Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Sveinm

Info/ hjelp om Ankarlift av Bengt Axhede

Rekommendera Poster

Jag äger en Draco 87 mod som har en Ankarlift av Bengt Axhede från ungefär 1987. Hissen är ok men jag har problem med var sensorerna ska anslutas. Det finns inget utrymme att ansluta sensorerna som jag kan se. Någon som har någon information eller bilder? Jag har försökt och kontakta båtsystemet om detta men det fanns ingen hjälp och få.

Redigerad av Sveinm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-29 vid 18:59 skrev Sveinm:

--- jag har problem med var sensorerna ska anslutas. Det finns inget utrymme att ansluta sensorerna som jag kan se. Någon som har någon information eller bilder? Jag har försökt och kontakta båtsystemet om detta men det fanns ingen hjälp och få.

Sensorn är nr fyra i sprängskissen. Sensorn skruvas ner i ett hål på ovansidan av styrblocket som linan löper in via till ankarspelet (nr fem enligt sprängskissen) och låses med muttern som sitter på sensorn. Skruva inte ner sensorn för långt så den kommer i kontakt med ankarlinan, då slits den och går sönder. Sedan ansluts kontakten på sensorkabeln till reläboxen där det finns en passande kontakt.

 

Min erfarenhet av sensorsystemet o sensorerna (mässingstråd runt ankartampen) är att de fungerar rätt dåligt. Mässingstråden slits o går av så den får ersättas. Ibland blir det "tjuvstopp" då ankarspelet tror att sensor två nått ankarspelet o då går det inte att köra in mer lina utan att slå av elen till spelet så sensorsystemet nollställs.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

‎2019‎-‎12‎-‎07 vid 22:24 skrev Lintott:

…..

 

Min erfarenhet av sensorsystemet o sensorerna (mässingstråd runt ankartampen) är att de fungerar rätt dåligt. Mässingstråden slits o går av så den får ersättas. Ibland blir det "tjuvstopp" då ankarspelet tror att sensor två nått ankarspelet o då går det inte att köra in mer lina utan att slå av elen till spelet så sensorsystemet nollställs.

Jag hade i förra båten Anchorlift, eller vad den hette, bytte ju namn några gånger. I alla fall ett bandankarspel. Sensorn kände där av ett band av rostfri plåt som var vikt runt bandet, ändarna var tandade och invikta, det fungerade mycket bra. Måhända kan göra likadant på en lina, rulla en tunn bit rostfri plåt med tandade kanter runt linan och klämma till med en rörtång eller stor polygrip?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Jag hade i förra båten Anchorlift, eller vad den hette, bytte ju namn några gånger. I alla fall ett bandankarspel. Sensorn kände där av ett band av rostfri plåt som var vikt runt bandet, ändarna var tandade och invikta, det fungerade mycket bra. Måhända kan göra likadant på en lina, rulla en tunn bit rostfri plåt med tandade kanter runt linan och klämma till med en rörtång eller stor polygrip?

Anchorlift och Ankarlift är inte samma konstruktion. Här är det en rund ankarlina som kläms mot ett gummiklätt hjul (ingen trumma som linan lindas upp på utan fritt fall för linan, ner i ett stuvutrymme, när den passerat ankarspelet). Redan lösningen med mässingstråd virad runt linan tenderar att slira ibland. Jag tvivlar tyvärr på att ditt förslag med en vikt plåtbit överhuvudtaget kommer att fungera så som linlåsningsfunktionen är utformad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte ens med en väldigt smal pkåtremda eller en 3mm rostfri tråd, cykeleker runt linan ett eller två varv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Inte ens med en väldigt smal plåtremsa eller en 3mm rostfri tråd, cykeleker runt linan ett eller två varv?

"Orginal" är en mässingstråd (gissar ca 0,5 mm) som läggs runt linan som en najning i ca 1,5-2 cm. Jag tror det behövs en viss bredd på "signalgivaren" för att sensorn ska uppfatta najningen. Tråden slits rätt mycket av draget i drivhjulet som är kopplat till motorn. Efter samtal med leverantören så rekommenderades jag att lägga epoxy-lim över najningen för att skydda tråden. Då slirade det på epoxyn/tråden. Att lägga en ännu grövre tråd (som du föreslår 3 mm) tror jag stoppar hela indragningen av linan.

 

Det företag som installerat mitt ankarspel har valt att installera en annan modell numera. Jag kan misstänka att strul med sensor o annat kan vara en orsak.....

 

Men det är ett starkt spel som hivar upp 15 kg nerkört bruce rätt enkelt. Med segelbåt o rorkult så har jag bra uppsikt över upphissningen av ankaret o har koll på hur långt ankaret kommit upp även om stoppsensorn inte fungerar så bra. Jag har lärt mig hantera de problem jag haft med spelet  - så det får sitta kvar o göra tjänst i många år till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte heller någon mässingstråd på min lina utan kör med fjärrkontroll så jag kan släppa rodret och gå akterut och kika när ankaret kommer upp, men tänkte ge autostoppet ett försök till nästa säsong.

