Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bjorns_snipa

Oljeindränkt cement - hur behandla?

Rekommendera Poster

Har lyft ut dieseln för att byta till annan motor och upptäckte att plasten under motorn var alldeles bubblig och sprucken. Det gick ganska lätt att sprätta bort med en skruvmejsel. Under den bubbliga plasten fanns cement, som används som barlast. Cementen är indränkt med en blandning av diesel, motorolja och vatten.

Jag borde nog rengöra redan nu, för att få bort det som kan tvättas bort. Den kommer nog att torka ut en del under vintern men olja och diesel blir säkert kvar.

Jag vill ha tips på vad jag ska tvätta med nu i höst, och hur jag sedan kan försegla ytan i vår.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du lär inte få cementen helt ren från olja och diesel. Men det lär väl inte heller spela någon roll. 

Tvätta det sista med t-sprit och låt torka så gott det går. 
Försegling så är det bara epoxi som har en rimlig chans. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skrapat bort lös färg så gott det går. Sedan dammsugit. Nu är det minusgrader så det blir att vänta till i vår. Sedan slipar jag upp ytan på plasten på sidorna och lägger på epoxy med några lager glasfiber. Sedan målning av hela motorrummet innan nya motorn monteras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du kör igång i vår så måla på ett lager epoxi på cementen innan du fortsätter att plasta med epoxi och glasfiber så vet du att du förseglat så bra som möjligt. Det kanske inte har någon betydelse, men för mig skulle det kännas bra att göra så.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det bli dags att göra detta. 

Jag följer rådet ovan och penslar först på epoxy som cementen får suga i sig. sedan blir det några lager med glasfiber.

Vad ska jag sedan måla med? Även ytorna bredvid betongytan är ganska tråkiga trots att jag tvättat bort all olja och smuts. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Bjorns_snipa:

Nu börjar det bli dags att göra detta. 

Jag följer rådet ovan och penslar först på epoxy som cementen får suga i sig. sedan blir det några lager med glasfiber.

Vad ska jag sedan måla med? Även ytorna bredvid betongytan är ganska tråkiga trots att jag tvättat bort all olja och smuts. 

Det jag tycker är lättast att hålla rent är topcoat som blir hård och blank när den härdat. Nu tnker du välja epoxy för att försegla betongen och då blir det kanske inte så bra med topcoat som har dålig vidhäftning mot epoxy.

 

Kan det vara ett alternativ att välja polyester i stället för epoxy till förseglingen så kan du få en lättskött topcoatyta över alltihopa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske du har målat redan, men jag har för mig att det finns medel som drar ut Olja ur betong. Har använt det på omålade verkstadsgolv innan jag målar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gick bra att täcka ytan med epoxy och några lager glasfiberväv. En lite för sen tanke: kan man inte ha färgpigment i epoxy?

Det får bli att måla över med lämplig färg. 

35370EC3-2B3C-4AD4-8BB8-B66FBB173CF5.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måla blir kalas. 
Då kan du måla hela ytan i en och samma kulör, inte bara epoxyn. Ljusgrått är snyggt och praktiskt

🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där blir kanon.

Glöm inte att tvätta, med aceton t.ex, och slipa epoxyn lätt innan du målar, det ligger aminosyror på ytan som färg fäster dåligt på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...