Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BSven

Bygge av hård sprayhood

Rekommendera Poster

3 timmar sedan skrev BSven:

Jag skall köpa ett stycke till

Jag köpte min peelply på carbix.se. När jag köpte var de klart billigast.

 

Det ser bra ut, skall bli intressant att se den på båten (för jag bara förutsätter att du lägger ut fler bilder 😀 ).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite i taget.
Grabbräcken i bakkant med tre funktioner - grabbräcke, skyddsbåge för solpaneler samt bomgalje.

IMG_1303.thumb.JPG.3b31651312c8a6d5295808d6a39b92a4.JPG

Redigerad av BSven
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser otroligt bra ut, det som imponerar mäst på mig är hur du löst det faktum att sittbrunnssargen går ut utanför överbyggnad. Det problemet har gett mig mycket huvudvärk, hoppas att jag kan få låna idén i framtiden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Peka67:

Det ser otroligt bra ut, det som imponerar mäst på mig är hur du löst det faktum att sittbrunnssargen går ut utanför överbyggnad. Det problemet har gett mig mycket huvudvärk, hoppas att jag kan få låna idén i framtiden.

 

Tack, jag är rätt nöjd själv. Just nu ser den kantig ut akterifrån men där kommer en mjuk sprayhood med en båge och sneda sidostycken så formen kommer inte att synas där.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om jag kan vara lite design biten, så tycker jag helt klart att funktionen är en vinnare i ditt fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

Även om jag kan vara lite design biten, så tycker jag helt klart att funktionen är en vinnare i ditt fall.

Ha, ha!

Ett väldigt fint sätt att säga att det är jättefult, men funktionellt? 😁

 

Jag tycker det ser helt okej ut även om de små rutorna ger lite känsla av pansarbandvagn. Nu är det ju svårt att göra så mycket åt det eftersom det finns en bom på en segelbåt.

 

Jag skulle vara mer än nöjd och det tror jag du är också.

 

Sedan har jag då och då funderat på varför du kallar det en hård sprayhood istället för doghouse? Bara lite nyfiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Ha, ha!

Ett väldigt fint sätt att säga att det är jättefult, men funktionellt? 😁

 

Jag tycker det ser helt okej ut även om de små rutorna ger lite känsla av pansarbandvagn. 

Nu tycker jag att du är taskig, jag tyckte det såg otroligt bra ut, med mycket funktion.

Sedan så gjorde jag min värnplikt på PBV och älskar den över allt annat än idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Ha, ha!

Ett väldigt fint sätt att säga att det är jättefult, men funktionellt? 😁

 

Jag tycker det ser helt okej ut även om de små rutorna ger lite känsla av pansarbandvagn. Nu är det ju svårt att göra så mycket åt det eftersom det finns en bom på en segelbåt.

 

Jag skulle vara mer än nöjd och det tror jag du är också.

 

Sedan har jag då och då funderat på varför du kallar det en hård sprayhood istället för doghouse? Bara lite nyfiken.

Det finns flera namn på saken , dog house, dodger, bellfry mfl. Hård sprayhood är mer beskrivande för den som inte är bevandrad i terminologin.
Fönstren är nästan lika stora/små som på ruffen under. Det blir ju ett överlapp på en tum runt om så de ser större ut. Fast det är ingen dum referens. Jag har faktiskt tänkt måla insidan i någon trevligare färg än vitt för att slippa kontrastbländning och förstahandsvalet lutar lite åt sk. "stridsfordons gul". Känslan när man sitter i ruffluckan med huvudet upp under "doghouset" minner inte så lite om gamla tider på balkan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peka67:

Nu tycker jag att du är taskig, jag tyckte det såg otroligt bra ut, med mycket funktion.

Sedan så gjorde jag min värnplikt på PBV och älskar den över allt annat än idag.

Hoppas du inte tog allt för illa upp för min lilla misstolkning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev BSven:

Fast det är ingen dum referens. Jag har faktiskt tänkt måla insidan i någon trevligare färg än vitt för att slippa kontrastbländning och förstahandsvalet lutar lite åt sk. "stridsfordons gul". Känslan när man sitter i ruffluckan med huvudet upp under "doghouset" minner inte så lite om gamla tider på balkan.

 

3 timmar sedan skrev Peka67:

Nu tycker jag att du är taskig, jag tyckte det såg otroligt bra ut, med mycket funktion.

Sedan så gjorde jag min värnplikt på PBV och älskar den över allt annat än idag.

 

Hoppas ingen av er tog allt för illa upp av min misstolkning än Peka67:s inlägg.

 

Jämförelsen med stridsfordon verkar ni ju gilla båda två.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Mackey:

Hoppas du inte tog allt för illa upp för min lilla misstolkning.

Nej, ingen fara.

 

11 timmar sedan skrev BSven:

Jag har faktiskt tänkt måla insidan i någon trevligare färg än vitt för att slippa kontrastbländning och förstahandsvalet lutar lite åt sk. "stridsfordons gul". Känslan när man sitter i ruffluckan med huvudet upp under "doghouset" minner inte så lite om gamla tider på balkan.

Såg en "hard dodger" målad ganska ljusblå invändigt. Det gav en väldigt vilsam övergång mellan fönsterkarm och horisonten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...