Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
carl1954

Segel ritning j 17

Rekommendera Poster

Finns det en plats där jag kan hitta Segel ritning för Harry Beckers j 17. Eller finns det någon som har sådana ritningar.

 

Carl Andersen Danmark

j17.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skall du ha ritningarna till..?

Är det för att beställa segel är det bättre att måtta på båten, antingen själv eller så gör segelmakaren det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-04 vid 16:15 skrev carl1954:

För jag vill ha en annan rigg på båten.

Men varför vill du ha en annan rigg? Bra om du kan beskriva målet med riggbyte närmare kan jag tycka.
Gissar att du vill få en mer bekvämt säker överfart till Bohusläns rika skärgård? Snarare än en korrekt rigg passande kappseglingars regelverk??
    Tja, en J17 är ju en liten båt för uppgiften att segla mellan Danmark och Sverige - åtminstone  över Kattegatts bredare havsyta. (Själv har jag seglat en marginellt större segelbåt - en Amigo23 - mellan Göteborg och främst Läsö ett flertal gånger, och har därmed gott förstått att själva havsöverfartens väder&vind kan verka skrämmande i en liten båt.)
    Haha, sjömärket Läsö trindel kunde vara svår att navigera till, detta alltså innan GPS uppfanns. Återfärderna blev desto lättare, för man kan ju knappast totalmissa hela sveriges västkust. )


Tror det kan gynna din forumtråd ifall du besvarar frågan ovan, alltså vad är syftet med ditt planerade riggbyte? Sjösäkerhet eller tävling??    

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...