Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
FlipperErik

Blåsljud skrovgenomföring septitank

Rekommendera Poster

Hej

Jag har köpt en Flipper 670 DC årsmodell 2014. Det verkar som det I vissa farter uppstår ett blåsljud ifrån tömningsröret från septitanken under båten. ( liknande när man blåser över en flaska typ )

 

Är det någon som har upplevt detta och kan tipsa om lösning ?

 

vh  Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev FlipperErik:

Hej

Jag har köpt en Flipper 670 DC årsmodell 2014. Det verkar som det I vissa farter uppstår ett blåsljud ifrån tömningsröret från septitanken under båten. ( liknande när man blåser över en flaska typ )

 

Är det någon som har upplevt detta och kan tipsa om lösning ?

 

vh  Erik

Ja.

Min båt har samtliga avlopp (och tillopp) under vattenlinjen, handfat, diskho och den delvis olagliga tömningen rakt ut i havet från septiktanken. Fattar inte varför man gjorde så med avloppen från handfat och diskho, vattnet rinner ju ut så långsamt... men men...

 

Visst, som du skriver, det uppstår någon slags turbulens, vatten trycks upp i dessa skrovgenomföringar, det kan vara så att om båten stampar i sjön kan det komma en kaskad vatten upp i diskhon, det hjälper inte att sätta i proppen. I mitt fall är det väl inte blåsljud utan mer ett gurglande ljud, ungefär som när man läser vogonpoesi 🙄.

 

Jag stänger ibland dessa genomföringar, då det sitter en kulventil på insidan av skrovet, ljudet upphör inte men blir mindre påtagligt, och det kommer inte upp kaskader i handfatet, diskhons kulventil sitter däremot så illa till att den kan inte nås utan att man först tar ur lådan med kastrullerna i köksdelen. Jag funderar på att sätta servomotorer på dessa kulventiler.

 

Så mitt svar på din fråga, stäng ventilen, om du har en sådan, det borde du ju ha... 

 

Servoventiler eller servomotorer att montera på befintliga ventiler har vi diskuterat i bland annat tråden "Större septitank".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag funderar på att sätta servomotorer på dessa kulventiler.

Det har jag gjort men det blev inte riktigt klart, det blev lite för trångt men det ska jag rätta till. När men seglar är det inte ovanligt att man får diskhon hull med vatten. En servoventil löser på ett mycket elegant sätt, bara en strömbrytare att slå till. När man lämnar båten är allt stängt. Man skulle kunna automatisera det, tex att avloppet bara är öppet några minuter eller en flottör i avloppet som öppnar vid behov. Men det funkar bra med strömbrytare och en ilsken liten kontrolllampa.

 

Min egentliga tanke är en gråvatten tank för disk och handfatsavlopp samt en pump som tömmer vid behov. Kölsvinet är den naturliga platsen för en tank men det blev för komplicerat med rördragningen så det projektet ligger nere tsv. Annars är det en väldigt bra lösning i synnerhet om man tänker sig ligga i året runt.

Man sover väldigt gott om man vet att det inte finns några öppna hål i båten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev FlipperErik:

Nja , tömningsventilen är stängd. Får kanske prova att sätta en kork I  röret.....  

Ja, det kan ju räcka med den lilla volymen som är mellan skrovgenomföringen upp till ventilen för att det skall bildas turbulens där som kan orsaka oväsen. Måhända är du ironisk angående korken, men jag kan inte komma på annat än att kanske man kan såga av bordsgenomföringens hals så mycket att kulventilen hamnar omedelbart ovanför bottens insida, men det blir säkert oväsen ändå, så jobbinsatsen motiverar väl knappast ett tvivelaktigt slutresultat.

Om du (mot förmodan) enbart kan förlita dig på sugtömningsstationerna kan du ja ta bort slang, ventil och genomföringen för att sedan plasta igen hålet, men med tanke på hur dåligt dessa sugtömningstationer funkade sommaren 2019 i södra Bohuslän och i Stryrsöskärgården så vill man ju gärna har en möjlighet till nödtömning.

 

Bilsons öronproppar och hörselkåpor kan vara ett sätt, ett annat är kanske att skruva upp ljudet i stereon/radion...:o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-27 vid 10:52 skrev FlipperErik:

Hej

Jag har köpt en Flipper 670 DC årsmodell 2014. Det verkar som det I vissa farter uppstår ett blåsljud ifrån tömningsröret från septitanken under båten. ( liknande när man blåser över en flaska typ )

 

Är det någon som har upplevt detta och kan tipsa om lösning ?

 

vh  Erik

En idé för att bli av med blåsljudet - går det att flytta upp genomföringen så den hamnar över vattenytan när du kör i planingsfart? Ljudet lär ju knappast uppstå vid lägre farter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lintott:

En idé för att bli av med blåsljudet - går det att flytta upp genomföringen så den hamnar över vattenytan när du kör i planingsfart? Ljudet lär ju knappast uppstå vid lägre farter.

Naturligtvis är det också en bra lösning. Men slangdragningen bör ju vara så kort som möjligt och utan krökar varesig i horisontal- eller vertikalled, vilket är svårt ändå att få till. Jag gissar att din båt är halvplanande och då skulle ju en sådan genomföring hamna för om midskepps.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antagligen uppkommer ljudet när luft blåser över öppningen som på en tomflaska. Att flytta öppningen behöver inte innebära att problemet elimineras. Däremot kan något som stör luftströmmen göra nytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske plasta ett scoop riktat bakåt.

Om öppningen är åt motsatt håll som färdriktningen bör du inte få något (o)ljud.

Så är det på min båt.

Helt tyst från 0 till toppfart (8knop).

Redigerad av FIATX19
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev FIATX19:

Kanske plasta ett scoop riktat bakåt.

Om öppningen är åt motsatt håll som färdriktningen bör du inte få något (o)ljud.

Så är det på min båt.

Helt tyst från 0 till toppfart (8knop).

Du får dessutom en jäkla effekt på tömningen 😁

F ö är det mesta tyst i 0-8 knop, även på min segelbåt med helt flushade genomföringar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev bhemac:

Antagligen uppkommer ljudet när luft blåser över öppningen som på en tomflaska. Att flytta öppningen behöver inte innebära att problemet elimineras. Däremot kan något som stör luftströmmen göra nytta.

Jag märker av det gurglande ljudet även i deplecamtfart. Men det är klart tystare då. Måhända förstärks ljudet i mitt handfat och diskho då dom är öppna uppåt. Och det överröstar nog gurglet från toatömningen i min båt.

Det är alltså inte bara luft utan även vatten som snurrar runt i dessa genomföringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gurglande har man ibland när man seglar, det lutar lite och ibland äålet över, ibland under vattenytan.

Då är det bara att stänga genomföringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm intressant med blåsljud och gurglande från den änden av toasystemet....

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bagateller! Betydligt värre om det kommer från den som nyttjar toasystemet, när skutan ligger still. 

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-18 vid 20:38 skrev Hybro:

Bagateller! Betydligt värre om det kommer från den som nyttjar toasystemet, när skutan ligger still. 

 

Jo, det,var så jag tänkte 😇

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...