Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Platon

CPA & TCPA

Rekommendera Poster

Hej

Jag har nu skaffat AIS transponder och tänkt korsa TSS mellan Simrishamn och Bornholm. Till er som använder er av funktionen CPA och TCPA, vad anser ni är rimligt värde för larmet?

 

Redigerad av Platon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju så väldigt beroende på trafiken. Ett CPA på 2M och TCPA på 20 min kan vara rimligt på öppet vatten. Inomskärs kanske jag kör på en 1/4M, jag vill ju inte det ska pipa hela tiden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag har inget ljud på. Blev galen av det. Nu blinkar ”träffarna” istället på min GPS 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Silverfox59:

Jag har inget ljud på. Blev galen av det. Nu blinkar ”träffarna” istället på min GPS 

CPA och TCPA är ju de bästa med AIS. Varför stänga av ljudet? Är det inte en bättre lösning att sätta en mindre "guard zone" och rimliga värden i enlighet med bhemac...

Nog skall det skrika om det är fara på färde...

https://digitalyacht.net/2014/04/03/cpa-and-tcpa-alarms-explained/

Redigerad av LonelyBird
glömde...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 timme sedan skrev LonelyBird:

CPA och TCPA är ju de bästa med AIS. Varför stänga av ljudet? Är det inte en bättre lösning att sätta en mindre "guard zone" och rimliga värden i enlighet med bhemac...

Nog skall det skrika om det är fara på färde...

https://digitalyacht.net/2014/04/03/cpa-and-tcpa-alarms-explained/

Jag ser fartygen och jag tittar så ofta på min GPS så jag ser de komma, så jag behöver inte ljudet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev LonelyBird:

CPA och TCPA är ju de bästa med AIS. Varför stänga av ljudet? Är det inte en bättre lösning att sätta en mindre "guard zone" och rimliga värden i enlighet med bhemac...

Nog skall det skrika om det är fara på färde...

https://digitalyacht.net/2014/04/03/cpa-and-tcpa-alarms-explained/

På min plotter visas andra fartygs kurs med en pekare. Pekaren avslutas med en "vraksymbol" (lite väl skrämmande kan tyckas...) som symboliserar CPA. Bredvid symbolen står TCPA i minuter o sekunder. Tydligheten kan inte tas miste på. Pekare o symbolens plats ger tydliga indikationer på om jag hinner före med marginal eller om jag ska väja mot målet för att gå akter om fartyget. Inledningsvis hade jag larmen satta men det var ett förfärligt kvitterande av larmen hela tiden så numera är de avstängda (sedan sju år tillbaka). Om jag skulle gå över stora vatten och styra med autopiloten så kanske jag tänker om (inte behov av lika frekvent uppsikt över plottern i de lägena) men för skärgårdssegling och kortare överfarter (t.ex. Åland eller Gotland) så får larmen vara avstängda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Tänkte mig just 1.5- 2 M CPA och 15-20 min TCPA på öppet vatten så det känns rätt att börja med.

Har räknat på det, ponera att jag gör FGV med 5 KN och är på rak kontra kurs med en 3 m hög snabbgående motorbåt som gör 25 knop. Vid god sikt så ser jag denna först när cirka 7.5 distans skiljer oss åt då jag själv i min sittbrunn och med min längd befinner mig 3 m över ytan. Vi möts då redan efter 15 minuter i en kollision. I detta fall räddas jag av TCPA larmet. Hade jag inte använt TCPA utan bara CPA som larmade när vi var 2 distans ifrån kollision så hade jag endast haft 4 minuter på mig att reda upp det. Slutsatsen måste därför vara att använda både TCPA och CPA.

Tack igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Platon:

så hade jag endast haft 4 minuter på mig att reda upp de

Vilket under normala omständigheter ska vara mer än tillräckligt. Men, det är ju väldigt skönt att få ett larm i god tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-05 vid 18:13 skrev Silverfox59:

Jag ser fartygen...

 

2019-12-05 vid 19:49 skrev Lintott:

På min plotter visas...

 

Larmet är (enligt min mening) till för att indikera att något håller på att gå på tok. Larmgränserna skall vara så pass snäva att larm är LARM. Jag sitter inte och stirrar på plottern oavbrutet. Visuellt har mitt Raymarine system vad ni talar om, och det är OK. Men då jag ofta är shorthanded eller tom singelhanded erkänner jag öppet att min tillit till AIS-larm och radar-larm uppfattas som en  tillgång.

