Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
StyrmanKarlsson

Köpa tyg till dynor

Rekommendera Poster

Jag har sökt på forumet och den senaste tråden jag hittat är från 2015 så det har säkert hänt lite sedan dess.

 

Jag har fattat att man skall ha syntet och "hyfsad kvalitet.

Jag har googlat runt lite och hittar inte jättemycket men det verkar finnas vad jag tror är rimlig kvalitet runt 250:-/meter och "toppkvalitet runt 600+/meter.

Jag tänker att 250 spänn per meter passar min budget.

 

Ett företag som dyker upp och verkar ha lite att välja på är Östersjökompaniet.

 

Mina frågor är två, får man ett okay tyg för 250:-/meter och har ni tips på andra leverantörer?

Jag tillhör inte kategorin människor som tror att bara för att man köper det dyraste som går att hitta så blir det bra utan snarare de som vill ha ut bra prestanda för pengarna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Göteborg finns en butik som har funnits här i decennier. De säljer dynor och tyg till båtar och inredning.

Kommer inte ihåg vad butiken heter. Men om du kommer på Friggagatan o kör mot Odinsplatsen och precis när du kommer fram till Odinsplatsen så ligger butiken där på höger sida!

En annan butik som säljer liknande varor ligger på Övre Husargatan i Göteborg, vet ej heller vad den butiken heter, men den ligger 2 eller 3 butiker innan godisbutiken Sura gubben om du kommer från Linneplatsen!

 

Men det var kanske inte det du frågade om...?:rolleyes:😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Butiken vid Odinsplatsen heter Galant Plast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte på nätet till min båt, tror det var från ”Rosa Huset”. Möbeltyg; bra kvalitet, bra pris. . 
Jag är inte ett stort fan av tyger med ankare eller måsar på, så det passade mig bra. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi klädde om alla dynor i sensomras. Tyget vi tog kom från östersjökompaniet men vi hittade samma tyg 130:-/m billigare hos tyg.se. Lite sent när vi redan beställt såklart men nästa gång kommer vi titta där först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klädd om dynorna förra året. Valde Alcantara tyg. Inte billigt men hel suveränt bra.

När det var dags för vinterförvaring av dynorna i år hittades en liten chokladbit som ramlat ner mellan dynorna. En ingrodd chokladfläck alltså. Dammsugare med möbelmunstycke och fläcken var borta. Och då har vi ljusgråa dynor. Tyget är mycket smuts och fläckavvisande, lätt att rengöra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input.

Galantplast känner jag till, de har massor av erfarenhet men är garanterat inte billiga.
Affären på Husargatan visste jag inte om men den kan jag kolla upp.

Tyg.se kan vara ett bra tips, det får jag kolla.

På rosa huset hitade jag inte så mycket som tilltalade mig. Jag borde kanske tillägga att jag vill ha något blått.

Alcantara var verkligen inte billigt. Det skulle spräcka min budget rejält.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla bara att tyget är flamsäkert, allt passar inte att grilla!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev bhemac:

Kolla bara att tyget är flamsäkert, allt passar inte att grilla!

 

Bra tips. Tack. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också börjat fundera på tyg till dynorna, och är inne på alcantara.

Från tyg.se var det ju grymt dyrt, jag har hittat från en annan leverantör till en bråkdel av priset.

Sen vet jag ju ingenting om kvalité ännu så klart, billigare är inte alltid bättre.

 

Kolla här:

http://www.jofotex.se/alcantara

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev jonas2307:

jag har hittat från en annan leverantör till en bråkdel av priset.

Hoppsan, det var skillnad det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla saker som antal Martindale, det är viktiga punkter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Peter_K:

Kolla saker som antal Martindale, det är viktiga punkter. 

Vad är Martindale? Ska det vara få eller många för att vara bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev jonas2307:

Jag har också börjat fundera på tyg till dynorna, och är inne på alcantara.

Från tyg.se var det ju grymt dyrt, jag har hittat från en annan leverantör till en bråkdel av priset.

Inte samma tyg, jämför produktspecifikationen/material:

Tyg.se : 68% Polyester, 32% Polyuretan

Jofotex.se : 100% polyester.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Vad är Martindale? Ska det vara få eller många för att vara bra?

Ja - många är bra.

"Martindale är ett mått på hur slitstarkt ett tyg är.

Ett tygs Martindale-värde anger hur många varv en tygklädd platta har kunnat snurrats mot tyget utan att det gått några maskor. Desto högre Martindalevärde, desto slittåligare textil är det, med andra ord.

Speciellt viktigt är det att välja ett tyg med högt Martindalevärde när du tex. ska klä om en soffa eller fåtölj, som får utstå mycket slitage. En gardin som inte ska slitas på nästan alls, kan ha ett mycket lågt Martindalevärde.

För hemmamiljö brukar ett Martindale-värde på över 15 000 varv rekommenderas, För offentliga miljöeer brukar värden 30 000 vara lämpligt."

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man inte passa på att byta dynor när man ändå byter tyget?

