Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
per_62

Handla från USA

Rekommendera Poster

Hur handlar man från USA på ett bra sätt?

På köp från USA tillkommer utöver fraktavgiften både moms och tull.

 

Har hitintills hittat två alternativ för frakt av lite större prylar:

 

Med Jetcarrier får man en USA-adress i Linden, New Jersey, USA och säljaren skickar dit. Därefter tar Jetcarrier hand om leveransen och paketet verkar först hamna i Norge. Blir det dubbel moms och tull om paketet ska skickas USA-Norge och vidare till Sverige?

 

Med Priority Mail International (USPS) skickas paketet direkt till Sverige.

 

Att reklamera köp från USA kan bli problematiskt, speciellt från privatpersoner. Men även från företag eftersom fraktavgifter koster en del.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller Jetcarrier så finns flera inlägg (sök). Deras hemsida har dessutom svaren på frågorna (dvs nej, det blir ingen dubbel moms/tull, och de sköter dessutom alla betalningar av detta smidigt).

 

Även om USPS skickas direkt så måste man ändå betala moms, ev. tull samt även en expeditionsavgift.

 

Jag har använt båda, men för lite större prylar är det numera Jetcarrier som gäller. Särskilt om man inte har bråttom blir frakten låg. Den nya attityden (direktiven ?) som tydligen gått ut från centralt håll som gör företagen mer restriktiva att sälja utanför USA (de kräver kort med amerikansk adress, får inte skeppa vissa saker utanför USA som de fick förr o.s.v.) gör det dock inte lika enkelt att handla därifrån längre. Råkade nyligen ut för det när jag skulle köpa bildelar från ett ställe jag handlat på under många år. Amerikanska kortadressen kan man dock gå runt om de är anslutna till PayPal.

 

Och även allmänna attityden mot utom-amerikanska kunder har i vissa fall blivit som förbytt. När jag hade några frågor på AC:n jag köpte (som antydde att något ev. inte var som det skulle) fick jag ett svar som skulle kunna varit skrivet av Trump själv (dvs lika tyket och med nedlåtande omdömen om oss på andra sidan haven).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att fuska undan moms och tull kan man åka dit och handla, men lite större saker blir ju svårt att få med i resväskan.

 

 JetCarrier har jag hört gott om och du betalar inte moms och tull för mellanlandningar.

 

Reklamationsmöjligheterna är absolut sämre, eller i alla fall krångligare. Köper du något i en butik i Sverige är det lättare att reklamera och konsumentköplagen gäller. Något förlorar man helt enkelt när priset är lägre.

 

Sedan finns det ju varor som inte går att köpa i Sverige och då har man ju inget val.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mindre företag har traditionellt undvikit export från USA, de tyckte det var för krångligt. Ofta har man använt exportagenter som har fixat pappren men tagit rejält betalt.

JetCarrier har jag använt i många år och det fungerar urmärkt och är framförallt billigt. Bla har jag kunnat köpt på auktioner på eBay utan att säljaren haft en aning om att grejerna skulle till Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid trevligt att kunna göra affär på plats men USA ligger lite långt bort.

Blev först lite fundersam men fått svar från Jetcarrier att det inte blir dubbel moms & tull. Dock tillkommer kostnad för frakten mellan Norge och Sverige om man väljer sjöfrakt istället för flygfrakt.

 

"Det bli ingen dobbel moms eller toll. Pakkene blir importert kun til Sverige og får ingen norske avgifter på veien. Når det gjelder pris på pakker sendt med båt, vil innlandsfrakt, i Sverige, komme i tillegg. (Det samme gjelder for våre norske kunder hvor innlandsfrakt i Norge også tilkommer)"

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litade du inte på svaren du fick här ;)

 

Givetvis blir det kostnader för frakt så det täcker hela sträckan, även från båten/flygplats till där man bor. Men det brukar vara inräknat i den fraktkalkyl som man kan göra, så det är inga överraskningar.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer lite mer info från Jetcarrier. Frakt till utlämningsställe i Sverige ingår vid flygfrakt:

 

"Pakker som sendes med fly, er innlandsfrakt i Sverige inkludert i fraktprisen og pakke blir levert til ditt nærmeste Postnord utleveringsted eller til din alternativadress. Alle pakker kommer først til terminalen vår her i Halden, Norge, før de sendes videre til Sverige/Danmark eller Finland. Dette gjelder både for fly og sjø-pakker."

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...