Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johan_sjobjorn

Köpa / rusta upp Yamarin 59HT

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Efter att ha ägt två nyare / större och dyrare DCs (båda sålda) har jag fastnat för Yamarin 59 HT inför nästa säsong.

 

Den verkar har rätt mix av det jag söker. Relativt lätt, utombordare och inte för mkt utrustning att ta han om. Ett enklare och billigare båtägande m.a.o.  HT konceptet ger dessutom barnen lite skydd utan att behöva krångla med kapell.

 

Jag vill ha en med 150hk + för att kunna göra snabba transporter med full last , motvind etc utan att pressa motorn till max.

 

 

Jag är inne på två spår;

 

1.) Köpa en äldre båt ca 2006 - 2008 med en fungerande motor (100-115 hk) och sedan försöka sälja motorn.

 

Därefter hänger jag på en Evinrude G2 150 HO dps. I övrigt kommer jag sätta i en modern plotter, trimplan samt allmänt rusta / putsa upp sånt som är slitet. 
 

2.) Köpa en nyare båt (2011) med en 150 hk Yamaha. Sedan uppdatera lite med plotter , trimplan m.m och rusta / putsa efter behov.

 

Jag tror att alt. 1 blir något dyrare än alt.2 .  Men alt.1 lite roligare med en helt fräsch motor som ger 165hk på axeln! Största nackdelen med alt.1 är att det blir en sämre affär ifall man vill sälja båten sen.

 

Notan/ budget för båda bör landa på ca 300-350 inkl trailer.

 

Feedback på detta - vad hade ni valt?

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade valt en nyare med yamahan. Mindre meck. Instrument osv redan på plats utan att behöva hitta på någon snygg lösning för andra instrument. Nu vet jag å andra sidan inte hur evinrudes instrument ser ut, kanske passar rakt av. Även om nya evinrudes är rysligt rappa och säkert rappare än en yamaha fyrtakt så uppskattar jag fyrtaktarnas lugnare gång. Har själv en sådan yamaha. Trevlig och bra motor men lyssna efter oljud från balansaxlarna. Sitter en modul i framkant motorn med balansaxlar, drivs av ett komposkitdrev., dessa kan på äldre motorer bli dåliga. Fick mina bytta på garantin en gång i tiden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev M__G:

Jag hade valt en nyare med yamahan. Mindre meck. Instrument osv redan på plats utan att behöva hitta på någon snygg lösning för andra instrument. Nu vet jag å andra sidan inte hur evinrudes instrument ser ut, kanske passar rakt av. Även om nya evinrudes är rysligt rappa och säkert rappare än en yamaha fyrtakt så uppskattar jag fyrtaktarnas lugnare gång. Har själv en sådan yamaha. Trevlig och bra motor men lyssna efter oljud från balansaxlarna. Sitter en modul i framkant motorn med balansaxlar, drivs av ett komposkitdrev., dessa kan på äldre motorer bli dåliga. Fick mina bytta på garantin en gång i tiden. 


Tack, ja att välja den nyare är väl ändå mer pragmatiskt antar jag. Helt med på att jag får en tystare motor ifall jag väljer 4-takt. 
 

Även om jag går på den nyare så kommer dock ändå handla om en motor som har ca 9 år på nacken. Jag har förstått att 150hk versionen är extra påkostad med dubbla balansaxlar. Vad jag har förstått är det inte timmarna som tar död på utombordare ifall man servar dem rätt utan korrosion/ tiden.
 

Yamaha har ju väldigt gott rykte. Men hur bedömer jag slitage / kondition på balansaxlar vid köp.?
 

Vore trist att betala mer för den nyare båten/motorn för att sedan åka på en större reparation eller i värsta fall motorbyte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar också Yamarin 59ht skarpt. Har kört den med Yamaha 150hk och upplevde den tyvärr som lite baktung(kort båt tung motor). Jag tror att den ideala motorn allround är Yamahas 130hk som är 48kg lättare än en ny F150 och mycket trevlig generellt.

 

Själv har jag dock en ide om att sätta på en Optimax 150 med 175 mjukvara. Lätt motor med bra klipp. En motsvarande motor för mig, som Etec är för dig;) Äldre snurra, men 195kg mot 223kg för Etec G2(om jag minns rätt).

 

En sak man ska komma ihåg är dock att allt annat än Yamaha på en Yamarin sänker värdet. Det blir en udda kombo på marknaden oavsett hur lyckad den må vara... 

 

edit: Yamaha f150 efter 2010 är bättre gällande balansaxlarna, men är inte helt övertygad om att de är ”felfria” då heller. Du hör i många fall ett vinande på tomgång(finns klipp på Youtube).

Gällande nyare eller äldre, så är det mest estetiska skillnader i dekor och instrument. Kika runt på bilder online. Kan du leva med den äldre, sparar du mycket pengar.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mange249:

Jag gillar också Yamarin 59ht skarpt. Har kört den med Yamaha 150hk och upplevde den tyvärr som lite baktung(kort båt tung motor). Jag tror att den ideala motorn allround är Yamahas 130hk som är 48kg lättare än en ny F150 och mycket trevlig generellt.

 

Själv har jag dock en ide om att sätta på en Optimax 150 med 175 mjukvara. Lätt motor med bra klipp. En motsvarande motor för mig, som Etec är för dig;) Äldre snurra, men 195kg mot 223kg för Etec G2(om jag minns rätt).

