Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
johankjellgren

Glykol fråga (se bild)

Rekommendera Poster

Det ser absolut ut som att glykolen är blåaktig, men det har du säkert redan upptäckt. 😀

 

I övrigt kan man inte säga något om något eftersom man inte vet vilken typ av glykol du har, det finns ingen säker koppling till färgen på vätskan.

 

Kanske kan man gissa att motorn inte kommer att frysa sönder eftersom det ser ut som att det finns ett frysskydd.

 

Ta ett prov och lägg det i frysen så ser du om du klarar -18 C och det räcker om du inte ska köra båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gamma tumregel är att om det smakar rejält sött, så håller det över vintern (om man inte startar motorn). 

50% glykolblandning brukar hålla -36 men också en mycket mindre mängd glykol gör att motorn inte kan frysa sönder. Glykolen gör att kylarvätskan, då den fryser, blir till issörja, och den kan inte spränga ett motorblock. Är man osäker på i vilket skick kylarvätskan är, eller om den är många år gammal, kan det ju vara orsak att byta den i alla fall.

 

Det skall nämnas att jag inte har smakat på annat än grön glykol. Sött och gott, men inte vidare hälsosamt :P

Redigerad av Kronvik
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkna inte med att det går att avgöra om det är etylen eller propylen-glykol med ledning av färgen. Etylenglykol smakar förädiskt söt vilket jag inte tror gäller för propylenglykolen. Mekonomen har färglös Peak glykol som är blandbar med båda typerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Kronvik:

En gamma tumregel är att om det smakar rejält sött, så håller det över vintern ...

Det är nog det dummaste jag hört. Glykol är förbaskat giftigt och skall inte smakas på.

Hade i tiderna en patient som tog en flaska från det mörka skafferiet, öppnade korken och förde den till munnen. Upptäckte sitt misstag , spottade ut. Påstod att han inte svalt men hans liv kunde inte räddas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev LonelyBird:

tog en flaska från det mörka skafferiet, öppnade korken och förde den till munnen.

Undra vad Darwin skulle sagt om det?

Vem är så dum att man förvarar glykol i kylen?

 

När jag fyller på glykolbandning, oavsett om det är i toaletten eller i motorn så ställer jag en slatt i frysen för att se att det funkar.

Ok, lite dumt det med man jag har en liten plastflaska tydligt märkt glykol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johan, är inte alls bekant med din bilds förmodade visarnål?
(För mig framstår det som att fryspunkten  hamnar utanför skalan, blir `noll  eller oändlig celsius´ , eller mer troligt att du gjort nåt fel?)

      Så här:  Både i fråga om laddnings-tillstånd (batterisyra)  såväl som antifreze-vätskan (motorns kylvatten) så kan mäta vätskans densitet, jäkligt känslig mätning eftersom i bägge fallen blir vätske-densiten bara ytterst litet påverkad. (Vill alltså till att man utfört mätningen på exakt rätt sätt, alltså sugit upp exakt såpass mycket vätska - glykol/batterisyra/whatever -  så att mätarnålen faktiskt  `flyter fritt´ och hamnar på mätskalan.


Utan att ha minsta erfarenhet av just din bilds densitetsprovare så tror jag du har missat detta med att suga upp lagom mängd vätska? (En vätskemängd såpass lagom att den känsliga  indikatorn tillåts flyta innan den stöter i taket fritt, alltså mellan min/max!?)

Mitt tips får bli... gör om mätningen kolla bruksanvisningens råd om hur mycket vätska som skall sugas upp. (Gissar att du gjort fel, inte tänkt på flytprobens ändlägen!?)
Bara en fundering. ;)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en refraktometer (optisk glykolprovare) istället. Att mäta densiteten är osäkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Thomas-1:

Mitt tips får bli... gör om mätningen kolla bruksanvisningens råd om hur mycket vätska som skall sugas upp. (Gissar att du gjort fel, inte tänkt på flytprobens ändlägen!?)
Bara en fundering. ;)

jag följde instruktionen . det finns ett streck man ska fylla till. jag ska however ta ett prov och lägga i frysen.

Redigerad av johankjellgren
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall vara olika provinstrument beroende på typ av glykol, så du måste börja med att veta vilken sort du har.

Men enklast är ju att provfrysa en slatt och se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Gundj:

Det skall vara olika provinstrument beroende på typ av glykol, så du måste börja med att veta vilken sort du har.

Den jag har klarar både etylenglykol och propylenglykol.