Däremot slirar spelet ibland och jag har försökt att justera det gummiklädda hjulet enligt anvisningarna men det är svårt att få det riktigt bra tycker jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte väl att man skulle linda på den tjocka tråden väldigt hårt så att den lindade delen blev smalare än linans diameter.

Men kanske en metallbit av något slag mellan kardelerna? den induktiva givaren är ju rätt känslig. En liten bit rör runt en av kardelerna, om det är en treslagen lina, en avsågad maskinskruv inuti linan om den är flätad? ja några funderingar, kanske funkar, kanske inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det bästa borde ju vara att kunna få en metallbit inuti linan som är flätad i mitt fall och inte treslagen, men hur funkar det med blyad lina, reagerar inte sensorn på blyet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Makro:

Ja det bästa borde ju vara att kunna få en metallbit inuti linan som är flätad i mitt fall och inte treslagen, men hur funkar det med blyad lina, reagerar inte sensorn på blyet?

Det är ju en induktiv givare. Den reagerar på rostfritt, även då på mässingstråd, så den borde ju reagera på Pb med kan man tycka. Problemet med en blyad Lina är ju då att den ger signal hela tiden och då blir det ju fel... Eller är det så att de blyade linorna inte har blyfyllning i hela sin längd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min lina (flätad) är blyad i hela sin längd o sensorn reagerar inte på det, bara på de två signalgivarna (sänker hastigheten vid första o stoppar vid andra).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Min lina (flätad) är blyad i hela sin längd o sensorn reagerar inte på det, bara på de två signalgivarna (sänker hastigheten vid första o stoppar vid andra).

Ja vad bra!

Men det hade man ju kunnat räkna ut 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herrar, herrar. Inget av det här är vad jag försöker hitta svar på. Jag skriver ju var ska jag ansluta sensorerna ???
Kopplingsschemat som är ute är för den nya vinschkontrollen. Jag har den gamla grå 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

xx ble fel

 

 

Redigerad av Sveinm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

25 minuter sedan skrev Sveinm:

Herrar, herrar. Inget av det här är vad jag försöker hitta svar på. Jag skriver ju var ska jag ansluta sensorerna ???
Kopplingsschemat som är ute är för den nya vinschkontrollen. Jag har den gamla grå 

Har du läst alla svar?

2019-12-07 vid 22:24 skrev Lintott:

- - -

Sedan ansluts kontakten på sensorkabeln till reläboxen där det finns en passande kontakt.

- - -

 

7 minuter sedan skrev Sveinm:

IMG_0274.JPG

Det var förvisso ett tag sedan jag plockade med kablarna vid kontaktorn men jag vill minnas att det är en av dessa kontakter som sensorn ska kopplas till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har läst alla svar. Det svaret hänvisar till den nya elen ... Det finns två tillgängliga anslutningar men där sensorn passar måste fjärrkontrollmodulen vara ansluten. den sista är inte något som passar på men har någon en i sin båt som han kunde ta ett foto av ?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag noterade att din manuella upp/ner-panel såg annorlunda ut så det är nog en tidigare version. Visste inte att de ändrat anslutningarna. Jag har fyra anslutningar till min reläbox men finns det bara tre så blir det nog svårt att ansluta. En lösning (dyr?) kan vara att höra vad en reläbox kostar som reservdel om du är angelägen att få sensorfunktionerna att fungera.

 

Det verkar ju rimligt att sensorn ska påverka inne i reläboxen för att få "lågfartsegenskapen" och "stopp" när sensormarkeringarna passerar sensorn, så hur hade konstruktören tänkt om den anslutningen inte finns i din version av reläboxen.

bild.png.d2275fdf0bd4132f0ab06f70b6fea8b4.png

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Sveinm:

IMG_0273.JPG

Jag har också en grå reläbox, ska försöka se hur det är kopplat nästa gång jag kommer till båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en gammal bruksanvisning, det står bara att autostoppet ska anslutas till kontakten på reläboxenankarlift.thumb.jpg.f18dca1cc8804522ffcfdb6afbdac7f0.jpg

Redigerad av Skreipen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Makro:

Jag har också en grå reläbox, ska försöka se hur det är kopplat nästa gång jag kommer till båten.

Bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte än, men till helgen tänkte jag att se till den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fint om du kunne ta noen foto av koblingene på den grå kabelen som går til sensor og styring-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa tre kontakter sitter vid reläboxen och kablarna som går uppåt i bild går till boxen. Den övre kontakten går nog till fjärrkontrollen men jag kan dubbelkolla detta på lördag

20200128_161517.jpg

20200128_161603.jpg

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koblingen med 4 ledere i, hvor/hva går den til ?  Den med 6 ledere går vel frem til bryter panelet. Da tror jeg den med tre er til sensoren for anker linen. Men jeg har en sensor til som sitter på den øvre  bolten på winch motoren.  Noen ide om den?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...