Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
oscar68

Lyfta båt från trailer

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en sea ray 215 och den står på en float on trailer, nu hör till saken att jag bytt båthamn och där finns ingen ramp utan bara kran. Hur får man under kranbanden när den står på en sådan trailer?

 

något bra tips?

Redigerad av oscar68

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde väl gå att lägga ett band under båten akterut när den ligger på trailern samt lyfta lite och samtidigt föra in det andra bandet på avsedd plats. 

Därefter ha ett extra band och göra samma sak föröver. Alternativt fästa en tamp och lyfta fören lite.

Samma sak fast tvärsom när du tar upp båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev oscar68:

Hej!

Jag har en sea ray 215 och den står på en float on trailer, nu hör till saken att jag bytt båthamn och där finns ingen ramp utan bara kran. Hur får man under kranbanden när den står på en sådan trailer?

 

något bra tips?

Den enkla och snabba metoden är att lägga banden under trailern inklusive båten och sjösätta allt tillsammans. I rätt höjd över havet låter man båten flyta av bakåt och lyfter därefter iland trailern igen. Jag har sett det utföras, funkar jättebra!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns vågat, fram går det bra att få in banden det är bak som är problemet, man kan inte pumpa upp baken med en domkraft eller liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske enklare att göra permanenta urtag på trailern där banden kan träs in så slipper man lyften att få dit banden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev per_62:

Kanske enklare att göra permanenta urtag på trailern där banden kan träs in så slipper man lyften att få dit banden?

Japp ska göra det när jag lagt i den till sommaren tänkte jag så man slipper krångla mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ett liknande problem. Skulle ta loss köljärnet på båten. Den stod på en Trailer med kölrullar. Kunde med träkloss med ca 50 cm längd lägga den mig skrivet och sedan med en domkraft höja båten så mycket i fören att jag kunde vinkla ut köljärnet. Sedan samma sak i aktern. Det bör även gå för dig.
 

Tror det är rätt att fördela trycket från domkraften med en större kloss/batting. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...