Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jimsson

Flip-up gångjärn ?

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag ska göra om mina stolar i båten och tänkte göra dem till flip-up/stå-up och undra om någon vet var man kan köpa bara gångjärnen som används till denna typ av stol? Flipper 717s soffa är lite special, man vänder den och sitter på ryggstödet när man sitter vid bordet, så det blir svårt att köpa någon färdig soffa.

 

Såg att Aquador 28HT har mer eller mindre exakt en soffa som jag tänkt sy.

 

Har hittat en som säljer på ebay i USA, men det blir ganska dyr frakt, men hittar jag ingen annan så blir det där, har även mailat runt lite till båtaffärer och "båt inredning" affärer. Tycker inte det är något special med dessa gångjärn så det bör finnas till något annat.

 

Någon som har några liggande, eller någon ide om vad som kan användas.

 

/Jim

1024-1365_small.jpg

s-l1600.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök även på "rock n´roll gångjärn" på olika språk.

Används mycket i skåpbilar, bland annat på gamla VW-bussar, www.vwimporten.se har sådana i sitt sortiment, men sedan är det ju det där med mått och så... om dom passar, ytbehandling kan vara ett annat observandum som gör bildelar mindre lämpade i båtar, men kolla så kanske du i alla fall får inspiration att tillverka eller modifiera någonting själv

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite sent kanske men.. Kom du fram till någon lösning? 
 

/Göran

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte hittar så är de inte alls omöjliga att göra själv.

Jag gjorde sådana, av aluminium-vinkelprofil, till vår gamla båts förarstol. Lite snidande med vinkelslipen och ett par borrhål. Minns dock inte om jag satte en kort M8 med låsmutter som gångjärnssprint eller om jag nitade ihop dem.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Om man inte hittar så är de inte alls omöjliga att göra själv.

Jag gjorde sådana, av aluminium-vinkelprofil, till vår gamla båts förarstol. Lite snidande med vinkelslipen och ett par borrhål. Minns dock inte om jag satte en kort M8 med låsmutter som gångjärnssprint eller om jag nitade ihop dem.... 

Spännande Tack för tipset!
Ha en liten aning om hur du menar men jag får klura lite.. Du har möjligen ingen bild där man ser (del av) gångjärnen eller hela stolen..? 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara några dåliga gamla bilder på ett stolsprojekt där lite av gångjärnslösningen skymtas. Se min hemsida (NB-forum), välj "Dagbok" i menyn (870-bygget) och jan-feb 2004. Gå sedan ner till 10/2 och  22/2. Där finns ombyggnad av förarstolen till "flipdyna" i framkant.

Slutresultatet syns på mars-april 2004, kring 10/4.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Har bara några dåliga gamla bilder på ett stolsprojekt där lite av gångjärnslösningen skymtas. Se min hemsida (NB-forum), välj "Dagbok" i menyn (870-bygget) och jan-feb 2004. Gå sedan ner till 10/2 och  22/2. Där finns ombyggnad av förarstolen till "flipdyna" i framkant.

Slutresultatet syns på mars-april 2004, kring 10/4.

Snyggt ! Nu blir det till att skissa på en lösning 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Vendel:

Snyggt ! Nu blir det till att skissa på en lösning 😊

Det verkar ju inte vara så svårt att fixa till ett par gångjärn med en vinkelprofil i aluminium.

Lycka till!

 

2019-11-26 vid 09:55 skrev jimsson:

s-l1600.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...