Eller är det överkurs?

Om man byter dynor, till vad byter man då?

Är det skillnad på dynor man skall sova på, bara sitta på och bara luta sig mot?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt specen som Jotex har så anger de 40 000 Martindale, verkar ju ganska ok ändå.

Sen att materielat skiljer som b_syrsa noterat ovan vet jag inte riktigt vad det innebär egentligen, vad för- eller nackdelar är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev sy_Alice:

Ska man inte passa på att byta dynor när man ändå byter tyget?

Eller är det överkurs?

Om man byter dynor, till vad byter man då?

Är det skillnad på dynor man skall sova på, bara sitta på och bara luta sig mot?

Det beror ju på vilket skick det är på skumgummit, men generellt brukar väl allt ta slut samtidigt är min erfarenhet i alla fall. Vad man väljer är ju upp till var och en. En del köper billiga madrasser på IKEA eller Jysk och sparar initialt några kronor men får kortare livslängd oftast, för egen del gjorde jag mallar och lämnade till Kungssängen och fick nya tillskurna i kallskum (håller länge, brinner inte).

 

Även IKEA säljer f ö sitt eget möbeltyg på metervara; brukar vara prisvärt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Peter_K:

Även IKEA säljer f ö sitt eget möbeltyg på metervara; brukar vara prisvärt

Jag sökte efter möbeltyg på ikea.se men där hittade jag inget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jag sökte efter möbeltyg på ikea.se men där hittade jag inget. 

Jag har handlat det där till ett par fåtöljer, men det är beställningsvara, och man får prata med dem på soff-avdelningen i varuhuset. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla Fritsla tygvaruhus i Fritsla, har riktiga båttyger till bra pris,  inte alltid det finns så många färger. Ludvigsson, pelle vävare, i Kinna har outleten i centrum, också riktiga tyger, flamsäkert för 80:- m förra hösten. Köpte även för 13 år sedan till förra båten till kanonpris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har stoff och stil i Hyllie, Malmö som sålde bra möbeltyg till rimligt pris för 10 år sedan när jag klädde om våra dynor..

 

Har för mig att det var en del bomull i tyget och 20 000 martindale. Vi köpte även ett tyg med vinyl-artad yta för dynorna utomhus. Dessa har vi kvar! Dynor i dessa kom från en jyskmadrass :)

 

Åk och känn på tyget innan du beställer för att inte bli besviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak som inte nämnts men som är mycket viktig i båt är ljus/UV-tåligheten (ljusäktheten). Minst 5, men helst uppåt 7 bör det vara. Vår båts originaltyg (från varvet, ett fint ylletyg) blev tyvärr sprött, blekt och torrt på solutsatta ställen efter 10 år och behövde bytas.

 

Tyvärr kan man inte vara säker på att angivna värden stämmer, vilket jag själv (och tapetseraren jag anlitade) fick erfara för ett par år sedan. Det handlade om det i båtsammanhang mycket vanliga tyget "Smögen", som funnits i många år och varit erkänt bra. Hela salongens U-soffa, stol och dynor kläddes om i detta.

 

Redan efter första sommaren (!) var det marinblåa vitblekt på ryggar och toppar. Vill minnas att ljusäktheten var angiven till höga 7-8. Ett prov på oberoende labb som min tapetserare lät göra, dels på tyget från rullen och dels på en gammal provkarta, visade att tyget från rullen inte alls hade samma egenskaper som den gamla provbiten. Det var t.o.m. så dåligt att det knappt kom upp på skalan....

Efter en kort tvist med leverantören fick tapetseraren rätt, och mellan raderna framgick att importören av "Smögen" troligen bytt leverantör (till en långt borta i Asien ?) men vidhöll att specen var exakt densamma. Men kort därefter försvann "Smögen" ur sortimentet.

 

Nu finns den igen, dock kallat "version II" men påstås ha samma goda egenskaper "som tidigare", även om ljusäktheten nu är flera steg lägre än tidigare (men kvalar nu in som ok i alla fall).

https://nevotexwebbshop.se/sv-se/produkter/bekladnadsmaterial/mobeltyger/alla-tyger/smogen/tyg-smogen-version-ii-0214-ocean

 

Slutsats: Kolla även ljusäktheten och övriga data, köp från ett känt ställe och se till att få referenser på tyget - om det går. Tyvärr kan man inte vara säker på att man får vad man betalar för....numera.

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Smögentyget var snyggt. Jag hittade dock varken pris eller någon som verkar sälja till vanligt folk. 

Det ÄR snyggt. Och mjukt och skönt.

Tidigare hade varenda marintygssäljare detta i sitt sortiment (såg det alltid på Båtmässan), men grossisten (Nevotex) klantade som sagt till det i sin iver att prispressa och brände nog förtroendet hos många av sina ÅF.

 

Men ställ specifik fråga och skicka med länken till något av de ÅF du vill köpa från. Dock är det kanske inte fel att titta efter andra tyger som säljs av grossister som inte klantat till det alls. Inte som man vet i alla fall...

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...