Begriper dock inte vad Silverfox59 menar med att han ser dem komma genom att stirra på en GPS. Förmodar att det är frågan om en lite mera avancerad plotter.

Lintott ger en mera adekvat bild om vad man kan få ut av plottern men jag gissar att han precis som jag, kopplar på autopiloten och stegar in för att göra en smörgås alternativt kaffe. Är inte ett larm då en tillgång förutsatt att gränsen är adekvat?

Inte vill jag påstå att det är avgörande för att "stay alive" men nog tycker jag att det är en av de bästa sidorna den elektroniska navigeringen gett oss. Roligare var det ju nog att för ett antal decennier sen navigera med sextant, död räkning och radiopejl, men inte vill jag utelämna vad modern teknik ger oss.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev LonelyBird:

Larmet är (enligt min mening) till för att indikera att något håller på att gå på tok. Larmgränserna skall vara så pass snäva att larm är LARM. Jag sitter inte och stirrar på plottern oavbrutet. Visuellt har mitt Raymarine system vad ni talar om, och det är OK. Men då jag ofta är shorthanded eller tom singelhanded erkänner jag öppet att min tillit till AIS-larm och radar-larm uppfattas som en  tillgång.

Begriper dock inte vad Silverfox59 menar med att han ser dem komma genom att stirra på en GPS. Förmodar att det är frågan om en lite mera avancerad plotter.

Lintott ger en mera adekvat bild om vad man kan få ut av plottern men jag gissar att han precis som jag, kopplar på autopiloten och stegar in för att göra en smörgås alternativt kaffe. Är inte ett larm då en tillgång förutsatt att gränsen är adekvat?

Inte vill jag påstå att det är avgörande för att "stay alive" men nog tycker jag att det är en av de bästa sidorna den elektroniska navigeringen gett oss. Roligare var det ju nog att för ett antal decennier sen navigera med sextant, död räkning och radiopejl, men inte vill jag utelämna vad modern teknik ger oss.

Vi har kanske lite olika preferenser beroende på besättning o seglationsområde. Jag seglar oftast shorthanded men aldrig singelhanded. Mestadels i Stockholms tättrafikerade skärgård men även på annat håll österut o söderut (har även varit i Vänern o Västkusten o inte saknat larmen). I Stockholms skärgård finns det så tätt med AIS-sändande fritidsbåtar, skärgårdsbåtar o färjor att det blir mer störande med larm än att hålla koll på plottern o se vad som rör sig i närområdet. Även en snabbgående båt på andra sidan om en ö ger ett larm som ska kvitteras/tystas om den har en kurs mot mig och det  är fullständigt meningslöst....

 

Skärgårdsbåtarna (Waxholmsbolaget m.fl.) har ett mycket diciplinerat uppträdande o håller undan för segelbåtar i god tid för att skapa trygghet för båda parter. Däremot är det av stort värde med AIS-pekarna från färjor när jag rör mig i t.ex. Furusundsleden o speciellt när dimman är tät i trakten av Kapellskär (kallt vatten från Bottenhavet som väller upp i Ålandsförträngningen o skapar en riktigt tät dimma som blåser in i skärgården). De stora färjorna har företräde enligt regeln om trång farled o manövreringssvårighet och det respekterar jag fullt ut. Efter att  ett antal gånger följt deras väg på plottern (o här är AIS-presentationen väldigt värdefull) så har jag fått en förståelse för deras sätt att manövrera för att styra in mot trånga passager o känner mig väldigt trygg i att kunna lägga mig på lämplig sida i farleden (vilket ibland kan bli ett styrbord-styrbord-möte) för att inte störa deras framfart.

 

Med dessa förutsättningar så har jag konstaterat att det passar mig bäst att slippa alla larmen från min AIS, men jag vill inte vara utan den information som den ger mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 timme sedan skrev LonelyBird:

 

Begriper dock inte vad Silverfox59 menar med att han ser dem komma genom att stirra på en GPS. 

 

Enkelt, jag ser båtarna med blotta ögat I verkligheten så varför ska jag ha larm som tjuter. Jag höjer blicken över relingen och ser andra båtar komma. 
Jag ser också på min GPS både dagtid och nattetid när båtarna kommer så varför ska jag ha något som också tjuter. Svårare än så var det inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...