Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Petersson20

Ryds 438 med 25hk Mercury Efi ”Problem”

Rekommendera Poster

Hej. 
 

Har ett litet dilemma med min Ryds 438 BF tillsammans med en 25hk Mercury Efi.

 

Scenario 1. En person i båten, man måste luta sig framåt, tyngre personer får ställa sig nästan framför pulpeten för att den ska komma upp i plan. 
 

Scenario 2. Två personer i båten (1 i fören) båten kommer upp i plan relativt problemfritt och det är med 2 personer båten beter sig som

bäst. 
 

Scenario 3. Tre eller fler personer i båten så kommer den inte upp i plan över huvudtaget. Med andra ord extremt irriterande och det tar väldigt lång tid att förflytta sig mellan platserna.

 

Nu undrar jag om ni har några tips på vad vi kan göra för att få ut så mycket som möjligt av båt & motor kombination. 
Trim till 30hk? Inställningar i motorn? Propeller byte? 
 

 

Tacksam för alla tips och funderingar, 

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Cresent 434 med en Yamaha 15hk fyrtakt med trimfena och den planar med en/två personer. Dock väger en 25hk Mercury EFI ca 30 kg mer på akterspegeln. En ren botten är avgörande då minsta lilla påväxt påverkar väldigt mycket på fart och plantröskel. En trimfena/hydrofoil kan vara en möjlig lösning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här beter sig en undermotoriserad alternativt överproppad båt, beroende på vilka förväntningar man har.

 

Om motorn har powertrim så skall propellern trimmas in (mot båten) så mycket som möjligt vid start för att sedan vinklas ur tills styrningen går lätt, men inte så mycket att den tenderar att ventilera och släppa greppet. Om du inte testat det förr, så kan detta förfarande lösa problemet.

 

Om du saknar powertrim kan du testa att flytta pinnen som reglerar riggvinkeln ett hål närmare båten. Fördelen är att du kommer lättare upp i plan men du kan samtidigt förlora toppfart och få lite sämre bränsleekonomi, dock mycket bättre sådan om du på detta sätt kan få båten att plana.

Sätt ett snöre i "trimpinnen" så att du inte tappar den i havet.

 

En så här liten och relativt motorsvag båt blir alltid mycket känslig för belastning. Propellern blir en kompromiss. Om möjligheten att plana med stor belastning skall propellerstigningen väljas så att motorn når max varvtal med detta denna belastning. Vid lägre belastning måste man då hålla igen på gasen för att inte övervarva motorn. Max tre personer eller två vuxna och två barn skulle jag gissa vara rimligt att klara med rätt propeller. Att överbelasta motorn så att den inte når rekommenderat maxvarvtal vid fullgas är inte alls bra, så om du inte redan har det bör du skaffa en varvräknare och därefter fundera på om du möjligen behöver byta propellern.

 

Naturligtvis funka det också att sätta dit en starkare motor, men jag tvivlar på att 5 hk extra skulle göra så stor skillnad och cylindervolymen är densamma. Då tror jag att ett powertrim skulle kunna ha större betydelse.

 

 

  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...