Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mange61

Spinnacker

Rekommendera Poster

Gäst

 Båtklubbens anslagstavla 

Blocket 
Köp&Sälj sajter på Facebook 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och innan du letar på sajterna är det bra om du vet vilka mått spinnakern skall ha för att passa, och läser på lite kring olika skärningar (biradial, triradial mm).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för responsen Peter.

Stående liket skall vara 9-10 meter. Båten är 27 fot med masthead rigg. Masten är lite kortare än den på en maxi 84. 

Spinnakern ska vara 45- 55 kvadrat. Jag är ute efter ett allround segel. ” nybörjare på spinnackersegling”

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Mange61:

Tack för responsen Peter.

Stående liket skall vara 9-10 meter. Båten är 27 fot med masthead rigg. Masten är lite kortare än den på en maxi 84. 

Spinnakern ska vara 45- 55 kvadrat. Jag är ute efter ett allround segel. ” nybörjare på spinnackersegling”

Jag fick en spinnaker med båten.
”Gammal men lite använd” som det heter i annonserna. Kan berätta att det hänt väldigt mycket med material och skärning de sista åren, så jag uppgraderade till en nyare triradial-skuren som jag hittade på Blocket, hissad fyra gånger. Vilken skillnad! Otroligt mycket enklare att trimma, lättare att segla med. Visst; det finns billigare, men det är ändå värt det. 
Så - satsa på en något nyare med bra prassel hellre än ”gammal men lite använd”

55EB07D5-9532-460A-A5DB-C5690F450618.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Letade du på blocket eller annonserade du efter bättre begagnat segel. Jag tycker att det är mycket båtar på blocket men svårare att hitta segel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag la en bevakning under tillbehör, sedan var det bara att vänta. Notera att det är lite si och så med hur man stavar ”spinnaker”, så man måste också lägga en sökning med ”ck” i. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inför förra årets säsong letade jag efter en begangnad gennaker till min Johnson 26. Jag hade sådan fånig tur att jag snart hittade en bara några år gammal och knappt använd en sydd specifikt till en Johnson 26.

 

Generellt så är båtdelen på Blocket rätt död den här tiden på året. När snön smälter och folk börjar fundera på vårrustning så brukar det trilla in betydligt fler annonser.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...