 

En sak man ska komma ihåg är dock att allt annat än Yamaha på en Yamarin sänker värdet. Det blir en udda kombo på marknaden oavsett hur lyckad den må vara... 

 

edit: Yamaha f150 efter 2010 är bättre gällande balansaxlarna, men är inte helt övertygad om att de är ”felfria” då heller. Du hör i många fall ett vinande på tomgång(finns klipp på Youtube).

Gällande nyare eller äldre, så är det mest estetiska skillnader i dekor och instrument. Kika runt på bilder online. Kan du leva med den äldre, sparar du mycket pengar.

Tack för tipsen! Och ja precis, en udda kombo kanske kan bli mer svårsåld.

 

Två frågor:

 

Kändes båten baktung i alla farter?

 

G2:an verkar ju väga in som en 4-takarare.   En Suzuki 4-takt är faktiskt lite lättare, 212kg. Då får man inte lika mkt effekt och måste serva varje höst. Men 7 års garanti är inte helt fel. På en G2 får man 5 år

 

Fortsättning följer 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var i låga farter innan man kom upp i planing. I övrigt är de bra i sjön. Går lätt över 28-30knop om jag minns rätt.

 

Den har dock en egenhet som stör mig och det är att Yamarin valt att dra steglisterna på ett sätt som ger ett klapprande i planing. Ljudet är irriterande. Jag kom då från min Flipper 640 ht som med sitt tysta långa skrov och fina balans med 185kg motor gav en helt annan känsla i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gällande balansaxlar så är det monterade i ett "paket" så igentligen bara skruva loss och montera dit ett nytt paket. Sen hur bara det är det jag inte. Men viner det så är det dags. När det var mera på tapeten så beställde tydligen någon från usa och blev avsevärt billigare. Om den inte viner hade jag nog inte bekymrat mig utan i så fall byta när det är dags. Tror någon här skrev att det är bytesintervall på 1000 timmar men inget jag är hundra på. Men är det så så tar deg några år att nå den tiden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev M__G:

Gällande balansaxlar så är det monterade i ett "paket" så igentligen bara skruva loss och montera dit ett nytt paket. Sen hur bara det är det jag inte. Men viner det så är det dags. När det var mera på tapeten så beställde tydligen någon från usa och blev avsevärt billigare. Om den inte viner hade jag nog inte bekymrat mig utan i så fall byta när det är dags. Tror någon här skrev att det är bytesintervall på 1000 timmar men inget jag är hundra på. Men är det så så tar deg några år att nå den tiden. 

Jarb har skrivit en del kring balansaxlarna och i nedan tråd finns bra info. Som han skriver är version 5 från 2013 den ”färdiga”, men redan från 2010 anses de vara bra.

 

Jag skulle inte avstå från köp av F150 pga detta, det är en mycket bra motor i övrigt. Det är i detta fall snarare frågan om det är en lite tung motor på en 59 ht. Kombon är dessutom tyvärr ovanlig, då de allra flesta valde F115.
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade också valt alternativ 2. Köp en båt som motsvarar dina förväntningar från början. Brukar bli billigast så. Som någon skrivit så är dock 150hk varianten ovanlig. letade själv efter det, men det blev en med 115hk från 2018 istället. Inget jag ångrar, utan jag kanske lämna bort maskinen för optimering och skall då kunna leverera ca 130hk. Toppar idag 36 knop. Fullastad, 4 vx, 4 barn 31-32 knop och inga problem med att komma upp i planing. Vet ej hur snabb den blir med 150hk, men kanske över 40 knop? Faller också in i ledet att en Yamarin utan en Yamaha på akterspegeln påverkar begagnatpriset negativt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev klusa:

Jag hade också valt alternativ 2. Köp en båt som motsvarar dina förväntningar från början. Brukar bli billigast så. Som någon skrivit så är dock 150hk varianten ovanlig. letade själv efter det, men det blev en med 115hk från 2018 istället. Inget jag ångrar, utan jag kanske lämna bort maskinen för optimering och skall då kunna leverera ca 130hk. Toppar idag 36 knop. Fullastad, 4 vx, 4 barn 31-32 knop och inga problem med att komma upp i planing. Vet ej hur snabb den blir med 150hk, men kanske över 40 knop? Faller också in i ledet att en Yamarin utan en Yamaha på akterspegeln påverkar begagnatpriset negativt.


Ja det verkar vara svårt att hitta med 150hk tyvärr. Jag vill gärna att båten gör minst 40kn, helst 45. 
 

Vill kunna köra 30kn med full last utan att belasta motorn för mkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2011 kom den nya modellen på rutan med helt gångjärn istället för två i plast som enligt uppgift tenderar att läcka. Jag har en 2011 med en 2015 150 hk Yamaha. Mer motor än jag behöver men skönt att kunna ligga runt 30 kn utan speciellt högt varvtal. 

 

Edit

Ensam i båten med lite bränsle kommer jag upp över 44 knop.

Redigerad av jdahlgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev jdahlgren:

2011 kom den nya modellen på rutan med helt gångjärn istället för två i plast som enligt uppgift tenderar att läcka. Jag har en 2011 med en 2015 150 hk Yamaha. Mer motor än jag behöver men skönt att kunna ligga runt 30 kn utan speciellt högt varvtal. 

 

Edit

Ensam i båten med lite bränsle kommer jag upp över 44 knop.

👍 det låter som det blir en 150hk för mig.

 

kommer uppdatera när båt är köpt och vilka uppdateringar jag gör på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...