras.

 

Din Hondas styrbordsida ner bevisar ju att det inte är lika för alla snurror vilket är bra att ha i åtanke.

Borde ju betyda att någon snurra säkert vill ligga med "ryggen" ner.

 

 

 

 

Jag återkommer när jag provat/kollat vad som gäller för denna snurra.

 

/Mathias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

luftintaget uppåt

annars brukar det väl finnas klackar på ena sidan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del dyrare 4-takts utombordare har väl torrsumpssmörjning? Fast det här nog inte en Tohatsu 20 hk.

 

Med torrsump borde väl problemet vara mindre? 

 

Detta blev lite off topic, blev bara lite nyfiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är motorn hämtad.

Den var märkt med text/bild och det fanns klackar att lägga den på.

 

Denna motor skulle ligga med rorkulten neråt och som @Zaphir skriver så blir luftintaget då uppåt.

 

Problemet löst, tack.

 

/Mathias

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kunde ju ha hoppats att motortillverkarna kunde ha enats om att de alltid ska läggas på sidan som styrarmen inte är på. Motorerna är ju närmast identiska ändå, så det finns inga skäl till att välja det ena framför det andra av motormässiga skäl. Därför väljer man det rimliga, att styrarmen är uppåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, för på motsatt sida brukar växelarmen sitta. Det är för att samtidigt skydda den som motorn är gjord för att läggas på andra sidan, på den kraftigare styrarmen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag vet inte riktigt om jag håller med. De små, grovbyggda växelarmarna utan nån hävstångseffekt att tala om måste tåla långt mycket mer än den lååånga styrarmen med känsliga delar i sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-05 vid 18:57 skrev Lintott:

Problemet är generellt för alla fyrtaktare. Tvåtaktare med oljeblandad bensin har inte detta problem.

 

Orsaken är som du misstänker att motoroljan rinner in på fel ställe i motorn och eventuellt ut genom insugs/avgas-portarna om den vänds på fel håll vid liggande transport.

Problemet gäller även 2-taktare, vilka bör läggas med avgasport/arna nedåt. Anledningen är att det vatten som finns kvar inne i riggen inte skall kunna rinna in i cylindrarna. Motorn skall också läggas så att växelhuset alltid befinner sig lägre än powerheaden. Problemet borde vara detsamma i fyrtaktare. Avgasportarna på 2-T brukar sitta på babord sida.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...