Provfrysning är en bra extra koll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något kallare än - 37 grader enligt bilden. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-20 vid 18:00 skrev LonelyBird:

Det är nog det dummaste jag hört. Glykol är förbaskat giftigt och skall inte smakas på.

Hade i tiderna en patient som tog en flaska från det mörka skafferiet, öppnade korken och förde den till munnen. Upptäckte sitt misstag , spottade ut. Påstod att han inte svalt men hans liv kunde inte räddas...

Det var det värsta.

Då jag gick yrkesutbildning till bilmekaniker på åttiotalet lärde jag mig detta, och har smakat på kylarvätska säkert hundratals gånger. 

Enligt uppgifter jag hittat är en dödlig dos etylenglykol för en 75 kg person kring 1 dl. Kylarvätska späds normalt till 50%, och innehåller annat än etylenglykol, så dosen är över 2 dl.  Om man tar en liten droppe på tungan, och genast spottar ut den ( och det är sött, inte gott, så man vill nog spotta ut det), så tror jag inte det är hälsovådligt.

MEN! GÖR INTE SOM JAG GÖR, GÖR SOM JAG SÄGER!

 

SMAKA ALDRIG PÅ KYLARVÄTSKA!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Kronvik:

Det var det värsta.

Då jag gick yrkesutbildning till bilmekaniker på åttiotalet lärde jag mig detta, och har smakat på kylarvätska säkert hundratals gånger. 

Enligt uppgifter jag hittat är en dödlig dos etylenglykol för en 75 kg person kring 1 dl. Kylarvätska späds normalt till 50%, och innehåller annat än etylenglykol, så dosen är över 2 dl.  Om man tar en liten droppe på tungan, och genast spottar ut den ( och det är sött, inte gott, så man vill nog spotta ut det), så tror jag inte det är hälsovådligt.

MEN! GÖR INTE SOM JAG GÖR, GÖR SOM JAG SÄGER!

 

SMAKA ALDRIG PÅ KYLARVÄTSKA!

Vid intag av kylarvätska uppstår glykolat (ger upphov till acidos) samt i slutmetaboliten oxalat (orsakar njur- och hjärnskador).

Man kan hindra bildningen av glykolat med att bjuda patienten på god whisky (etanol). Det kan du göra på egen bekostnad bara du intar den genast efter du testat kylvätskan. Etanolet hindrar den metaboliska glykolat bildningen. Glykolatet metaboliseras till oxalat så utan whisky förlorar du hjärnceller vid varje test!

SMAKA ALDRIG PÅ KYLARVÄTSKA!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta mig fan om jag inte tro jag fick i mig en droppe kylarvätska nu i garaget, jag tar en virre bums.

 

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev LonelyBird:

Vid intag av kylarvätska uppstår glykolat (ger upphov till acidos) samt i slutmetaboliten oxalat (orsakar njur- och hjärnskador).

Man kan hindra bildningen av glykolat med att bjuda patienten på god whisky (etanol). Det kan du göra på egen bekostnad bara du intar den genast efter du testat kylvätskan. Etanolet hindrar den metaboliska glykolat bildningen. Glykolatet metaboliseras till oxalat så utan whisky förlorar du hjärnceller vid varje test!

SMAKA ALDRIG PÅ KYLARVÄTSKA!

Får ta en stadig virre först så att jag vågar smaka på kylarvätskan.

 

Skämt åsido. Om man provar med en refraktometer så skiljer det inte så många grader mellan etylenglykol och propylenglykol på skalan.  Så även om man inte vet vilket man har, eller om man t.o.m. har en blandning, så kan man ändå se om man har ett tillräckligt frysskydd för att motorn inte ska frysa sönder på vintern. Jag misstänker att samma sak gäller med en provare som mäter densiteten.

 

Största felkällan med en densitetsmätare brukar vara luftbubblor i vätskan. De måste bort för att den ska mäta rätt. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har tolkat mätningen helt rätt. Blandningen tål 34 alt. 37 grader, beroende på glykolsort. Som vintern ser ut i år så klarar du dig garanterat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev excel319:

Du har tolkat mätningen helt rätt. Blandningen tål 34 alt. 37 grader, beroende på glykolsort. Som vintern ser ut i år så klarar du dig garanterat.

Han kommer att klara båtmotorn från frostsprängning även om det skulle bli en vargavinter med minus 50 grader. Med en frostskyddsblandning som klarar minus 34/37 så blir det bara sörja utan sprängverkan även om temperaturen blir avsevärt lägre. Gränsen minus 34/37 är gränsen för drift i en motor som används under kalla vinterförhållanden.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...